Het geheim van goede content voor Google?
Bekijk nu keyboard_arrow_right

Google over anchor links (alles wat je moet weten)

  • Dennis Adriaansen, 24 maart 2021

Wat is de beste werkwijze voor ankertekst?
#

Ankertekst is de tekst die in een link wordt gebruikt. Ankertekst kan zijn "klik hier" en het kan "Acme Personal Injury Lawyer" zijn en het kan "persoonlijk letseladvocaat San Diego" zijn.

Het PageRank-algoritme van Google gebruikt ankertekst om te begrijpen waar een pagina over gaat. Dat was de grote doorbraak voor de oprichters van Google in 1998. Ze ontdekten dat zoekresultaten verbeterden als je de ankertekst (naast de tekst op een webpagina) gebruikte om te begrijpen waar een pagina over gaat.

Maar het algoritme moest in de daaropvolgende jaren worden aangepast om te voorkomen dat uitgevers ankertekst zouden misbruiken. Daarom is ankertekst tot op de dag van vandaag zo belangrijk in de hoofden van digitale marketeers.

De vraag wilde details weten over wat de beste ankertekst is om te gebruiken.

Dit is de vraag:

wat is de beste praktijk voor verwoording van ankertekst op zowel interne als externe links?

Gebruik je bijvoorbeeld de naam van de website, de titel van het blogbericht, de exacte overeenkomst of LSI-zoekwoorden? "

LSI-trefwoorden is geen ding #

Elke SEO die het idee van LSI-trefwoorden promoot, verspreidt verkeerde informatie en is misleidend. Er bestaat niet zoiets als LSI-trefwoorden.

John Mueller:

“Eh… Allereerst hebben we geen concept van LSI-sleutelwoorden. Dus dat is iets dat u volledig kunt negeren.

Ik denk dat het interessant is om naar LSI te kijken als je erover nadenkt om het ophalen van informatie te begrijpen als een theoretisch of computerwetenschappelijk onderwerp.

Maar als SEO hoef je je daar waarschijnlijk geen zorgen over te maken. "

Beste ankertekst voor interne links #

Elke link van een webpagina naar een andere pagina op dezelfde site is een interne link. Een uitgever kan linken naar een ander artikel binnen dezelfde site dat meer details bevat. Dat is een voorbeeld van een interne link.

Interne links kunnen Google helpen meer artikelen op een site te ontdekken en het kan wat context geven over waar de inhoud van de pagina waarnaar wordt gelinkt, over gaat.

Mueller van Google raadde dit aan voor ankertekst voor interne links: #

“Met betrekking tot interne links geeft u ons een signaal van de context. Dus eigenlijk zeg je, in dit deel van mijn website vind je informatie over dit onderwerp.

En dat is wat u zou gebruiken als de ankertekst voor die interne links.

Dus dat is iets waar enerzijds dat meestal iets is dat je die context ook aan gebruikers wilt geven.

Het soort interne links dat u voor gebruikers zou gebruiken, komt meestal overeen met wat u ook voor SEO zou gebruiken.

Dat is iets waar daar gelukkig een mooie overlap is. "

Praktische tips voorvoor externe #

ankertekstlinks Een ankertekst is een link naar een pagina op een andere website. Een voorbeeld is als een uitgever op een receptensite linkt naar een Wikipedia-pagina over een bepaald ingrediënt.

Headline: C3: The SEO & Content Marketing Conference.

Bezoek ons op C3 Virtual op 20-21 april voor strategische workshops, leiderschapssessies en branchepanelen - waar u ook bent. Registreer nu.

Registreer nu

Mueller gaf een antwoord over de beste ankertekst voor externe links:

“Met betrekking tot externe links, als je naar de websites van andere mensen linkt, dezelfde dingen. Geef bijvoorbeeld wat context waarom mensen op deze link zouden moeten klikken, wat voor extra informatie het geeft. "

Beste ankertekst voor inkomende links #

Achtergrond naarvoor inkomende links #

ankertekstEr zijn veel conversaties en artikelen online over de beste mix van ankertekst (ankertekstverhouding) voor inkomende links.

Sommige SEO's zijn van mening dat er een optimaal percentage inkomende links is dat nofollow zou moeten zijn, dat er exacte zoekwoorden moeten worden gebruikt waarvoor u wilt rangschikken en een percentage inkomende links dat de naam van de website zou moeten gebruiken (merklinks).

Deze ideeën kwamen voort uit het inzicht (in 2005) dat Google statistische analyse gebruikte om onnatuurlijke links te identificeren. SEO's probeerden hun betaalde links te verbergen door te proberen 'er natuurlijk uit te zien' en zo de algoritmen voor statistische analyse te misleiden en te verslaan.

SEO's probeerden 'natuurlijke' koppelingspatronen te identificeren door de ankertekst van miljoenen sitelinks te analyseren en zelfs tot op de dag van vandaag zijn er nog steeds enkele misleide zielen die dit doen en ankertekstpercentages van merknaam en trefwoord-ankertekst aanbevelen.

Die SEO-onderzoeken zijn trouwens ernstig onjuist. Dat zijn ze altijd geweest. Ze gaan ervan uit dat de gevonden ankerteksten door Google worden gebruikt voor rangschikkingsdoeleinden (wat niet het geval is). Dat is de fout in die onderzoeken.

Ankertekst voor natuurlijke links is over het algemeen buiten uw controle #

De vraag wat de beste mix van ankertekst voor inkomende links is, is ongeldig omdat het inherent veronderstelt dat de begunstigde van de link controle uitoefent over de ankertekst.

Dat is niet het geval voor natuurlijke links. Het kenmerk van een natuurlijke link is dat deze spontaan door een auteur als citaat wordt gegeven, zonder dat de site ernaar wordt verwezen.

Het is begrijpelijk dat Google's Mueller een beetje terugdeinsde voor de vraag.

“Met betrekking tot links naar uw website vanaf websites van andere mensen, is dat meestal iets waar u sowieso geen controle over heeft.

Dus ik zou een beetje voorzichtig zijn met wat je daar nodig hebt. "

Verwant: Google's John Mueller: lange ankertekst geeft ons meer context

Biedt webpagina context aan interne links? #

Er werd een vervolgvraag gesteld over interne links en of Google de volledige webpagina gebruikt om context te bieden aan een link op die pagina die naar een andere pagina binnen dezelfde website linkt.

Een probleem met het gebruik van een hele pagina is dat een webpagina vaak over meerdere subonderwerpen gaat. Een link vanuit een alinea over een subonderwerp heeft meer context uit de woorden direct rond de link dan uit het algemene onderwerp van een webpagina.

Als je bijvoorbeeld een pagina hebt over het koken van Chinese roergebakken rijst, heb je misschien een sectie over rijst (gebruik rijst van een dag oud), instructies voor het fluwelen kippenvlees, hoe je het gerecht optioneel kunt laten knappen door het te maken met kip die erin gekookt is. char siu-stijl, plus aanwijzingen voor het maken van de roergebakken rijstsaus die uit twee verschillende soorten sojasaus bestaat.

Elk van deze secties zijn verschillende subonderwerpen. Van de dag oude rijstsectie zou ik kunnen linken naar een pagina over het koken van rijst, van de char siu sectie zou ik kunnen linken naar een pagina over hoe je char siu marinade kunt maken.

Geen van deze onderwerpen gaat over Chinese gebakken rijst, dus het heeft geen zin om de algemene context van de hele webpagina te gebruiken om betekenis te geven aan een pagina over Chinese gebakken rijst voor het maken van char siu marinade.

Mueller's antwoord weerspiegelde die overweging.

Google's John Mueller antwoordde:

"Een klein beetje. Maar niet zozeer dat willekeurige woorden op een pagina invloed hebben op hoe gelinkte pagina's worden behandeld.

We houden daar rekening mee met betrekking tot het begrijpen van de context van de pagina's die u daar heeft. Meestal is de ankertekst daar het belangrijkste onderdeel. "

Praktische

tips voor ankertekst De sleutel tot de beste ankertekst die u kunt gebruiken, is de verklaring van Mueller dat er bij het kiezen van ankertekst overlapping is tussen wat goed is voor Google en wat goed is voor gebruikers.

Het maken van ankertekst die een gebruiker vertelt wat hij kan verwachten wanneer hij op een link naar een interne of externe pagina klikt, is de beste aanpak. Al het andere is waarschijnlijk overdreven.

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

Google over anchor links (alles wat je moet weten)

Inspiratie voor ondernemers.

Meer laden
SLUITEN