Het geheim van goede content voor Google?
Bekijk nu keyboard_arrow_right

Hoe je hoger rankt in Google

  • Dennis Adriaansen, 15 oktober 2020

In dit artikel laat ik je zien hoe je hoger komt in Google.

Veel van de tips zullen ook beschreven staan in het artikel waarin ik mensen help om beter gevonden te worden op Google.

En natuurlijk uit het "Meer bezoekers op je website" artikel:

Beide artikelen ranken erg goed in Google en leveren daardoor een een flink aantal bezoekers op.

Maar dit artikel is nog vele malen beter.

Ik ga je in detail hoe Google werkt en wat jij kunt doen op je ranking te verhogen.

Laten we beginnen.

Doelgericht werken is essentieel. Daarom willen we eerst weten wat Google precies belangrijk vindt.

In de zoekmachineoptimalisatie wereld is er veel onduidelijk.

Niemand weet precies wat Google doet op jouw ranking te bepalen.

Toch zijn er een aantal keypoints die centraal staan wanneer je hoger wil ranken in Google.

Hier komen ze.

  1. Autoriteit
  2. Bounce rate (te vinden in Google Analytics)
  3. Avarage time on page (te vinden in Google Analytics)
  4. Gebruikerservaring

Dit artikel richt zich op de 4 punten zoals weergeven. De afgelopen maanden heb ik veel geprobeerd om beter te ranken in Google.

Wat bleek?

De tijd die ik in deze vier punten heb gestoken bleken het meest effect te hebben.

  1. Autoriteit
    De betrouwbaarheid van je website staat centraal. Wie ben je, wat heb je te vertellen en ben je te vertrouwen?
  2. Bounce rate
    Een percentage van bezoekers die zonder interactie of moment van interesse je pagina vertalen.
  3. Average time on page
    Hoelang surft een bezoeker op je pagina? Hoe boeiende vinden deze bezoekers de pagina waarop ze zitten?
  4. Gebruikerservaring
    Is je website snel genoeg? Laat je veel vervelende pop-ups zien en is je tekst goed leesbaar?

Laten we gaan kijken wat jij kunt doen om te zorgen dat alle bovenstaande punten in orde zijn.

Stap #1: verbeter je On-Site SEO #

Het is simpel: je eigen website is DE plek waar je moet zijn om je Google score te verbeteren. 

Dit komt omdat een website binnen enkele minuten is aangepast, en het resultaat al binnen enkele dagen zichtbaar is.

Als eerst:

Zorg dat je hoofdzoekterm in het begin van je paginatitel staat. 

De positie van de zoekterm lijkt in eerste instantie niet heel belangrijk. Maar dat is het wel degelijk.

Hier zie je een voorbeeld: 

Je ziet dat de hoofdzoekterm: "website vindbaar maken" praktisch vooraan staat in de paginatitel.

Deze aanpak wordt "Keyword placing" genoemd.

Waarom het zo'n belangrijke stap is?

Nou simpel eigenlijk:

Google hecht iets meer waarde aan de eerste woorden in een zin. 

Het vershil is zeer klein, maar wanneer je het zoekwoord in meer dan alleen je paginatitel vooraan zet, heeft het wel degelijk effect. 

Je ziet het hierboven goed. In 4 van de 5 resultaten staat het zoekwoord vooraan in de titel.

De positie van het zoekwoord is belangrijk.

Het laat potentiele bezoekers namelijk snel zien over welk onderwerp de pagina gaat.

Mogelijke bezoekers kunnen zo razendstel een overweging maken of jouw website geschikt is.

Dat niet alleen..

Net als de positie van de zoekterm is het aantal woorden op de pagina ook extreem belangrijk.

Mijn advies: zorg voor meer dan 1500+ woorden op de belangrijkste pagina's.

In een groot onderzoek is gebleken dat pagina's met veel content simpelweg hoger ranken in Google.

Het is goed uit te leggen.

Wanneer verschillende websites zich richten op een bepaalde zoekterm, moet Google kiezen welke website de beste is.

Eén factor is de hoeveelheid informatie.

Natuurlijk kent Google het kwaliteits vs kwaniteit verhaal. Maar als je probeert meer dan 1500 woorden te gebruiken zit je op de goede weg.

Ook ik doe mijn best om veel waardevolle content te genereren.

Mijn best scorende artikel heeft meer dan 4300 woorden!

Dat zijn genoeg woorden voor een hoge Google ranking...

... oke. Punt 1 en 2 zijn duidelijk.

Dan niet te vergeten:

Neem je zoekwoorden/toekterm meerdere malen op in de content.

Waarschijnlijk gebeurt dit automatisch.

Vooral als je streeft naar die 1500 woorden.

Maar de zoekterm/zoekwoorden waarop je gevonden wil worden moet natuurlijk in je content aanwezig zijn.

Wanneer je in elke paragraaf het zoekterm terug laat komen zit je veilig.

Maar er is meer. 

dit brengt ons bij stap #2:

Stap #2: LSI zoektermen per pagina #

Dit is een belangrijke.

Natuurlijk is je zoekterm belangrijk, maar dit stampt nog uit de tijd dat Google niet al te slim was.

Google kende heel veel zoekwoorden, maar slaagde er nog niet in een relatie te leggen tussen woorden met dezelfde betekenis.

Dit kunnen ze nu wel en hier kun jij gebruik van maken.

LSI zoektermen is een geavanceerde Google stratgie. 

Het toepassen is kinderlijk eenvoudig en het is erg effectief!

Ken je ze nog van vroeger?

Het woordenweb?

Dit is precies wat jou vandaag gaat helpen.

Een woordenweb is perfect om informatie gestructureerd beschikbaar te maken.

Je ziet eenvoudig welke woorden een connectie hebben en hoe deze verbonden zijn.

Je gebruikt een woordenweb op snel een lijst te maken van relevante woorden. 

Al deze woorden kun je later gebruiken om nieuwe teksten mee schrijven.

Niet alleen wordt je artiekel daardoor langer, je gaat ook nog eens dieper op de materie in waardoor de kwaliteit van de tekst drastisch omhoog schiet.

Stap #3: onderzoek het techisch aspect van jouw website #

Voor een groot deel van alle websites is technische SEO niet altijd een probleem.

Maar wanneer er wel problemen zijn heeft dit nadelige gevolgen voor je ranking in Google.

Daarom dien je hier altijd goed op te letten.

Er zijn een paar dingen waar je oog voor moet hebben:

Allereerst wil je je zorgen dat je website perfect werkt op mobiele apparaten.

Het is cliche, maar ook ik heb vaak last elke aanpassing te dubbelchecken op mobiel.

Vooral wanneer je visuele aanpassingen doorvoert, bestaat de kans dat je ongewenste fouten maakt.

Wanneer deze fouten in de weg staan van een vloeiende gebruikerservaring, bestaat de kans dat jouw website minder goed rankt dan andere websites.

Hoe je kan dubbelchecken of je website geschinkt is voor mobiel?

Check deze Mobile Friendly test van Google.

De tool geeft waardevolle informatie over het verbeteren van je website en attandeert je op mogelijke problemen die zich voor doen op je website.

Je gebruikt het eenvoudig door je website URL in te typen en op de felle knop klikken.

Na het klikken op de knop gaat de tool voor je aan het werk.

Na even te wachten krijg je direct het resultaat.

Lukt het nou niet om een goede score te behalen?

Dan stelt Google actiegerichte punten voor om je website stap voor stap te verbeteren.

Wil je nu al weten waar Googel naar gaat kijken?

Dat is vrij eenvoudig te vertellen.

Het is namelijk pagespeed.

De snelheid van je website verbetert het gebruikersgemak van je website.

En we weten ondertussen dat Google gebruiksvriendelijke websites graag hoger plaatst. 

De volgende stap.

Ga naar Google Search Console en klik "Coverage".

Dit is de plek waar Google laat weten of er iets mis is met de indexatie van je website.

Indexatie betekent het opslaan van jouw website om later te tonen in de zoekresultaten van Google.

Het is belangrijk dit gedeelte in de gaten te houden.

Mogelijke errors dienen te worden opgelost om te zorgen dat Google bij de pagina's kan.

Stap #4: pas de content aan op het doel van je lezer #

Bezoekers via Google zijn vrij gelijk aan elkaar. Attans, ze doen allemaal in feiten exact hetzelfde.

Ze hebben een vraag: en stellen deze aan Google. 

Of ze nu op zoek zijn naar informatie, producten of diensten.  De zoekopdrachten in Google zijn altijd te vertalen in vragen.

En hier komt het belangrijkste,

Google kijkt hoe goed jij deze vragen beantwoord.

Beantwoordt je deze vragen perfect en zijn bezoekers tevreden na een bezoek op jouw website? 

Dan merkt het Google alchoritme dit op zal je hoger ranken in de zoekresultaten.

Als bezoekers krijgen waarnaar ze op zoek zijn verbeter je je ranking gegarandeerd.

Zo niet zal je website minder snel een hogere positie bemachtigen.

De waarheid is dat je zo goed mogelijk moet kijken waarom bezoekers precies op jouw website zijn.

In de afbeelding hierboven zie je in welke categorie je zoekopdracht kunt zetten.

Laten we een voorbeeld benoemen.

Krista is grafisch vormgever en wil gevonden worden om de zoekterm "Grafisch ontwerp omgeving Amersfoort".

Deze zoekopdracht valt onder transactie.

Wanneer ieamnd zoekt op deze zoekterm zijn ze overduidelijk op zoek naar Krista.

Vaak staan ze al klaar om contact op te nemen om over haar diensten te praten.

Kortom als je hoger in Google wil ranken zul je moeten zorgen dat jouw website de perfecte uitkomst is voor potentiële bezoekers. 

Wanneer je dit goed uitvoert zal Google je belonen en helpen hoger in de zoekresultaten te komen.

Stap #5: Verminder het bounce percentage van je website #

In dit artikel liet ik zien dat bounce rate een belangrijke factor is.

Dit brengt ons dus wederom tot een volgende stap.

Maar eerst, wat is bounce rate. En hoe werkt het?

Bounce rate is een percentage van je bezoekers die zonder interactie je pagina hebben verlaten.

Natuurlijk ligt het iets complexer dan dat, maar je kun voor de eenvoud het als bovenstaand interpeteren. 

Maar waarom is een bounce rate dan zo belangrijk?

Laat me dit met een voorbeeld illustreren.

Stel je zoekt naar nieuwe schoenen.

"[schoentype] [schoenmerk] onder de 100 euro" 

Je krijgt verschillende resultaten terug.

Op plek een vind je een linkje naar de website New Balance. 

Op positie twee vind je een link naar de website van Nike.

Stel je zocht op nike schoenen.

Op de automatische piloot heb je de eerste link aangeklikt.

Tijdens het klikken besef je nog dat je Nike al zag staan en je daar naar op zoek was.

Zonder de pagina te bekijken weet je al dat het eerste resultaat niet is wat je zocht. 

Dit fonomeen wordt Pogo sticking genoemd.

Je springt van het een naar het andere zoekresultaat.

Andersom geldt hetzelfde.

Wanneer een website op positie twee staat.

En het eerste resultaat heeft veel last van Pogo Sticking?

Dan krijg jij al zijn bezoekkers.

En als kers op de taart krijgt Google signalen binnen dat gebruikers jouw website beter vinden.

Wat er daarna gebeurt?

Jep, jouw website zal automatisch beter gaan ranken in de zoekresultaten.

Stap #6: Schrijf kwalitatief sterke teksten
#

Kijk, je hebt vast eens gehoord dat "schrijven voor Google" een Big Topic is. 

Het is een markt opzich en dat is niet vreemd.

Toch is het lastig om sterke teksten te schrijven. Al helemaal als je niet goed weet van Google precies wil.

Wat maakt een webtekst nou precies "sterk".

En hoe schrijf ik in behapbare tijd genoeg teksten om hoger te ranken?

Genoeg vragen om te beantwoorden.

Het eerste wat je moet doen:

Test je teksten op je Social Media kanalen.

De kwaliteit van de teksten is eenvoudig te meten via Social Media.

Wanneer mensen jouw berichten liken of zelf delen, weet je dat er iets is wat hen raakt, inspireert of waarmee ze zichzelf identificeren.

Dat niet alleen.

Ook vergroot je de kans om BACKLINKS te generen.

Backlinks?

Yep, daar heb je waarschijnlijk al eens van gehoord en je leest er hier nog veel meer over.

Sterke teksten zorgen voor meer backlinks.

Backlinks zijn linkjes afkomstig vanaf andere websites. Wanneer jij sterke teksten hebt, zal het aantal backlinks toenemen.

Met andere woorden:

Zorg dat je schrijft met andere websites in gedachten.

Stap #6: Word op extra zoektermen gevonden #

Op een bepaald moment merk je dat je pagina's aanslaan.

Google weet je op  1, 2,3 of misschien wel meer(!) zoektermen te vinden.

Wanneer je met jou pagina op nummer 1 staat is het belangrijk om je content te blijven updaten.

De markt waarover je schrijft is altijd in ontwikkeling, om bovenaan te blijven zul je dus mee moeten bewegen.

Dat niet alleen.

Je kunt het trucje dat je met de pagina op nummer 1 hebt gedaan simpelweg nog eens herhalen.

Dit keer kies je een nieuw onderwerp en nieuwe zoektermen.

Zo vergroot je super eenvoudig je bereik.

Je hebt het immers al eens eerder gedaan, niet waar?

Wanneer je nieuwe content schrijft inclusief nieuwe zoektermen, zul je een andere groep bezoekers aantrekken en het aantal bezoekers flink verhogen.

De eerste tool van Google helpt met het vinden van nieuwe zoektermen. 

Google's zoekwoord planner is een verzameling van de zoekwoorden waar adverteerders mee adverteren.

Wanneer je zoekt op een bepaald zoekwoord krijg je direct een lijst met potentiële nieuwe zoektermen.

Hoe de tool precies werkt?

Dat leg ik later uit.

Voor nu richten we onze aandacht op iets anders.

Namelijk:

Google Search Console. #

Ga naar: https://search.google.com/sear...

en klik op grote blauwe knop:

Ga naar Klik bovenaan op OPEN REPORT naast het koptekst "Performance"

Je ziet hier een lijst met zoekwoorden die Google heeft binnen gekregen.

Je kunt enorm veel informatie halen uit deze gegevens.

Misschien zie je direct al wat zoekwoorden waarop je hoger wil ranken.

Schrijf ze op, want we gaan nu door met iets anders.

We gaan nu namelijk kijken naar de verhouding tussen impressions en clicks. 

In een stabiele verhouding zijn het aantal kliks in balans met de impressies.

Als je goed kijkt zie je ook zoektermen waarbij dit niet het geval is.

Wanneer een pagina veel impressies krijgt maar weinig kliks heeft, is er iets aan de hand.

Google lijkt de pagina graag naar voren te willen schuiven. Ze testen jouw pagina op een goed aantal zoektermen.

Toch zien ze telkens dat mensen niet kiezen voor jouw website.

Wat er mis is? Dat is lastig te bepalen.

Wel is dit jouw kans om de pagina waar het zoekwoord aan gekoppeld is te optimaliseren.

Er kunnen een aantal zaken aan de hand zijn:

  • De pagina bevat spellingsfouten en/of grammaticale fouten
  • Misschien wordt niet het juiste zoekwoord gebruikt
  • Er zit een fout in het technische gedeelte van je site
  • Afbeeldingen worden niet ingeladen
  • De linkjes naar externe websites werken niet meer
  • De pagina is helemaal niet bereikbaar

Kortom: genoeg zaken om na te kijken.

Door naar het volgende punt:

Probeer VEEL content te schrijven

Er is niet zoiets als een minimum aantal woorden per pagina. Maar dat pagina's met veel informatie beter ranken in Google is overduidelijk.

Het aantal woorden op je pagina bepaalt in meer of mindere maten hoe lang bezoekers op je website blijven.

Wanneer je veel schrijft EN je bezoekers weet te boeien geef je Google positiefe signalen. 

Er is meer.

Het gaat natuurlijk niet alleen over het aantal woorden. Ook wat je schrijft is erg belangrijk.

Je las her hierboven al; de zoekintentie van je gebruiker is belangrijk.

Waar hebben je bezoekers behoeften aan?

Dat vertel ik je hieronder:

Stap #7: Expirimenteer met verschillende type content #

Jouw teksten vallen onder de categorie webcontent. Voor nu: content.

Maar er is meer op het web dan alleen tekstuele content.

Denk aan: Video's, Infographics, Games, Tools of zelfs software.

Zo is er veel content te vinden op Facebook, maar is Facebook zelf een tool waarmee jij oude bekende in de gaten kunt houden.

Kortom: genoeg mogelijkheden.

Maar welke past nou best beste bij jou?

Dat kun je zelf natuurlijk het best bepalen.

Wel is er 1 type content waarover ik je meer wil vertellen.

Handleidingen

Dit gaat niet over de handleiding die je dit weekend bij je nieuwe Ikea kast hebt gekregen.

Met handleiding bedoel ik het een uitgebreid artikel of pagina gericht op het volgende.

Het beantwoorden van de HOE vraag.

Laat me het je uitleggen.

Zoals eerder vertelt stellen bezoekers vragen via Google. Wanneer jij je niet 50, niet 100, maar 200% richt op het beantwoorden van de HOE vraag beantwoord je automatisch een groot aantal van de vragen die jouw doelgroep aan Google stelt.

En driemaal raden:

Hoe vaker jij de juiste vraag beantwoord, hoe groter je gaat ranken.

Laten we kijken het HET perfecte voorbeeld:

nl.wikihow.com

wikihow.com is een van de (zo niet) BESTE website die de HOE vraag bantwoordt. 

Met een enorm bezoekersaantal en meer dan 100K gepubliceerde artiekelen beantwoordt de wesbite uiteenlopende vragen.

  • How to Create a Website Using Google Sites

  • Adverteren op Google met Google AdWords
  • Een beoordeling schrijven op Google
  • How to Make Google Your Default Search Engine
  • How to Use Google to Search Within a Specific Website
  • How to Add Google Analytics to Your Website

En natuurlijk ook in het Nederlands:

  • Google SafeSearch uitschakelen
  • Adverteren op Google met Google AdWords 
  • Een beoordeling schrijven op Google 
  • Google Analytics toevoegen aan je website)

Maar wat maakt deze website zo populair, en waarom het belangrijk is voor jouw Google ranking?

Simpel:

Alle pagina's zijn opzichzelf complete handleidingen. Elke pagina kent een ander doel en elke pagina beschrijft tot in groot detail hoe bezoekers dit doel kunnen bereiken.

Dat niet alleen:

Naast een kraakheldere uitleg neemt de website zoveel mogelijk beeldmateriaal op.

Beeldmateriaal helpt gebruikers razendenel te begrijpen wat ze precies moeten doen. De afbeeldingen nemen bezoekers mee in te nemen stappen. 

En dit is precies de kracht van deze website.

Hoe simpeler zij de stappen maken, hoe meer stappen bezoekers zetten. Hoe meer stappen zij zetten, hoe langer ze op de pagina's blijven en hoe meer pagina's ze bekijken.

En dit is uiteindelijke de ware kracht achter de website van wikihow.com.

Bezoekers lezen 9 van de 10 keer tot wel 90% van de tekst op de pagina.

Dit betekent dat de tekst PERFECT aansluit op de behoeften van de bezoeker.

Ben je zelf benieuwd hoeveel tijd er wordt besteed op jouw pagina's?

Via Google Analytics zie je eenvoudig wat het gemiddelde per pagina is.

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

Hoe je hoger rankt in Google