w
Wil je graag bovenaan in Google komen?
Dat begrijp ik wel.
In 2021 ging er ruim 80 miljard(!) dollar om in de wereld van zoekmachines (voornamelijk Google).
Je leest het goed 80.000.000.000 dollar.
Dat is veel geld.
Maar waarom is dat zo?
Dat komt omdat bovenaan in Google komen lastig is en veel tijd kost.
Maar het is niet nodig om veel geld te spenderen aan dure advertenties.
Met de juiste SEO tips sta je gratis bovenaan in de zoekresultaten.
Ik vertel je precies hoe.
Het screenshot hierboven laat zien hoeveel bezoekers een eerste plek in Google oplevert.
Wil jij hetzelfde bereiken?
Lees dan verder.
Met meer dan 10.000 bezoekers per maand beleeft de website zijn beste tijd ooit!
Hieronder vertel ik stap voor stap hoe ik dit voor elkaar heb gekregen.
Bovenaan in Google komen is een strategie waarbij websites worden geoptimaliseerd om bovenaan in de organische zoekresultaten te komen.
Het proces waarbij je je website optimaliseert om beter weergegeven te worden wordt SEO genoemd.
Verder lezen: Wat is SEO en hoe werkt het?
In dit artikel richten we ons op SEO en laat ik zien hoe SEO helpt om bovenaan in Google te komen.
Allereerst: wat zijn SEO teksten?
SEO teksten zijn alle teksten op je website die zijn bedoeld om bovenaan in Google te komen.
Vaak worden SEO teksten geschreven rond een bepaald zoekwoord of zoekterm.
Hierover later meer.
In tegenstelling tot normale webteksten zijn SEO teksten gericht op een om gestructureerde wijze zoekmachines te laten weten waar de website over gaat.
Laten we kijken hoe je SEO teksten schrijft.
Om gericht SEO teksten te schrijven moet je een zoekwoord in gedachten hebben.
Maar hoe vind je die?
Je vind zoekwoorden door te bedenken waarop jouw ideale bezoekers googelen.
Wat typen ze in bij Google?
Stel je hebt een bedrijf dat kunstgras aanbiedt.
Als je zoekt op "kunstgras leggen" en iets naar beneden scrolt zie je het volgende.
Het gedeelte dat groen omlijnd is zijn vragen die regelmatig via Google gesteld worden.
Deze vragen vallen onder de sectie PAA, of zoals Google het intern noemd: Related Questions.
Het PAA gedeelte is een goede bron van inspiratie om je zoekwoord of zoekterm op af te stemmen.
Alle vragen die in het gerelateerde vragen gedeelte staan, zijn potentiële zoekwoorden -eigenlijk zoektermen- voor je website.
We kiezen voor dit voorbeeld de tweede vraag:
"Wat kost het om kunstgras te laten leggen?".
In dit geval is je zoekwoord "Kosten kunstgrass laten leggen" in plaats van alleen "Kunstgras laten leggen"
En dit is goed omdat je zo de informatie op je pagina specificeert voor de zoekintentie van je bezoekers.
Dat niet alleen.
Je zoekterm is ook langer en valt onder "Long Tail keywords".
Het zit zo:
Op Long Tail zoekwoorden bereik je wellicht minder verkeer.
Maar het publiek dat je aantrekt past vele malen beter bij de content op je pagina.
Dit komt omdat zij naar specifieke informatie zoeken, en jij specifieke informatie aanbiedt.
Maar er is meer.
Google houdt van diepgang.
En dat is geen geintje.
De beste manier om bovenaan in Google te komen is door het schrijven van lange teksten met veel inhoud.
Het zit zo.
De websites met de beste informatie scoren het hoogst in de zoekresultaten.
Laten we kijken naar een voorbeeld.
De bovenstaande pagina staat onderaan in Google op plek 10.
De pagina telt 1242 woorden en bijna 200 links.
Kort door de bocht is dit de hoeveelheid informatie die deze website aanbiedt.
Laten we kijken naar het eerste resultaat:
Deze site telt maar liefst 2403 woorden en 315 links!
Dat is een enorm verschil.
Je ziet dat de website die bovenaan staat veel meer content bevat dan het resultaat onderaan in de zoekresultaten.
Het is noodzakelijk om een betere analyse te doen om zeker te weten dat de hoeveelheid content daadwerkelijk het verschil maakt.
Maar in veel gevallen kun je er van uitgaan dat de hoeveelheid content samenhangt met hoeveel er over een bepaald onderwerp wordt geschreven.
En dat maakt het verschil.
Hoe meer er over een specifiek onderwerp geschreven wordt, hoe sneller je bovenaan in Google komt.
Je zoekwoorden dienen goed zichtbaar te zijn in de kop(teksten) van je website.
Ik laat het je zien.
Als je zoekt op "intermittent fasting" zie je dat alle pagina's het zoekwoord waarop ze gevonden willen worden vooraan in hun paginatitel hebben opgenomen.
Maar er is meer.
Als je goed kijkt zie je dat de zoekwoorden niet alleen terugkomen in de paginatitels, maar ook de tekst onder de titels in de zoekresultaten.
Het plaatsen van je zoekwoorden is onderdeel van je on-page SEO strategie.
On-page SEO klinkt wellicht saai.
Maar het is één van de belangrijkste onderdelen die helpen om je website bovenaan in Google te krijgen!
Laten we kijken wat on-page SEO is en hoe het werkt:
On-page SEO is een onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie waarbij je de pagina's op je website optimaliseert voor een betere vindbaarheid in Google.
On-page optimalisatie bestaat uit:
Nu vraag je je af hoe on-page SEO je helpt om bovenaan in Google te komen.
En die vraag is eenvoudig te beantwoorden.
Voordat Google bezoekers naar je website kan sturen, moeten ze eerst weten waar je website over gaat.
Ze willen weten:
Google gaat op zoek naar relevante informatie.
Maar hoe bepalen ze dat?
Op de Google Search pagina beschrijft Google het zelf:
Het meest basale signaal dat informatie relevant is, is wanneer een webpagina dezelfde zoekwoorden bevat als je zoekopdracht.
Google zoekt dus naar zoekwoorden op je website die matchen met de zoekopdracht.
Er zijn zoveel vragen om te stellen.
Wat je voor nu moet weten:
Hierbij mijn tips om de informatie op je website vtoegankelijk te maken:
De titel van je pagina is normaal gesproken de koptekst binnen een H1 tag.
Hierin moet je zoekwoord altijd zijn opgenomen.
In het voorbeeld hierboven zie je dat Coolblue de H1 tag gebruikt voor de belangrijkste zoekterm voor de pagina.
En niet alleen Coolblue doet dit.
Ook Google zelf doet het op hun Google Ads website:
Maar er is meer.
De H1 tag is de meest belangijke koptekst op je pagina.
Hij is zo belangrijk dat er wordt geadviseerd maximaal één H1 tag per pagina op te nemen.
Maar wat als je meer kopteksten wil gebruiken?
Goede vraag.
De op één-na belangrijkste tag is je H2 tag.
Hierboven zie je dat ik alle belangrijke zoektermen in mijn H2 tags opneem.
Ik raad je aan om hetzelfde te doen.
Nog een belangrijke plek om je zoekwoord in op te nemen:
In de URL.
URL's die helpen om bovenaan in Google te komen zijn vaak kort en bevatten het zoekwoord.
Naast de paginatitels, je teksten en de linkjes op de site gebruiken zoekmachines de URL om je website beter te begrijpen.
Je ziet dit ook terug op de ze pagina.
Mijn URL bevat de exacte zoekterm waarop ik gevonden wil worden:
En werderom zie je dit weer terug op de pagina van Coolblue:
Genoeg voorbeelden die laten zien dat het slim is je zoekwoord in je paginatitel en URL op te nemen.
Daarnaast schrijft Google er zelf over op hun eigen blog:
Hoe kom ik bovenaan in Google door mijn website sneller te maken vraag je je af?
Ik snap de vraag.
Laat het me uitleggen.
Paginasnelheid heeft een enorme impact op de gebruikerservaring van je website.
En zoals je eerder las. Alleen gebruiksvriendelijke websites komen bovenaan in Google.
Vraag je je af hoe je de laadtijd van je website kunt meten?
Simpel.
Ga naar: https://pagespeed.web.dev/
Vul hier de URL van je website in en klik op "Analyseren"
Je ziet een pagina zoals hieronder weergegeven.
Scroll naar beneden.
Je ziet een prestatiescore staan.
Zoals je ziet komt mijn website op het moment van meten net te kort om een groene score te behalen.
Scroll verder naar beneden.
In het deel met de groene omlijning zie je de statistieken die horen bij de laadtijd van je website.
Heb je geen idee wat het betekent?
Geen zorgen. Het wordt hieronder uitgelegd.
In een toekomstig artikel vertel ik hoe je je website optimaliseert om de bovenstaande scores te verbeteren.
Voor nu zijn er enkele snelle winsten te behalen:
Caching is een welbekende term in de websitewereld.
Bij caching worden de gegevens in een tijdelijkse opslag geplaatst om ze in de toekomst nog sneller in te laten.
Gebruik je WordPress? Dan vind je hier veel geschikte plugins voor caching: https://nl.wordpress.org/plugi...
Maar er is meer.
Soms zien we nog wel eens afbeeldingen voorbij komen die groter zijn dan 1MB.
1 MB kan tot wel 8 seconden duren om in te laden.
We raden aan om afbeeldingen altijd onder de 300kb te krijgen voordat je deze naar je website upload.
Wij gebruiken graag https://tinypng.com/ om onze afbeeldingen kleiner te maken.
Gek genoeg werkt tinyPNG ook goed met JPG/JPEG bestanden :).
Een andere factor is mobiel vriendelijkheid. Meer dan de helft van het internetverkeer surft online via hun telefoon.
Het is behoorlijk vervelend als je een hele grote website ziet op zo'n klein scherm.
Je moet inzoomen om teksten te kunnen lezen en afbeeldingen passen nauwelijks op het scherm.
Duurt dit te lang en vraagt de website teveel aandacht van je bezoeker dan zijn ze weg.
Veel bezoekers hebben helemaal geen zin om moeite te doen. Al helemaal niet als ze op het internet surfen.
Ze willen snel hun doel bereiken en vliegensvlug door jouw pagina's klikken om bij de juiste informatie te komen.
Zorg daarom dat jouw website goed werkt op mobiel en tablet. De term voor dit soort websites is "repsonsive".
Wat responsive betekent?
Responsive websites passen zich aan aan de grote van je beeldscherm. Zo kan jouw bezoeker eenvoudig door de website bladeren.
Vraag je webontwikkelaar of hij je website responsive wil maken. Het helpt direct bij de vindbaarheid op Google.
In dit artikel heb je veel informatie gevonden om je website te verbeteren. Het helpt je website sterker te maken en te zorgen dat deze goed door Google bekeken en geïndexeerd wordt.
Wil je de tips onthouden of wil je een compact overzicht van alle tips?
Op deze pagina vind je een overzicht van 39 SEO tips die ik je kan geven.
Cheers.