Bovenaan in Google komen, hoe doe je dat? (6 Google tips voor 2022)

Dennis Adriaansen, 26 jan. 2022
Read time : 5 min

Wil je graag bovenaan in Google komen?

Dat begrijp ik wel.

Bovenaan in Google staan levert veel op.

Op het moment dat ik bovenaan in Google kwam veranderde er van alles.

Ik was gewend aan enkele bezoekers.

Maar toen ik ineens bovenaan stond bereikte ik zonder moeite enkele tienduizenden bezoekers per dag!

Hoe ik dat voor elkaar kreeg?

Gek genoeg was dat niet eens zo lastig.

Hieronder laat ik je precies zien hoe ik het deed.

Maar eerst wil ik je vertellen over het belang van Google en waarom je bovenaan in de zoekresultaten wil komen.

In 2021 ging er namelijk ruim 80 miljard(!) dollar om in de wereld van zoekmachines (voornamelijk Google).

Je leest het goed 80.000.000.000 dollar.

Veel geld seo wereld

Dat is veel geld.

Maar waarom is dat zo?

Simpel:

Bovenaan in Google komen is lastig en kost veel tijd.

Gelukkig is het niet noodzakelijk om een groot budget te hebben!

Iedere website heeft de kans om zich te nestelen in de top 3 zoekresultaten van Google en hier gratis veel verkeer uit te halen.

Met de juiste SEO tips sta je in no-time bovenaan in de zoekresultaten.

Ik laat je zien hoe.

En zodat je het even weet:

Bovenaan in Google staan levert echt belachelijk veel bezoekers op...

Search console data 2019

Dus ben je benieuwd hoe je bovenaan in Google komt?

Lees dan verder.

Inhoudsopgave

    Hierboven zag je een screenshot vanuit mijn Google Search Console account.

    Binnen enkele maanden wist de site zich op diverse zoekwoorden bovenaan in Google te krijgen.

    Met meer dan 6000 bezoekers beleeft de website zijn beste tijd ooit!

    Ben je benieuwd hoe dat werkt?

    Hieronder lees je het.

    1. Bovenaan in Google met on-page SEO

    On-page SEO is een onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie waarbij je de pagina's op je website optimaliseert voor een betere vindbaarheid in Google.

    On-page optimalisatie bestaat uit:

    • Het optimaliseren van paginatitels
    • Het genereren en nieuwe content
    • Bestaande content optimaliseren
    • Internal linkbuilding toepassen
    • Paginastructuur beheren en verbteren
    • URL's optimaliseren

    Nu vraag je je af hoe on-page SEO je helpt om bovenaan in Google te komen.

    Ook interessant: Hoe komt mijn website hoger in Google?

    En die vraag is eenvoudig te beantwoorden.

    Voordat Google bezoekers naar je website kan sturen, moeten ze eerst weten waar je website over gaat.

    Welk onderwerp staat centraal? Wat voor informatie kunnen bezoekers vinden?

    Dat niet alleen.

    Goed geoptiamliseerde website staan vaker bovenaan in Google dan websites die geen zoekmachine optimalisatie hebben gehad.

    Nog niet overtuigd?

    Screenshot from 2021 12 29 14 03 49

    Op de Google Search pagina beschrijft Google het zelf:

    Het meest basale signaal dat informatie relevant is, is wanneer een webpagina dezelfde zoekwoorden bevat als je zoekopdracht.

    Google zoekt dus naar zoekwoorden op je website die matchen met de zoekwoorden die gebruikers bij de zoekmachine intypen.

    Nu zijn er bizar veel factoren die samen bepalen of je bovenaan in Google komt of niet, maar de basis moet goen zijn.

    Anders krijg je je website niet bovenaan in de zoekresultaten.

    2. Strategisch toepassen van zoekwoorden

    Hieronder zie je een voorbeeld van on-page SEO.

    Onpage voorbeeld google serp

    Als je zoekt op "intermittent fasting" zie je dat alle pagina's het zoekwoord waarop ze gevonden willen worden vooraan in hun paginatitel hebben opgenomen.

    Maar er is meer.

    Als je goed kijkt zie je dat de zoekwoorden niet alleen terugkomen in de paginatitels,

    maar ook de tekst onder de titels in de zoekresultaten.

    On page meta description

    Wat betekent dit nu hoor ik je denken.

    Het zit zo.

    Enkele jaren geleden kon je zelf een <meta name="description"> tag meegeven met daarin de tekst die je in de zoekresultaten van Google wil weergeven.

    Website bouwers voorzagen deze tekst van het zoekwoord.

    En "voila" je stond bovenaan in Google.

    Tegenwoordig bepaalt Google zelf welke tekst wordt gebruikt voor de meta description.

    Gelukkig betekent dat niet dat je er geen invloed op hebt.

    Sterker nog.

    Het op strategische plekken plaatsen van je zoekwoorden is een cruciaal onderdeel binnen on-page SEO.

    Ook interessant: Hoger in Google met de juiste zoekwoorden

    Maar er is meer.

    3. Laadtijd website verbeteren

    Hoe kom ik bovenaan in Google door mijn website sneller te maken vraag je je af?

    Ik snap de vraag.

    Laat het me uitleggen.

    Paginasnelheid heeft een enorme inpact op de gebruikerservaring van je website.

    En zoals je eerder las. Alleen gebruiksvriendelijke websites komen bovenaan in Google.

    Vraag je je af hoe je de laadtijd van je website kunt meten?

    Simpel.

    Ga naar: https://pagespeed.web.dev/

    Google pagespeed 2022 design

    Vul hier de URL van je website in en klik op "Analyseren"

    Je ziet een pagina zoals hieronder weergegeven.

    Pagesspeed scroll down

    Scroll naar beneden.

    Je ziet een prestatiescore staan.

    Zoals je ziet komt mijn website op het moment van meten net te kort om een groene score te behalen.

    Scroll verder naar beneden.

    Pagespeed statistieken

    In het deel met de groene omlijning zie je de statistieken die horen bij de laadtijd van je website.

    Heb je geen idee wat het betekent?

    Geen zorgen. Het wordt hieronder uitgelegd.

    • First Contentful Paint
      Ook wel afgekort tot FCP. Deze score beschrijft hoelang het duurt voordat het eerste (HTML) element op je pagina wordt weergegeven. Denk hierbij aan een afbeelding, paragraaf en knop.
    • Time to interactive
      Deze score meet hoe lang het duurt voordat een pagina volledig interactief is. Of kort gezegd: wanneer je voor het eerst ergens op kunt klikken.
    • Speed index
      De speedindex laat zien hoe snel de volledige layout visueel gemaakt is. Inclusief teksten en afbeeldingen.
    • Total Blocking Time
      Dit is de tijd die zit tussen de First Contentful Paint en Time to Interactive.
    • Largest Contentful Paint
      De LGP beschrijft hoe lang het duurt om de grootste resources in te laden. Vaak zijn dit grote en zware afbeeldingen, video's of geluidsfragmenten.
    • Cumulative Layout Shift
      Tijdens het renderen van je pagina's kunnen HTML elementen "verspringen". Dit wordt Layout Shift genoemnd. CLS beschrijft hoe vaak dit voorkomt.

    In een toekomstig artikel vertel ik hoe je je website optimaliseert om de bovenstaande scores te verbeteren.

    Voor nu zijn er enkele snelle winsten te behalen:

    4. Maak gebruik van caching of een CDN

    Caching is een welbekende term in de websitewereld.

    Bij caching worden de gegevens in een tijdelijkse opslag geplaatst om ze in de toekomst nog sneller in te laten.

    Gebruik je WordPress? Dan vind je hier veel geschikte plugins voor caching: https://nl.wordpress.org/plugi...

    Wordpress caching plugin

    Maar er is meer.

    5. Gebruik kleine gecomprimeerde afbeeldingen.

    Soms zien we nog wel eens afbeeldingen voorbij komen die groter zijn dan 1MB.

    1 MB kan tot wel 8 seconden duren om in te laden.

    We raden aan om afbeeldingen altijd onder de 300kb te krijgen voordat je deze naar je website upload.

    Tiny png voor kleine afbeeldingen

    Wij gebruiken graag https://tinypng.com/ om onze afbeeldingen kleiner te maken.

    Gek genoeg werkt tinyPNG ook goed met JPG/JPEG bestanden :).

    6. Maak je website mobiel vriendelijk

    Een andere factor is mobiel vriendelijkheid. Meer dan de helft van het internetverkeer surft online via hun telefoon.

    Het is behoorlijk vervelend als je een hele grote website ziet op zo'n klein scherm.

    Je moet inzoomen om teksten te kunnen lezen en afbeeldingen passen nauwelijks op het scherm.

    Duurt dit te lang en vraagt de website teveel aandacht van je bezoeker dan zijn ze weg.

    Veel bezoekers hebben helemaal geen zin om moeite te doen. Al helemaal niet als ze op het internet surfen.

    Ze willen snel hun doel bereiken en vliegensvlug door jouw pagina's klikken om bij de juiste informatie te komen.

    Zorg daarom dat jouw website goed werkt op mobiel en tablet. De term voor dit soort websites is "repsonsive".

    Wat responsive betekent?

    Responsive websites passen zich aan aan de grote van je beeldscherm. Zo kan jouw bezoeker eenvoudig door de website bladeren.

    Vraag je webontwikkelaar of hij je website responsive wil maken. Het helpt direct bij de vindbaarheid op Google.

    Zo zorg je dat Google jouw website weet te vinden

    In dit artikel heb je veel informatie gevonden om je website te verbeteren. Het helpt je website sterker te maken en te zorgen dat deze goed door Google bekeken en geïndexeerd wordt.

    Wil je de tips onthouden of wil je een compact overzicht van alle tips?

    Op deze pagina vind je een overzicht van 39 SEO tips die ik je kan geven.

    Cheers.

    0
    0
    20