Beter gevonden worden op Google. Een uitleg in helder Nederlands.

  • Dennis Adriaansen, 12 juli 2018

De website moet beter gevonden worden op Google. Je probeert er veel over te lezen maar begrijpt er maar weinig van.

Je weet dat je klant supereenvoudig te bereiken is wanneer je website goed gevonden wordt via de zoekmachine.

Een hoge positie op Google zorgt namelijk dat je klant bij jou aanklopt, en niet bij de concurrent.

Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je dat je website beter gevonden wordt?

Geen tijd om veel over zoekmachine optimalisatie te leren? In deze cursus leer ik jou in 3 uur alles wat ik de afgelopen 5 jaar te weten ben gekomen over Google, SEO en zoekmachine optimalisatie. Schrijf je snel in, beperkte plekken beschikbaar.

In dit artikel lees je:

  • Hoe Google precies werkt
  • Hoe je in 5 stappen zorgt dat je beter gevonden gaat worden op Google
  • Hoe je zorgt dat Google jouw website hoog in de zoekresultaten plaatst

Hoe Google precies werkt #

Voordat we beter gevonden worden op Google, moeten we eerst leren denken als Google. Wat wil Google precies? Hoe maken we deze internetreus blij? Wat zorgt er precies voor dat we beter gevonden worden op Google?

Google is eigenlijk niks anders dan een groot Amerikaans bedrijf met heel veel computers. Deze computers werken allemaal samen en hebben gezamenlijk een bizarre hoeveelheid opslagcapaciteit.

Waarom dat is?

Dit is nodig omdat Google enorm veel data moet verzamelen om te bepalen welke zoekresultaten zij op hun website willen laten zien.

Google verdeelt zijn computers in in verschillende groepen. Elke groep is verantwoordelijk voor een specifieke taak. Deze taken samen zorgen er uiteindelijk voor dat Google goed kan beoordelen of jij straks gevonden gaat worden.

De ene groep bekijkt en scant de website. De andere groep beoordeelt de teksten en afbeeldingen.

De derde groep beoordeelt alle uitgaande en inkomende linkjes binnen je pagina's. (Linkbuilding: Hier lees je zo meer over)

Zo bepaalt Google of jouw website gevonden wordt #

Ik ben geneigd direct diep in detail te treden want ik ben gek op dit onderdeel. Maar daar is dit artikel niet voor bedoeld.

Laten we kijken hoe Google bepaalt wie er bovenaan komt te staan:

Start en groei gevonden via Google

Er is één technisch woord dat ik wel wil gebruiken: PageRank. In het artikel van Wikipedia lees je precies wat dit betekent. In helder Nederlands: PageRank is dé methode waarmee Google bepaalt welke website populair is en welke niet.

Hoe?

Door te kijken hoeveel websites een link hebben opgenomen naar jouw website.

Stel je voor: de bakker in de stad heeft een website. Deze bakker koopt zijn ingrediënten bij een groothandel. Deze groothandel noemen we Het Kleine Gebakje. De bakker wil zijn klanten graag vertellen met welke ingrediënten hij zijn broden maakt. In de tekst op zijn website verwijst de bakker naar de groothandel door middel van een linkje.

De groothandel van de bakker levert niet als enige ingrediënten aan bakkers in Nederland. Zijn concurrent, "De Lekkernij" doet dit ook. En ook over deze leverancier worden verschillende stukjes geschreven door bakkers uit heel het land.

Hoe bepaalt Google nu welke leverancier bovenaan moet komen te staan in de zoekresultaten? Welke leverancier wordt er beter gevonden denk je?

De leverancier met de meeste verwijzingen natuurlijk! Hoe meer bakkerijen over deze leverancier schrijven, hoe populairder deze moet zijn.

Maar dat is niet alles.

Het algoritme dat dit systeem controleert en beoordeelt heet PageRank. PageRank is dus een enorm belangrijk onderdeel van Google.

Maar staar je er niet blind op. Google heeft nog duizenden andere factoren die meespelen, al schijnt PageRank nog wel één van de grootste te zijn.

Informatie over PageRank en linkbuilding
De methode waarbij websites zoveel liinkjes proberen te verzamelen heet: Linkbuilding.

Linkbuilding is al jaren één van de belangrijste factoren die de vindbaarheid van jouw website bepaalt.

Hoe meer linkjes je hebt, hoe belangrijker je bent.

Omdat zoveel mensen weten dat linkjes belangrijk zijn worden er op alle mogelijke manieren linkjes verzameld.

Mensen bouwen volledige websites waar website-eigenaren URL's met elkaar kunnen delen. Ze ruilen linkes als ware.

Andere bedrijven verkopen linkjes. Zij zorgen dat er wel honderden website tegelijk naar een bepaald domein linken.

Alhoewel deze technieken tijdelijk hebben gewerkt zijn ze tegenwoordig gevaarlijk om toe te passen.

Google herkent deze technieken en straft websites hierop af door ze te laten dalen in de zoekresultaten.

Hier volgt een lijst met technieken die je tegenwoordig maar beter kunt vermeiden:

  1. Links kopen
  2. Links ruilen
  3. Landingspagina's maken speciaal en alleen voor linkbuilding
  4. Linkjes plaatsen op lage kwaliteit startpagina's

In plaats van deze oude maar vooral gevaarlijke technieken kun je je beter richten op de natuurlijke weg van Backlinks.

Nu bekijken: Cursus SEO Den Bosch - Eindhoven

Zo zorg je dat je beter gevonden wordt op Google #

Nu je weet dat Google naar jouw website op zoek is wil je natuurlijk dat Google die ook weet te vinden.

Je wil zorgen dat je website wordt opgeslagen door de computers van Google en dat ze deze in de zoekresultaten openmen. Dit zorgt er immers voor dat je beter gevonden wordt.

Maar hoe werkt dat? Hoe zorg je dat Google jouw website vindt? Ze zijn lastig te bellen en e-mailtjes reageren ze ook niet op (ik heb eens gemaild naar info@google.com maar helaas nooit een reactie gehad.)

Maar als je ze niet kunt bellen en niet kunt mailen. Hoe weet Google dan dat jij zojuist een nieuwe website hebt laten maken, of dat jij een nieuwe pagina hebt aangemaakt?

Afhankelijk van de aantal links naar je website komen de computers van Google vroeg of laat op je website. Waarschijnlijk heb jij, net als iedere andere website-eigenaar geen zin om hierop te wachten. Om het proces te versnellen heeft Google zijn eigen Google Search Console gebouwd.

Geen paniek, de term linkt technischer dan dat het is.

Stap 1: Meld je website aan bij Google Search Console
Google Search Console is namelijk gewoon een website ontwikkeld door Google en met als doelstelling: zorgen dat jij je website kan aanmelden zodat deze gevonden kan worden in de zoekresultaten.

Je website aanmelden doe je door middel van een sitemap. Een sitemap is niets anders dan een overzicht van de pagina's op je website. Het overzicht is getypt in een taal welke de computers van Google snel kunnen lezen.

Wanneer je je aanmeldt zie je waarschijnlijk zoiets als op de afbeelding hieronder.

Vul de domeinnaam van je website in in het tekstveld en klik "EEN PROPERTY TOEVOEGEN" Voorbeeld: https://www.ditisjouwwebsite.nl

Kies vervolgens een verificatiemethode en klik op "VERIFIËREN".

Waarom je dit moet doen?

Google moet natuurlijk weten dat jij de eigenaar bent van de website. Door je website te verifiëren weet Google zeker dat jij de eigenaar bent en jij informatie mag geven én ontvangen over de ingevulde website.

De verschillende verificatiemethoden (technische informatie)

  • Standaard: HTML-bestand uploaden. Dit betekent dat je een bestandje plaatst op je website die Google laat zien dat die van jou is.
  • Alternatief 1 HTML-tag: Deze methode is vergeleikbaar met de eerste. Alleen hier neem je een stukje code op in plaats van een volledig bestand.
  • Alternatief 2 Domeinnaamprovider: deze methode is het meest technisch. Je website is eigenlijk een ip-adres en wordt omgezet tot leesbare URL. Op de plek waar dit wordt gedaan kun je een DNS-record opnemen. Deze vertelt Google dat de domeinnaam op jouw naam staat.
  • Alternatief 3 Google Analytics: Mijn voorkeur! Wanneer je Google Analytics gebruikt om de statistieken van je website in de gaten te houden kan Google via deze installatie bevestigen dat dit jouw website is.
  • Alternatief 4 Google Tag Manager: Deze werkt hetzelfde als bij de Google Analytics code. Via de bestaande implementatie bevestig je aan Google dat dit jouw website is.

Als Google in staat was te verifiëren dat jij de website-eigenaar bent komt je website in de lijst te staan.

Klik nu op de titel/domeinnaam van je website.

In de paginanavigatie aan de linkerkant zie je verschillende opties. Later schrijf ik een artikel die helemaal in gaat op Google Search Console.

Voor nu klik "Crawlen" en vervolgens op "Sitemaps".

Rechts bovenaan zie je een grote rode knop met "SITEMAP TOEVOEGEN"

typ hier: sitemap.xml in.

Vervolgens gaan we naar deze website om een sitemap te generen voor je website.

(https://www.xml-sitemaps.com/)

Vul de domeinnaam van je website in en klik START. Vervolgens kun je de sitemap downloaden en uploaden naar je website.

Heb je geen idee hoe? Vraag je ICT collega of websitebouwer om dit te doen. Dit neemt maximaal 10 minuutjes van zijn tijd in beslag.

Gelukt? Goed, dan gaan we door met meer optie om je website gevonden te laten worden op Google.

Na het aanmelden bij Google Search Console is het noodzakelijk om ervoor te zorgen dat Google de informatie op je website kan indexeren (opslaan in haar database).

Hoe je zorgt dat je website wordt geïndexeerd door Google?

Dit doe je door te zorgen dat de computers van Google jouw website eenvoudig kunnen bekijken. De computers hebben veel te doen dus willen ze het liefst zo snel mogelijk door je website bladeren en alle informatie in hun schoot geworpen krijgen.

Stap 2: Zorg dat de zoekterm waarop je gevonden wil worden is opgenomen in de paginatitel.
Dit is ook een van de eerste plekken waar Google gaat zoeken naar het onderwerp van je website. Andere plekken waar je zoekterm - en dus het onderwerp van je pagina - opgenomen moet worden: in de

  • De URL
  • in tussenkopjes
  • tussen de eerste 300 woorden op de pagina.

Stap 3: Zorg voor een duidelijk hiërarchie.
Waarschijnlijk doen we dit al jaren in Microsoft Word. Document titels maken we groot. Tussenkopjes maken iets kleiner, en naarmate de informatie minder belangrijk wordt, worden de kopteksten kleiner. Dit principe hanteert Google ook om te kijken welke informatie het belangrijkst is op jouw website.

Om je website beter vindbaar te maken en te zorgen dat klanten jouw weten te vinden wil je zorgen dat allereerst Google precies weet welke informatie belangrijk is.

Via kopteksten geef jij prioriteit aan de stukjes informatie.

Stap 4: Maak gebruik van lijstjes.

  • Lijstjes zoals dit
  • een lijst zorgt voor overzicht
  • een overzichtelijke website is een gebruiksvriendelijke website
  • en Google zorgt dat websites beter gevonden worden wanneer zij gebruiksvriendelijk zijn en vol waardevolle informatie staan

En dat brengt ons op stap 4.

Stap 5: zorg voor een gebruiksvriendelijke website.
Wanneer bezoekers snel door jouw website kunnen klikken kan Google dit ook.

Daarbij wil Google de best mogelijke resultaten voorschotelen aan haar bezoekers. Bezoekers worden niet blij als Google ze naar slechte, onoverzichtelijke websites blijft sturen.

Zorg dus dat je bezoekers makkelijk en snel door je website kunnen klikken, dan kan Google dat ook. In dit geval zorgt Google dat jouw website snel beter gevonden wordt.

Stap 6: denk aan je mobiele bezoekers.
Het overgrote deel van alle paginabezoeken wordt gedaan via een mobiel. Google weet dit en kijkt dus streng naar de informatie op jouw mobiele websites. Is je website niet geschikt voor mobiel, of mist er veel informatie in vergelijking met zjin desktop variant? Pas dit dat zo snel mogelijk aan.

Dus: je hebt zojuist 6 stappen gelezen om je website beter vindbaar te maken.

  1. Meld je aan bij Google Search Console
  2. Zorg dat het onderwerp van je pagina duidelijk is
  3. Zorg voor een overzichtelijke pagina indeling (hiërarchie)
  4. Maak gebruik van lijstjes
  5. Zorg voor een gebruiksvriendelijke website
  6. Denk aan mobiele bezoekers.

Zoals ik al zei zijn er duizenden factoren om rekening mee te houden, dit zijn echter de meest cruciale onderdelen die bepalen of jij beter gevonden gaat worden of niet.

Hoe zorg je dat Google jouw website weergeeft #

Als je beter gevonden wil worden op Google ben je nu al goed op weg. Je weet hoe Google werkt, je weet hoe je zorgt dat Google je website vindt en je weet hoe je Google voorziet van informatie.

Dan willen we nu door naar het belangrijkste onderdeel: hoe zorg je dat je gevonden wordt op Google? Hoe zorg je dat klanten jou weten te vinden?

1. Veel linkjes naar je website
In het hoofdstuk "Zo bepaalt Google welke website bovenaan komt te staan" heb je gelezen dat Google kijkt naar linkjes afkomstig van andere websites. Je wil dus zorgen dat mensen naar je website linken.

Maar hoe doe je dat?

Linkjes verzamelen is lastig. In Amerika mailen website-eigenaren elkaar en zijn ze bereid naar elkaar te linken. Wij Nederlanders zijn stug. Hier gunnen we elkaar niet zo snel wat.

Eén oplossing die mij direct resultaat bezorgde was gastbloggen.

In de marketingwereld zijn er twee grote websites. Frankwatching en Marketingfacts. Beiden websites bieden de mogelijheid om een gastblog te schrijven. Een gastblog is een artikel dat ik schrijf en welke zij op hun website publiceren.

Het artikel bevat een linkje naar mijn eigen website (de website waar jij nu op kijkt). De twee websites waarvoor ik schrijf worden door Google gezien als groot en belangrijk. Precies wat ik nodig heb.

Een linkje van deze websites zet mijn website in een goed dachtlicht. Als allebei de websites naar mijn website linken, moet mijn website wel belangrijk zijn, volgens Google.

Dus: zoek binnen je branche een paar grote en belangrijke websites op. Zoek via Google, typ een breedt zoekwoord en en kijk wie er bovenaan staat.

Vaak zijn dit dé websites in jouw branche. Vraag of je voor ze mag schrijven, vraag waarover ze willen dat je schrijft of vraag of er andere alternatieven zijn waarmee jij kunt bijdragen aan hun website.

Vraag niet direct om een link. Zorg dat je bijdraagt en bedenk of je in de toekomst deze vraag alsnog kan stellen.

Wil je snel resultaat?

Dan kun je ervoor kiezen om te adverteren op deze websites. Afhankelijk van je branche kan dit duur worden. Je zou namelijk minimaal een jaar moeten adverteren om te zorgen dat Google de advertentie (waarin de link zit) ziet en meeneemt in zijn beoordeling.

2. Beantwoord vragen die jouw klanten aan Google stellen
Mensen gebruiken Google om snel informatie te winnen. Hoelaat de winkel open is, wat de beste hotels in Spanje zijn, welke schoenen ze het beste kunnen kopen en uiteraard: welk bedrijf het meest geschikt is de voor de Jop.

Om zichtbaar te worden voor potentiële klanten wil je zorgen dat ze op jouw website vragen beantwoord krijgen.

Voorbeeld: Je hebt een bouwbedrijf. Je bent dekdekker. Jouw klant gaat via Google op zoek naar informatie over de meest duurzame oplossing voor hun dak. Ze willen kwlaiteit zodat ze er jaren niet meer naar om hoeven te kijken.

In een pagina of een artikel neem jij alle soorten daken onder de loep. Je legt uit welk merk goed scoort op welke punten. Langzaam maar zeker geef je de bezoeker veel nuttige informatie en weet de bezoeker precies welk soort dak het meest geschikt is.

Natuurlijk wil jij deze mensen helpen met het bedekken van het dak. Daarom neem jij onderin het artikel een scherpe actie op. Wanneer ze jou het dak laten bedekken, krijgen zij 25% extra korting. Alleen bij jou.

3. Hoge kwaliteit (unieke) content
Google wil zoveel mogelijk informatie om op zoveel mogelijk vragen een antwoord te hebben. Hierom waardeert Google unieke content van hoge kwaliteit. Content is letterlijk vertaald: inhoud. Content is dus alles wat je aan inhoud op je website hebt. Afbeeldingen, iconen, teksten, video's, downloads.

Hoe hoger de kwaliteit van je content, hoe blijer Google van jouw website wordt.

Maar hoe schrijf je hoge kwaliteit content?

Neem dit artikel als voorbeeld. Jij wil weten hoe jouw bedrijf of website beter gevonden wordt op Google. Door middel van dit artikel leg ik jou stap voor stap uit wat je kunt ondernemen om daadwerkelijk beter gevonden te worden.

Het doel van dit artikel is om jou te helpen. Om te zorgen dat jij weet wat je kunt doen. Om jou een tevreden bezoeker te maken in de hoop dat je later terugkomt om één van onze toffe cursussen te volgen.

Hoe nu verder? #

Je hebt nu een aantal mogelijkheden gelezen die jou kunnen helpen om beter gevonden te worden op Google. Google is tof. Google kan zorgen voor veel bezoekers en klanten. Maar onthoud dat het resultaat niet van de één op andere dag zichtbaar is. Google heeft tijd nodig om jouw website te beoordelen.

Zorg dat je website voor die tijd perfect is. Alleen dan wordt je beter gevonden en alleen dan zal je Google jou net zo leuk vinden als jij hem.

Wil jij in 3 uur leren wat ik in 5 jaar heb gedaan? Volg dan de training Website en Conversie en zorg dat jij supergoed gevonden wordt op Google

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.