Een vliegende start: online marketing voor startende ondernemers

  • Dennis Adriaansen, 13 juli 2018

Ondernemen is tof. De vrijheid om je eigen keuzes te maken en je eigen dag in te plannen zijn voor veel ondernemers dé redenen om voor zichzelf te beginnen.

Maar voor jezelf werken levert ook een hoop zorgen op. Hoe kom je aan klanten? Kun je aan het eind van de maand de rekeningen betalen? Is er genoeg werk?

Hier kun je lezen hoe je klanten binnenhaalt via je website »

De vrijheid van ondernemen neemt ook een stukje onzekerheid mee. Wanneer je geen opdrachten hebt moet je op zoek naar nieuwe klanten. Zonder opdrachten is er geen inkomen. Zonder inkomen geen leuke dingen, geen vakanties en als het even tegenzit nog bij je ouders gaan eten ook.

Best eng toch?

Dit wil je natuurlijk voorkomen. In dit artikel lees jij hoe je als ondernemer klanten aantrekt via internet. Via verschillende online marketingstrategieën zorg je dat klanten zich bij jou melden.

Wanneer het je lukt om klanten aan je te binden zónder hier dagelijks mee bezig te moeten zijn neemt de vrijheid pas echt serieuze vormen aan.

  • Werken wanneer je wil
  • Werken hoeveel je wil
  • Een hoge uurprijs
  • Een onbezorgd inkomen

Zo zorg je voor een stabiel inkomen #

Een stabiel inkomen is de nummer 1 prioriteit van iedere startende ondernemer. Je hebt tenslotte de zekerheid van een vast salaris opgegeven in de hoop het zelf te kunnen doen. Via de onderstaande stappen lukt het jou om genoeg klanten te vinden en een ruim voldoende inkomen te generen om van te leven.

1. Bepaal hoe je in de markt staat
Een goed marktonderzoek geeft weer hoe je in de markt staat. Dit is belangrijk om te kijken waar de kansen liggen of waar juist weinig te halen valt. Misschien ligt de focus van alle je concurrenten op een ander onderdeel binnen de branche dan waar jij je op wil richten.

Aan de andere kant,

het zou ook kunnen dat je concurrenten precies in jouw werkveld zitten.

Ga nu direct naar Google en zoek op het meest voor de hand liggend onderwerp. De top 5 resultaten zijn mensen die serieus moeite hebben gestoken in zoekmachine optimalisatie (SEO). SEO is hard werken dus deze bedrijven zijn serieus actief.

Bekijk wat ze doen, op wie ze zich richten en probeer je vervolgens te onderscheiden.

2. Kom erachter wie je ideale klant is
Wanneer je je onderneming/website richt op iedereen in Nederland zul je niet slagen. Je moet een focus hebben. Je moet weten wie je doelgroep is en hoe je deze mensen kunt aanspreken.

Een doelgroep bepalen gaat verder dan bepalen waar ze vandaan komen en hoe oud ze zijn. Een goed inzicht krijg je wanneer je enkele zeer persoonlijke vragen stelt:

  • Waar bevindt je doelgroep zich?
  • Waar dromen de mensen in jouw doelgroep van?
  • Waar zijn ze bang voor?
  • Wat willen ze op korte termijn bereiken?
  • Wat willen ze op lange termijn bereiken?
  • Welke problemen ervaren zij tijdens het bereiken van hun doelen?
  • Welke angsten brengen je potentiële klanten in onzekerheid?
  • Hoe kan die onzekerheid weggenomen worden?
  • Hoe kan jij hen helpen bij hun problemen?
  • Waar zouden zij direct enorm blij van worden?

Kopieer dit lijstje en geef op elke vraag een zo gedetailleerd mogelijk antwoord. Je zult direct inzicht krijgen in de wensen van je klant. Kun je daar aan voldoen? Maak ze dat dan duidelijk!

3. Bedenk mogelijkheden om je ideale klant te bereiken
In stap twee heb je globaal bepaald waar je doelgroep zich bevindt. Nu is het tijd om specifieker te worden. Waar zijn deze mensen in het dagelijks leven? Wat doen ze voor werk? Hebben ze hobby's?

Bedenk waar je potentiële klant zich op elk moment van de dag bevindt. Zowel offline maar vooral online natuurlijk.

Welke websites bezoeken zij? Gebruiken ze apps? Zo ja, welke? Zit je doelgroep meer op YouTube of houdt je doelgroep meer van tekst en lezen zij dagelijks verschillende blogs? Welke blogs?

Ook de antwoorden op deze vragen zijn cruciaal. Je kunt namelijk adverteren op de websites waar je doelgroep op kijkt of je kunt zelf content genereren en die plaatsen op het platform.

4. Vind je tone of voice en weet hoe je je potentiële klanten kunt aanspreken
Welke taal spreekt jouw potentiële klant? Als je actief bent in de financiële wereld is een formele toon gewenst. Maar zit jij in de bouwwereld of ligt je focus bij jongeren onder de 25 jaar, dan is juist een informele toon meer aansprekend.

Je tone of voice bepaalt of je klant wordt gepakt of niet. Je moet dezelfde taal spreken anders is de kloof tussen jou en je klant te groot.

5. Trek meer bezoekers naar je website
Wanneer je precies weet wie je doelgroep is, wat ze leuk en vooral niet leuk vinden en weet op welke manier je ze moet aanspreken moet je een plek hebben om je boodschap over te brengen.

Er is geen beter platform dan je eigen website.

Je eigen website kan namelijk precies zo ingericht worden als jij wil. Je website kan ook aangemeld worden bij Google wat direct zorgt dat je onder de ogen komt van duizenden potentiële klanten.

Verder lezen: Je website vindbaar maken in Google

6. Overtuig je websitebezoekers en zorg dat ze klant worden
Als het je lukt om de scoren in Google en een flink aantal bezoekers te trekken wil je zoeken naar manieren om deze bezoekers om te zetten in klanten.

Dit is immers het doel van de voorgaande opdrachten.

In het artikel Klanten Werven via je Website leer je direct hoe je bezoekers transformeert tot klant.

Hoe nu verder? #

Je hebt geleerd hoe je een sterke voorbereiding treft voor je online marketing inspanningen. Je hebt verschillende linkjes gekregen die je vertellen hoe je bezoekers je website op krijgt en hoe ze klant worden.

Je mist nog een laatste stap!

Bezoekers trekken en klanten werven zijn twee specifieke stappen maar online marketing is meer dan je website optimaliseren en manieren vinden om bezoekers te lokken. Online marketing is groot en verdient een artikel op zichzelf.

Jouw volgende stap: lees verschillende online marketing methoden en bepaal welke het best bij jou, je doelgroep en je werkzaamheden past.

Lees nu verder: Online Marketing Strategieën voor startende ondernemers

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

Trek meer bezoekers en klanten naar je website.

Download nu de handleiding