Het geheim van goede content voor Google?
Bekijk nu keyboard_arrow_right

Website Bovenaan in Google (5 eenvoudige stappen)

  • Dennis Adriaansen, 6 september 2020

Bovenaan in Google, dat lijkt me wel wat.

Wil je graag bovenaan staan in Google maar weet je nog niet precies hoe dat werkt?

Geen punt. In dit artikel vertel ik je meer over de belangrijkste punten om met je website te klimmen in de zoekresultaten.

Waarom je moeite zou doen om bovenaan te staan?

Nou, zoekmachine optimalsatie (oftewel SEO) is een markt waarin jaarlijks meer dan 80 miljard dollar omgaat.

Je leest het goed 80.000.000.000 dollar.

Dat is veel geld.

Veel bedrijven veel nieuwe klanten aan via de zoekmachine of verkopen hun producten via webshops of online marktplaatsen.

Verkeer via Google is dus goud waard.

Maar zoals je verwacht zijn er veel kapers op de kust.

Ik ga je helpen om net even dat extra zetje te krijgen en in no-time op bovenaan in Google te staan.

Dit is een screenshot van mijn Google Search Console.

Binnen enkele maanden is het mij gelukt om met verschillende pagina's bovenaan in Google te staan.

En het bleek uiteindelijk best makkelijk!

Hieronder lees je precies hoe het mij is gelukt om bovenaan in te zoekresultaten te kopen. 

Technische zoekmachine optimalisatie #

Technische zoekmachine optimalisatie is een onderdeel waarbij je zorgt dat jouw website voldoet aan de eisen van moderne zoekmachines.

Door je website op de juiste wijze te optimaliseren verhoog én versterk je je positie in de zoekresultaten. 

Ik vertel je zo direct precies hoe.

Maar eerst...

Waarom is technische SEO precies belangrijk? 

Simpel: je kunt duizenden euro's steken in een te gekke website.

Maar wanneer de techniek van je website belabberd is.

Kom je niet bovenaan in Google.

Wanneer er fouten zitten in je website loop je kans dat deze niet goed werkt. 

En Google is niet echt vergevingsgezind als het gaat om slecht werkende websites. 

Verbeter de techniek van je website #

Oké, je website hoeft niet PERFECT te zijn alvoren deze bovenaan in Google kan komen.

Er zijn gelukkig nog honderden andere factoren die jouw positie bepalen.

Maar een technisch geoptimaliseerde website zorgt wel dat dit proces versnelt wordt.

Hoe makkelijker Google jouw pagina kan indexeren. Hoe beter het is.

Dus laten we beginnen:

Als eerst ga je kijken naar de structuur van je website. Hiermee bedoel ik een overzicht van alle pagina's en hoe deze onderlink in verhouding staan.

Waarom dit belangrijk is?

1) Google kan mogelijk in de war raken als je geen heldere paginastructuur aanhoudt. Ze kunnen in dit geval niet inschatten welke pagina's voor jou het belangrijkst zijn. Hierdoor weten zij ook niet wanneer ze jouw pagina's moeten gebruiken.

2) De pagina op een website komt in 9 van de 10 gevallen op ELKE pagina terug. Zodra je dit element optimaliseert heeft dit een effect op alle pagina's op je website!

Is je structuur in orde? Dan is de rest Appeltje-Eitje.

Nestel je pagina's niet dieper dan 3 niveau's #

Dit is een basisregel die je direct wil toepassen.

Simpel gezegd houdt het in dat je wil zorgen dat je pagina's niet verder dan drie kliks van elkaar af liggen.

Dus vanaf de homepagina moet jouw diepstgenestelde pagina binnen dit aantal klikken te bereiken zijn.

Er zijn twee redenen waarom dit belangrijk is.

De eerste is natuurlijk Google.

Je zorgt met een grens van 3 niveau's dat Google jouw website gegarandeerd kan indexeren.

Google besteed namelijk een x aantal tijd en resources aan jouw website.

Hoe belangrijk je website, hoe meer tijd je krijgt.

Ben je dus nog niet zo actief en sta je nog niet bovenaan in Google?

Dan is je tijd beperkt.

Voorkom onoverzichtelijke situaties zoals hierboven weergegeven.

Zorg voor structuur en werk georganiseerd. 

Een overzichtelijke paginastructuur helpt bezoekers en zoekmachines met het vinden van informatie waarnaar zij op zoek zijn.

Zorg voor een snelle website #

Waarom paginasnelheid belangrijk is voor jouw positie op Google?

Dat leg ik uit.

Voorbeeld

Stel je voor. 

Het is vrijdagavond, je hebt afgesproken met vrienden of moet bijna op bezoek bij familie. 

Het is 20:15 uur en om negen uur worden jullie verwacht.

Je partner heeft de hele week al gevraagd een bos bloemen te kopen.

Jullie kunnen natuurlijk niet met lege handen aankomen.

Je was druk met allerlei zaken, je hebt nog geen tijd gehad om naar de bloemist te gaan.

Shit. Waar kan ik nu nog een bos bloemen vandaan halen?

Is de supermarkt wel open?

Je googelt snel naar de openingstijden.

Wat als de eerste pagina in Google nu erg traag is?

Je hebt haast en hebt de informatie snel nodig.

Je klikt de website tijdens het laden nog weg en klikt op het volgende resultaat.

En gelukkig voor jou laadt deze website wel binnen een halve seconde. Je ziet dat de supermarkt vandaag tot 21:00 open is en kan snel nog even een bos bloemen halen.

Jij blij, en nog belangrijker: jouw partner ook.

Zie je in het bovenstaande voorbeeld hoe belangrijk een snelle website is?

De bezoekers van jouw website zullen niet altijd haast hebben. 

Maar wat zeker is is dat iedereen blij wordt van een snelle website.

Vooral als ze wel haast hebben.

Wanneer mensen via internet zoeken hebben ze geen zin om te wachten. Het moet snel.. het moet nu.

Als jouw website traag is of niet goed laadt verlaten je bezoekers je pagina'a voordat ze een letter hebben gelezen.

Check de mobiele weergave van je website #

Een andere factor is mobiel vriendelijkheid. Meer dan de helft van het internetverkeer surft online via hun telefoon.

Het is behoorlijk vervelend als je een hele grote website ziet op eenklein scherm.

Niemand heeft zin om te moeten inzoomen voordat ze een tekst kunnen lezen.

Check zelf of vraag je webontwikkelaar de responsiveness van de site goed na te kijken. 

Het help direct om hoger in Google te komen.

3. NAW gegevens #

NAW gegevens. Wat zijn dat ook alweer?

NAW gegevens zijn practisch niets anders dan je contactgegevens.

Ze laten Google zien dat je transparant bent. 

Iedereen mag contact met mij op nemen bij vragen.

En hier valt veel te leren.
#

NAW gegevens worden vaak vergeten of bewust achter houden.

Zonde wat NAW gegevens spelen een grote rol wanneer je bovenaan wil staan in Google.

Google zegt het volgende:

Lees hier een citaat van Google zelf:

"The types and amount of contact information needed depend on the type of website. Contact information and customer service information are extremely important for websites that handle money, such as stores, banks, credit card companies, etc. Users need a way to ask questions or get help when a problem occurs.
For shopping websites, we'll ask you to do some special checks. Look for contact information—including the store’s policies on payment, exchanges, and returns. Sometimes this information is listed under “customer service.” Some kinds of websites need fewer details and a smaller amount of contact information for their purpose. For example, humor websites may not need the level of detailed contact information we would expect from online banking websites."

Maar er is meer:

Het zorgen voor vertrouwen.

Een website is eenvoudig op te zetten, door iedereen.

En hier zitten ook mensen bij met verkeerde bedoelingen.

Wanneer je duidelijk aantoont waar jouw vestiging is, hoe bezoekers contact met je op kunnen nemen en je open stelt voor je bezoeker laat je Google zien dat je open kaart speelt en dus te vertrouwen bent.

Dat gezegd hebben.

Deze is minstens net zo effectief:

4. Google Maps #

Google Maps biedt een sterke mogelijkheid om te laten zien waar jouw organisatie gevestigd is. De map die je direct op je website kan plaatsen in combinatie met Google Mijn Bedrijf zorgt zelfs zonder SEO voor een hogere positie in Google.

5. Internal linking #

Interne linkjes zijn linkjes die verwijzen van en naar een pagina binnen hetzelfde domein. In tegenstelling tot externe linkjes verwijs je naar één van je eigen pagina's.

Waarom interne linkjes belangrijk zijn?

Ze helpen Google jouw website te bekijken en te begrijpen. Wanneer je interne linkjes strategisch gebruikt zorg je dat Page Authority van de ene pagina naar de andere vloeit.

Wat dat betekent en hoe je dat moet doen lees je hier: [Link naar uitgebreid artikel]

6. Google vriendelijke URL's #

Wat zijn Google vriendelijke URL's en hoe zien ze er uit?

Google vriendelijke URL's zijn URL's die zijn geoptimaliseerd voor je gebruiker, en je raadt het al voor Google.

Google vriendelijke URL's zijn vaak kort en bevatten het zoekwoord waarop de pagina gevonden dient te worden.

In de adresbalk van de pagina waar je nu op kijkt zie je dat de URL de exacte zoekterm bevat waarop ik hoop dat de pagina wordt.

Waarom URL's zo belangrijk zijn?

URL's bepalen samen met de paginatitel en de content het ontwerp van de pagina. De combinatie van deze informatie zorgt dat Google begrijpt waar de pagina over gaat en weet zo op welke zoektermen ze jouw website moeten tonen.

7. User intent (de waarom van jouw pagina) #

Als het het mij vraagt DE ALLER belangrijkste.

Je wil bezoekers aantrekken via Google, toch?

Hou dan één ding goed in gedachten: Google wil haar bezoekers blij maken én tevreden houden.

Dit betekent dat Google bezoekers naar de juiste websites moet sturen.

User intent is eigenlijk het beste uit te leggen in één korte zin:

User intent: het hoofddoel van een bezoekers wanneer deze op Google zoekt.

Het coole is, Google is door de jaren heen bijzonder goed geworden in het bepalen van de user intent van haar bezoekers.

3. Gebruik interne links #

Ik zei het al; interne linkjes zijn KEY wanneer je bovenaan in Google wil staan. Wanneer je verwijst naar je eigen pagina's kun je bezoekers meer vertellen over een specifiek onderwerp.

Zie dit artikel als voorbeeld. Ik leg veel uit over allerlei onderwerpen. In bijna elk hoofdstuk zit een linkje naar een artikel dat dieper op het onderdeel in gaat.

Een goed voorbeeld hiervan is Wikipedia. Deze website is de koning van het intern linken.

Op de pagina van mijn favourite game van dit moment zie je dit goed terug.

4. Gebruik een Sitemap #

Wat is een Sitemap? Een Sitemap is een overzicht van alle pagina's op je website. Het overzicht wordt vaak in een .xml bestand opgenomen welke zoekmachines makkelijk kunnen doorlopen en zien welke pagina's het meest belangrijk zijn.

Wanneer een Sitemap het meest effectief is?

Bij nieuwe websites. Google vindt nieuwe websites vooral door middel van linkjes. Zowel intern als extern. Bij nieuwe websites zijn er maar weinig links.

In dit geval is een Sitemap super krachtig. Het maakt het Google makkelijk om op een alternatieve wijze je pagina's te vinden.

Meer over Sitemaps lees je in het artikel dat je leert hoe je jouw website aanmeld bij Google.

Hoe je teksten schrijft voor Google én je bezoekers

Zo produceer je perfecte SEO content voor je website #

Weten hoe je jouw website optimaliseert voor Google is super.

Weten hoe je jouw website optimaliseert voor Google én vult met krachtige SEO content zorgt voor een heel ander niveau.

Deze combinatie zorgt dat je website bovenaan in Google komt zonder dat je er erg in hebt.

Maar hoe produceer je goede content voor je website waarmee je je vindbaarheid vergroot?

LSI zoekwoorden #

Vandaag de dag hecht Google weinig waarde aan jouw zoekwoord. In plaats van het zoekwoord een X aantal keer op te nemen per pagina, kijkt Google nu naar het grotere plaatje.

Hoe ze dat doen?

Met LSI (Latent Semantic Indexing) zoekwoorden.

Zoekwoorddichtheid was enkele jaren terug een grote factor. Google keek naar het zoekwoord dat het vaakst terug kwam en wist zo waar de pagina over ging.

Vandaag de dag onderzoekt Google het gehele onderwerp van je pagina's.

Hoe meer details, hoe beter.

LSI zoekwoorden zijn namelijk zoekwoord gerelateerd aan het onderwerp waarover je schrijft.

Voorbeeld: wanneer je een autogarage hebt en je schrijft over onderhoud helpt het als je de zoekwoorden: "APK keuring", "distributieriem vervangen" of "onderhoudsinspectie gebruikt".

Het laat zien dat je diep in gaat over het onderwerp.

Produceer lange content #

Gedetailleerde content is vaak lang. Pagina's met 1500 tot 2000 woorden is niet vreemd. Veel content schrijven kost tijd maar Google hecht veel waarde aan content dat zorgvuldig is geproduceerd.

Google beschrijft het zelf:

"For all types of webpages, creating high quality content takes a significant amount of at least one of the following: time, effort, expertise, and talent/skill."

Dat veel content produceren veel moeite is is tevens een groot voordeel.

Jouw concurrent heeft wellicht geen zin, tijd of geld over om hierin te investeren. Zo kun jij eenvoudig bovenaan in Google komen.

Waarom lange content zorgt dat je beter scoort in Google?

  • Lange content zorgt dat Google meer informatie krijgt over het ontwerp van je pagina
  • Veel content gaat meestal dieper in op het specifieke onderwerp
  • Kwalitatieve content is aantrekkelijker om naar de linken

Het is niet nodig het zoekwoord waarop je gevonden wil worden oneindig te blijven herhalen wanneer je lange content schrijft.

Plaats het zoekwoord enkele keren in de tekst en vergeet niet vooral vooraan het zoekwoord een aantal keer op te nemen.

Besteed aandacht aan gebruikerservaringen #

Google gebruikt zogeheten User Signals om te bepalen of bezoekers van je website tevreden zijn of niet.

Een goede gebruikservaring is cruciaal wanneer je goed gevonden wil worden op Google.

Google kijkt namelijk naar de tijd dat bezoekers op je website besteden. Klikt een websitebezoeker jouw URL in Google aan, leest deze twee regels en klikt hij op de "terug" knop?

Dat is een signaal dat de bezoeker direct ziet dat hij niet tevreden is met de informatie op je website en ergens anders verder wil kijken.

Dus hoe zorg je dat bezoekers op je website blijven plakken?

Maak zinnen extra kort
Uit onderzoek blijkt dat bezoekers niet graag lange regels tekst lezen. Vooral niet online. Net zoals mensen een hekel hebben aan tekstblokken die de volledige pagina in beslag nemen.

Dat is de reden om de zinnen op je pagina kort te houden.

Maak de content visueel
Content dat alleen bestaat uit tekst is in bij lange na niet zo aantrekkelijk als content met verschillende media er in. Denk aan video, audio, statistieken, infographic of games.

Als je verschillende type media opneemt maak je meer bezoekers blij. De een houdt er van om een video te bekijken en zo de informatie in zich op te nemen, de ander kijkt graag naar infographic of statistieken.

Gebruik H tags
Dit zijn we allemaal gewend. Wanneer we een lang document schrijven verdelen we deze onder in kopteksten.

Waarom?

Om het overzichtelijk te houden. Niks schrikt ons zoveel af als een lange lappen tekst.

Zoekwoorden bepalen - het hart van SEO #

Zonder kennis van zoekwoorden zul je niet echt hoog in Google komen. Het is belangrijk om te weten wat je bezoekers willen.

Je kunt een zoekwoordonderzoek eigenlijk zien als een modern marktonderzoek.

Als je kunt zorgen dat jij weet wat de beste zoekwoorden zijn voor jouw website zul je er niet alleen meer bezoekers mee trekken, je leert je klant beter kennen dan je concurrent.

Buyer Personas

Een buyer persona, oftewel klantprofiel is super eenvoudig te maken en geeft direct veel informatie waarmee je verder kunt werken.

Het klantprofiel moet minimaal de onderstaande informatie bevatten.

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Gemiddeld inkomen
  • Hobbies in interesses
  • Dingen waar ze tegenaan lopen
  • Dromen en ambities

Door goed na te denken over deze informatie kom je waarschijnlijk achter mogelijkheden waar je anders niet zo snel aan gedacht zou hebben.

Forums, vragen websites en/of Facebook groepen
Online communicatie is overal. We chatten via Whatsapp, sluiten onszelf aan bij groepen en stellen vragen op allerlei forums.

Forums zijn goudmijnen wanneer je zoekwoorden wil bepalen voor jouw website.

Elk onderwerp binnen een bepaald forum is een markt op zichzelf. Er wordt met vaktermen gepraat en er er zijn in elke post long-tail zoekwoorden te vinden.

Zoekwoorden welke jij eenvoudig kunt kopiëren en gebruiken op je website.

9 plekken waar je de gekozen zoekwoorden moet plaatsen #

Je zoekwoorden op strategische plekken opnemen helpt je beter gevonden te worden op Google.

Als je je zoekwoorden hebt bepaald wil je ze op strategische plekken opnemen.

Er zijn veel plekken op je website waar Google zoekt naar het zoekwoord.

De één is nog effectiever dan de ander.

Over welke plekken ik het heb?

  • Paginatitel
  • In de URL
  • <h1>, <h2> en <h3> 's van je website
  • ALT tag van je afbeeldingen
  • Anchortekst
  • In de eerste 100 woorden van de pagina
  • Paginanavigatie

Vink deze lijst af, het helpt de vindbaarheid van je website direct te verbeteren.

Wat? Google RankBrain? #

De vraag "hoe komt mijn website bovenaan in Google" kan op verschillende manieren beantwoord worden.

Maar wanneer het gaat om scoren in Google draait het eigenlijk maar om één ding.

Google moet weten of gebruikers zitten te wachten op jouw website.

Of anders gezegd...

Google kijkt of jouw website voldoet aan de wensen van jouw bezoekers.

En natuurlijk hebben ze daar een geavanceerd algoritme voor geschreven die heel goed kan inschatten of bezoekers tevreden zijn of niet.

Het algoritme waar ik het over heb?

Google RankBrain.

Vandaag lees je hier alles over wat je moet weten en leg ik uit hoe je jouw website optimaliseert voor Google RankBrain.

Hoe RankBrain werkt:
De functie van het RankBrain algoritme bestaat uit twee elementen:

  1. Begrijpen waar mensen naar zoeken
  2. Meten hoe bezoekers je website gebruiken

Nummer één draait op het zoekwoord, of eigenlijk de zoekterm waarop gezocht wordt.

Google moet eerst weten waar deze precies over gaat voordat ze kunnen bepalen welke website hier het best bij past.

Een paar jaar terug had Google een probleem...

Google was nieuw en had soms geen idee waarop mensen zochten. De worden bestonden niet...

...of hadden nauwelijks een betekenis.

Hierdoor wist Google niet wat de woorden betekenden of wat de bezoeker nou precies bedoelde.

Ze gingen op zoek naar de woorden die de zoeker gebruikt.

Elke keer als ze een pagina tegenkomen met een van de zoekwoorden schoof Google de website naar voren.

Maar soms hadden de pagina's het helemaal niet over de waarnaar de bezoeker op zoek was.

Vandaag de dag begrijpt Google gelukkig wél precies wat iemand bedoelt.

Met dank aan Googles RankBrain algoritme weten ze precies wat bezoekers willen, en ze kunnen goed inschatten welke websites dit bieden.

En Google schrijft er over, niet direct verwijzende naar RankBrain, maar wel dat zo AI inzetten om de zoeker te kunnen begrijpen.

Maar er is meer.

Google kijkt ook naar het gedrag van bezoekers op jouw website.

Zijn ze tevreden, dan schiet je pagina omhoog in Google.

Hebben ze een hekel aan je pagina? Dan zorgt Google dat je verder naar beneden gaat.

Hoe dit werkt?

Google kijkt heel goed naar de reactie van bezoekers.

Een aantal factoren spelen hier een rol:

  1. Click Through Rate
  2. Time spend on page
  3. Bounce Rate
  4. Pogo-Sticking

Dit zij de zogeheten User Signals.

Laten we verder in detail treden:

Pogo-Sticking:

Je klikt het eerste zoekwoord aan, scant de pagina en ziet direct een ton aan advertenties.

Je hebt geen zin in alle moeite en klikt op de terug knop.


Dit herhaal je bij het tweede resultaat. Hetzelfde verhaal, veel advertenties en niet gebruiksvriendelijk.

Het derde resultaat! Daar staat alles wat je nodig hebt.

Dit fenomeen heet Pogo-Sticking.

Zo zorg je dat Google jouw website weet te vinden #

In dit artikel heb ik je overladen met tips waarmee je eenvoudig bovenaan in Google komt.

Je website verdient aandacht, maar met de slimme tips uit dit artikel zorg je dat je er veel voor terug krijgt. 

Wil je de tips onthouden of wil je een compact overzicht van alle tips?

Op deze pagina vind je een overzicht van 39 SEO tips die ik je kan geven.

Cheers.

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

Website Bovenaan in Google (5 eenvoudige stappen)