Het geheim van goede content voor Google?
Bekijk nu keyboard_arrow_right

Hoger in Google met je Website (2021 update) - Google SEO

  • Dennis Adriaansen, 11 augustus 2021

Vraag je je af hoe je hoger in Google kan komen? 

Dan is dit artikel voor jou.

Hoger in Google komen is namelijk een kwestie van geduld. 

Scoren in de zoekamchine kan alleen als je weet wat je moet doen en het daarna consequent toepast.

Hieronder lees je precies welke stappen je kunt doorlopen om beter te scoren in Google.

Zoals je ziet in de screenshot hierboven is mijn pagina te vinden op plek nummer één in Google.

Niet alleen staat mijn website op de eerste plek.

De website haalt maandelijks ongeveer 10 nieuwe klanten binnen.

Hier lees je precies welke technieken ik heb toegepast om dit voor elkaar te krijgen.

Stap #1: Gebruik de juiste zoekwoorden #

De waarheid is: zoekwoorden zijn nog steeds het allerbelangrijkst.

Ze hebben een enorme impact op de vindbaarheid van je website.

Maar wat is de definitie van het "juiste" zoekwoord?

Simpel: dit zijn de woorden en zinnen die verwant zijn aan het onderwerp van je webpagina.

Dat niet alleen.

Het juiste zoekwoord is tevens het zoekwoord dat jouw potentiele gebruikers intypen in Google. De zogeheten zoekopdracht.

Zoekwoorden moeten op verschillende plekken op je website terug te vinden zijn.

Denk hierbij aan: de paginatitel, de eerste 300 woorden van de tekst en in minimaal 75% van alle tussenkopjes (h1, h2, h3 etc.)

Hoe je weet welke zoekwoorden je kunt gebruiken?

Door onderzoek te doen. Een zoekwoordonderzoek is super eenvoudig en iets wat je niet wil overslaan wanneer je hoger in Google wil staan.

Voor dat je een goed zoekwoordonderzoek kunt doen, moet je wel aan een paar eisen voldoen: 

  1. Je moet genoeg kennis hebben van een specifiek onderwerp
  2. Je moet begrijpen hoe jouw potentiele bezoekers gebruik maken van Google

Een tool die door veel SEO specialisten wordt gebruikt: Ubersuggest

Wanneer je op de bovenstaande pagina zoekt op het woord "koffie", en vervolgens links klikt op¬†Keyword idee√ęn

zie je een enorme lijst aan zoekwoorden gerelateerd aan de zoekterm koffie.

Dit zijn perfecte zoekwoorden voor je website in het geval je over koffie gerelateerde producten of diensten schrijft.

Maar er is een andere methode. Hiermee kun je nog dichterbij huis de juiste zoekwoorden bepalen.

Hiervoor dien je je website aan te melden bij Google Search Console.

Google Search Console is een perfecte tool om bij te houden hoe hoog elke pagina van je website scoort in Google.

De tool levert je ontelbaar veel informatie aan om je website elke dag iets beter te maken. 

Zo zie je eenvoudig welke pagina door Google geindexeerd is, hoevaak je pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten en zie je eenvoudig hoeveel mensen er op je links in Google hebben geklikt.

Maar nog belangrijker.

De tool geeft precies aan op welke zoektermen je al wordt gevonden!

In dit artikel lees je meer over Google Search Console en hoe je jouwe website kunt aanmelden.

Stap #2 Sluit zoekwoorden aan op de zoekintentie #

"Search Intent" is het nieuwe modewoord in de SEO wereld.

En net als je zoekwoorden enorm belangrijk.

Ik vertel je waarom. 

De zoekintentie is super belangrijk omdat het RankBrain algoritme van Google kan achterhalen of een website geschikt is voor een specifiek zoekwoord, of beter gezegd: een zoekterm.

Oke, allereerst: wat is Google Rankbrain?

Google RankBrain is een machine learning algoritme. Google gebruikt dit algoritme om zoekresultaten te sorteren en zoektermen beter te begrijpen.

Waarom dat belangrijk is om te weten?

Omdat vooral het laatste onderdeel bepaalt of jij wel of niet gevonden wordt.

Google RankBrain is continu bezig met het testen van websites.

Niet of ze technisch allemaal in orde zijn, maar het algoritme test hoe bezoekers met een website omgaan.

Het algoritme verzamelt gebruikerssignalen om te zien of ze tevreden waren met het voorgestelde zoekresultaat.

Gaven ze positieve signalen af? Dan zal de website vaker voorgesteld worden wanneer andere bezoekers dezelfde zoekterm gebruiken.

Waren de signalen niet goed?

Dan stelt Google de volgende zoekopdracht een ander resultaat voor en meet daar ook hoe bezoekers erop reageren. 

Dat niet alleen...

Als de signalen op de andere website beter zijn, neemt de nieuwe website de plaatst in binnen de zoekresultaten.

En dit is wat jij wil natuurlijk. Jij wil die felbegeerde nummer 1 positie in Google afpakken.

Maar waar kijkt RankBrain dan precies naar?

Goede vraag.

Over deze onderdelen lees je zo meer.

Eerst: waarom is die zoekintentie dan eigenlijk zo belangrijk?

Simpel gezegd: het voldoen aan de zoekintentie is uiteindelijk het belangrijkste doel van Google zelf.

Google zoekt naar de allerbeste antwoorden op de vragen die bezoekers aan de zoekmachine stellen.

Dit zie je goed terug in de kwaliteitsstandaarden die door Google intern worden gesteld.

Hoe je de zoekintentie van je bezoekers bepaalt #

Het blijkt dat 99% van alle zoektermen onder 4 verschillende intentiecategorie√ęn vallen: informatief, navigatie, commercieel en transactie.

Je kunt de zoekintentie meestal achterhalen op basis van het zoekwoord zelf.

Voorbeeld:

Een zoekterm als 'een laptopstandaard kopen' is overduidelijk commercieel gericht. Maar een trefwoord als 'helpen laptopstandaards bij nekpijn' blijkt overduidelijk informatief te zijn.

Dat gezegd hebbende: 

Zelfs als de zoekintentie voor de hand ligt, wil je nog steeds kijken naar de pagina's die al op dat zoekwoord gevonden worden.

De pagina's die hoog in Google staan hebben het RankBrain algoritme namelijk al overleefd!

Laten we kijken een aantal voorbeelden. 

De zoekterm "Nederlands elftal shirt met naam" bijvoorbeeld.

Je ziet dat Google direct informatie verschaft over het aantal¬†calorie√ęn in een frietje met.

Daarnaast zie je veel informatieve websites zoals het voedingscentrum.nl waar het hoofddoel bestaat uit het informeren van mensen over voeding.

Tot zo ver de zoekintentie. Ik denk dat deze twee voorbeelden een helder beeld geven hoe je moet nadenken over de zoekintentie van je bezoekers.

Stap #3 zorg voor de beste gebruikerservaring #

Eerder las je al dat Google meet hoe goed een zoekopdracht bij pagina('s) past.

Maar, hoe weet Google of bezoekers tevreden zijn?

Ze meten zeer specifieke kenmerken van een paginabezoek die laten zien of ze gevonden hebben waarnaar ze zochten. 

Welke dat zijn?

Dat lees je hieronder.

Verlaag het Bouncepercentage van je pagina's #

De volgende stap is het verbeteren van het bouncepercentage van je website. 

Waarom dat belangrijk is?

Nou, Google houdt er niet van om mensen op een site te zien landen... en snel terug te klikken naar de zoekresultaten.

Dit is voor Google een duidelijk teken dat mensen niet blij zijn. En als gebruikers niet tevreden zijn, kun je je rankings vaarwel zeggen.

Onnodig te zeggen dat het afstemmen van uw inhoud op zoekintentie een GEWELDIGE manier is om uw bouncepercentage te verbeteren. 

Je geeft een zoeker tenslotte waar hij naar op zoek is. 

Waarom zouden ze je pagina dan verlaten?

Naast de zoekintentie zijn er een handvol eenvoudige dingen die je kunt doen om het bouncepercentage van je website te verbeteren. 

Kijk naar je 'Above the fold' content
Ten eerste raad ik aan om naar het gedeelte 'Above the fold' van je pagina's te kijken.

Dit is het eerste wat mensen zien als ze op je site terechtkomen.

Above the fold is het gedeelte dat je bezoekers zien zonder te scrollen. Het is de eerste indruk.

En hier gebeurt het:

De bezoeker besluit in enkele seconden of de pagina waarnaar hij kijkt zijn vraag gaat beantwoorden.

Je ziet dit terug op al mijn pagina's.

Zonder dat een bezoeker hoeft te scrollen lezen ze direct wat er in het artikel wordt beschreven. 

De paginatitel en in de eerste +/- 300 woorden zijn het belangrijkst om de bezoeker te laten weten wat ze kunnen verwachten.

Vermeid popups
Er is niets vervelenders dan popups, of (iedereen kent ze) cookiemeldingen.

Nu cookiemelding verplicht zijn, kies je er zelf voor om nog een popup toe te voegen.

Mijn advies.

Doe het niet. Eén popup is al iritant, laten we zeggen dat je zelf kunt bepalen dat een tweede een no-go is.

Minimale font size = 16px
Ookal zijn de teksten nog zo goed, ookal is je content nog zo aandachtig geschreven. Wanneer niemand de tekst fatsoenlijk kan lezen gaan mensen "bouncen" en verlies je de bezoeker.

Gebruik tussenkopjes
Want, de eerste regels op je pagina kunnen nog zo sterk zijn. Er komt een gedeelte waarbij de aandacht van je bezoeker minder wordt. Zodra zij doorscrollen op zoek naar nuttige informatie, kun je hun aandacht herpakken met een heldere tussenkop.

Hoe je website hoger in Google komt te staan? #

Je website komt hoger in Google te staan als deze een hoge domein autoriteit heeft, waardevolle en nuttige informatie bevat en gebruiksvriendelijk is voor bezoekers. Google houdt goed in de gaten of een website voldoet aan deze eisen. Zij bezoeken jouw website (crawlen) en bekijken alle informatie die op de pagina's staan. Daarna hangt Google een score aan je pagina's en aan de website in zijn geheeld. Meer dan 200 factoren hebben invloed op deze score. Google bepaalt aan de hand van de score van een website hoe hoog deze in de zoekmachine geplaatst wordt.

Op zoek naar de beste Zoekmachine Optimalisatie Tips?
#

Bekijk hier de lange lijst met tips voor jouw website!

  1. Gebruik (zeer) korte zinnen
    Je bezoekers zijn haastig. Ze willen snel van A naar B. Zorg dat je zinnen snel te verwerken zijn. Lees hier meer tips om sterke SEO-teksten te schrijven. Sterke SEO teksten vergroten je vindbaarheid op Google.
  2. Plaats "Authority content" op je pagina’s
    Authority content laat zien dat je weet waar je over praat. Authority content betekent dat jouw content vooruitstrevend is, geschreven is vanuit een bepaalde expertise en van hoge kwaliteit is. Wanneer websites jouw content belangrijk vinden, en hun bezoekers erover willen informeren linken ze naar jouw content. Deze linkjes naar je website geven Google het signaal dat andere websites jouw pagina waardevol en relevant vinden.
  3. Gebruik signaalwoorden
    Zo geef je aan dat er belangrijke informatie aan komt. Je bezoeker wordt zo gehooked en wil verder lezen. Hoe interessanter ze jouw content vinden hoe hoger de kans dat er meer bezoekers jouw website op komen.
  4. Verhoog de nieuwsgierigheid
    ATP (Average Time on Page) is een signaal voor Google RankBrain. Het helpt je hoger te komen in Google omdat het laat zien dat mensen jouw content interessant vinden. Hoe langer een bezoeker blijft plakken, hoe interessant die je pagina vindt.
  5. Reduceer bouncepercentage
    Ook een onderdeel van RankBrain: Bezoekers die je pagina (te) snel verlaten lijken niet tevreden.
  6. Gebruik korte URL's
    Het zorgt voor beter leesbare URL's want de gebruiksvriendelijkeheid van je website verhoogd!
  7. Neem het zoekwoord op in de URL
    Een korte URL moet wel een zoekwoord bevatten. Wanneer je URL een zoekwoord bevat scoort de pagina op zoektermen die gerelateerd zijn aan dat zoekwoord.
  8. Gebruik een .nl domeinnaam extensie in Nederland
    Google biedt in de Nederlandse versie van Google het liefst websites met een .nl extensie aan. Al zien we steeds vaker .be websites verschijnen in onze zoekresultaten.
  9. Gebruik een .com domeinnaam extensie
    .com websites komen in het algemeen vaak voor in de zoekresultaten in verschillende landen. De .nl extensie domineert de Nederlandse zoekresultaten. Een website met een .nl extentie komt in Nederland hoger dan een .de of .fe website. Dit is omdat Google aan de extensie kan afleiden welke doelgroep geschikt is voor de website.
  10. Stel de taal in op Nederlands
    Om zeker te zijn dat jouw Nederlandse content aan Nederlanders wordt getoond, stel je taal in op het Nederlands.
  11. Richt je website op één bepaald onderwerp
    Zoekwoorden zijn belangrijk. Maar in plaats van zoekwoord gericht te werken, kun je je website beter richten op een specifiek onderwerp.
  12. Neem je zoekwoorden op in je paginatitel
    Je paginatitel MOET je zoekwoord bevatten. Het liefst tussen de eerste drie woorden.
  13. Plaats de zoekwoorden in alle tussenkopjes (h1, h2, h3, h4, h5, h6)
    Wanneer je zoekwoord verschillende keren terug komt in je tussenkoppen laat je aan Google zien dat jouw artikel veel te vertellen heeft over het betreffende onderwerp. Google plaatst websites hoog wanneer ze veel waardevolle informatie bieden.
  14. Zorg dat alle pagina's bereikbaar zijn binnen maximaal drie kliks
    Je website moet een goede structuur bevatten. De pagina's die binnen √©√©n klik van de homepagina af liggen zijn belangrijk in de ogen van het grote Google. Zodra Google ziet dat jij op je homepagina verwijst naar Pagina A zal Google deze pagina hoger in de zoekresultaten opnemen. Pagina's die diep in de structuur liggen worden minder snel ge√Įndexeerd en minder hoog weergegeven.
  15. Laat bezoekers reacties plaatsen
    Reacties zijn belangrijk door twee redenen. 1) Omdat veel reacties veel betrokkenheid betekent. 2) Omdat in een een reactie het zoekwoord vaak wordt herhaald.
  16. Maak een Google Bedrijfspagina aan
    Zeer belangrijk: Je krijgt een apart gedeelte in Google (de rechterkant) plus je bewijst Google dat er een valide business achter de website zit.
  17. Plaats je contactgegevens duidelijk op je website
    Als je hoger wil komen in Google is het een must om je contactgegevens duidelijk weer te geven. Contactgegevens zorgen voor transparantie en vertrouwen. Google wil haar bezoekers enkel sturen naar website die zij vertrouwen.
  18. Zorg voor een geweldig UX (gebruikerservaring)
    Bezoekers komen terug als je content goed is en als je website er strak uit ziet. Ze beschouwen de website als een prettige omgeving.
  19. Doe elke maand een ON-PAGE SEO check
    Wanneer je website groeit pas je geregeld zaken aan. Een on-page SEO check zorgt dat de noodzakelijke punten blijven bestaan en je niet per ongeluk keldert in de zoekresultaten.
  20. Plaats MEER dan 5 interne links
    Interne links werken als lijm tussen verschillende artikelen. Het versterkt elk artikel afzonderlijk én je website als geheeld. Als je van verschillende pagina's naar één en dezelfde pagina verwijst zal Google weten dat jij deze pagina belangrijk vind. Om deze reden kan het zijn dat deze website ook hoger in Google verschijnt.
  21. Vul alle ALT-tags van afbeeldingen in
    ALT-tags geven meer informatie over de afbeelding op je pagina. Zijn deze relevant voor je content, dan verbetert het de algehele kwaliteit van je pagina.
  22. Gebruik een SSL certificaat
    Noodzakelijk: een beveiligde verbinding. Google houdt bezoekers weg van onbeveiligde websites. Dit doe je met een SSL certificaat. Dit is methode om het verkeer van en naar je website beter te beveiligen.
  23. Optimaliseer alle afbeeldingen (snelle laadtijd)
    Als je website traag is verlaagt dit de kwaliteit van je website.
  24. Laat andere websites naar jou linken
    Linkbuilding is belangrijk wanneer je jouw website hoger wil laten scoren in Google. Linkbuilding zorgt voor autoriteit. Linkjes vanaf externe websites laten zien dat ze jouw website waarderen. Google ziet in linkje als stukje vertrouwen.
  25. Gebruik Schema.org meta tags
    Bij goed gebruik kun je in de Rich Results van Google komen. Deze rijke resultaten verhogen de CTR van je website omdat je wordt weergegeven op een bijzondere plek in de zoekresultaten.
  26. Verhoog de Click Through Rate
    Wanneer jouw website 5 keer vaker wordt aangeklikt dat de website boven jou, dan moet jouw titel pakkender, boeiender en vooral beter zijn. Google plaatst je in dit geval omhoog wat zorgt dat jouw website hoger in Google komt.
  27. Verzamel e-mailadressen van bezoekers
    Zo kunt je ze na het eerste bezoek een e-mail sturen met nieuwe artikelen. Je bouwt zo aan je relatie met je bezoekers.
  28. Bouw aan je eigen MERK
    Wanneer je genoeg bouwt aan de relatie met je bezoeker bouw je vanzelf een merk op. Bezoekers associ√ęren jouw merk met de informatie die je levert. Help je ze keer op keer op weg, dan kloppen ze op ten duur bij juo aan zodra ze je nodig hebben.
  29. Focus op local SEO
    Hoe versla je de grootste website van Nederland? Door je doelgroep te verkleinen naar de mensen in jouw buurt. Google maakt local SEO steeds belangrijker.
  30. Geef ze alle informatie die ze nodig hebben (zodat niet ze niet terug naar Google gaan)
    Pogosticking is een fenomeen dat bezoekers je pagina verlaten en naar de website gaan die onder jou staat in de zoekresultaten. Voorkom dit door ze alles te geven waarnaar ze op zoek zijn. Hoe minder bezoekers pogosticken, des te hoger je website scoort in Google.
  31. Gebruik lijstjes in je content
    Ons brein verwerkt lijstjes enorm snel. Lijstjes lezen snel weg en bezoekers worden krijgen er binnen enkele seconden een voldaan gevoel van. Maak content toegankelijk met een Unordered List <UL> of Ordered List <OL>
  32. Stuur een sitemap.xml bestand naar Google (Search Console)
    Een sitemap is een blueprint voor Google. Met een sitemap ziet Google welke pagina's ze moeten bekijken en indexeren (opslaan in de zoekresultaten). Help Google waar je kunt en stuur elke maand een nieuwe sitemap op. Vooral als je meerdere nieuwe pagina's hebt die je snel hoger in Google wil laten scoren.
  33. Neem een FAQ pagina op
    Het beantwoordt vragen die bezoekers in het verleden hadden. Het beantwoordt direct toekomstige vragen wat de kwaliteit van je website enorm verhoogt. En je weet ondertussen dat Google van hoge kwaliteit website houdt.
  34. Optimaliseer je website voor VOICE SEARCH
    Voice Search zit enorm in de lift. Als je je website hoger wil krijgen in Google is het aan te raden je content aan te passen om stemgestuurde zoekopdrachten te voorzien van informatie. Mensen spreken hun bericht liever in, dan dat ze het uit typen. Zorg dat je teksten vragen beantwoorden als "Hoe vervang ik mijn autoband."
  35. Voorkom pop-ups, pop-overs en vervelende advertenties
    Pop ups zijn irritant en verlagen de kwaliteit van je website. Veel punten die de kwaliteit van je website dwarsbomen zorgen dat jouw website niet hoger in Google komt.

Dit was het voor nu. Hopelijk hebben jullie iets geleerd. Vergeet niet mijn andere artikelen te lezen!

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

Hoger in Google met je Website (2021 update) - Google SEO