Bovenaan in Google komen (5 eenvoudige stappen)

  • Dennis Adriaansen, 1 maart 2019

Bovenaan in Google, dat lijkt me wel wat.

Wil je graag bovenaan staan in Google?

Wil jij veel bezoekers op je website en een groot publiek bereiken met jouw boodschap, dienst of product?

Dat begrijp ik wel. Google is dé manier om een groot bereik te genereren.

Waneer één van je pagina's bovenaan staat in Google worden de deuren van de online wereld voor je geopend.

Niet voor niets is SEO een markt waarin jaarlijks meer dan 80 miljard dollar omgaat.

Je leest het goed 80.000.000.000 dollar.

Dat is veel geld.

Bovenaan in Google staan is helaas wel lastig. Dit verklaart direct waarom er zoveel geld omgaat in deze markt.

Waarom moeilijk doen als je er ook gewoon een hoop geld tegenaan kunt gooien?

Gelukkig is er geen reden voor paniek en kun jij je euro's veilig in je zak bewaren.

Elke website heeft de kans om zich te nestelen in de top 3 zoekresultaten van Google.

Zonder hiervoor te betalen.

Met de juiste tips en SEO advies sta je in no-time op nummer 1.

Over welke tips ik het heb? En wat deze tips daadwerkelijk opleveren?

Dat zie je hieronder!

resultaat-website-vindbaar-maken-google

Dit is een screenshot van mijn Google Search Console.

Binnen enkele maanden is mijn website geklommen van pagina 10 naar pagina één!

Ben je benieuwd hoe jij hetzelfde kunt bereiken? Lees dan hieronder alle tips die ik de laatste maanden heb gekregen.

Ze helpen je gegarandeerd om je website bovenaan in Google te krijgen!

On-page SEO #

On-page SEO is een onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie wat zorgt dat Google jouw website snel weet te vinden.

Alle websites bovenaan in Google weten hoe belangrijk on-page SEO is en investeren hierom veel tijd en energie in dit onderdeel

Bij on-page SEO staat vooral één onderdeel centraal. Dit onderdeel is misschien wel het meest belangrijke onderdeel wanneer jij de concurrentie wil verslaan.

bovenaan-in-google-competition

Het onderdeel waarover ik het heb heeft te maken met de techniek van jouw website.

Een website bestaat op de achtegrond uit code. Voornamelijk HTML en CSS.

Deze HTML en CSS zorgt dat de content van jouw website mooi wordt weergegeven en eenvoudig in gebruik is.

Google waardeert gebruiksvriendelijke websites en zal deze altidj hoger scoren dan lastige en complexe sites waar bezoekers van in de war raken.

Maar er is meer.

Naast een sterke indeling is er nog een belangrijk voordeel van on-page SEO.

En dit voordeel verbindt jouw website direct met de computers van Google.

Bij on-page SEO zorg je er namelijk ook voor dat Google de HTML van jouw website makkelijk kan lezen.

En dit is belangrijk omdat Google moet weten waar jouw website over gaat.

Ze bepalen over welk onderwerp jouw website gaat en op welke zoekwoorden zij jouw website bovenaan in de zoekresultaten moet zetten.

Wanneer jij het Google zo eenvoudig mogelijk maakt om al jouw teksten en afbeeldingen te begrijpen zal Google jou belonen met een hogere positie.

Laten we kijken hoe we jouw website kunnen optimaliseren door middel van on-page SEO.

1. Pagespeed #

Waarom paginasnelheid belangrijk is voor jouw positie op Google?

Dat leg ik uit.

Stel je voor. Het is vrijdagavond, je hebt afgesproken met vrienden of moet bijna op bezoek bij familie. Het is 20:15 uur en om negen uur worden jullie verwacht.

Je partner heeft de hele week al gevraagd een bos bloemen te kopen.

Jullie kunnen natuurlijk niet met lege handen aankomen.

Je was druk met allerlei zaken, je hebt nog geen tijd gehad om naar de bloemist te gaan.

Shit. Waar kan ik nu nog een bos bloemen vandaan halen?

Is de supermarkt nog wel open?

Je googelt snel naar de openingstijden.

Stel je nu voor dat de site er lang over doet om te laden. Je hebt haast en hebt de informatie NU nodig.

Wanneer de website bovenaan in Google traag is en niet binnen enkele seconden is laadt zit jij al op de website van de concurrent.

En gelukkig voor jou laadt deze website wel binnen een halve seconde. Je ziet dat de supermarkt vandaag tot 21:00 open is en kan snel nog even een bos bloemen halen.

Jij blij, en nog belangrijker: jouw partner ook.

Zie je in het bovenstaande voorbeeld hoe belangrijk een snel ladende website is?

De bezoekers van jouw website zullen niet altijd haast hebben. Maar wat zeker is is dat iedereen blij wordt van een snelle website.

Wanneer mensen via internet zoeken hebben ze geen zin om te wachten. Het moet snel.. het moet nu.

Als jouw website traag is of niet goed laadt verlaten je bezoekers je pagina'a voordat ze een letter hebben gelezen.

Ze zijn niet tevreden met jouw website en kijken liever ergens anders.

Google pakt deze signalen op en ziet dat gebruikers jouw website vroegtijdig verlaten. Om dit in de toekonst te voorkomen plaatst Google jouw website verder naar beneden zodat er ruimte is voor websites die bezoekers wel tevreden stellen.

2. Mobiel vriendelijk #

Een andere factor is mobiel vriendelijkheid. Meer dan de helft van het internetverkeer surft online via hun telefoon.

Het is behoorlijk vervelend als je een hele grote website ziet op zo'n klein scherm.

Je moet inzoomen om teksten te kunnen lezen en afbeeldingen passen nauwelijks op het scherm.

Duurt dit te lang en vraagt de website teveel aandacht van je bezoeker dan zijn ze weg.

Veel bezoekers hebben helemaal geen zin om moeite te doen. Al helemaal niet als ze op het internet surfen.

Ze willen snel hun doel bereiken en vliegensvlug door jouw pagina's klikken om bij de juiste informatie te komen.

Zorg daarom dat jouw website goed werkt op mobiel en tablet. De term voor dit soort websites is "repsonsive".

Wat responsive betekent?

Responsive websites passen zich aan aan de grote van je beeldscherm. Zo kan jouw bezoeker eenvoudig door de website bladeren.

Vraag je webontwikkelaar of hij je website responsive wil maken. Het helpt direct bij de vindbaarheid op Google.

3. NAW gegevens #

NAW gegevens zijn belangrijk voor je vindbaarheid.

Ze laten Google zien waar je zit en hoe er contact met je opgenomen kan worden.

Helaas wordt hier vaak niet genoeg aan gedacht.

Zonde wat NAW gegevens spelen een grote rol wanneer je bovenaan wil staat in Google.

Google zegt het zelf in haar documentatie. Ze geven aan dat voor veel websites contactgegevens "extremely important" zijn.

Lees hier een citaat van Google zelf:

"The types and amount of contact information needed depend on the type of website. Contact information and customer service information are extremely important for websites that handle money, such as stores, banks, credit card companies, etc. Users need a way to ask questions or get help when a problem occurs.
For shopping websites, we'll ask you to do some special checks. Look for contact information—including the store’s policies on payment, exchanges, and returns. Sometimes this information is listed under “customer service.” Some kinds of websites need fewer details and a smaller amount of contact information for their purpose. For example, humor websites may not need the level of detailed contact information we would expect from online banking websites."

Naast vestigingsinformatie en contactgegevens zorgen NAW gegevens voor nog een belangrijk voordeel.

Het zorgen voor vertrouwen.

Een website is eenvoudig op te zetten, door iedereen. Wanneer je verkeerde bedoelingen hebt zit je niet te wachten dat mensen kunnen zien waar je zit.

Wanneer je duidelijk aantoont waar jouw vestiging is, hoe bezoekers contact met je op kunnen nemen en je open stelt voor je bezoeker laat je Google zien dat je open kaart speelt.

4. Google Maps #

Google Maps biedt een sterke mogelijkheid om te laten zien waar jouw organisatie gevestigd is. De map die je direct op je website kan plaatsen in combinatie met Google Mijn Bedrijf zorgt zelfs zonder SEO voor een hogere positie in Google.

5. Internal linking #

Interne linkjes zijn linkjes die verwijzen van en naar een pagina binnen hetzelfde domein. In tegenstelling tot externe linkjes verwijs je naar één van je eigen pagina's.

Waarom interne linkjes belangrijk zijn?

Ze helpen Google jouw website te bekijken en te begrijpen. Wanneer je interne linkjes strategisch gebruikt zorg je dat Page Authority van de ene pagina naar de andere vloeit.

Wat dat betekent en hoe je dat moet doen lees je hier: [Link naar uitgebreid artikel]

6. Google vriendelijke URL's #

Wat zijn Google vriendelijke URL's en hoe zien ze er uit?

Google vriendelijke URL's zijn URL's die zijn geoptimaliseerd voor je gebruiker, en je raadt het al voor Google.

Google vriendelijke URL's zijn vaak kort en bevatten het zoekwoord waarop de pagina gevonden dient te worden.

In de adresbalk van de pagina waar je nu op kijkt zie je dat de URL de exacte zoekterm bevat waarop ik hoop dat de pagina wordt.

Waarom URL's zo belangrijk zijn?

URL's bepalen samen met de paginatitel en de content het ontwerp van de pagina. De combinatie van deze informatie zorgt dat Google begrijpt waar de pagina over gaat en weet zo op welke zoektermen ze jouw website moeten tonen.

7. User intent (de waarom van jouw pagina) #

Als het het mij vraagt DE ALLER belangrijkste.

Je wil bezoekers aantrekken via Google, toch?

Hou dan één ding goed in gedachten: Google wil haar bezoekers blij maken én tevreden houden.

Dit betekent dat Google bezoekers naar de juiste websites moet sturen.

User intent is eigenlijk het beste uit te leggen in één korte zin:

User intent: het hoofddoel van een bezoekers wanneer deze op Google zoekt.

Het coole is, Google is door de jaren heen bijzonder goed geworden in het bepalen van de user intent van haar bezoekers.

Zo zorg je voor een ijzersterke paginastructuur #

De paginastructuur vaneen website bepaalt de kwaliteit van de afzonderlijke pagina's en de website als geheel. Een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke paginastructuur helpt bezoekers en zoekmachines met het vinden van informatie waarnaar zij op zoek zijn.

Een overzichtelijke paginastructuur helpt zoekmachines jouw pagina's te doorzoeken naar informatie. Ze slaan deze informatie op om jouw website later weer te geven in de zoekresultaten.

Daarnaast zorgt een heldere paginastructuur dat jouw bezoekers snel bij de gewenste informatie komen. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid wat indirect ook bijdraagt aan de vindbaarheid van je website.

1. Een platte paginastructuur #

Een platte paginastructuur betekent dat de bezoekers van je website (en zoekmachines) binnen 4 klikken of minder bij de juiste informatie kunnen komen.

Hier is een afbeelding van een platte paginastructuur:

Waarom een platte paginastructuur belangrijk is?

Simpel het zorgt dat bezoekers makkelijk door je website weten te klikken.

Wanneer de bezoeker binnen 4 klikken bij de plek is waar de User Intent (zoals hierboven besproken) wordt voldaan spreek je van een krachtige website.

Hoe je zelf eenvoudig zorgt voor een platte paginastructuur?

2. Gebruik: categorie pagina's. #

Wanneer je een nieuwe pagina lanceert plaats je deze onder een bestaande categorie. Voorbeeld:

Je een bedrijf en je levert diensten, noem dakbedekking. Je biedt een nieuwe dienst aan welke er voor zorgt dat klanten de komende 10 jaar geen onderhoud aan hun dak nodig hebben.

Het is logisch deze pagina op te nemen onder de pagina dakbedekking, of dankonderhoud maar niet onder de contact pagina, of de over ons pagina.

Doe dit op grote schaal en je website blijft altijd overzichtelijk.

3. Gebruik interne links #

Ik zei het al; interne linkjes zijn KEY wanneer je bovenaan in Google wil staan. Wanneer je verwijst naar je eigen pagina's kun je bezoekers meer vertellen over een specifiek onderwerp.

Zie dit artikel als voorbeeld. Ik leg veel uit over allerlei onderwerpen. In bijna elk hoofdstuk zit een linkje naar een artikel dat dieper op het onderdeel in gaat.

Een goed voorbeeld hiervan is Wikipedia. Deze website is de koning van het intern linken.

Op de pagina van mijn favourite game van dit moment zie je dit goed terug.

4. Gebruik een Sitemap #

Wat is een Sitemap? Een Sitemap is een overzicht van alle pagina's op je website. Het overzicht wordt vaak in een .xml bestand opgenomen welke zoekmachines makkelijk kunnen doorlopen en zien welke pagina's het meest belangrijk zijn.

Wanneer een Sitemap het meest effectief is?

Bij nieuwe websites. Google vindt nieuwe websites vooral door middel van linkjes. Zowel intern als extern. Bij nieuwe websites zijn er maar weinig links.

In dit geval is een Sitemap super krachtig. Het maakt het Google makkelijk om op een alternatieve wijze je pagina's te vinden.

Meer over Sitemaps lees je in het artikel dat je leert hoe je jouw website aanmeld bij Google.

Hoe je teksten schrijft voor Google én je bezoekers

Zo produceer je perfecte SEO content voor je website #

Weten hoe je jouw website optimaliseert voor Google is super.

Weten hoe je jouw website optimaliseert voor Google én vult met krachtige SEO content zorgt voor een heel ander niveau.

Deze combinatie zorgt dat je website bovenaan in Google komt zonder dat je er erg in hebt.

Maar hoe produceer je goede content voor je website waarmee je je vindbaarheid vergroot?

LSI zoekwoorden #

Vandaag de dag hecht Google weinig waarde aan jouw zoekwoord. In plaats van het zoekwoord een X aantal keer op te nemen per pagina, kijkt Google nu naar het grotere plaatje.

Hoe ze dat doen?

Met LSI (Latent Semantic Indexing) zoekwoorden.

Zoekwoorddichtheid was enkele jaren terug een grote factor. Google keek naar het zoekwoord dat het vaakst terug kwam en wist zo waar de pagina over ging.

Vandaag de dag onderzoekt Google het gehele onderwerp van je pagina's.

Hoe meer details, hoe beter.

LSI zoekwoorden zijn namelijk zoekwoord gerelateerd aan het onderwerp waarover je schrijft.

Voorbeeld: wanneer je een autogarage hebt en je schrijft over onderhoud helpt het als je de zoekwoorden: "APK keuring", "distributieriem vervangen" of "onderhoudsinspectie gebruikt".

Het laat zien dat je diep in gaat over het onderwerp.

Produceer lange content #

Gedetailleerde content is vaak lang. Pagina's met 1500 tot 2000 woorden is niet vreemd. Veel content schrijven kost tijd maar Google hecht veel waarde aan content dat zorgvuldig is geproduceerd.

Google beschrijft het zelf:

"For all types of webpages, creating high quality content takes a significant amount of at least one of the following: time, effort, expertise, and talent/skill."

Dat veel content produceren veel moeite is is tevens een groot voordeel.

Jouw concurrent heeft wellicht geen zin, tijd of geld over om hierin te investeren. Zo kun jij eenvoudig bovenaan in Google komen.

Waarom lange content zorgt dat je beter scoort in Google?

  • Lange content zorgt dat Google meer informatie krijgt over het ontwerp van je pagina
  • Veel content gaat meestal dieper in op het specifieke onderwerp
  • Kwalitatieve content is aantrekkelijker om naar de linken

Het is niet nodig het zoekwoord waarop je gevonden wil worden oneindig te blijven herhalen wanneer je lange content schrijft.

Plaats het zoekwoord enkele keren in de tekst en vergeet niet vooral vooraan het zoekwoord een aantal keer op te nemen.

Besteed aandacht aan gebruikerservaringen #

Google gebruikt zogeheten User Signals om te bepalen of bezoekers van je website tevreden zijn of niet.

Een goede gebruikservaring is cruciaal wanneer je goed gevonden wil worden op Google.

Google kijkt namelijk naar de tijd dat bezoekers op je website besteden. Klikt een websitebezoeker jouw URL in Google aan, leest deze twee regels en klikt hij op de "terug" knop?

Dat is een signaal dat de bezoeker direct ziet dat hij niet tevreden is met de informatie op je website en ergens anders verder wil kijken.

Dus hoe zorg je dat bezoekers op je website blijven plakken?

Maak zinnen extra kort
Uit onderzoek blijkt dat bezoekers niet graag lange regels tekst lezen. Vooral niet online. Net zoals mensen een hekel hebben aan tekstblokken die de volledige pagina in beslag nemen.

Dat is de reden om de zinnen op je pagina kort te houden.

Maak de content visueel
Content dat alleen bestaat uit tekst is in bij lange na niet zo aantrekkelijk als content met verschillende media er in. Denk aan video, audio, statistieken, infographic of games.

Als je verschillende type media opneemt maak je meer bezoekers blij. De een houdt er van om een video te bekijken en zo de informatie in zich op te nemen, de ander kijkt graag naar infographic of statistieken.

Gebruik H tags
Dit zijn we allemaal gewend. Wanneer we een lang document schrijven verdelen we deze onder in kopteksten.

Waarom?

Om het overzichtelijk te houden. Niks schrikt ons zoveel af als een lange lappen tekst.

Zoekwoorden bepalen - het hart van SEO #

Zonder kennis van zoekwoorden zul je niet echt hoog in Google komen. Het is belangrijk om te weten wat je bezoekers willen.

Je kunt een zoekwoordonderzoek eigenlijk zien als een modern marktonderzoek.

Als je kunt zorgen dat jij weet wat de beste zoekwoorden zijn voor jouw website zul je er niet alleen meer bezoekers mee trekken, je leert je klant beter kennen dan je concurrent.

Buyer Personas

Een buyer persona, oftewel klantprofiel is super eenvoudig te maken en geeft direct veel informatie waarmee je verder kunt werken.

Het klantprofiel moet minimaal de onderstaande informatie bevatten.

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Gemiddeld inkomen
  • Hobbies in interesses
  • Dingen waar ze tegenaan lopen
  • Dromen en ambities

Door goed na te denken over deze informatie kom je waarschijnlijk achter mogelijkheden waar je anders niet zo snel aan gedacht zou hebben.

Forums, vragen websites en/of Facebook groepen
Online communicatie is overal. We chatten via Whatsapp, sluiten onszelf aan bij groepen en stellen vragen op allerlei forums.

Forums zijn goudmijnen wanneer je zoekwoorden wil bepalen voor jouw website.

Elk onderwerp binnen een bepaald forum is een markt op zichzelf. Er wordt met vaktermen gepraat en er er zijn in elke post long-tail zoekwoorden te vinden.

Zoekwoorden welke jij eenvoudig kunt kopiëren en gebruiken op je website.

9 plekken waar je de gekozen zoekwoorden moet plaatsen #

Je zoekwoorden op strategische plekken opnemen helpt je beter gevonden te worden op Google.

Als je je zoekwoorden hebt bepaald wil je ze op strategische plekken opnemen.

Er zijn veel plekken op je website waar Google zoekt naar het zoekwoord.

De één is nog effectiever dan de ander.

Over welke plekken ik het heb?

  • Paginatitel
  • In de URL
  • <h1>, <h2> en <h3> 's van je website
  • ALT tag van je afbeeldingen
  • Anchortekst
  • In de eerste 100 woorden van de pagina
  • Paginanavigatie

Vink deze lijst af, het helpt de vindbaarheid van je website direct te verbeteren.

Wat? Google RankBrain? #

De vraag "hoe komt mijn website bovenaan in Google" kan op verschillende manieren beantwoord worden.

Maar wanneer het gaat om scoren in Google draait het eigenlijk maar om één ding.

Google moet weten of gebruikers zitten te wachten op jouw website.

Of anders gezegd...

Google kijkt of jouw website voldoet aan de wensen van jouw bezoekers.

En natuurlijk hebben ze daar een geavanceerd algoritme voor geschreven die heel goed kan inschatten of bezoekers tevreden zijn of niet.

Het algoritme waar ik het over heb?

Google RankBrain.

Vandaag lees je hier alles over wat je moet weten en leg ik uit hoe je jouw website optimaliseert voor Google RankBrain.

Hoe RankBrain werkt:
De functie van het RankBrain algoritme bestaat uit twee elementen:

  1. Begrijpen waar mensen naar zoeken
  2. Meten hoe bezoekers je website gebruiken

Nummer één draait op het zoekwoord, of eigenlijk de zoekterm waarop gezocht wordt.

Google moet eerst weten waar deze precies over gaat voordat ze kunnen bepalen welke website hier het best bij past.

Een paar jaar terug had Google een probleem...

Google was nieuw en had soms geen idee waarop mensen zochten. De worden bestonden niet...

...of hadden nauwelijks een betekenis.

Hierdoor wist Google niet wat de woorden betekenden of wat de bezoeker nou precies bedoelde.

Ze gingen op zoek naar de woorden die de zoeker gebruikt.

Elke keer als ze een pagina tegenkomen met een van de zoekwoorden schoof Google de website naar voren.

Maar soms hadden de pagina's het helemaal niet over de waarnaar de bezoeker op zoek was.

Vandaag de dag begrijpt Google gelukkig wél precies wat iemand bedoelt.

Met dank aan Googles RankBrain algoritme weten ze precies wat bezoekers willen, en ze kunnen goed inschatten welke websites dit bieden.

En Google schrijft er over, niet direct verwijzende naar RankBrain, maar wel dat zo AI inzetten om de zoeker te kunnen begrijpen.

Maar er is meer.

Google kijkt ook naar het gedrag van bezoekers op jouw website.

Zijn ze tevreden, dan schiet je pagina omhoog in Google.

Hebben ze een hekel aan je pagina? Dan zorgt Google dat je verder naar beneden gaat.

Hoe dit werkt?

Google kijkt heel goed naar de reactie van bezoekers.

Een aantal factoren spelen hier een rol:

  1. Click Through Rate
  2. Time spend on page
  3. Bounce Rate
  4. Pogo-Sticking

Dit zij de zogeheten User Signals.

Laten we verder in detail treden:

Pogo-Sticking:

Je klikt het eerste zoekwoord aan, scant de pagina en ziet direct een ton aan advertenties.

Je hebt geen zin in alle moeite en klikt op de terug knop.


Dit herhaal je bij het tweede resultaat. Hetzelfde verhaal, veel advertenties en niet gebruiksvriendelijk.

Het derde resultaat! Daar staat alles wat je nodig hebt.

Dit fenomeen heet Pogo-Sticking.

Je leest meer over Google RankBrain én pogo-sticking in dit artikel.

Zo zorg je dat Google jouw website weet te vinden #

In dit artikel heb je veel informatie gevonden om je website te verbeteren. Het helpt je website sterker te maken en te zorgen dat deze goed door Google bekeken en geïndexeerd wordt.

Wil je de tips onthouden of wil je een compact overzicht van alle tips?

Op deze pagina vind je een overzicht van 39 SEO tips die ik je kan geven.

Cheers.

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

Bovenaan in Google komen (5 eenvoudige stappen)