Acquisitie plegen via Internet en je Website - (handleiding 2018)

  • Dennis Adriaansen, 1 maart 2018

Acquisitie plegen in 2018 doe je niet meer via de telefoon. Niet alleen mag je niet zomaar in de ronte bellen, mensen vinden het ook belachelijk iritant. Hoe reageer jij op die opdringerige verkopers via de telefoon? Ik weiger op voorhand ieder voorstel, hoe mooi deze ook is. 

Ik laat me veel liever inspireren. Ik wil lezen over het product, ik wil voorbeelden zien en ik wil zelf de keuze maken hoe waardevol deze voordelen voor mij zijn.

En buiten dat acquisitie via internet vele malen klantvriendelijker is, het bespaart ook nog eens flink tijd. 

Acquistie plegen via je website zorgt er namelijk voor dat klanten bij jou aankloppen, ook als je niet actief aan het bellen bent. In de tussentijd ben jij bezig met het verbeteren van je dienst of product waardoor klanten niet anders kunnen dan enthousiast worden wanneer ze er over lezen op je website.

Genoeg redenen om de telefoon te laten liggen en actief aan de slag te gaan met online marketing toch? 

Acquisitie via je website heeft velen voordelen.

  • Het bespaart tijd
  • Het zorgt voor meer enthousiaste klanten
  • Het is makkelijker meetbaar 
  • Het is eenvoudig bij te stellen
  • en het levert uiteindelijk gewoon veel makkelijker méér klanten op

Laten we kijken naar de stappen die je moet zetten om je acquisitie-activiteiten te verplaatsen van telefoon naar internet. 

Internet vervangt telefonische acquisitie
Het werven van klanten is uitermate belangrijk, maar hoe doe je dat? Wat is de juiste vorm van acquisitie plegen in 2018? Is dat met de telefoon bellen en vragen om werk? Nee, klanten werven via internet is dé nieuwe manier van acquisitie in 2018. 

In de tijd dat alles via de digitale snelweg geregeld kan worden, is dat ook heel logisch. De telefoon? Die gebruiken we alleen nog om apps te downloaden. Menig kind weet niet eens hoe een vaste telefoon gebruikt wordt en zoekt wanhopig naar Twitter en Facebook. 

Maar: hoe werf je dan klanten via het internet? Hoe ziet de invulling van acquisitie er in 2018 goed en doeltreffend uit? Hoe pak je dit dan aan? 

Het moderne acquisitie plegen gaat systematisch. Wat veel bedrijven doen, is het inrichten van zogeheten ‘salesfunnels’. Deze salesfunnels bepalen de route en tonen aan waar de potentiële klanten zich in het proces bevinden. 

Hebben ze genoeg informatie? Zijn ze enthousiast of is er nog teveel twijfel? 

Wie met deze salesfunnels werkt, werkt in vier fasen of stappen. Elke fase beschrijft de status waarin de potentiële klant zich bevindt. 

Wat je hieraan hebt?

Wanneer je weet in welke fase de klant zich bevindt, kun jij jouw marketing hier perfect op aansluiten.

Zo krijgt iedereen precies de juiste boodschap op precies het juiste moment. Dat is wat marketing is, en dat is de manier waarop acquisitie in 2018 werkt.

Maar welke fases moet een potentiële klant doorlopen? Wanneer is deze klaar voor de sale?

Laten we kijken naar de verschillende fases in het proces. 

De eerste stap wordt ‘Attract’ genoemd. Het analyseert wie nou eigenlijk geïnteresseerd is in wat jij te melden hebt. In feite betekent dit dat je druk bezig met met het aantrekken van bezoekers.

De volgstap is ‘Nurture’: de klant geïnteresseerd maken.

Fase 3 is ‘Convert’: hier gaat het om het overtuigen van de aspirant-klant om écht een klant te worden. 

De laatste en vierde fase noemen we ‘Delight’. Het is in deze stap belangrijk de klant blij te maken, de klant om feedback te vragen en te zorgen dat de klant positief gestemd is. 

Waarom? 

Omdat deze klant je dan aanbeveelt en dus direct zorgt voor weer nieuwe klanten.

Stap 1: Verbeter je website #

Mooi die fases en stappen, maar je kunt niet zomaar aan de slag, zorg eerst dat je website geoptimaliseerd is. 

Geoptimaliseerd betekent in elk geval een aantrekkelijke vormgeving. Alles moet kloppen; van kleur tot de bereikbaarheid. Zorg dat mensen daadwerkelijk begrijpen wat je zegt. 

Klinkt logisch toch? Toch valt acquisitie plegen via je website niet mee, ik zal het iets makkelijker maken. 

  • Zorg dat je bedrijfslogo aan de linkerkant (bovenaan) van de pagina zichtbaar is. Dit omdat de bezoekers van je website van links naar rechts lezen. Ze zien zo dus eerst je logo. Voor vaste klanten geeft dat een vertrouwd gevoel, nieuwe bezoekers zien meteen wie je bent.
  • Daarnaast is het belangrijk een herkenningspunt te creëren, een logo bijvoorbeeld. Of een palet aan kleuren. Logo’s en kleuren blijven mensen vaak bij. Een logo moet laten zien wie je bent, waar je bedrijf voor staat en idealiter ook nog eens wat de bezoeker van je website hier kan doen. Een logo is dus veel meer dan een ontwerpje. Daar moet wel even over nagedacht worden.
  • Ook belangrijk is dat de bezoeker kan navigeren aan de boven- of zijkant van de pagina. Bezoekers zijn lui en willen vooral snel kunnen navigeren en als ze al moeten zoeken naar waar ze moeten navigeren, dan haken ze al snel af. Vervolgens plaats je je contactgegevens aan de onderkant van je pagina, in de footer. Negentig procent van de gebruikers is gewend geraakt aan het feit dat de contactgegevens onderaan de pagina staan. Pas je daarbij aan., doe niet eigenwijs. Laat je bezoekers niet zoeken.

Het is ook goed kopteksten en lijstjes te gebruiken wanneer je meer acquisitie wil plegen via je website. Ook nu speel je in op de haastigheid van de bezoeker. Die wil snel door je website vliegen en het liefst zo min mogelijk lange teksten lezen.

Ons brein verwerkt kopteksten eenvoudiger. Zelfs bij de haastige bezoeker blijft een koptekst hangen. 

En dat is precies wat je wil: blijven hangen in de gedachten van je klanten.

Zorg dus ook voor een boeiende, nieuwsgierig makende koptekst die echt blijft hangen. Lukt dat, dan zullen ze de tekst onder de koptekst ook gaan lezen. 

Je maakt ze nieuwsgierig!

Het is net als bij kranten. Je scant de koppen en alleen bij een interessante kop ‘blijf je hangen’.

Een veelgemaakte fout bij het plegen van acquisitie via de website is dat mensen te veel praten over zichzelf, de diensten die je levert en over het bedrijf. Dat interesseert je bezoekers namelijk helemaal niks. ze willen alleen weten wat jij voor ze kan betekenen. 

Wees dus concreet. Laat weten bij welke klachten jij als loodgieter op komt draven en hoe ze je kunnen bereiken. Schrijf niet over je mooie pand en je loyale personeel. Wees to the point. Focus je op je klant. Beantwoord de wat, waar en waarom vraag en schroom niet om mensen recensies op je website te laten plaatsen. 

Een recensie? Ja, een beoordeling. Mensen laten zich nou eenmaal graag beïnvloeden. Die neigen naar die nieuwe auto, zijn er eigenlijk wel uit maar lezen toch graag nog even wat anderen er over zeggen.

Een recensie kan dus het laatste zetje richting de koop zijn. Maar wat dan als er een negatieve recensie geplaatst wordt? 

Een negatieve recensie is DRAMATISCH! 

Nee, eigenlijk is dat alleen maar goed. 

Stel er wordt een negatieve recensie over een B-merk apparaat geplaatst. Bezoekers van je website zullen de recensie zien en twijfelen of dit product dan wel echt geschikt is. 

Als het goed is bied je hetzelfde product ook van een A-merk aan. Deze is weliswaar duurder, maar hé hij is ook echt beter. 

Zie je waar we naartoe gaan? Een negatieve recensie zorgt niet altijd voor een negatief resultaat. 

Stap 2: richt je op het grote Google #

Wie online succes nastreeft en overtuigd is geraakt van acquisitie plegen anno 2018, moet vriendjes worden met Google, de zoekmachine waar werkelijk elke zoektocht op het internet begint. 

Als je wilt dat Google naar jouw website verwijst, moet je zien te zorgen dat je website bovenaan staat bij zoekresultaten

Hoe? Denk eerst eens na over de zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden. Wees creatief en inventief, want iedereen wil bovenaan en er zijn bedrijven bijna dag en nacht bezig met zoekwoorden en een hoge ranking. 

Lastig dus om zomaar even de top te bestormen, maar onmogelijk is het niet. Ga bijvoorbeeld voor merk en type, wees specifieker dan anderen. Het is maar een tip. 

Wat de goede zoekwoorden zijn, kun je zelf het beste bedenken door je in de klant te verplaatsen. Wat zou die meneer of mevrouw in de zoekbalk tikken als hij of zij iets zoekt? 

Trends laten zien dat mensen vanwege de massa die ze krijgen bij het zoeken naar bijvoorbeeld alleen een merk, vaak specifieker gaan zoeken. Op merk en type dus. 

Net als alternatieve zoekwoorden zijn specifieke zoekwoorden, zoekwoorden die veel minder concurrentie ondervinden én precies de lading dekken. 

Wat betreft resultaat, dit moet je (laten) onderzoeken. Heb je een lijst met zoekwoorden en heb je een aantal daarvan ingezet? Zoek dan op Google met die zoekwoorden en kijk op welke pagina je jezelf tegenkomt. 

Is dat pagina 3 of verder? Besef dan dat vrijwel niemand verder dan de tweede pagina klikt.

Door voortdurend te kijken welk zoekwoord hoog scoort en welk woord en pagina veel minder, kom je uiteindelijk tot de beste zoekwoorden en dus een zo hoog mogelijke ranking op Google

Het is inderdaad wel even werk, maar enorm belangrijk. Er is online hulp om deze speurtocht naar de juiste woorden aan te gaan, een overigens mooi en boeiend proces.

Na het bepalen van je zoekwoorden, moet je nog bepalen hoe en waar je die in gaat zetten. De paginatitel is belangrijk, net zoals je je zoekwoorden inzet in de kopteksten, de introductie en zeker ook in de namen van de linkjes. Dat zijn wel de belangrijkste plaatsen. Maar ook hier kun je mee spelen. Check ook deze posities zeer regelmatig op Google. 

Hoe zorg je voor een goed resultaat in Google? 

Voor een goed resultaat wil je dat jouw website nuttige en vooral relevant content bevat. De bezoekers op Google stellen een vraag aan de zoekmachine, Google zoekt vervolgens naar het beste antwoord op alle websites op het internet. 

Een blog bevat vaak veel specifieke kennis over nog specifieke onderwerpen. Google ziet deze blogs als informatiebron en zien vaak dat deze blogs rijk zijn aan antwoorden. Antwoorden waar de Google-bezoeker naar op zoek is. 

Pssst.. hier lees je alles over contentmarketing (waarvan bloggen slechts een onderdeel is). Je leest precies hoe je nieuwe klanten trekt via het internet, waar je website aan moet voldoen en met welke strategie jij jouw potentiële klanten kunt overtuigen.

Stap 3: Adverteer op Facebook #

Nadat je website is geoptimaliseerd, je website gevonden wordt door Google is het tijd voor en algemene promotie. 

Je website promoten doe je via Facebook. Via Facebook en ook LinkedIn bereik je aspirant-klanten, op je website pak je ze in; overtuig je ze dus.

Adverteren op Facebook is goedkoop, je hebt er een enorm bereik en kunt dus bijzonder gericht te werk gaan. Met behulp van Facebook kun je je uitermate goed op jouw specifieke doelgroep richten. Zo kun je je richten op bijzonder relevante zaken als locatie en interesse: dit wordt ook wel targeten genoemd. 

Behalve op locatie en interesse kun je ook inzetten op leeftijd, geslacht en opleidingsniveau. Via Facebook kun je ook meer inzicht verkrijgen in je doelgroep Waar liggen hun interesses, welke pagina’s liken ze? Met die kennis kun je ook weer je voordeel doen. 

Facebook is een van de goedkoopste manieren van adverteren die er is en simpelweg onmisbaar als het gaat om acquisitie plegen.

Stap 4: Ontvang nieuwe klanten via Facebook en je website #

Attract: trek mensen aan die in jouw diensten geïnteresseerd zijn (Attract)
Nurture: Hou de aandacht vast en schets de positieve gevolgen van al je diensten 
Convert Overtuig de nieuwe klant dat jij de beste keus bent en zet de deur open voor aankoop. Hopen!
Delight: Na aankoop, zorg dat de klant zich gewaardeerd voelt. Zorg dat ze blij zijn en open staan voor toekomstige aankopen, of je aan ranen bij een vriend of vriendin 

De vier stappen zijn eenvoudig toe te passen als je jouw website samen laat werken met het grote Facebook. 

  1. Schrijf een interessant artikel over iets van jou als ondernemer of van je onderneming. Schrijf dit artikel voor nieuwe klanten. Klanten die jouw niet kennen maar waarvoor jij interessant zou kunnen zijn. 
  2. Promoot dit artikel op Facebook aan een zo groot mogelijk publiek
  3. Schrijf een tweede artikel met succesverhalen over jou of je onderneming. Neem een duidelijke Call-to-action op. Een knop om de bezoeker binnen te halen.
  4. Maak gebruik van Facebook retargeting en richt je op mensen die je eerste artikel hebben gelezen.
  5. Wacht en kijk welke bezoekers je call-to-action gebruiken. Dit zijn jouw nieuwe klanten

Online acquisitie werkt en biedt een tal van voordelen ten opzichte van de telefoon. Acquisitie plegen is een kwestie van proberen, meten en nog eens proberen. Je merkt al snel dat het werkt. Na een paar weken doe je het overal; vanuit je strandbedje op Aruba bijvoorbeeld ;-)

Wil je direct beginnen, kijk dan eerst hier hoe je meer bezoekers je website op trekt, hoe je ze daarna klant maakt en zorgt dat jouw online marketing succesvol is.

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.