Home Zoekmachine optimalisatie E-mailmarketing Website optimalisatie Social media Bezoekers trekken Klanten werven Website psychologie Blog

Zo Schrijf Je De Perfecte Blog Voor Jouw Website

Met bloggen zeg je?

Je hebt gehoord dat bloggen helpt om goed gevonden te worden op Google maar, je hebt geen idee hoe je moet beginnen.

De beloftes zijn groot maar het is potverdrie wel lastig. Bloggen lijkt een vak apart en je voelt de onderzekerheid, "is bloggen wel iets voor mij?"

Je eerste artikel schrijven is makkelijker gezegd dan gedaan. Je weet dat het moet en probeert er met moeite de eerste woorden op je visuele papier te zetten. 


Maar, is dat realistisch? Ben jij een persoon die alles de eerste keer perfect doet? 

Ik denk het niet, ik denk niet dat zulke mensen bestaan namelijk.

En dat is oke!

Voor bloggen geldt net als voor veel andere zaken; oefening baart kunst. En gelukkig voor jou biedt het internet een eindeloze bron aan inspiratie en trainingsmateriaal. 

Vandaag deel ik met jou, mijn kennis over bloggen. 

Inhoudsopgave 

Wat is een blog en hoe werkt het? #

Een blog is verzameling van interessante artikelen over een bepaald, vaak specifiek onderwerp. Blogs worden steeds vaker ingezet door bedrijven als een vorm van contentmarketing. 

Huh? Contentmarketing?

Laat me die even uitleggen. 

Contentmarketing is, kort gezegd, een vorm van marketing waarin potentiële klanten worden geïnspireerd door waardevolle content.

Waardevolle content is niet alleen goed voor je lezer, goede content zorgt ook voor een betere vindbaarheid! 

Google houdt namelijk van goede content en stuurt graag veel bezoekers jouw kant op als jij echt iets toe te voegen hebt.

Door een hoge positie in Google lokken marketeer gemakkelijk flinke aantallen bezoekers naar hun website. 

Bezoekers die jou leren kennen via je blog. Bezoekers die je kunt inspireren.

Voorbeeld: Coolblue. Ze laten graag zien hoe goed de service is

Hoe een goede blog zorgt voor nieuwe klanten #

Zoals in het voorbeeld hierboven kun je met een blog je lezer naar een bepaald doel sturen. Het doel kan van alles zijn. Vaak betreft dit een aankoop, informatie-aanvraag of ander commercieel gericht doeleinde.

Zoals ik zei, het doel kan verschillen. Het doel van de blog kan zijn;

  • Informeren over een specifiek onderwerp binnen de branche
  • Meer informatie aan laten vragen
  • Direct te laten reserveren
  • Een product laten kopen

Genoeg redenen om te bloggen dus maar, er is één doel die er ver bovenuit schiet.

Namelijk;  Google

Een blog biedt de mogelijkheid om op een heel specifiek onderwerp in te gaan. 

Google houdt van deze informatie. Google helpt graag mensen die een vraag hebben. 

Deze vraag wordt ingetypt bij de zoekmachine en Google stuurt de bezoeker naar een website waarop - waar zij denken - het beste antwoord te vinden is.  Als jouw artikel veel gedetailleerde, en specifieke informatie bevat weet Google dat zij mensen naar jouw website kunnen verwijzen.

In dit artikel lees je hoe je de lezers van je blog kunt transformeren naar klant.

Drie Nederlandse topbedrijven die het absoluut begrijpen zijn de bouwgiganten Praxis, Karwei en Gamma. Met de zoekterm "hoe laminaat leggen" scoren ze alle drie een top positie.

Nu scoort Praxis de nummer 1 positie alleen niet geheel terecht. Waarom?

Omdat ik wil weten hoe ik een vloer moet leggen. Praxis laat verschillende vloeren zien maar nergens staat een direct antwoord op mijn vraag. 

Door naar resultaat twee.

Karwei pakt uit met een perfect voorbeeld van contentmarketing. Met een interactieve video laten zij alle stappen zien die ik zou moeten doorlopen wanneer ik een laminaat vloer moet leggen. PERFECT!

Ik kan op mijn gemak zien hoe ik een vloer leg. Super relevant en enorm nuttig.

Naast hulp bieden doet Karwei nog iets slims. Zie jij het?

Direct na de intro "Bekijk het assortiment en bestel online >" en onderaan het artikel zijn ze niet te beroerd even te verwijzen naar de producten en aanbiedingen.

Het gaat Karwei natuurlijk niet alleen over adviseren, ze willen graag dat jij jouw laminaatvloer bij hun koopt.

Wat maakt een succesvolle blog succesvol? #

Een blog schrijven is lastig en zoals gezegd vergt en tijd en oefenen voordat er enig succes kan worden behaald.

Maar wat maakt een blog succesvol? Het succes van een blog is afhankelijk van een oneindig aantal factoren. In de kern echter, zie je dat alle succesvolle blogs zich richten op een aantal zaken:

  • Ze lossen een probleem op
  • Ze nemen een bepaalde angst weg bij hun lezer
  • Trekken de aandacht met een pakkende titel
  • Zet de lezer aan tot actie

Dit is wat je noemt, voorbereidend werk. Voordat je begint met het schrijven van een blog, wil moet je de bovenstaande punten voor jezelf beantwoorden.

  • Welk probleem los ik op?
  • Kan ik een angst/frustratie wegnemen bij mijn lezer?
  • Wat zou een pakkende titel kunnen zijn?
  • Hoe kan ik de lezer inspireren
  • Hoe zorg ik dat de lezer doet wat ik wil

Om het voorbeeld van Karwei te benadrukken.

Welk probleem lost Karwei in het voorbeeld op?: Hoe we een vloer moeten loggen, correct.

Nemen ze een angst/frustratie weg?  Jep, de onzekerheid wordt weggenomen door precies te laten zien hoe het moet.

Gebruiken ze een pakkende titel?  Nee inderdaad, deze is niet echt heel pakkend. Ruimte voor verbetering.

Inspireren zij de lezer?  Ja, als het gaat om de vloer leggen. Maar niet met een bepaalde vloer. De aanbiedingen zouden als afbeelding getoond kunnen worden waardoor ze extra inspireren.

Zorgt Karwei dat de lezer doet wat ze willen? Jazeker! Ze nemen twee keer een linkje op naar de producten om de kans dat jij het product bij hen koopt aanzienlijk te vergroten.

Je eerste taak is dus duidelijk. Maar wat moet er nog meer gebeuren voordat je blog écht succesvol kan zijn?

Hoe jij de perfecte blog schrijft #

Je doelgroep bepalen
Een van de meest onderschatte stappen is het in kaart brengen van je doelgroep. Tijdens het ontwikkelen, of het verfijnen van je product denk je veel na over jouw idee en hoe deze de wereld gaat veroveren. 

Het enige probleem: je hebt geen idee wie jouw klant zou kunnen zijn. Je wil nieuwe klanten bereiken maar je hebt geen idee wat ze leuk vinden, welke problemen ze ervaren en geen idee wat hun dromen en ambities zijn.

Zonder deze kennis lukt het je niet om de lezer (je toekomstige klant) te overtuigen.

Je zult je doelgroep moeten bepalen.

Maar hoe doe je dat?

Tijdens het bepalen van je doelgroep zijn een aantal vragen belangrijk. Deze vragen maken je doelgroep in een klap duidelijk. Door de vragen te beantwoorden forceer je jezelf om goed over je doelgroep na te denken. 

Bekijk ze aandachtig. Kun je antwoord geven op alle vragen?

  1. Uit welke groep mensen bestaat je doelgroep. Denk aan: leeftijd, opleiding, beroep, welzijn, welvaart etc. etc.
  2. Waar bevinden deze personen zich offline?
  3. Waar bevinden deze personen zich online?
  4. Wat zijn hun dromen?
  5. Wat zijn hun kortetermijndoelen?
  6. Waar houden zij zich dagelijks mee bezig?
  7. Wat maakt hen aan het lachen?
  8. Waar denken zij aan gedurende de dag?
  9. Wat zijn de gemeenschappelijke eigenschappen van deze personen?
  10. Hoe voelt succes in de ogen van deze mensen?
  11. Welke problemen ervaren zij tijdens het behalen van deze doelen?

De bovenstaande vragen zijn niet altijd makkelijk te beantwoorden, maar de inzichten die je hieruit haalt zullen meer dan de moeite waard zijn.

Let erop dat je zo specifiek mogelijk bent. In het geval van doelgroepbepaling kun je nooit genoeg informatie verzamelen.

Het schrijven van relevante, waardevolle content
Voordat we gaan beginnen met het uitrollen van een succesvolle marketingstrategie, moeten we eerst aan de slag om (zoals we eerder bespraken) waardevolle en vooral relevante content te creëren. Hoe hoger de kwaliteit van je content, hoe minder intensief je marketingcampagnes zal zijn.

Bedenk wat waardevol is. Denk aan het maken van een uitgebreide handleiding of beschrijving van je product. Bedenk welke problemen mensen ervaren en hoe jouw product hen hierbij kan helpen. 

Elke week opnieuw bedenk jij nieuwe manieren om je doelgroep verder te helpen. Je schrijft wekelijks hoe zij beter kunnen worden in hetgeen dat ze het liefste doen. Schrijf over obstakels die overwonnen kunnen worden, natuurlijk met jouw hulp.

Bij deze een formule van het huis:

  1. Introduceer een probleem
  2. Doe er een schepje bovenop
  3. Schets de gevolgen die het probleem met zich mee brengen
  4. Schets een situatie waarin het probleem is opgelost
  5. Schrijf hoe zij het probleem nu kunnen aanpakken
  6. Laat zien waar ze dit kunnen doen: plaats een call to action
  7. Vertel hoe ze het kunnen bereiken (CTA)

Hoe je het beste kunt schrijven voor Google? 
Specifieke informatie geven! 

Pak een onderwerp en schrijf over alle ins en outs. Het kan niet gedetailleerd genoeg! 

Stel je zoekterm is “Elektrische fiets”, je paginatitel is “De elektrische fiets wint flink terrein”. Wat kun je vertellen over die elektrische fiets.

  • Waarom een elektrische fiets?
  • Wat zijn de voordelen van een elektrische fiets?
  • Wat zijn de nadelen van een elektrische fiets?
  • Waar kun je een elektrische fiets kopen?
  • Wat is de levensduur van een elektrische fiets?
  • Hoe onderhoud je een elektrische fiets?

Al deze informatie is nuttig voor de onervaren lezer. Je behandelt het complete plaatje en laat niets aan het toeval over. Alles van het onderwerp is in jouw artikel terug te vinden. Wellicht wordt jouw artikel een referentiepunt voor je lezer. Als een mini-encyclopedie van dit onderwerp.

Naast een tevreden lezer maak je ook iemand anders nog enorm blij. Namelijk, Google! Google ziet door de vraagstellingen en de opbouw van je het artikel dat jij inderdaad een compleet overzicht geeft van alle informatie binnen het betreffende onderwerp. Google zal opmerken dat jij diep op de materie ingaat en zal je artikel als nuttig bestempelen. Afhankelijk van alle andere SEO-factoren zoals in het voorgaande hoofdstuk behandeld, zal je artikel langzaam klimmen in de zoekresultaten.

Alternatieve artikelen

Meer inspiratie nodig? Er zijn tal van schrijfstijlen om te gebruiken voor je artikel. Soms richt je je niet direct op een ervaren of onervaren lezer maar wil je net even een breder publiek aanspreken. Bijna alle artikelen kunnen worden onderverdeeld in de bovenstaande (en onderstaande :-)) categorieën.

Elke categorie heeft zo zijn eigen voor -en nadelen. Merk jij bijvoorbeeld dat jouw artikel voor de onervaren lezer overdreven lang is geworden? Splits het artikel op in meerdere artikelen om elk artikel nóg duidelijker maken. De wat, hoe en waarom vragen kunnen best afzonderlijk van elkaar behandeld worden.

  1. List-post. Beschrijft de wat vragen. Som de voordelen op van je product of dienst.
  2. How to article. Beschrijft de hoe-vraag. Hoe gebruik je jouw product?
  3. What post. Wat lost jouw product op? Ga diep in op een specifiek onderdeel. 'Wat betekent oversturing in de muziekwereld?'.
  4. Why post. Vertel alles over de waarom-vraag. Waarom werkt jouw product? Waarom behalen jouw klanten te weinig resultaat? Waarom zijn dingen zoals ze zijn?

Als je zorgt dat jouw artikel onder een van de bovenstaande categorieën kan worden onderverdeeld, weet je zeker dat jij één enkel doel hebt voor dat ene artikel. Je zorgt dat je duidelijk kunt zijn over een specifiek onderwerp. Dit maakt het makkelijker om transparant naar je bezoeker te zijn en je beloftes waar te maken. Al voordat de bezoeker je artikel bekeken heeft, weet die wat hij kan verwachten. Dit zorgt voor een prettige gebruikerservaring.

Daarnaast weet Google op deze manier goed waar het artikel over gaat en welke zoektermen relevant zijn voor het artikel. Google kan met de informatie een goede afweging maken welke bezoekers jouw kant opgestuurd kunnen worden.

Ook de lengte van je artikel is belangrijk:

Maar wat als je (even) niet creatief bent? Je hoofd zit vol van de dagelijkse bezigheden en het voelt even niet alsof jij een ook maar twee nuttige woorden op papier getoverd krijgt.

Creativiteit bij het schrijven van content is een enorm voordeel maar het is niet per se noodzakelijk.

Blog ideeën #

Case studies
Een vorm van schrijven waar je niet al te creatief hoeft te zijn, is een case studie. Case studies zijn gebaseerd op waargebeurde verhalen. Je onderneemt een actie, meet de resultaten en deelt deze resultaten met je lezers.

Bij het delen van de resultaten evalueer jij het proces en leg jij met behulp van je gedegen kennis uitgebreid uit waarom de resultaten zijn zoals ze zijn. Hierdoor lever jij weer waarde voor je lezers.

Trends en nieuws rapporteren
Herken jij vaak nieuwe trends of ontwikkelingen binnen je branche? Zie jij nieuwe hypes direct aankomen? Haal hier een voordeel uit door over de aankomende trends te schrijven. Je kunt vertellen wat de trends gaan worden in het volgende jaar, hoe jouw lezers hier voordeel uit kunnen halen en hoe zij er direct mee aan de slag kunnen gaan.

Een goede manier om de laatste trends te bekijken: Google Trends.


Geef je mening!
Je neemt een reeds gepubliceerd artikel. Het liefst een artikel van een schrijver met veel invloed. Iemand die veel volgers heeft op social media. Je pakt een deel van zijn artikel samen met de conclusie. Je deelt deze in stukken en behandelt deze als quotes of citaten. Elke quote ga jij evalueren. Je gaat feiten checken, omdenken en jouw mening erover geven. Daarbij speel jij de advocaat van de duivel waardoor jij punten van de auteur kritisch bekijkt. Omdat jij kritisch bent kunnen jouw lezers met een andere bril naar het artikel kijken.

Als jouw lezers zich aansluiten bij jouw mening, zul je wederom geloofwaardig overkomen en versterk je de relatie tussen jou en jouw lezers.

Tips voor een succesvolle blog #

1. Optimaliseer je afbeeldingen
We leven in een visuele wereld en we kijken het liefst naar plaatjes en video’s. Logisch want ons brein verwerkt een afbeelding tot wel 60.000 keer sneller dan een tekst. Een perfecte manier om de aandacht te trekken dus.

Je kunt (en moet) in een oogopslag de aandacht van bezoekers aandacht trekken met een perfecte afbeelding. De afbeelding moet minstens net zo zorgvuldig gekozen worden als het onderwerp en de gehele tekst.

Ook op social media is het selecteren van een goede afbeelding belangrijk. Zoals je hierboven kunt zien worden posts met minimaal één afbeelding veel vaker gedeeld dan artikel zonder afbeelding.

Het is belangrijk om enkele zaken goed te overwegen. Hieronder ontdek je enkele veel gemaakte fouten én een aantal tips die jou helpen een goede afbeelding te kiezen.

2. Verwerk emotie in je afbeeldingen
Je artikel wordt, buiten Google om, gelezen door mensen. Mensen worden gestuurd door emotie. Achter elke actie, elke beslissing, elke handeling schuilt een emotie. Wij mensen handelen uit emotie en rechtvaardigen het met logica. Wat jouw afbeeldingen dus moet doen? Emotie uitstralen!

Mensen en dieren zitten vol met emotie en dat is er vaak goed vanaf te zien. Als jij emotie wil gebruiken moet je echte mensen opnemen in je afbeeldingen. Uit dit onderzoek blijkt dat wij enorm sociaal zijn ingesteld. Wij kunnen ons instant sympathiseren met andere mensen. Vooral als we gezichten zien en emoties herkennen. Deze methode is perfect voor bijna alle omstandigheden. Bedenk goed of de emotie in de afbeelding overeenkomt met de emotie die jij wilt overbrengen. Niemand zit te wachten op een feestfoto als het om een treurige bedoening gaat zoals een begrafenis.

Lees hoe mensen elkaar beïnvloeden met van emotie: Early cortical specialization for face-to-face communication in human infants

3. Gebruik foto's met een hoog contrast
Een hele tijd terug deed ik precies het bovenstaande. Ik schreef, wat ik toen dacht, kwalitatieve goede content. Veel content. Stak er veel uren in om vervolgens twee seconden na te denken over de afbeelding. Ik was zo enthousiast over mijn artikel dat ik overtuigd was dat iedereen het wilde lezen. Ik had een pakkende opbouw, een goed onderwerp en ik had een uitstekende titel. Maar helaas, het artikel scoorde slecht.

Ik besefte dat de afbeelding alles behalve pakkend was. De kleuren waren zacht en er heerste een coole rustige sfeer op de afbeelding. Een hele fijne afbeelding an sich maar het trok absoluut geen aandacht.

En dit is wat een afbeelding juist hoort te doen. Een afbeelding moet op een pakkende, indrukwekkende wijze visualiseren wat de inhoud van het artikel bevat.

Je maakt afbeeldingen opvallend door, naast mensen, een hoog kleurcontrast te gebruiken.

De afbeelding hieronder combineert een zachte foto met een felle kleur. Stel je voor dat je deze afbeelding tegen komt. Hij valt direct op en je weet direct waar het over gaat.

4. Gebruik meerdere afbeeldingen
Natuurlijk kun je veel meer dan één afbeelding per post gebruiken. Hoe meer jij met van afbeeldingen kan verduidelijken, hoe beter. We zijn visueel ingesteld, weet je nog? Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Ga ervoor.

Denk eens mee. Je artikel bevat veel statistieken en veel jargon. Je vertelt enorm veel ingewikkelde zaken en gaat ervanuit dat je lezers dit begrijpen. 9 van de 10 doen dit niet. Voor hen is een extra afbeelding meer dan welkom.

Gebruik voor elk ingewikkelde alinea een aparte afbeelding. Het hoeft geen standaard plaatje te zijn. Grafieken, infographic en datasheets zijn al vele malen sneller te begrijpen dan ingewikkelde teksten.

BONUS TIP ↓↓↓↓↓↓

Als je tekst in je afbeelding wilt gebruiken, maar zelf niet grafisch bent ingesteld (zoals ik) kun je gebruik maken van online tools om dit voor je te regelen. Een sterke aanrader: https://www.canva.com/ Met deze tool genereer je direct een pakkende afbeeldingen voor elke post.

Gebruik pakkende titels
Na de afbeelding bepaalt de titel voor een groot deel de aantrekkingskracht van jouw artikel. Een pakkende titel leidt een potentiële bezoeker direct naar jouw website. Het belang is dus groot, maar wat maakt een goede blogtitel zo goed?

Voor Google is het verstandig om het keyword altijd (vooraan) op te nemen. Een keyword is zoals je weet het zoekwoord waar jij op gevonden wil worden. Je lezer kan direct inschatten of het artikel aansluit bij de informatie die hij of zij zoekt.

Een stap daarvoor bepaalde Google of de gebruiker jouw artikel kon waarnemen in zijn of haar zoekresultaten. Het keyword speelde hier een grote rol in.

Een keyword in je titel opnemen is de basis. Doe je dit niet wordt je door je lezers en Google genegeerd. Dat is natuurlijk niet wat je wil dus laten we kijken naar enkele technieken die juist het tegenovergestelde kunnen bereiken.

Hoe vaak heb jij een artikel aangeklikt waarvan je binnen enkele seconden wist: dit is eigenlijk helemaal niet zo interessant? Ik ook veel te vaak. De titel heeft je óf misleid óf het heeft dusdanig je aandacht getrokken dat je wel moest klikken.

5. Maak het persoonlijk
Door de vele schrijfstijlen zijn er natuurlijk ook veel voorkeuren. Wat de een prettig vindt, kan de ander niet verdragen. Er zijn tal van bezoekers die allemaal op een aparte manieren benaderd willen worden. De een geeft de voorkeur aan een informele toon waar de ander juist meer van je wil aannemen zodra er op een formele wijze wordt geschreven.

Naast alle verschillende schrijfstijlen en voorkeuren is er één factor die een drastisch verschil kan maken. In het boek Pre-Suasion van Robert Cialdini wordt gesproken over de voordelen van het persoonlijk maken en hoe je hiermee begint. Hij legt uit dat op maat gemaakte content vertrouwen wekt. Vertrouwen wat er voor zorgt dat je lezers ook daadwerkelijk iets van je willen aannemen.

Titels die zich richten op de persoonlijkheid van je lezer zullen veel effectiever zijn dan stijlen die klinken als een rechter in het gerechtsgebouw bij jou in de stad.

Enkele goede technieken om persoonlijk te worden zijn:

  • Verwijzen naar de leeftijd van je lezer
  • Naar de leefomstandigheden verwijzen
  • Over het werk of branche van je lezer praten
  • Je, jou, jouw gebruiken tijdens het communiceren.

6. Noem het onderwerp
Het is belangrijk dat jouw titel een accurate indruk geeft van de inhoud van het bericht. Natuurlijk kun je overdrijven en zaken flink opblazen om een groot publiek te trekken. Helaas zal de teleurstelling die je hiermee creëert buitengewoon schadelijk zijn voor je imago. Stel je goede verwachtingen én maak je deze verwachtingen waar, dan zul je supersnel vertrouwen winnen.

De eerste stap van je titel bestaat enkel en alleen uit het onderwerp. Stel je schrijft een artikel over de noodzaak van een goed bijgehouden administratie. Voor bijvoorbeeld het aangeven van belastingen. In dit geval heb je twee onderwerpen. 1) belastingaangiften en 2) administratie.

Belastingaangiften en administratie

7. Ben zo specifiek mogelijk
Na het definiëren van je titel, ga je het  specificeren. Er is natuurlijk enorm veel te vertellen over belastingaangiften en over administratie op zich. Mensen kunnen naar allerlei subonderwerpen zoeken binnen beide onderwerpen. Om de mogelijke lezer te trekken moet je laten zien dat ze voor deze specifieke problemen bij jou moeten zijn.

Belastingaangiften en een overzichtelijke administratie

Zie je dat het direct al begint te lijken op een titel? Nu moeten we zorgen dat interesse wordt gewekt. Het is duidelijk waar het bericht over gaat. Helaas zijn jij en ik niet de enigen op het internet. De bezoeker heeft een overvloed aan informatie. Om op te vallen moeten we dus aandacht trekken. Maar hoe?

Een goede manier is het gebruik van krachtige woorden. Worden als: FantastischAantrekkelijkBuitengewoonAltijdNooitDirectRijkOngelooflijk. Voor dit geval past het woord noodzaak perfect.

Belastingaangiften en de noodzaak van een overzichtelijke administratie

Nu begint het op een titel van een sprookje te lijken, dus laten we wat woorden omdraaien.

De noodzaak van een overzichtelijke administratie voor je belastingaangiften.

Is dat een pakkende titel of niet?

8. Ben geheimzinnig
Ondanks dat ik vind dat je een accurate beschrijving moet geven kan mysterieuze laag over je titel supereffectief werken. Mensen zijn nieuwsgierig en hier kun jij goed gebruik van maken. Door niet alles direct bloot te geven dwingt de nieuwsgierigheid de bezoeker naar jouw artikel. Let wel op: een geheimzinnige titel heeft een hoge ammusementswaarde maar wordt daardoor mogelijk minder serieus genomen.

Laten we kijken naar de titel van de vorige bladzijde:

“De noodzaak van een overzichtelijke administratie voor je belastingaangiften”

“De noodzaak van..”

Deze drie woorden hebben potentie om de nieuwsgierigheid te triggeren. “Wat is er zo belangrijk?”, “Waarom is het noodzakelijk?”, “Wat zijn de gevolgen voor mij als ik hier niet aan voldoe?”, "Mis ik iets?

9. Gebruik cijfers!

Ken je dat? Je zus vertelt over de populariteit van rode auto's. Ze zegt dat iedereen een rode auto rijd.

Het is je nog nooit opgevallen dus je besteedt er niet al te veel aandacht aan.

Tot dat je ineens twee rode auto's ziet. En enkele uren later weer!

Ineens lijken er overal rode auto's te zijn. Hoe kan dat!?

Ken je dat gevoel? 

Ik wel en dit is precies wat er gebeurde toen ik deze tip hoorde.

Toen ik op cijfers in blogtitels begon te letten kon ik ze niet meer negeren. Overal zag ik het: op Facebook, tijdens het Googlen en zelfs in mijn e-mails sprongen de cijfers in het oog.

Waarom zijn cijfers in titels zo aantrekkelijk vraag je je af? Eigenlijk is het antwoord niet eens zo verbazend. Ons brein moet elke dag enorm veel data verwerken. We zien en lezen zoveel dat we niet eens in staat zijn alles op te kunnen slaan. Ons brein heeft het er maar druk mee.

Zou het niet fijn zijn als we ons brein kunnen helpen? Een manier waarop we al reeds geordende en gestructureerde data tot ons kunnen nemen?

Dit is precies waarom cijfers in titels werken. Cijfers geven een signaal af dat er al gestructureerde informatie beschikbaar is, dus waarom niet snel even kijken? Als de informatie nuttig is, is dit dé shortcut waarnaar we op zoek zijn.

Laten we nog eens kijken naar de titel van de overzichtelijke administratie. We gaan een nummer toevoegen en kijken wat het met de titel doet.

“De nummer 1 noodzaak van een overzichtelijke administratie”

Wat vind jij? Zou jij klikken als jij veel administratief werk doet? Mijn nieuwsgierigheid zou in ieder geval getriggerd zijn.


Meer kennis ontvangen?