- Alles over SEO -

Hoe kom ik Bovenaan in Google met mijn Website? (2022 update)

Dennis Adriaansen

Wil je graag bovenaan in Google komen? Dat begrijp ik wel. In 2021 ging er ruim 80 miljard dollar om in de wereld van zoekmachines, voornamelijk Google.

Je leest het goed 80.000.000.000 dollar.

Dat is veel geld niet waar?

Maar waarom wordt er zoveel gespendeerd aan zoekmachines? Wat is de reden dat zoveel bedrijven bereid zijn te betalen om bovenaan te staan?

Dat komt omdat bovenaan in Google komen lastig is en veel tijd kost. Sterker nog: wanneer je kiest om te adverteren sta je snel bovenaan, maar kost deze positie je veel geld.

Zo gezegd zijn er twee manieren om bovenaan te komen:

  • Advertenties: met advertenties betaal je Google om bovenaan in de zoekresultaten te staan. Je betaalt elke keer zodra er iemand op je link in Google klikt.
  • Organisch: via de organische zoekresultaten sta je direct onder de advertenties.

Nu is de vraag: welke optie levert het meeste op?

Beide opties kennen unieke voor -en nadelen. Zo leveren advertenties direct resultaat op, maar zorgt de organische aanpak voor de betere resultaten op de lange termijn.

segment Inhoudsopgave

    Wat mij betreft is het simpel.

    De beste manier om bovenaan in Google te komen is door je te richten op de organische zoekresultaten.

    Verschillende onderzoeken laten zien dat maar liefst 40% proces van je bezoekers klikken op het eerste resultaat onder de advertenties (bron).

    Zie de afbeelding hieronder. Veel mensen slaan de advertenties in Google over.

    Waar dit precies mee te maken heeft, is me onbekend. Maar het laat zien dat het overgrote deel klikt op het eerste organische zoekresultaat.

    2022 first page Google rankings CTR

    Het beste aan bovenaan staan in de organische zoekresultaten is dat dit volledig gratis is. Je hoeft niemand te betalen zodra er iemand op je link klikt.

    Dat niet alleen.

    Je blijft bovenaan staan als je de pagina relevant en up-to-date houdt.

    Maar helaas is het niet zo makkelijk als het lijkt. Veel bedrijven concurreren met elkaar en proberen hun websites bovenaan te krijgen.

    Als je de concurrentie aan wil gaan, lees dan hieronder hoe je stap voor stap je website verbeterd en zorgt dat de site bovenaan in Google komt.

    Zo kom je bovenaan in Google:

    Je komt eenvoudig bovenaan in Google door een SEO-strategie toe te passen waarbij je je website zowel technisch als inhoudelijk optimaliseert.

    Het proces waarbij je je website optimaliseert om beter weergegeven te worden, wordt ook wel SEO genoemd.

    Verder lezen: Wat is SEO en hoe werkt het?

    In dit artikel richten we ons op SEO en laat ik zien hoe SEO helpt om bovenaan in de organische zoekresultaten van Google te komen.

    Je gaat hier lezen over:

    • SEO teksten en zoekwoorden
    • On-page SEO optimalisatie
    • Linkstructuren
    • Backlinks en linkbuilding

    Dus vraag jij je jzelf af hoe kom ik bovenaan in Google? Lees dan hieronder precies hoe je stap voor stap bovenaan

    1. SEO teksten schrijven

    Een van de grootste uitdagingen om bovenaan in Google te komen is het schrijven van sterke teksten. Hoe schrijf je sterke teksten? En schrijf je voor Google? Of schrijf je voor je bezoekers?

    SEO teksten zijn alle teksten op je website die zijn bedoeld om bovenaan in Google te komen. Vaak worden SEO teksten geschreven rond een bepaald zoekwoord of zoekterm.

    Verder lezen: Schrijven voor Google met sterke SEO teksten

    In tegenstelling tot normale webteksten zijn SEO teksten op specifieke wijze geoptimaliseerd voor zoekmachines. De teksten zijn inhoudelijk en gedetailleerd.

    Maar hoe doe je dat? Waar moet je aan denken tijden het schrijven van de teksten?

    Simpel.

    Je wil Google laten zien dat je veel kennis hebt van een specifiek onderwerp. Je wil Google laten zien dat je alle ins -en outs kent en een expert bent op dit gebied.

    Zo geef je Google vertrouwen dat ze bezoekers met vragen naar je website kunnen sturen. Zo weten ze zeker dat jij de kennis in huis hebt om de vragen te beantwoorden.

    Kies je zoekwoorden
    Om gericht SEO teksten te schrijven moet je een zoekwoord in gedachten hebben.

    Maar hoe vind je die?

    Je vind zoekwoorden door te bedenken waarop jouw ideale bezoekers googelen. Wat typen ze in bij Google? Stel je hebt een bedrijf dat kunstgras aanbiedt.

    Als je zoekt op "kunstgras leggen" en iets naar beneden scrolt zie je het volgende.

    Kunstgras leggen serp voorbeeld

    Het gedeelte dat groen omlijnd is zijn vragen die regelmatig via Google gesteld worden.

    Deze vragen vallen onder de sectie PAA, of zoals Google het intern noemd: Related Questions.

    Je leest hier meer over PAA

    Het PAA gedeelte is een goede bron van inspiratie om je zoekwoord of zoekterm op af te stemmen.

    Kies een vraag

    Richt je op specifieke zoektermen
    Alle vragen die in het gerelateerde vragen gedeelte staan, zijn potentiële zoekwoorden -eigenlijk zoektermen- voor je website. We kiezen voor dit voorbeeld de tweede vraag:

    "Wat kost het om kunstgras te laten leggen?".

    In dit geval is je zoekwoord "Kosten kunstgrass laten leggen" in plaats van alleen "Kunstgras laten leggen" En dit is goed omdat je zo de informatie op je pagina specificeert voor de zoekintentie van je bezoekers.

    Dat niet alleen.

    Je zoekterm is ook langer en valt onder "Long Tail keywords".

    Longtail keyword explainer

    Het zit zo:

    Op Long Tail zoekwoorden bereik je wellicht minder verkeer. Maar het publiek dat je aantrekt, past vele malen beter bij de content op je pagina.

    Dit komt omdat ze naar specifieke informatie zoeken, en jij specifieke informatie aanbiedt.

    Maar er is meer.

    Schrijf over een specifiek onderwerp.
    Google beloont websites die waardevolle informatie tonen aan bezoekers. Sterker nog, wanneer je veel schrijft over een specifiek onderwerp, en daadwerkelijk inzoomt op verschillende aspecten van het onderwerp beloont Google je met een hoge positie.

    Het werkt zelfs zo dat Google bij informatieve zoekopdrachten websites voorrang geven die echt de diepte in duiken.

    Dus als je het mij vraagt is de beste manier op bovenaan in Google te komen door gewoon hele sterke teksten te schrijven en je bezoekers te voorzien van alle informatie waar ze mogelijk naar op zoek zijn.

    Ben je niet overtuigd?

    Laten we kijken naar een voorbeeld.

    Laatste pagina screenshot

    De bovenstaande pagina staat onderaan in Google op plek 10. De pagina telt 1242 woorden en bijna 200 links.

    Kort door de bocht is dit de hoeveelheid informatie die deze website aanbiedt.

    Laten we kijken naar het eerste resultaat:

    Eerste resultaat serp voorbeeld

    Deze site telt maar liefst 2403 woorden en 315 links!

    Dat is een enorm verschil.

    Je ziet dat de website die bovenaan staat veel meer content bevat dan het resultaat onderaan in de zoekresultaten.

    Het is noodzakelijk om een betere analyse te doen om zeker te weten dat de hoeveelheid content daadwerkelijk het verschil maakt.

    Maar in veel gevallen kun je er van uitgaan dat de hoeveelheid content samenhangt met hoeveel er over een bepaald onderwerp wordt geschreven.

    En dat maakt het verschil.

    Hoe meer er over een specifiek onderwerp geschreven wordt, hoe sneller je bovenaan in Google komt.

    Zoekwoorden strategisch toepassen
    Je zoekwoorden dienen goed zichtbaar te zijn in de kop(teksten) van je website.

    Ik laat het je zien.

    Als je zoekt op "intermittent fasting" zie je dat alle pagina's het zoekwoord waarop ze gevonden willen worden vooraan in hun paginatitel hebben opgenomen.

    Onpage voorbeeld google serp

    Maar er is meer.

    Als je goed kijkt zie je dat de zoekwoorden niet alleen terugkomen in de paginatitels, maar ook de tekst onder de titels in de zoekresultaten.

    On page meta description

    Het plaatsen van je zoekwoorden is onderdeel van je on-page SEO strategie.

    On-page SEO klinkt wellicht saai.

    Maar het is één van de belangrijkste onderdelen die helpen om je website bovenaan in Google te krijgen!

    Laten we kijken wat on-page SEO is en hoe het werkt:

    2. On-page SEO

    On-page SEO is een onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie waarbij je de pagina's op je website optimaliseert voor een betere vindbaarheid in Google.

    On-page optimalisatie bestaat uit:

    • Het optimaliseren van paginatitels
    • Het genereren en nieuwe content
    • Bestaande content optimaliseren
    • Internal linkbuilding toepassen
    • Paginastructuur beheren en verbteren
    • URL's optimaliseren

    Nu vraag je je af hoe on-page SEO je helpt om bovenaan in Google te komen.

    En die vraag is eenvoudig te beantwoorden.

    Voordat Google bezoekers naar je website kan sturen, moeten ze eerst weten waar je website over gaat.

    Ze willen weten:

    1. Welk onderwerp staat centraal?
    2. Wat voor informatie kunnen bezoekers vinden?

    Google gaat op zoek naar relevante informatie.

    Maar hoe bepalen ze dat?

    Op de Google Search pagina beschrijft Google het zelf:

    Het meest basale signaal dat informatie relevant is, is wanneer een webpagina dezelfde zoekwoorden bevat als je zoekopdracht.
    Relevantie webpaginas google

    Google zoekt dus naar zoekwoorden op je website die matchen met de zoekopdracht.

    Er zijn zoveel vragen om te stellen.

    Wat je voor nu moet weten:

    Google zoekt naar informatie op je site. Ze zoeken naar woorden op je website die matchen met de woorden in de zoekopdracht die bij Google wordt uitgevoerd.

    Jij moet zorgen dat Google de woorden op jouw pagina's makkelijk weet te vinden.

    Hoe je dat doet? Dat doe je door je website technisch zo toegankelijk en overzichtelijk mogelijk te maken:

    #1. Plaats zoekwoorden in paginatitels
    De titel van je pagina is normaal gesproken de koptekst binnen een H1 tag.

    Hierin moet je zoekwoord altijd zijn opgenomen.

    H1 tag paginatitel coolblue

    In het voorbeeld hierboven zie je dat Coolblue de H1 tag gebruikt voor de belangrijkste zoekterm voor de pagina.

    En niet alleen Coolblue doet dit.

    Ook Google zelf doet het op hun Google Ads website:

    Titel tag h1 google ads

    Maar er is meer.

    De H1 tag is de meest belangijke koptekst op je pagina.

    Hij is zo belangrijk dat er wordt geadviseerd maximaal één H1 tag per pagina op te nemen.

    Maar wat als je meer kopteksten wil gebruiken?

    Goede vraag.

    De op één-na belangrijkste tag is je H2 tag.

    Screenshot from 2022 01 31 18 32 53

    Hierboven zie je dat ik alle belangrijke zoektermen in mijn H2 tags opneem.

    Ik raad je aan om hetzelfde te doen.

    #2. Voorzie je pagina URL's van zoekwoorden
    Nog een belangrijke plek om je zoekwoord in op te nemen:

    In de URL.

    URL's die helpen om bovenaan in Google te komen zijn vaak kort en bevatten het zoekwoord.

    Naast de paginatitels, je teksten en de linkjes op de site gebruiken zoekmachines de URL om je website beter te begrijpen.

    Je ziet dit ook terug op de ze pagina.

    Mijn URL bevat de exacte zoekterm waarop ik gevonden wil worden:

    En werderom zie je dit weer terug op de pagina van Coolblue:

    URL zoekwoord coolblue

    Genoeg voorbeelden die laten zien dat het slim is je zoekwoord in je paginatitel en URL op te nemen.

    Daarnaast schrijft Google er zelf over op hun eigen blog:

    Google search documentation urls

    #3. De laadtijd website verbeteren
    Hoe kom ik bovenaan in Google door mijn website sneller te maken vraag je je af?

    Ik snap de vraag.

    Laat het me uitleggen.

    Paginasnelheid heeft een enorme impact op de gebruikerservaring van je website.

    En zoals je eerder las. Alleen gebruiksvriendelijke websites komen bovenaan in Google.

    Vraag je je af hoe je de laadtijd van je website kunt meten?

    Simpel.

    Ga naar: https://pagespeed.web.dev/

    Google pagespeed 2022 design

    Vul hier de URL van je website in en klik op "Analyseren"

    Je ziet een pagina zoals hieronder weergegeven.

    Pagesspeed scroll down

    Scroll naar beneden.

    Je ziet een prestatiescore staan.

    Zoals je ziet komt mijn website op het moment van meten net te kort om een groene score te behalen.

    Scroll verder naar beneden.

    Pagespeed statistieken

    In het deel met de groene omlijning zie je de statistieken die horen bij de laadtijd van je website.

    Heb je geen idee wat het betekent?

    Geen zorgen. Het wordt hieronder uitgelegd.

    • First Contentful Paint
      Ook wel afgekort tot FCP. Deze score beschrijft hoelang het duurt voordat het eerste (HTML) element op je pagina wordt weergegeven. Denk hierbij aan een afbeelding, paragraaf en knop.
    • Time to interactive
      Deze score meet hoe lang het duurt voordat een pagina volledig interactief is. Of kort gezegd: wanneer je voor het eerst ergens op kunt klikken.
    • Speed index
      De speedindex laat zien hoe snel de volledige layout visueel gemaakt is. Inclusief teksten en afbeeldingen.
    • Total Blocking Time
      Dit is de tijd die zit tussen de First Contentful Paint en Time to Interactive.
    • Largest Contentful Paint
      De LGP beschrijft hoe lang het duurt om de grootste resources in te laden. Vaak zijn dit grote en zware afbeeldingen, video's of geluidsfragmenten.
    • Cumulative Layout Shift
      Tijdens het renderen van je pagina's kunnen HTML elementen "verspringen". Dit wordt Layout Shift genoemnd. CLS beschrijft hoe vaak dit voorkomt.

    In een toekomstig artikel vertel ik hoe je je website optimaliseert om de bovenstaande scores te verbeteren.

    Voor nu zijn er enkele snelle winsten te behalen:

    #4. Maak gebruik van caching
    Caching is een welbekende term in de websitewereld.

    Bij caching worden de gegevens in een tijdelijkse opslag geplaatst om ze in de toekomst nog sneller in te laten.

    Klinkt technisch niet waar? Het is gelukkig vrij eenvoudig.

    Gebruik je WordPress? Dan vind je hier veel geschikte plugins voor caching: https://nl.wordpress.org/plugi...

    Wordpress caching plugin

    Maar er is meer.

    Afbeeldingen vertraging je website. Daarom is het belangrijk om kleine gecomprimeerde afbeeldingen te gebruiken.

    Soms zien we nog wel eens afbeeldingen voorbij komen die groter zijn dan 1MB.

    1 MB kan tot wel 8 seconden duren om in te laden.

    We raden aan om afbeeldingen altijd onder de 300kb te krijgen voordat je deze naar je website upload.

    Tiny png voor kleine afbeeldingen

    Wij gebruiken graag https://tinypng.com/ om onze afbeeldingen kleiner te maken.

    Gek genoeg werkt tinyPNG ook goed met JPG/JPEG bestanden :).

    #5. Maak je website mobielvriendelijk
    Een andere factor is mobiel vriendelijkheid. Meer dan de helft van het internetverkeer surft online via hun telefoon. Het is behoorlijk vervelend als je een hele grote website ziet op zo'n klein scherm.

    Je moet inzoomen om teksten te kunnen lezen en afbeeldingen passen nauwelijks op het scherm.

    Duurt dit te lang en vraagt de website teveel aandacht van je bezoeker dan zijn ze weg. Veel bezoekers hebben helemaal geen zin om moeite te doen. Al helemaal niet als ze op het internet surfen.

    Ze willen snel hun doel bereiken en vliegensvlug door jouw pagina's klikken om bij de juiste informatie te komen. Zorg daarom dat jouw website goed werkt op mobiel en tablet. De term voor dit soort websites is "repsonsive".

    Wat responsive betekent?

    Responsive websites passen zich aan aan de grote van je beeldscherm. Zo kan jouw bezoeker eenvoudig door de website bladeren. Vraag je webontwikkelaar of hij je website responsive wil maken. Het helpt direct bij de vindbaarheid op Google.

    #6. Pas intern linken toe
    Interne links verbinden je content en geven Google een idee van de structuur van je website. Ze brengen de hiërarchie van je website in kaart waardoor Google weet welke pagina's belangrijk zijn.

    Wanneer je een sterke pagina hebt die al een tijdje goed vindbaar is, dan kan deze pagina andere pagina's op je site helpen bovenaan te komen.

    Hoe dat precies werkt en hoe je intern linken als SEO-strategie toepast lees je hier.

    3. Analyseer de resultaten

    Met Google Analytics en Google Search Console houdt je precies in de gaten hoe de aanpassingen aan je website invloed hebben op je vindbaarheid.

    In dit hoofdstuk lees je hoe je kunt zien of je pagina's bovenaan in Google staat, of dat deze nog extra werk nodig hebben.

    Conclusie

    In dit artikel heb je veel informatie gevonden om je website te verbeteren. Het helpt je website sterker te maken en te zorgen dat deze goed door Google bekeken en geïndexeerd wordt.

    Wil je de tips onthouden of wil je een compact overzicht van alle tips?

    Op deze pagina vind je een overzicht van 39 SEO tips die ik je kan geven.

    Cheers.