Hoger in Google komen met 39 eenvoudige SEO tips

  • Dennis Adriaansen, 15 januari 2019

Hoger in Google komen is lastig!

Waarom dat lastig is?

Omdat niemand 100% zeker weet wat ze nu precies moeten doen.

Google houdt haar formules geheim en beschermt het algoritme, of beter gezegd, de algoritmes die jouw positie op Google bepalen beter dan de militaire basis in West Groningen (als die er überhaupt is)

Maar ik wil website-eigenaren helpen. In dit artikel beschrijf ik 39 tips die je vandaag nog helpen om je website hoger in Google te krijgen en van Google te winnen.

De tips zijn niet lastig en voor iedereen toe te passen. Sterker nog, de tips hebben mij de afgelopen maanden meer dan 300% meer bezoekers opgeleverd.

Waarom je hoger in Google wil komen #

Je hebt niet voor niets een eigen website. Je hebt een boodschap over te brengen, een verhaal te vertellen of producten om te verkopen. Je wil hiermee veel mensen bereiken wat je weet dat je hen verder kan helpen.

Maar met alleen je website kom je er niet. Al helemaal niet als deze website niet goed gevonden wordt op Google.

Om hoog in de organische zoekresultaten van Google te komen zul je moeten investeren in zoekmachine optimalisatie (SEO).

Vandaag lees je hier precies hoe:

  • Je meer bezoekers op je website krijgt via Google
  • Het bereik van je website kunt vergroten
  • Hoe je in contact komt met potentiële klanten
  • Er achter komen welke onderdeel van je bedrijf populair is (SEO Audit)
  • Jezelf goed in de markt positioneren

Investeren in zoekmachine optimalisatie is dus meer dan alleen je website hoog krijgen in de zoekresultaten krijgen.

Een sterke positie zorgt dat je nieuwe klanten bereikt en jouw boodschap te wereld in stuurt.

Wat is zoekmachine optimalisatie #

Als je geen goed beeld hebt van zoekmachine optimalisatie (SEO) zul je er ook niet in slagen je website hoger te krijgen.

Zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO. SEO bestaat uit werkzaamheden die je verricht om je website beter toegankelijk te maken voor Google.

Wanneer Google jouw website goed vindt en besluit deze hoog op te nemen in de zoekresultaten bereikt jouw mensen ineens een groot publiek.

Google weet dit en houdt jouw website dus constant in de gaten. SEO draait dus niet alleen om hoger in Google te komen, maar ook om jouw website zo goed mogelijk in te richten.

Google stuurt haar bezoekers namelijk niet graag naar slechte websites..

Het belangrijkste is:

Google weet heel goed wat bezoekers willen en scannen jouw website op punten die laten zien dat deze bezoekers worden voorzien in hun behoeften.

Zijn websitebezoekers tevreden met je website? Dan plaatst Google jouw pagina automatisch hoger voor gerelateerde zoekopdrachten.

Maar hoe voorzie je jouw bezoekers in hun behoeften op jouw website?

Dat is een vraag die iedere website-eigenaar bezig moet houden.

Hoe maak je bezoekers blij en hoe zorg je dat ze hun doel op jouw pagina's behalen?

Dit is super simpel:

Dit doe je namelijk met de juiste content. Content is alles wat op je pagina te vinden is. Afbeeldingen, teksten, linkjes en zelfs video's.

Met de juiste content voorzie je jouw bezoekers in hun informatiebehoeften.

Wanneer zij hun internetsessie beëindigen met jouw pagina ziet Google dat ze tevreden en geholpen zijn.

Natuurlijk zijn er meer tips te krijgen die je website hoger in Google plaatsen.

Dit zijn de tips om Hoger in Google te kopen (39) #

Wanneer ik voor mijn klanten aan de slag ga om hun vindbaarheid te verbeteren zijn dit de eerste stappen die ik zet.

Zie de onderstaandeSEO-tips als mijn stappenplan. Hét stappenplan om hoger in Google te komen.

  1. Schrijf actiegerichte content
    Je website komt hoger in Google wanneer je je bezoekers helpt met actiegerichte content: content waarmee ze direct aan de slag kunnen en waarnaar ze terugkeren op het moment dat ze vragen hebben.
  2. Bepaal de juiste zoekwoorden
    De juiste bezoekers aanspreken is belangrijk. De juiste zoekwoorden bepalen hoe hoog je website gaat scoren. Onderzoek daarom dus goed welke zoekwoorden het meest worden gebruikt en waarmee je de meeste bezoekers kunt bereiken.
  3. Meld je website aan bij Google Search Console
    Google Search Console is een perfecte tool om bij te houden hoe hoog elke pagina scoort op dit moment. Het is het belangrijkste hulpmiddel dat je inzet wanneer je hoger in Google wil komen. De tool levert je ontelbaar veel informatie aan om je website elke dag beter te maken.
  4. Schrijf "Attraction Content"
    Google wil alleen de beste website tonen. Aantrekkelijke content trekt bezoekers naar je website en geeft Google signalen dat jouw website wordt gewaardeerd. Goed gewaardeerde website scoren vanzelfsprekend hoger dan slechte niet-aantrekkelijke websites.
  5. Schrijf "Authority content"
    Authority content laat zien dat je weet waar je over praat. Authority content betekent dat jouw content vooruitstrevend is, is geschreven vanuit een bepaalde expertise en van hoge kwaliteit is. Wanneer mensen jou als voorbeeld zien zullen ze linken naar je pagina's. Veel linkjes naar je website zorgen dat jouw website hoger in Google scoort.
  6. Gebruik (zeer) korte zinnen
    Je bezoekers zijn haastig. Ze willen snel van A naar B. Zorg dat je zinnen snel te verwerken zijn. Lees hier meer tips om sterke SEO-teksten te schrijven. Sterke SEO teksten vergroten je vindbaarheid op Google.
  7. Gebruik signaalwoorden
    Zo geef je aan dat er belangrijke informatie aan komt. Je bezoeker wordt zo gehooked en wil verder lezen. Hoe interessanter ze jouw content vinden hoe hoger de kans dat er meer bezoekers jouw website op komen.
  8. Verhoog de nieuwsgierigheid
    ATP (Average Time on Page) is een signaal voor Google RankBrain. Het helpt je hoger te komen in Google omdat het laat zien dat mensen jouw content interessant vinden. Hoe langer een bezoeker blijft plakken, hoe interessant die je pagina vindt.
  9. Reduceer bouncepercentage
    Ook een onderdeel van RankBrain: Bezoekers die je pagina (te) snel verlaten lijken niet tevreden.
  10. Gebruik korte URL's
    Het zorgt dat je URL breder kan worden gebruikt.
  11. Neem het zoekwoord op in de URL
    Een korte URL moet wel een zoekwoord bevatten. Wanneer je URL een zoekwoord bevat scoort de pagina op zoektermen die gerelateerd zijn aan dat zoekwoord.
  12. Gebruik een .nl domeinnaam extensie in Nederland
    Google biedt in de Nederlandse versie van Google het liefst websites met een .nl extensie aan. Al zien we steeds vaker .be websites verschijnen in onze zoekresultaten.
  13. Gebruik een .com domeinnaam extensie
    .com websites komen vaker voor in de Nederlandse zoekresultaten. Een website met een .nl extentie komt hoger in Google dan een .de of .fre website.
  14. Stel de taal in op Nederlands
    Om zeker te zijn dat jouw Nederlandse content aan Nederlanders wordt getoond, stel je taal in op het Nederlands.
  15. Richt je website op één bepaald onderwerp
    Zoekwoorden zijn belangrijk. Maar in plaats van zoekwoord gericht te werken, kun je je website beter richten op een specifiek onderwerp.
  16. Neem je zoekwoorden op in je paginatitel
    Je paginatitel MOET je zoekwoord bevatten. Het liefst tussen de eerste drie woorden.
  17. Plaats de zoekwoorden in alle tussenkopjes (h1, h2, h3, h4, h5, h6)
    Wanneer je zoekwoord verschillende keren terug komt in je tussenkoppen laat je aan Google zien dat jouw artikel veel te vertellen heeft over het betreffende onderwerp. Google plaatst websites hoog wanneer ze veel waardevolle informatie bieden.
  18. Zorg dat alle pagina's bereikbaar zijn binnen maximaal drie kliks
    Je website moet een goede structuur bevatten. De pagina's die binnen één klik van de homepagina af liggen worden als belangrijke pagina's gezien. Als Google ziet dat jij op je homepagina verwijst naar Pagina A zal Google deze pagina hoger in de zoekresultaten opnemen. Pagina's die diep in de structuur liggen zullen minder snel geïndexeerd worden en dus minder hoog worden weergegeven.
  19. Laat bezoekers reacties plaatsen
    Reacties zijn belangrijk door twee redenen. 1) Veel reacties betekent veel betrokkenheid. 2) In een reactie wordt je zoekwoord vaak herhaald.
  20. Maak een Google Bedrijfspagina aan
    Zeer belangrijk: Je krijgt een apart gedeelte in Google (de rechterkant) plus je bewijst Google dat er een valide business achter de website zit.
  21. Plaats je contactgegevens duidelijk op je website
    Als je hoger wil komen in Google is het een must om je contactgegevens duidelijk weer te geven. Contactgegevens zorgen voor transparantie en vertrouwen. Google wil haar bezoekers enkel sturen naar website die zij vertrouwen.
  22. Zorg voor een geweldig UX
    Bezoekers komen terug als je content goed is en als je website er strak uit ziet. Ze beschouwen de website als een prettige omgeving.
  23. Doe elke maand een ON-PAGE SEO check
    Wanneer je website groeit pas je geregeld zaken aan. Een on-page SEO check zorgt dat de noodzakelijke punten blijven bestaan en je niet per ongeluk keldert in de zoekresultaten.
  24. Plaats MEER dan 5 interne links
    Interne links werken als lijm tussen verschillende artikelen. Het versterkt elk artikel afzonderlijk én je website als geheeld. Als je van verschillende pagina's naar één en dezelfde pagina verwijst zal Google weten dat jij deze pagina belangrijk vind. Om deze reden kan het zijn dat deze website ook hoger in Google verschijnt.
  25. Vul alle ALT-tags van afbeeldingen in
    ALT-tags geven meer informatie over de afbeelding op je pagina. Zijn deze relevant voor je content, dan verbetert het de algehele kwaliteit van je pagina.
  26. Gebruik een SSL certificaat
    Noodzakelijk: een beveiligde verbinding. Google houdt bezoekers weg van onbeveiligde websites. Dit doe je met een SSL certificaat. Dit is methode om het verkeer van en naar je website beter te beveiligen.
  27. Optimaliseer alle afbeeldingen (snelle laadtijd)
    Als je website traag is verlaagt dit de kwaliteit van je website.
  28. Laat andere websites naar jou linken
    Linkbuilding is belangrijk wanneer je jouw website hoger wil laten scoren in Google. Linkbuilding zorgt voor autoriteit. Linkjes vanaf externe websites laten zien dat ze jouw website waarderen. Google ziet in linkje als stukje vertrouwen.
  29. Gebruik Schema.org meta tags
    Bij goed gebruik kun je in de Rich Results van Google komen. Deze rijke resultaten verhogen de CTR van je website omdat je wordt weergegeven op een bijzondere plek in de zoekresultaten.
  30. Verhoog de Click Through Rate
    Wanneer jouw website 5 keer vaker wordt aangeklikt dat de website boven jou, dan moet jouw titel pakkender, boeiender en vooral beter zijn. Google plaatst je in dit geval omhoog wat zorgt dat jouw website hoger in Google komt.
  31. Verzamel e-mailadressen van bezoekers
    Zo kunt je ze na het eerste bezoek een e-mail sturen met nieuwe artikelen. Je bouwt zo aan je relatie met je bezoekers.
  32. Bouw aan je eigen MERK
    Wanneer je genoeg bouwt aan de relatie met je bezoeker bouw je vanzelf een merk op. Bezoekers associëren jouw merk met de informatie die je levert. Help je ze keer op keer op weg, dan zullen ze op den duur bij jou aankloppen wanneer ze je nodig hebben.
  33. Focus op local SEO
    Hoe versla je de grootste website van Nederland? Door je doelgroep te verkleinen naar de mensen in jouw buurt. Google maakt local SEO steeds belangrijker.
  34. Geef ze alle informatie die ze nodig hebben (zodat niet ze niet terug naar Google gaan)
    Pogosticking is een fenomeen dat bezoekers je pagina verlaten en naar de website gaan die onder jou staat in de zoekresultaten. Voorkom dit door ze alles te geven waarnaar ze op zoek zijn. Hoe lager het aantal pogosticinggevallen is, hoe hoger je website in Google scoort.
  35. Gebruik lijstjes in je content
    Lijstjes worden makkelijker door ons brein verwerkt. Ze lezen snel weg en bezoekers worden er blij van. Maak content toegankelijk met een Unordered List <UL> of Ordered List <OL>
  36. Stuur een sitemap.xml bestand naar Google (Search Console)
    Een sitemap is een blueprint voor Google. Met een sitemap ziet Google welke pagina's ze moeten bekijken en indexeren (opslaan in de zoekresultaten). Help Google waar je kunt en stuur elke maand een nieuwe sitemap op. Vooral als je meerdere nieuwe pagina's hebt die je snel hoger in Google wil laten scoren.
  37. Neem een FAQ pagina op
    Het beantwoordt vragen die bezoekers in het verleden hadden. Het beantwoordt direct toekomstige vragen wat de kwaliteit van je website enorm verhoogt. En je weet ondertussen dat Google van hoge kwaliteit website houdt.
  38. Optimaliseer je website voor VOICE SEARCH
    Voice Search zit enorm in de lift. Als je je website hoger wil krijgen in Google is het aan te raden je content aan te passen om stemgestuurde zoekoopdrachten te voorzien van informatie. Mensen spreken hun bericht liever in, dan dat ze het uit typen. Zorg dat je teksten vragen beantwoorden als "Hoe vervang ik mijn autoband."
  39. Voorkom pop-ups, pop-overs en vervelende advertenties
    Pop ups zijn irritant en verlagen de kwaliteit van je website. Veel punten die de kwaliteit van je website dwarsboven zorgen dat jouw website niet hoger in Google komt.

Wat is de beste manier om hoger in Google te komen? #

De "beste" methode is lastig te defineren. Wat in ieder geval centraal staat is relevant content. Google bezoekers zijn op zoek naar informatie en het is jouw taak om met je website te voorzien in deze behoeften.

Naast het plaatsen van krachtige content is het noodzaak om te bewijzen dat jouw content krachtig is en klaar is om hoog in Google te komen. Er is een manier die je hiervoor kunt toepassen, en het is als jaren dé meest gebruikte SEO techniek.

Bewijzen dat jouw content van hoge kwaliteit is doe je met linkbuilding. Linkbuilding is een proces waarbij je probeert zoveel mogelijk linkjes vanaf externe websites naar jouw website te verzamelen. Google ziet linkjes die verwijzen naar jouw website als een goedkeuring. De website waar de link op staat geeft aan dat er op jouw website informatie te vinden is die niet op hun website te verkrijgen is.

Voorbeeld:

Website A schrijft over koptelefoons, gaminggear en andere computer accessoiress. Ze promoten producten en testen elk product zelf. Wanneer ze een koptelefoon testen die zegt gebruik te maken van een nieuwe techniek willen zij natuurlijk hun lezers laten weten welke techniek dat is.

In het artikel van de koptelefoon nemen ze een linkje op naar een website (website B) die wél diep in gaat op dit onderwerp. Google herkent deze link en zal website B dus verbinden aan de onderwerpen op website A. Wanneer meerdere websites dit doen en niet alleen website A, maar ook website C, D en E linken naar het artikel op website B, zal Google website B hoger in Google laten scoren.

Er verwijzen namelijk veel websites naar website B. Dan moet die website belangrijk zijn.

En dat is nog niet alles.

Wanneer jij schrijft over een koptelefoon wil jij jouw lezers zoveel mogelijk waardevolle informatie geven. Als je dit doet door te verwijzen naar meerdere bronnen ziet Google dit als een goede dienst. Je wil immers zoveel mogelijk informatie verzamelen op je pagina en je bezoekers verder helpen.

Wanneer Google merkt dat jouw website deze filosofie hanteert en ziet dat jij linkt naar externe bronnen zal ook jouw pagina hoger in de zoekresultaten geplaatst worden.

In het algemeen kun je stellen dat hoe meer jij je bezoekers helpt, hoe hoger je website zal worden geplaatst in Google.

Wat een hoge positie op Google je oplevert? #

Bijna elke internetsessie start bij Google. Veel Google bezoekers hebben een probleem en zoeken via Google naar snelle oplossingen. Als je een bedrijf hebt en precies weet welke problemen jouw doelgroep ervaart kun je inspelen op hun zoekgedrag.

Wanneer je loodgieter bent kun je inschatten dat jouw doelgroep bestaat uit mensen met bijvoorbeeld een lekkage. Zij zoeken op: "lekkage herkennen", "lekkage verhelpen", of "loodgieter omgeving Amsterdam".

Door te focussen op deze zoektermen en te zorgen dat jouw website hoog scoort op deze termen ben je in staat deze mensen te bereiken en jouw diensten aan te bieden. Je weet immers dat ze dit probleem ervaren wanneer ze op jouw website komen. Doe ze een aanbieding die ze niet kunnen weerstaan en je kunt aan het werk.

Hoger in Google is niet alleen een goed visitekaartje, het levert je direct klanten op. Hoe je bezoekers vervolgens omzet in klanten? Dat lees je hier: Klanten werven via je website - Startengroei.nl.

Op zoek naar manieren om je website hoger in Google te krijgen? #

Lees verder: Zo maak je je website beter vindbaar op Google »

Vergeet het artikel niet te delen, het helpt andere om ook hun website beter te laten ranken!

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

Hoger in Google komen met 39 eenvoudige SEO tips