w
Vraag je je af hoe je hoger in Google kan komen?
Dan is dit artikel voor jou.
Als je website hoog in Google staat weet je elke dag een flink aantal bezoekers je website op te trekken.
En dat voelt goed.
Met de tips op deze pagina:
Maar wat kun je precies doen om je website hoger in Google te krijgen?
Aan welke knoppen kun je draaien om de vindbaarheid van je website te vergroten?
Ik ben zeer enthousiast om vandaag dit artikel met je te delen.
Het vertelt je in in detail hoe je hoger in Google komt.
Zoals je hierboven ziet werken de tips erg goed.
Diverse pagina's binnen deze website staan hoog of bovenaan in Google.
Wil je zelf ook ervaren hoe het is om om hoog in Google staat?
In dit artikel lees je precies hoe Google werkt, en wat je vandaag nog kunt doen om hoger in de zoekresultaten te komen.
Vergeet vooral niet om alle tips onderaan de pagina te bekijken.
Ze hebben stuk voor stuk bijgedragen aan een betere vindbaarheid voor mijn websites.
Het SEO-speelveeld is de afgelopen jaren sterk veranderd.
Google geeft vaker direct antwoord vanuit de zoekresultaten. Hierdoor klikken minder Google-gebruikers naar naar je pagina's.
Ook hebben de komst van Rich Results, Google Mijn Bedrijf en de Knowledge panel een grote invloed gehad op Google en de zoekresultaten.
Maar ook hier lees je meer over.
Hoger in Google komen is een proces waarbij je een website aanpast om hoger in de organische zoekresultaten te komen.
Het aanpassen van je website om daarmee de vindbaarheid van de site te verbeteren wordt ook vaak SEO genoemd.
Laatst ontmoette ik Lieke. Lieke had veel moeite om haar website hoog in Google te krijgen.
Lieke is gedreven HR adviseur en sinds enkele maanden actief als ZZP'er.
Ze heeft een prachtige website laten maken. Waarover ze zelf zegt: "Het kost wat, maar dan heb je ook wat".
Lieke heeft bovengemiddeld veel aandacht besteed aan haar website. Ze heeft een professioneel ontwerp laten maken, ze heeft de beste tekstschrijvers ingehuurd en ze heeft zelfs een fotograaf meegenomen naar een van haar opdrachten.
Haar website was piekfijn in orde.
Dacht ze zelf.
Haar website zag er inderdaad prachtig uit. Professioneel, snel en makkelijk in gebruik.
Maar haar websites was door niemand te vinden op Google.
Het was zelfs zo erg dat de website 8 maanden online was, en er wekelijks maar 10 bezoekers haar website bezochten.
Lieke besloot mij te mailen met de vraag hoe ze haar website hoger in Google kan krijgen, al is het maar op de eerste pagina.
Samen met haar maakte ik een plan om haar website te optimaliseren en legde ik uit hoe Google precies werkt en hoe je je website hierop aanpast.
Hieronder lees je alles wat ik met Lieke heb besproken en welke stappen we hebben gezet om haar websites hoger in Google te krijgen.
Allereerst is het belangrijk om te weten hoe Google werkt. Als je niet weet hoe Google werkt, lukt het je niet om hoger in de zoekresultaten te komen.
Het is goed om te weten waarom Google als zoekmachine zo groot is geworden. Hoe ze precies opereren en hoe ze bepalen of jouw website hoger in Google komt, of juist niet.
En het is simpel:
Google heeft als enige taak om de meest relevante resultaten te tonen aan iedereen die online naar informatie zoekt.
Om de relevantie van de informatie op je pagina's te bepalen bezoekt Google je website.
Ze analyseren de informatie op de pagina's en slaan de pagina's op in een enorme database. De Google-index genaamd.
Dit proces wordt "crawlen" genoemd.
Het crawlen van je website is een geautomatiseerd proces waarbij stukjes software de computer aansturen om je pagina's te bezoeken op dezelfde manier als normale websitebezoekers zouden doen.
Een leuk weetje: de bekendste crawler heet: Googlebot, en deze is natuurlijk... van Google.
Crawlers gedragen zich als echte bezoekers. Ze klikken op linkjes op je pagina's, lezen de teksten en bekijken afbeeldingen.
Google heeft enorme krachtige crawlers. De crawlers van Google kunnen in een fractie van een seconden enorme hoeveelheden informatie verwerken.
Maar ook Google kan soms wat hulp gebruiken.
In Google Search Console is het mogelijk een XML sitemap toe te voegen.
Dit is een document dat Google helpt met het vinden van de pagina's op je website.
Vooral voor grote webites is een sitemap een goed middel om Google te helpen al je pagina's te ontdekken.
Nadat Google al je pagina's heeft opgeslagen breekt er een nieuwe fase aan.
Het weergeven van de meest relevante zoekresultaten.
Na het intypen van een zoekopdracht gaat een set van algoritmes aan de slag en voorspellen zij welke resultaten het best bij de gegeven zoekopdracht passen.
Om te begrijpen waarnaar de gebruiker precies op zoek is gebruikt Google verschillende taalmodellen.
Deze modellen zijn onderdeel van het enorm arsenaal machine learning algoritmes, bedacht en ontwikkeld door de Google zelf.
Het belangrijkste model om te begrijpen waar een gebruiker precies naar op zoek is wordt een BERT model genoemd.
Bert modellen werden in 2019 voor het eerst gelanceerd en vormen na Google RankBrain de belangrijkste update van Google in de afgelopen 10 jaar.
Je kunt hier meer lezen over BERT modellen binnen NLP.
Niet alleen de zoektermen binnen de zoekopdracht speelt een belangrijke rol in het rangschikken van de zoekresultaten, ook de locatie en de zoekgeschiedenis van de gebruiker spelen een belangrijke rol.
Eigenlijk kun je stellen dat iedereen die Google gebruikt een gepersonaliseerde lijst met zoekresultaten te zien krijgt.
Dat is niet het enige.
Google test de gegeven zoekresultaten elke keer wanneer een gebruiker op een zoekresultaat klikt. Dit doen zij met RankBrain een component binnen core-algoritme van Google.
Om dit artikel wat korter te houden lees je later meer over het RankBrain algoritme.
Dit zijn de stappen om je website hoger in Google te krijgen:
Je website verbeteren ter behoeve van het verbeteren van je vindbaarheid in Google wordt SEO genoemd.
Lees hier precies wat SEO is en hoe SEO werkt.
SEO is onder te verdelen in verschillende onderdelen.
Een daarvan: on-page SEO.
On-page SEO (of on-site SEO) is de praktijk van het optimaliseren van webpagina's voor specifieke zoekwoorden.
Binnen de on-page SEO categorie vallen alle aanpassingen die website-eigenaren maken op hun eigen pagina's om de vindbaarheid te verbeteren.
Onder deze aanpassingen vallen:
Het optimaliseren van de bovenstaande elementen is belangrijk als je de vindbaarheid van je website serieus neemt en bereid bent om tijd en resources in je website te investeren.
De algoritmes van Google zijn doorontwikkeld waardoor Google alle signalen vanuit je website
De titels van je pagina's spelen een grote rol in het bepalen van je vindbaarheid.
Niet alleen is dit het eerste dat je bezoekers van je pagina te zien krijgen, ook is de kans groot dat Google deze titels overneemt in de zoekresultaten.
Wat dat voor jou betekent?
Dat betekent dat de titels van je pagina's de eerste indruk vormen. Potentiële bezoekers beslissen aan de hand van de titel of ze op je pagina in Google klikken.
Laten we kijken naar een voorbeeld:
Hier boven zie je de titel die Google heeft gekozen voor een pagina van de Apple website.
Je ziet dat in dit geval de paginatitel in de SERP overeenkomt met de titel op pagina.
Wist je dat de HTML Titel tag niet alleen door Google gebruikt voor de weergave in de zoekresultaten?
Ook wordt de tekst in een <title> tag weergegeven in browser waarmee je de website bezoekt.
De <h1> is met afstand de meest belangrijke tag van je website. De <h1> tag functioneert samen met de <title> als je pagina titel.
De relevantie van je pagina's wordt hierop bepaald. Een goede heading maakt dus echt het verschil als je hoger in Google wil komen.
Maar ik hoor je denken.
"Leuk al die informatie over de titel tags. Vertel maar eens hoe ik mijn titels dan kan optimaliseren".
Goed punt.
Hieronder enkele tips om de titels van je pagina te optimaliseren
Je leest straks meer over hoe je de beste zoekwoorden kunt vinden. Voor nu is het goed om te weten dat je de woorden waarop je gevonden wil worden wil opnemen in de titels en kopteksten van je pagina's.
Heb je wel eens van de term "SEO teksten" gehoord? Waarschijnlijk wel.
Het begrip SEO teksten krijgt nog steeds veel aandacht.
Onterecht als je het mij vraagt. SEO teksten zijn niet meer van deze tijd.
Ik leg het uit.
Enkele jaren geleden was Google nog niet zo slim. Ze gebruikte enkel en alleen zoekwoorden om te bepalen waar een pagina over ging.
SEO specialisten schreven lange teksten en plaatsen de zoekwoorden op alle mogelijke plekken.
Tegenwoordig is Google veel slimmer geworden en analyseren ze teksten op je website bijna hetzelfde als dat wij dat doen.
Jep. Google is hard op weg ons brein op alle fronten te evenaren.
Het schrijven van SEO teksten is dus achterhaald. Dat betekent niet dat je de teksten op je website kunt kunt optimaliseren.
In tegendeel. In dit artikel schrijf ik meer over het optimaliseren en schrijven van SEO teksten.
HTML A tags, oftewel anchor tags zijn de tags die een hyperlink op een pagina aanmaken. Een link op je pagina stelt je bezoekers in staat van de ene naar de andere pagina te navigeren.
En weet je waarom dit belangrijk is?
Omdat een goede paginanavigatie de gebruikservaring voor je bezoekers verhoogd.
Dat niet alleen.
Een goede navigatie zorgt dat Google je website volledig kan indexeren en dus hoog kan weergegeven wanneer ze relevante informatie op je pagina's vinden.
Daarom staan linkjes centraal tijdens het on-page optimaliseren van je website.
De waarheid is: zoekwoorden zijn nog steeds één van de belangrijkste onderdelen binnen SEO.
Zoekwoorden hebben een enorme impact op de vindbaarheid van je website.
Maar, hoe vind je de "juiste" zoekwoorden voor je website?
Het is lastig om de juiste zoekwoorden te vinden.
Aan de ene kant wil je je richten op zoekwoorden met veel verkeer.
Aan de andere kant kost het veel tijd om op deze zoekwoorden te scoren.
Toch scoren de websites die de juiste zoekwoorden kiezen op alle vlakken beter.
Deze sites:
Dus, hoe kies je de juiste zoekwoorden voor je website?
Dat doe je door het doen van een gedegen zoekwoordonderzoek.
Een zoekwoordonderzoek is simpelweg het verzamelen van zoekwoorden waar potentiële bezoekers op zoeken. Of anders gezegd: wat typen je bezoekers in bij Google zodra ze een vraag hebben?
En daarop aansluitend: welke antwoorden kun jij geven op diezelfde vragen?
Laten we kijken hoe je de beste zoekwoorden verzameld:
Een zoekwoordonderzoek is super eenvoudig en als je hoger in Google wil komen niet iets wat je zomaar over wil slaan.
Voordat je een goed zoekwoordonderzoek kunt doen, moet je aan een paar eisen voldoen:
Een tool die door ervaren SEO specialisten wordt gebruikt: Ubersuggest
Wanneer je op de bovenstaande pagina zoekt op het woord "koffie", en vervolgens links klikt op Keyword ideeën
zie je een enorme lijst aan zoekwoorden gerelateerd aan de zoekterm koffie.
Dit zijn perfecte zoekwoorden voor je website in het geval je over koffie gerelateerde producten of diensten schrijft.
Maar er is een andere methode. Hiermee kun je nog dichterbij huis de juiste zoekwoorden bepalen.
Google Search Console is een walhalla voor zoekwoorden.
Ieder zoekwoord waarop je website wordt gevonden is hier zichtbaar.
Hier omschrijf ik precies hoe je je website moet aanmelden bij Google.
Google Search Console is een perfecte tool om bij te houden hoe hoog elke pagina van je website scoort in Google.
De tool levert je ontelbaar veel informatie aan om je website elke dag iets beter te maken.
Zo zie je eenvoudig welke pagina door Google geindexeerd is, hoevaak je pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten en zie je eenvoudig hoeveel mensen er op je links in Google hebben geklikt.
Nog belangrijker.
De tool geeft precies aan op welke zoektermen je al wordt gevonden!
In dit artikel lees je meer over Google Search Console en hoe je jouwe website kunt aanmelden.
Je las eerder dat Google de voorgestelde resultaten test door middel van het RankBrain algoritme.
Het RankBrain algoritme kijkt naar signalen die gebruikers afgeven nadat ze op een zoekresultaat hebben geklikt.
Deze signalen worden UX signalen genoemd.
UX signalen spelen een grote rol in bepalen van je positie in Google.
Als gebruikers positieve signalen afgeven betekent het dat de zoekresultaten goed zijn gevallen en relevant waren voor de zoekopdracht dat is gebruikt.
In dit geval wordt het betreffende zoekresultaat vaker voorgesteld bij vergelijkbare zoekopdrachten.
Wanneer gebruikers negatieve signalen afgeven is het tijd om op te letten.
Negatieven signalen betekenen dat de gebruikers niet tevreden waren met het zoekresultaat.
En dit ken verschillende oorzaken hebben.
Laten we kijken hoe Google de resultaten test en laten we kijken hoe je voorkomt dat jouw pagina's negatieve signalen afgeven.
Het bounce percentage is een percentage van het aantal bezoekers dat je website verlaat zonder actie hebben ondernomen.
Onder acties verstaan we het klikken van een link, een contactformulier invullen of een aankoop doen.
Het zit zo:
Een hoog bouncepercentage heeft veel invloed op het succes van je website.
Als het percentage te hoog is mis je de kans om contact te maken met je bezoekers.
Zoals je hierboven kunt zien is de bouncepercentage van mijn pagina's erg laag.
Een gemiddelde bounce percentage van 16.76% laat zien dat ik precies weet waarnaar mijn bezoekers op zoek zijn.
Naar informatie om hoger in Google te komen.
Wat zegt Google over bouncepercentages?
Op de Google Analytics pagina van Google vertellen ze weinig over een goed of slecht percentage.
Bouncepercentage is het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies, of het percentage van alle sessies op uw site waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken en slechts één verzoek aan de Analytics-server hebben geactiveerd.
Uiteindelijk bepaalt het type pagina en de categorie van de website wat een "normaal" bouncepercentage is.
Heb je pagina's met een hoge bouncepercentage?
Dan is het zaak dit zo snel mogelijk aan te maken.
Hier lees je precies wat het bouncepercentage precies inhoud en hoe je het bouncepercentage kunt verlagen
Ten eerste raad ik aan om naar het gedeelte 'Above the fold' van je pagina's te kijken. Dit is het eerste wat mensen zien als ze op je site terechtkomen.
Above the fold is het gedeelte dat je bezoekers zien zonder te scrollen. Het is de eerste indruk.
En hier gebeurt het:
De bezoeker besluit in enkele seconden of de pagina waarnaar hij kijkt zijn vraag gaat beantwoorden.
Je ziet dit terug op al mijn pagina's.
Google meet de tijd die bezoekers op je website spenderen.
Blijft een websitebezoeker lang plakken? Dan gaat Google er van uit dat deze bezoeker geboeid is.
Je vind de gemiddelde bezoektijd van je pagina's in Google Analytics -> Gedrag (Behavior) -> Overzicht (overview).
Let op.
De "Gem. tijd op een pagina" waarde is anders dan de "Sessie duur".
Hierover later meer.
Eerst willen we laten zien waarom de gemiddelde tijd en de sessieduur zo belangrijk zijn
Stel je voor.
Je zoekt op de zoekterm "snowboardkleding".
Je bekijkt de resultaten en besluit het eerste resultaat te bekijken.
Je komt op de website van Duijvestein.
Je scrollt wat door de producten en je ziet vrij snel dat de aangeboden producten niet jouw smaak zijn.
Je bent op zoek naar iets anders.
Het tweede resultaat sla je over. Je hebt recent een slechte ervaring gehad met deze webshop.
Op de 3e plek zie je de webshop van Ridestore.com.
Bingo.
Dit zijn de producten waarnaar je op zoek bent.
Na het bekijken van de producten op de homepagina besluit je specifieker te zoeken.
Eerst een snowboard jas, daarna een broek.
Je scrollt terug omhoog en klikt op de knop "Categorie" en filtert de resultaten.
De rest herhaalt zich.
Je scrollt door de producten. Selecteert er een aantal.
Stopt enkele producten in je winkelwagen en rekent af.
Oke fijn.
Wat verschilt je bezoek op deze website in vergelijking met het eerste zoekresultaat?
Inderdaad. Je blijft veel langer op deze site hangen.
Dat niet alleen:
En dit zijn allemaal signalen aan Google die laten zien dat website een goede suggestie was voor het zoekwoord waarop de bezoeker zocht.
Hoe beter de signalen, hoe hoger de website in Google komt.
Het verschil tussen de gemiddelde bezoektijd en sessieduur is eigenlijk vrij simpel.
De gemiddelde tijd per pagina betreft echt alleen de tijd die een bezoeker op een specifieke pagina doorbrengt.
Voorbeeld:
Anne is bezoeker 1. Ze bezoekt pagina A, B en C.
Op pagina A blijft ze 1 minuut en 32 seconden.
Op pagina B scrollt ze maar 10 seconden.
En op pagina C verblijft ze maar liefst 4 minuten voordat ze de website verlaat.
De totale sessietijd komt neer op: 5 minuten en 42 seconden.
Per sessie bekijkt een bezoeker een gemiddeld aantal pagina's.
Wanneer je een hoog aantal pagina's per sessie ziet kun je er van uit gaan dat je bezoekers je pagina's interessant en boeiend vinden.
De content op de pagina's is precies wat ze zochten.
Een hoog aantal pagina's per sessie is dus een perfecte manier om te zien hoe geïnteresseerd je bezoekers in je website zijn.
Het meten van je resultaten is misschien wel de belangrijkste wanneer je je website hoger in Google probeert te krijgen.
Het zit zo:
Niemand weet precies hoe Google de zoekresultaten rangschikt. We weten in grote lijnen wat Google belangrijk vindt, of dit voor alle websites hetzelfde is, is met geen enkele zekerheid te beweren.
Daarom wil je meten welke specifieke aanpassingen voor jouw website werken.
Alleen zo weet je zeker dat de tijd en energie die je in je website steekt daadwerkelijk bijdraagt aan de vindbaarheid van je site.
Hoe meet je de SEO resultaten?
Allereerst: Google Analytics.
In Google Analytics meet je alle belangrijke factoren die we in dit artikel hebben besproken:
In dit artikel heb je gelezen welke signalen aangeven tijdens het gebruik van je website. De waardes die Google gebruikt delen zijn via Google Analytics.
Dit zijn:
Voordat we je kunnen laten zien waar deze statistieken staan moet je Google Analytics op je website geïnstalleerd hebben.
Hier leggen de experts van Google uit hoe je Google Analytics installeert.
We beginnen de gemiddelde tijd op je pagina's en met het bouncepercentage van je website:
Open Google Analytics en klik aan de linker kant op Behaviour > Overview
Of in het Nederlands: Gedrag > Overzicht
Vervolgens zie je onderaan de pagina twee belangrijke statistieken.
De gemiddelde tijd op je pagina's:
En het gemiddelde bouncepercentage:
Naast de gemiddelde bezoektijd en het bouncepercentage zijn sessieduur en gemiddeld aantal pagina's per sessie twee belangrijke statistieken.
Deze wil je wekelijks in de gaten houden om te kijken of ze reageren op je SEO aanpassingen.
Je vind deze statistieken onder: Audience > Overview.
Of in het Nederlands: Publiek > Overzicht
Vervolgens zie je in het midden van de pagina wat je gemiddelde sessieduur en het gemiddeld aantal pagina's per sessie is.
Je doet er goed aan deze statistieken elke week te checken.
Het vertelt je of je aanpassingen een positieve invloed hebben en je dus helpen om hoger in Google te komen.
Er is meer:
Je las al dat je voor zoekwoorden bij Google Search Console moest zijn.
Ook vertelt Google Search Console hoe je pagina's binnen Google presteren.
In Google Search Console meet je het volgende:
In dit artikel laat ik zien hoe je je website aanmeld bij Google Search Console.
Dat was het voor nu!
Bekijk hier de lange lijst met tips voor jouw website!
Dit was het voor nu. Hopelijk hebben jullie iets geleerd. Vergeet niet mijn andere artikelen te lezen!