Hoe je hoger rankt in Google

  • Dennis Adriaansen, 15 oktober 2020

In dit artikel laat ik je zien hoe je hoger komt in Google.

Veel van de tips zullen ook beschreven zijn in het eerder geschreven artikel Je website vindbaar maken op Google:

En natuurlijk uit het "Meer bezoekers op je website" artikel:

Laten we beginnen.

Stap #1: verbeter je On-Site SEO #

Het is simpel: je eigen website is DE plek waar je moet zijn om je Google score te verbeteren. 

Dit komt omdat een website binnen enkele minuten is aangepast, en het resultaat al binnen enkele dagen zichtbaar.

Een directe vraag;

HOE zorg jij dat je hoog scoort op specifieke zoekwoorden?

In deze video wordt praktisch alles beschreven wat je nodig hebt voor het verbeteren van je On-Site SEO.

Maar natuurlijk leg ik hier alle strategien gedetaileerd uit.

Als allereerst, zorg dat je hoofdzoekterm in het begin van je paginatitel staat. 

Hier zie je een voorbeeld: 

Je ziet dat mijn hoofdzoekterm: "website vindbaar maken" praktisch vooraan in de paginatitel staat.

Deze aanpak voor "Keyword placing" genoemd.

Waarom het zo'n belangrijke stap is?

Nou, Google hecht iets meer waarde aan de eerste woorden in een zin. 

Het vershil is zeer klein. Maar wanneer je het zoekwoord in meer dan alleen je paginatitel vooraan zet, heeft het wel degelijk effect. 

Je ziet het hierboven goed. In 4 van de 5 resultaten het zoekwoord vooraan in de titel staan.

Ten tweede: zorg voor meer dan 1500+ woorden op de belangrijkste pagina's.

In een groot onderzoek is gebleken dat pagina's met veel content simpelweg hoger ranken in Google.

Het is goed uit te leggen.

Wanneer er verschillende websites zich richten op een bepaalde zoekterm moet Google kiezen welke website beter is.

Een factor is de hoeveelheid informatie.

Natuurlijk kent Google het kwaliteits vs kwaniteit verhaal. Maar proberen over de 1500 woorden te gebruiken is een goed streven.

Ook ik doe mij best om veel waardevolle content te genereren.

Mijn best scorende artikel heeft meer van 4300 woorden!

Dat zijn genoeg woorden voor een hoge Google ranking.

Oke. Punt 1 en 2 zijn duidelijk.

Dan niet te vergeten:

Neem je zoekwoorden/toekterm meerdere malen op in de content.

Waarschijnlijk gebeurt dit automatisch.

Vooral als je streeft naar die 1500 woorden.

Maar je zoekterm/zoekwoorden waarop je gevonden wil worden moet natuurlijk in je content aanwezig zijn.

Wanneer je in elke paragraaf het zoekterm terug laat komen zit je veilig.

Maar er is meer. 

dit brengt ons bij stap #2;.

Stap #2: LSI zoektermen per pagina #

Dit is een belangrijke.

Natuurlijk is je zoekterm belangrijk, maar dit stampt nog uit de tijd dat Google niet al te slim was.

Google kende heel veel zoekwoorden, maar slaagde er nog niet in een relatie te leggen tussen woorden met dezelfde betekenis.

Dit kunnen ze nu wel en hier kun jij gebruik van maken.

LSI zoektermen is een geavanceerde Google stratgie. 

Het toepassen is kinderlijk eenvoudig en het is erg effectief!

Ken je ze nog van vroeger?

Het woordenweb?

Dit is precies wat jou vandaag gaat helpen.

Een woordenweb is perfect om informatie gestructureerd beschikbaar te maken.

Je ziet eenvoudig welke woorden een connectie hebben en hoe deze verbonden zijn.

Je kunt een woordenweb gebruiken om een snelle lijst te maken met woorden die relevant zijn.

Al deze woorden kun je later gebruiken om content voor je pagina's te schrijven.

Niet alleen wordt je artiekel daardoor langer, je gaat ook nog eens dieper op de materie in waardoor de kwaliteit ook dratisch omhoog schiet.

Stap #3: onderzoek het techisch aspect van jouw website #

Voor een groot deel van alle websites is technische SEO niet altijd een probleem.

Maar wanneer er wel problemen zijn heeft dit nadelige gevolgen voor je ranking in Google.

Daarom dien je hier altijd goed op te letten.

Er zijn een paar dingen waar je oog voor moet hebben:

Allereerst wil je je zorgen dat je website perfect werkt op mobiele apparaten.

Het is cliche, maar ook ik heb vaak last elke aanpassing te dubbelchecken op mobiel.

Vooral wanneer je visuele aanpassingen doorvoert, bestaat de kans dat je ongewenste fouten maakt.

Wanneer deze fouten in de weg staan van een vloeiende gebruikerservaring, bestaat de kans dat jouw website minder goed rankt dan andere websites.

Hoe je kan dubbelchecken of je website geschinkt is voor mobiel?

Check deze Mobile Friendly test van Google.

De tool geeft waardevolle informatie over het verbeteren van je website en attandeert je op mogelijke problemen die zich voor doen op je website.

Je gebruikt het eenvoudig door je website URL in te typen en op de felle knop klikken.

Na het klikken op de knop gaat de tool voor je aan het werk.

Na even te wachten krijg je direct het resultaat.

Lukt het nou niet om een goede score te behalen?

Dan stelt Google actiegerichte punten voor om je website stap voor stap te verbeteren.

Wil je nu al weten waar Googel naar gaat kijken?

Dat is vrij eenvoudig te vertellen.

Het is namelijk pagespeed.

De snelheid van je website verbetert het gebruikersgemak van je website.

En we weten ondertussen dat Google gebruiksvriendelijke websites graag hoger plaatst. 

De volgende stap.

Ga naar Google Search Console en klik "Coverage".

Dit is de plek waar Google laat weten of er iets mis is met de indexatie van je website.

Indexatie betekent het opslaan van jouw website om later te tonen in de zoekresultaten van Google.

Het is belangrijk dit gedeelte in de gaten te houden.

Mogelijke errors dienen te worden opgelost om te zorgen dat Google bij de pagina's kan.

Stap #4: pas de content aan op het doel van je lezer #

Bezoekers via Google zijn vrij gelijk aan elkaar. Attans, ze doen allemaal in feiten exact hetzelfde.

Ze hebben een vraag; en stellen deze aan Google. 

Of ze nu op zoek zijn naar informatie, producten of diensten.  De zoekopdrachten in Google zijn altijd te vertalen in vragen.

En hier komt het belangrijkste,

Google kijkt hoe goed jij deze vragen beantwoord.

Beantwoordt je deze vragen perfect en zijn bezoekers tevreden na een bezoek op jouw website? 

Dan merkt het Google alchoritme dit op zal je hoger ranken in de zoekresultaten.

Als bezoekers krijgen waarnaar ze op zoek zijn verbeter je je ranking gegarandeerd.

Zo niet zal je website minder snel een hogere positie bemachtigen.

De waarheid is dat je zo goed mogelijk moet kijken waarom bezoekers precies op jouw website zijn.

In de afbeelding hierboven zie je in welke categorie je zoekopdracht kunt zetten.

Laten we een voorbeeld benoemen.

Krista is grafisch vormgever en wil gevonden worden om de zoekterm "Grafisch ontwerp omgeving Amersfoort".

Deze zoekopdracht valt onder transactie.

Wanneer ieamnd zoekt op deze zoekterm zijn ze overduidelijk op zoek naar Krista.

Vaak staan ze al klaar om contact op te nemen om over haar diensten te praten.

Kortom als je hoger in Google wil ranken zul je moeten zorgen dat jouw website de perfecte uitkomst is voor potentiële bezoekers. 

Wanneer je dit goed uitvoert zal Google je belonen en helpen hoger in de zoekresultaten te komen.

Stap #5: Vermind het bounce rate van je website #

In dit artikel liet ik zien dat bounce rate een belangrijke factor is.

Dit brengt ons dus wederom tot een volgende stap.

Maar eerst, wat is bounce rate. En hoe werkt het?

Bounce rate is een percentage van je bezoekers die zonder interactie je pagina hebben verlaten.

Natuurlijk ligt het iets complexer dan dat, maar je kun voor de eenvoud het als bovenstaand interpeteren. 

Maar waarom is een bounce rate dan zo belangrijk?

Laat me dit met een voorbeeld illustreren.

Stel je zoekt naar nieuwe schoenen.

"[schoentype] [schoenmerk] onder de 100 euro" 

Je krijgt verschillende resultaten terug.

Op plek een vind je een linkje naar de website New Balance. 

Op positie twee vind je een link naar de website van Nike.

Stel je zocht op nike schoenen.

Op de automatische piloot heb je de eerste link aangeklikt.

Tijdens het klikken besef je nog dat je Nike al zag staan en je daar naar op zoek was.

Zonder de pagina te bekijken weet je al dat het eerste resultaat niet is wat je zocht. 

Dit fonomeen wordt Pogo sticking genoemd.

Je springt van het een naar het andere zoekresultaat.

Andersom geldt hetzelfde.

Wanneer een website op positie twee staat.

En het eerste resultaat heeft veel last van Pogo Sticking?

Dan krijg jij al zijn bezoekkers.

En als kers op de taart krijgt Google signalen binnen dat gebruikers jouw website beter vinden.

Wat er daarna gebeurt?

Step #6: Word op extra zoektermen gevonden #

Op een bepaald moment merk je dat je pagina's aanslaan.

Google weet je op misschien een van twee zoektermen te vinden.

Wanneer je met jou pagina op nummer 1 staan is er niet veel meer te optimaliseren.

Attans, op zoekmachine gebied.

Uit comercieel oogpunt is een website met bezoekers altijd te verbteren.

Voor nu wil je enkel scoren in Google.

Het aantal binnenkomende bezoekers is gemakkelijk te realiseren.

Je hebt het namelijk al eens gedaan.

Schrijf content waarop gezocht wordt!

En daarbij

Kies andere zoektermen dan je eerder hebt gebruikt.

Wanneer je nieuwe content schrijft inclusief nieuwe zoektermen en informatie, zul je een andere groep bezoekers aantrekken.

Open Google Search Console.

Klik bovenaan op OPEN REPORT naast het koptekst "Performance"

Je ziet hier een lijst met zoekwoorden die Google heeft binnen gekregen.

Je kunt enorm veel informatie halen uit deze gegevens.

Voor nu kijken we naar de verhouding tussen impressions en clicks. 

In een stabiele verhouding zijn het aantal kliks in balans met de impressies.

Maar als je goed kijkt zie je ook zoektermen waarbij het aantal kliks niet in verhouding is met het aantal impressies.

Wanneer een pagina veel impressies krijgt, maar weinig kliks is er iets aan de hand.

Google lijkt de pagina graag naar voren te willen schuiven. Ze testen jouw pagina op een enorm aantal zoektermen.

Toch zien ze telkens dat Google bezoekers niet kiezen voor jouw website.

Dit is voor jouw de kans om de pagina te optimaliseren. 

Misschien is dit niet het juiste zoekwoord?

Door te kijken naar de paginatitel of de inhoud van de pagina ontdek je misschien dat je zaken anders hebt beschreven dan zou moeten.

Door te kijken naar de zoekwoorden in Google Search Console leer je te ontdekken welke zoektermen beter werken dan andere.

De continue updates van deze zoekwoorden zorg je dat je altijd nieuwe informatie hebt om op voort te borduren.

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

Hoe je hoger rankt in Google