Home Zoekmachine optimalisatie E-mailmarketing Website optimalisatie Social media Bezoekers trekken Klanten werven Website psychologie Blog

Alles over E-mailmarketing: hoe werf je klanten via e-mail

E-mailmarketing is één van de meest gebruikte online marketingtechnieken van dit moment. Er worden miljarden euro's geïnvesteerd in online marketing. De euro's vliegen naar Google om beter gevonden te worden in de zoekresultaten en naar Facebook om zichtbaar te zijn in de tijdlijn van al haar gebruikers. 

Zei je miljarden? Ja! Miljarden. Zelfs in Nederland.

In dit onderzoek uit 2016 bleek dat wij in Nederland een slordige 1.6 miljard euro besteden aan adverteren op het internet. 

Met de aantrekkende economie en het feit dat we al twee jaar verder zijn zal het me niet verbazen dit gegroeid is naar minstens 2 miljard euro! 

Dat is veel geld of niet?

Maar het ergste:

Veel van dit geld wordt verbazingwekkend slecht besteed. Veel bedrijven weten helemaal niet HOE ze dit moeten aanpakken.

Er worden advertenties geplaatst om daarna maar "af te wachten" wat het resultaat gaat zijn. 

Maar wat verwacht je? Dat mensen een advertentie zien, er op klikken en direct klant worden? 

Was het maar zo makkelijk. 

Een aantal jaar geleden werkte ik voor een klein websitebureau. We bouwen succesvolle websites die onze klanten hielpen om meer nieuwe klanten te bereiken.

Op een vrijdagmiddag legde ik de laatste hand aan een website voor een goede klant toen de paniek toesloeg.

Deze klant was een expert in groene energie, zonne energie om precies te zijn.

Hij was al geruime tijd offline actief. Hij publiceerde maandelijks een magazine waarin alles stond over zonne-energie en alles daaromheen.  Deze klant zag in dat er online veel te halen was.

Zodoende besloot hij ook online te willen werken.

We bouwde een website, zorgde dat onze klant in no-time artikelen kon publiceren en hielpen hem online op weg.

Maar toen gebeurde het.

Enige weken na ontwikkeling belde de klant boos op. Er zat een fout in de website en hierdoor was er een groot deel van de artikelen niet beschikbaar. De klant vertelde dat dit hem veel geld kost en dat we direct aan de slag moesten om het op te lossen.

Ik begreep de paniek niet. We waren net online, hoe kon de website nu al last ervaren van een bug? Zoveel bezoekers kan de website nog niet hebben, toch?

Ik besloot de website te googelen.

Pagina 1, niets...

Pagina 2 niets…

De website was nog niet te vinden via Google.

Toen dook ik in de statistieken....

De website stond nog geen maand online en trok nu al tienduizenden bezoekers(!).

Best een serieus dus.

Verbaasd over deze statistieken belde ik de klant op om te vragen hoe hij dit deed.

Hij legde uit dat hij in het verleden veel e-mailadressen had verzamelend. Nu hij online actief is mailt hij bij elk artikel zijn volledige klantenbestand. Iedereen die zijn e-mails ontving was sterk geïnteresseerd in deze artikelen en klikte dus ook enthousiast op de bijgevoegde links. Links naar zijn nieuwe artikelen.

E-mailmarketing bleek vanaf het begin een sterk middel om bezoekers naar zijn website te trekken.

Super cool dus maar wat heb jij eraan? Laten we kijken wat e-mailmarketing precies is en op welke manieren e-mailmarketing effectief ingezet kan worden.

Wat is e-mailmarketing? #

E-mailmarketing is een vorm van marketing waar een ondernemer of marketeer bewust een reeds e-mails stuurt om een bepaald, vaak commercieel doel te bereiken. 

Een e-mail kan verschillende doelen hebben. Soms wil de ondernemer oude bezoekers op de hoogte brengen van nieuwe artikelen en soms wil de ondernemer de relatie met een klant versterken door een persoonlijk berichtje te sturen.

Nog vaker wordt e-mailmarketing gebruikt om geïnteresseerde bezoekers over de streep te trekken. Te overtuigen dus.

In het artikel "Nieuwe klanten werven via je website" lees je dat wanneer je nieuwe klanten wil werven je vier fases moet doorlopen.

De eerste fase is "Convert". Dit betekent Converteren -> omzetten.

Deze fase beschrijft het moment waarop een geïnteresseerde bezoeker verandert in een klant.

Dit is het voornaamste doel van e-mailmarketing. Geïnteresseerde mensen overtuigen.

Maar overtuigen is niet het enige doel
Mijn oude baas weet van al zijn klanten precies wanneer ze jarig. Op een willekeurige dinsdagochtend weet hij dat een van zijn beste klanten jarig is.

Hij heeft haar e-mailadres omdat ze al eens eerder zaken hebben gedaan. Hij stuurt een e-mailtje om haar te feliciteren en een haar een fijne dag te wensen.

Kun je raden wat de klant hier van vindt? Kun je raden hoe de klant denkt over mijn baas wanneer de klant zich persoonlijk benaderd en gewaardeerd voelt?

Precies,de relatie wordt door 1 simpele e-mail enorm versterkt.

In dit geval ben je niet bezig de klant te overtuigen, maar je zorgt dat de relatie met de klant wordt verbeterd.

Laten we kijken naar meer voorbeelden:

Voorbeelden van succesvolle e-mailmarketing #

De relatie met je klant verbeteren
Een (geautomatiseerde) variant op de e-mail van mijn baas wordt vaak gebruikt door webshopeigenaren. Stel je voor; je koopt iets bij een webshop, vult je geboortedatum en e-mailadres in en koopt het product.

Enkele maanden later is je verjaardag en je ontvangt een mailtje van de betreffende webshop. “Gefeliciteerd met je verjaardag, hier is 10% korting op je volgende aankoop!”

Je wordt direct geprikkeld door de felicitatie en beschouwt de e-mail als welkom en vriendelijk.

Je krijgt korting omdat je jarig bent! Leuk!  De felicitatie en de speciale korting zorgen ervoor dat je klant zich bijzonder voelt. Hierdoor zal de klant (onbewust) jouw merk aan deze positieve gebeurtenis koppelen. Het zogeheten pavlov effect beschrijft hoe dit tot stand komt.

CONDITIONED EMOTIONAL REACTIONS
By John B. Watson and Rosalie Rayner(1920)

Herinneringen versturen
Stel je moet naar de tandarts. Je spreekt af voor over een half jaar en denkt, ik onthoud dat wel even. Een week voor je afspraak krijg je een mailtje: ‘Reminder: Je afspraak op 7 mei om 14:15 bij Tandartspraktijk Ik Vergeet Mijn afspraak.’

Super! Je geheugen heeft het af laten weten maar hier is je tandarts uit het niks, klaar om je te herinneren.

Een ander voorbeeld wordt ingezet door een groot deel van de moderne webshops. Zodra een bezoeker verschillende producten bekijkt worden er af en toe wat producten verzameld in het winkelwagentje. De bezoeker is nog niet van plan deze producten te kopen maar maken wel vast een ‘selectie’.

In een poging de bezoeker alsnog te overtuigen sturen de webshops e-mails met daarin de producten die de bezoeker heeft opgeslagen.

Aankondigingen
Heb jij een extra, nieuw, revolutionair product op de markt gezet en kan dit interessant zijn voor je huidige klanten? Stuur ze updates met het goede nieuws. In plaats van peperdure advertenties kun je met 1 à 2 mailtjes je volledige klantenlijst op te hoogte brengen van je nieuwe aanwinst. Bizar effectief en helemaal gratis. Wie weet vliegt het product direct een aantal keer over de virtuele toonbank.

After sales
De veel - maar nog lang niet genoeg - gebruikte vorm van e-mailmarketing. Mijn favoriet, en het meest klantvriendelijk van allemaal. E-mails om een goede after-sales campagne door te voeren.

Vaak staat een marketingcampagne in het teken van nieuwe klanten werven. Groei betekent meer omzet en het uiteindelijke doel van nieuwe klanten werven is natuurlijk het verhogen van de omzet. Veel online ondernemers vergeten echter dat bestaande klanten net zoveel kunnen opleveren als nieuwe klanten.

Bestaande klanten hebben juist een enorm voordeel, aangezien zij al bekend zijn met je onderneming zullen ze sneller geneigd zijn zaken bij jou te doen in plaats van de concurrent.

E-mails in een aftersales-campagne kunnen er verschillend uit zien. Je kunt bijvoorbeeld reviews verzamelen om 1) te kijken hoe je bedrijf wordt gewaardeerd 2) om de reviews te tonen op je website om meer vertrouwen te wekken bij nieuwe bezoekers.

Daarnaast kun je gebruik maken van upselling. Een enorme booster voor je omzet.

Praktijkvoorbeeld: heeft je klant een televisie gekocht, dan kun je in een aftersales-campagne extra artikelen aanbieden zoals een surroundset, afstandsbedieningen, HDMI-kabels, DVD-speler, playstation, koptelefoons: noem maar op.

Je weet wat de klant heeft gekocht, dus je kunt ook bedenken welke producten hij of zij nog meer zou kunnen gebruiken. Raak je de juiste snaar, dan heb je direct een tweede, derde of vierde verkoop te pakken.

Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing? #

Het is een goedkope manier om je klanten te bereiken
In plaats van advertenties of iedere klant handmatig benaderen kun je binnen twee e-mails al je klanten bereiken. Een e-mail kost niets en is binnen enkele minuten opgesteld.

Je kunt persoonlijk worden
Advertenties voelen niet prettig. Ze zijn overduidelijk bedoeld om iets te verkopen. Een gevoel dat mensen weerhoud er op te klikken.

Via een e-mail kun je persoonlijk worden. Je kunt jouw mening delen en de klanten oprecht aanbevelen het nieuwe product te gebruiken zonder opdringerig over te komen. Jouw persoonlijkheid vloeit door de e-mails en dit zorgt dat de klant jou 100% vertrouwd.

Bereik je klant wanneer je wil
Met e-mailmarketing zit je niet gebonden aan kantooruren. Via verschillende tools (welke we zo gaan bespreken) kun je e-mail opstellen en inplannen. De klant kan zo op elk moment van de dag een e-mail van je verwachten.

Stel je voor dat je 's ochtends voor dat jouw klanten wakker zijn een e-mail de deur uit doet. Zodra je klant wakker wordt, zijn bakje koffie zet en zijn mailbox opent staat jouw e-mail bovenaan de lijst. De klant wordt wakker met jouw boodschap. Klinkt goed toch?

Overtuig eerdere bezoekers
Verhalen over eerder behaalde resultaten zijn inspirerend. Deze verhalen kunnen twijfelende bezoekers alsnog overtuigen. Een verhaal vertellen geeft de mogelijkheid dat de lezer zich in het verhaal kan vinden en zich er in kan herkennen. Wanneer dit gebeurd is de kans groot dat de bezoeker door het verhaal overtuigd wordt.

Hoe je begint met e-mailmarketing #

Overtuigt van de mogelijkheden? Top, laten we gelijk beginnen met het versturen van e-mails!

Geintje natuurlijk. Je kunt niet direct beginnen met het sturen van willekeurige e-mails. Wie is überhaupt de ontvanger? Welke mailboxen worden verrijkt met jouw e-mails? Wat heb je te vertellen?

Bepaal het doel van je e-mails
Zoals je hierboven kunt lezen zijn er verschillende doelen die gesteld kunnen worden. De eerste stap is bepalen wat jouw doel is. Wat wil jij bereiken met jouw e-mails.

  • Meer bezoekers naar je website trekken
  • Bezoekers overtuigen klant te worden
  • Nieuwe producten aanprijzen aan bestaande klanten
  • De relatie met je klant versterken

Segmenteer je doelgroep
Om effectief aan de slag te gaan met e-mailmarketing is het vereist dat je eerst gaat bedenken wie jouw e-mails ontvangen. Is je boodschap gericht op mannen, op vrouwen, of misschien allebei? Is het bericht voor beide groepen hetzelfde of spreek je ze beter aan wanneer je ze afzonderlijk van elkaar benadert?

Voorbeeld: Je hebt een revolutionair schoonmaakproduct op de markt gebracht. De vuil verdwijnt als sneeuw voor de zon en je weet dat al je bezoekers/oude klanten blij worden van het product.

Hoe vertel je wat het product doet? Vrouwen zullen niet warm of koud worden als je vertelt dat de Barbecue binnen 5 minuten brandschoon is. Mannen wel.

Aan de andere kant. Vrouwen zullen blij worden als ze lezen dat de badkamer nu binnen twee minuten schoon kan zijn in plaats van een eerst een half uur te moeten schrobben.

Zie je hoe je boodschap op verschillende manieren gebracht kan worden? Om ervoor te zorgen dat jouw e-mails pakkend en effectief zijn moet je weten op wie je ze richt en specifieke voorbeelden noemen waarmee de lezer zich kan identificeren. Zo zien zij zichzelf het product al gebruiken voordat ze het hebben aangeschaft. Worden ze blij van het idee zullen ze geen dag wachten met het kopen van je product.

E-mailadressen opslaan
Na het bepalen van de segmenten wil je een locatie hebben waar je de e-mailadressen gaat verzamelen. MailChimp is een van de populairste tool om dit voor elkaar te krijgen.

In dit artikel lees je precies hoe, waar en wat.

Verzamelen van e-mailadressen van bezoekers

Niet iedereen heeft een enorme lijst aan e-mailadressen verzamelend voor dat ze aan de slag gaan met e-mailmarketing. Als dit niet het geval is moet je eerst een de slag om e-mailadressen te verzamelen.  Maar hoe doe je dit?

Voorbeeld één: G-star webshop opt-in pop-up

Voorbeeld twee: Sochicken, opt-in onderaan blogbericht

Je bezoeker overhandigt nooit uit het niets zijn e-mailadres aan je wanneer je er niet op vraagt. Vraag je er direct om zullen ze waarschijnlijk net zo vaak weigeren. Je zult je bezoeker iets moeten bieden. Zoals de zak gratis worstenbroodjes.

Je kunt bezoeker verblijden met een welkomstcadeau, of een beter leven door middel van een super interessante nieuwsbrief.

Als je wil dat lezers hun e-mailadres overhandigen moet je zorgen dat daar iets tegenover staat. We zijn ons heel bewust van de nadelige effecten van zomaar je e-mailadres afstaan. Zoveel zelfs dat er serieus iets tegenover moet staan voordat we het e-mailadres overdragen.

Biedt iets aan, verras de bezoeker met die korting, een gratis download of een zak worstenbroodjes. Als ze maar verrast worden en in ruil graag hun e-mailadres willen afstaan.

Hoe schrijf je de perfecte nieuwsbrief/e-mail #

Zodra je veel e-mailadressen hebt verzameld, bijna failliet bent door de gratis cadeaus is het tijd om vruchten te plukken. Vanaf nu moet je elke week je best doen al je oude bezoekers te overtuigen.

Dit doe je door het schrijven van overtuigende en inspirerende e-mails.

Een pakkende titel
Een effectieve e-mail bevat een duidelijke, pakkende titel. De titel wordt vaak verwerkt in het onderwerp. Zorg dus dat je titel de aandacht trekt.

Iedereen heeft een volle inbox. Dagelijks stromen er tientallen nieuwe e-mails bij en is het overzicht snel verloren. Je wil natuurlijk dat jouw e-mail geopend wordt en dat jouw boodschap wordt gelezen. 

Om dit voor elkaar te krijgen moet je zorgen dat jouw titel pakkend is. Een goede manier om een pakkende titel te schrijven is het verwerken van emotie. Wij mensen draaien op emotie en alles wat we doen of laten is afhankelijk van onze mentale staat. Zorg dat je emotie kunt overbrengen.

Dit verhoogd niet alleen de kans dat de ontvanger het mailtje opent. Het is noodzakelijk om op te vallen tussen de honderden e-mails in een inbox.

Een inspirerend voorbeeld
Je zult niemand overtuigen door alleen te zeggen wat het product doet. Je wil door middel van voorbeelden laten zien wat het product brengt en hoe het andere heeft geholpen.

Als je een webshop hebt kun je foto's tonen waarin het product zichtbaar is. Om terug te gaan naar het voorbeeld van de gekochte televisie. De tv-hoek ziet er ineens een stuk beter uit met een surround set eromheen. De blije gezichten op de afbeelding inspireren de lezer van het effect van goed geluid en een goeduitziende tv-hoek.

Wat je ook aanbiedt, zorg dat de lezer geïnspireerd wordt. Laat zien wat je product of dienst doet en beschrijf alle mogelijke voordelen. Zo overtuig je je lezer om nu actie te ondernemen.

Personaliseer waar mogelijk
Een gepersonaliseerde tekst spreekt altijd meer aan dan algemene teksten. Personaliseren doe je wanneer je een standaard 'Hallo' vervangt door 'Hallo Dennis!.' Het kost wat meer verzamelwerk (naast het e-mailadres moet ook de voornaam gevraagd worden) maar in de toekomst heb je veel meer kans van slagen wanneer je jouw diensten wil verkopen.

Personaliseren doe je niet alleen op voornaam. Alles waarmee een lezer zich kan relateren zorgt voor deze persoonlijke benadering. Je lezer voelt zich letterlijk persoonlijk aangesproken wanneer hij of zij iets leest wat haar

Verstuur je e-mails #

Als alles klaar staat is het tijd om een strategie te kiezen. Consistentie is gewenst. Dit betekent dat je voor jezelf moet beslissen dat je op bepaalde tijden e-mail verstuurd. Welke dag of tijdstip het beste is hangt volledig af van je bedrijf en klant.

Je kunt beginnen met een wekelijkse e-mail. Elke maandagochtend stuur jij een e-mail ter inspiratie. Je klant begint de week met jouw tips en zal na verschillende keren een e-mail te hebben gekregen wennen aan jouw wekelijkse mail. Doe je het goed zullen ze er naar uit kijken en heb je een wekelijks contactpunt. Elke week een nieuwe gelegenheid om je doelen te behalen.

Geen idee hoe je moet beginnen met het versturen van e-mails? Ook hier is genoeg over te lezen op de website van MailChimp.

Heftig toch? Wat je allemaal kunt doen met e-mailmarketing? Wil jij iemand overtuigen van de kracht van e-mailmarketing. Of ken jij iemand die dit rete interessant vindt?

Deel dit artikel en inspireer deze persoon. E-mailmarketing is awesome en iedereen mag dat weten.

Vind je het artikel nuttig, maar geen zin om het te delen? Klik dan even op het duimpje en help mij mensen te inspireren!


Meer kennis ontvangen?