- Alles over SEO -

Hoe kom je Hoger in Google met je website? (2023 update)

Dennis Adriaansen
oktober 6

Vraag je je af hoe je hoger in Google kunt komen, maar is alle online informatie nog niet duidelijk of concreet genoeg?

Op deze pagina lees je alles over zoekmachines en hoe je je website in Google krijgt en daarmee elke dag een flink aantal bezoekers je website op trekt.

Met de tips op deze pagina:

  • Zorg je dat je bovenaan in Google komt
  • Bereik je een groot publiek met je website
  • Zorg je voor een succesvolle website

Maar wat kun je precies doen om je website hoger in Google te krijgen? Aan welke knoppen kun je draaien om de vindbaarheid van je website te vergroten?

Op deze pagina lees je precies hoe zoekmachines werken en vertel ik in detail hoe je hoger in Google komt.

google-search-console-statistieken

Zoals je hierboven ziet werken de tips erg goed. Diverse pagina's binnen deze website staan hoog of bovenaan in Google. Wil je zelf ook ervaren hoe het is om om hoog in Google staat?

Aanbevolen materiaal:

In dit artikel lees je precies hoe Google werkt, en wat je vandaag nog kunt doen om hoger te scoren in Google.

Vergeet vooral niet om alle tips onderaan de pagina te bekijken. Ze hebben stuk voor stuk bijgedragen aan een betere vindbaarheid voor mijn websites.

segment Inhoudsopgave

    Het SEO-speelveeld is de afgelopen jaren sterk veranderd.

    Google geeft vaker direct antwoord vanuit de zoekresultaten. Hierdoor klikken minder Google-gebruikers naar naar je pagina's.

    Ook hebben de komst van Rich Results, Google Mijn Bedrijf en de Knowledge panel een grote invloed gehad op Google en de zoekresultaten.

    Maar ook hier lees je meer over.

    Hoger in Google komen

    Hoger in Google komen is een proces waarbij je een website aanpast om hoger in de organische zoekresultaten te komen.

    Het aanpassen van je website om daarmee de vindbaarheid van de site te verbeteren wordt ook vaak SEO genoemd.

    Helemaal bovenaan in google

    Laatst ontmoette ik Lieke. Lieke had veel moeite om haar website hoog in Google te krijgen.

    Lieke is gedreven HR adviseur en sinds enkele maanden actief als ZZP'er.

    Ze heeft een prachtige website laten maken. Waarover ze zelf zegt: "Het kost wat, maar dan heb je ook wat".

    Lieke heeft bovengemiddeld veel aandacht besteed aan haar website.

    Ze heeft een professioneel ontwerp laten maken, ze heeft de beste tekstschrijvers ingehuurd en ze heeft zelfs een fotograaf meegenomen naar een van haar opdrachten.

    Haar website was piekfijn in orde.

    Dacht ze zelf.

    Haar website zag er inderdaad prachtig uit. Professioneel, snel en makkelijk in gebruik. Maar haar websites was door niemand te vinden op Google.

    Het was zelfs zo erg dat de website 8 maanden online was, en er wekelijks maar 10 bezoekers haar website bezochten.

    Lieke besloot mij te mailen met de vraag hoe ze haar website hoger in Google kan krijgen, al is het maar op de eerste pagina.

    Samen met haar maakte ik een plan om haar website te optimaliseren en legde ik uit hoe Google precies werkt en hoe je je website hierop aanpast.

    Hieronder lees je alles wat ik met Lieke heb besproken en welke stappen we hebben gezet om haar websites hoger in Google te krijgen.

    Maar eerst:

    Hoe werkt Google Zoeken?

    Allereerst is het belangrijk om te weten hoe Google werkt. Als je niet weet hoe Google werkt, lukt het je niet om hoger in de zoekresultaten te komen.

    Het is goed om te weten waarom Google als zoekmachine zo groot is geworden. Hoe ze precies opereren en hoe ze bepalen of jouw website hoger in Google komt, of juist niet.

    En het is simpel:

    Google heeft als enige taak om de meest relevante resultaten te tonen aan iedereen die online naar informatie zoekt.

    Om de relevantie van de informatie op je pagina's te bepalen bezoekt Google je website.

    Ze analyseren de informatie op de pagina's en slaan de pagina's op in een enorme database. De Google-index genaamd.

    Dit proces wordt crawlen genoemd.

    Om je een goed beeld te geven van wat SEO precies is, uit welke onderdelen SEO bestaat en hoe je SEO daadwerkelijk goed toepast heb ik een apart artikel geschreven.

    Dit artikel beschrijft in detail hoe SEO zorgt dat je website hoger scoort in Google en je website beter vindbaar maakt voor toekomstige bezoekers.

    In het artikel lees je:

    Google's zoekmachine is een van meest complexe stukjes technologie die er bestaat.

    De zoekmachine behandeld enorme hoeveelheden data binnen milliseconden om te zorgen dat mensen precies krijgen waarnaar ze zoeken.

    Het is dus normaal dat je niet precies weet hoe Google werkt.

    Sterker nog. Het is ook helemaal niet nodig. Als je wil weten wat SEO is en hoe Google werkt, lees dan het artikel waarnaar we hierboven linken.

    Hieronder lees je namelijk precies hoe je je website hoger in Google krijgt met SEO, zondar precies te weten wat er allemaal achter de schermen gebeurd.

    Zo kom je hoger in Google:

    Oke dus je weet nu hoe Google werkt en je hebt genoeg redenen om bovenaan te willen staan. Dan ga je nu lezen wat je kan doen om je website hoger in Google te krijgen.

    Een belangrijk onderdeel binnen SEO is: on-page optimalisatie.

    On-page SEO (of on-site SEO) is de praktijk van het optimaliseren van webpagina's voor specifieke zoekwoorden.

    Binnen de on-page SEO categorie vallen alle aanpassingen die website-eigenaren maken op hun eigen pagina's om de vindbaarheid te verbeteren.

    Onder deze aanpassingen vallen:

    • het optimaliseren van je pagina titels (<title>, <h1>)
    • het optimaliseren van de kopteksten (<h2>, <h3>)
    • het schrijven van SEO teksten
    • het intern linken van je pagina's

    Het optimaliseren van de bovenstaande elementen is belangrijk als je de vindbaarheid van je website serieus neemt en bereid bent om tijd en resources in je website te investeren.

    Heb je nog geen idee waar je moet beginnen? Volg dan de stappen hieronder.

    1. Meta titels en titel tags

    De titels van je pagina's spelen een grote rol in het bepalen van je positie in Google.

    Niet alleen vertelt de titel waar de pagina over gaat, de titel heeft als taak je bezoekers naar je website te trekken.

    Denk aan je titel als een koptekst op de voorpagina van een papiere krant. De kopteksten trekken de aandacht en zorgen dat je lezers nieuwsgierig worden.

    Dat niet alleen: de titel van je pagina is het eerste dat bezoekers van je lezen.

    Dit is het moment waarop je hun aandacht moet pakken en moet zorgen dat ze willen verder lezen.

    Sterke paginatitel hardlopen

    Kortom; genoeg redenen om aan de slag te gaan met je meta titels en je SEO te verbeteren.

    Om je te helpen en te voorkomen dat je (net als ik) veel tijd kwijt bent aan het onderzoeken hoe je goede meta titels schrijft heb ik hieronder de drie belangrijkste tips opgenomen.

    Mijn tips voor je paginatitels:

    • Neem je zoekwoord altijd op in de <title> tag
    • Omschrijf de waarde van je pagina
    • Maak je lezers nieuwsgierig

    In het artikel hieronder schrijf ik nog uitgebreider over de titels op je pagina.

    Je leest hoe de pagina titel, meta titel en je H1 tag zorgen dat je hoger scoort in Google en dus beter gevonden wordt.

    Bekijk ook: Hoe schrijf je een sterke SEO titel voor je pagina?

    Ook staat hier alle informatie die ik de afgelopen jaren heb verzameld om te onderzoeken welke pagina titels het beste werken en dus het best in Google scoren.

    Na het optimaliseren van je pagina's kun je door met een misschien nog wel belangrijker onderdeel: de teksten op je pagina's.

    2. Schrijf sterke SEO teksten

    In de afgelopen jaren heb ik alles geprobeerd om hoger in Google te komen. Ik vond het lastig. Een nieuwe website vanuit het niks laten concurreren met al die grote spelers was een enorme opgave.

    Maar na een lange pauze (mijn website is zelfs enkele maanden uit de lucht geweest) besloot ik weer door te pakken en te leren wat er moest gebeuren om bovenaan in de zoekresultaten te komen.

    Screenshot from 2022 10 15 10 42 24

    Het resultaat? Diverse pagina's op mijn website staan ein-de-lijk bovenaan!

    Wat ik toen heb geleerd? Dat je zonder ervaring als nieuwe website maar aan 1 belangrijke knop kan draaien: de teksten op je website.

    Het zit zo:

    Bezoekers komen niet voor niets op je website. Ze hebben iets nodig.

    Of anders gezegd: ze hebben een probleem, en jij moet een oplossing bieden. Dat doe je door bij jezelfs na te gaan.

    Wanneer gebruik jij Google?

    Je gebruikt Google als je een vraag hebt. Onzeker bent over een toekomstige aankoop, naar een bedrijf op zoek bent of meer wil lezen over de geschiedenis van je woonplaats of voorouders.

    Kortom: je bent op zoek naar antwoorden op vragen. Naar oplosingen op mogelijke problemen.

    En dit is precies wat de kracht van sterke SEO teksten is.

    Je biedt je toekomstige lezers de informatie aan waarnaar zij op zoek zijn. Je helpt ze verder.

    Nu lezen: Hoger in Google door sterke SEO teksten te schrijven

    3. Voeg linkjes toe op je pagina

    HTML A tags, oftewel anchor tags zijn de tags die een hyperlink op een pagina aanmaken. Een link op je pagina stelt je bezoekers in staat van de ene naar de andere pagina te navigeren.

    En weet je waarom dit belangrijk is?

    Wordpress link toevoegen

    Omdat een goede paginanavigatie de gebruikservaring voor je bezoekers verhoogd.

    Dat niet alleen.

    Een goede navigatie zorgt dat Google je website volledig kan indexeren en dus hoog kan weergegeven wanneer ze relevante informatie op je pagina's vinden.

    Daarom staan linkjes centraal tijdens het on-page optimaliseren van je website.

    3. Doe een uitgebreid zoekwoord onderzoek

    De waarheid is: zoekwoorden zijn nog steeds één van de belangrijkste onderdelen binnen SEO.

    Zoekwoorden hebben een enorme impact op de vindbaarheid van je website.

    Keyword search console example

    Maar, hoe vind je de "juiste" zoekwoorden voor je website?

    Het is lastig om de juiste zoekwoorden te vinden.

    Aan de ene kant wil je je richten op zoekwoorden met veel verkeer.

    Aan de andere kant kost het veel tijd om op deze zoekwoorden te scoren.

    Toch scoren de websites die de juiste zoekwoorden kiezen op alle vlakken beter.

    Deze sites:

    • houden bezoekers langer op hun pagina's
    • hebben veel tevreden bezoekers
    • ontvangen veel kliks
    • komen makkelijker hoger in de zoekresultaten

    Dus, hoe kies je de juiste zoekwoorden voor je website?

    Dat doe je door het doen van een gedegen zoekwoord onderzoek.

    Een zoekwoordonderzoek is simpelweg het verzamelen van zoekwoorden waar potentiële bezoekers op zoeken. Of anders gezegd: wat typen je bezoekers in bij Google zodra ze een vraag hebben?

    Bekijk de bovenstaande pagina waar alles staat over het doen van een zoekwoord onderzoek.

    4. Optimaliseer je website voor UX signalen

    Je las eerder dat Google de voorgestelde resultaten test door middel van het RankBrain algoritme.

    Het RankBrain algoritme kijkt naar signalen die gebruikers afgeven nadat ze op een zoekresultaat hebben geklikt.

    Deze signalen worden UX signalen genoemd.

    Group 1000005781

    UX signalen spelen een grote rol in bepalen van je positie in Google.

    Als gebruikers positieve signalen afgeven betekent het dat de zoekresultaten goed zijn gevallen en relevant waren voor de zoekopdracht dat is gebruikt.

    In dit geval wordt het betreffende zoekresultaat vaker voorgesteld bij vergelijkbare zoekopdrachten.

    Wanneer gebruikers negatieve signalen afgeven is het tijd om op te letten.

    Negatieven signalen betekenen dat de gebruikers niet tevreden waren met het zoekresultaat.

    En dit ken verschillende oorzaken hebben.

    Laten we kijken hoe Google de resultaten test en laten we kijken hoe je voorkomt dat jouw pagina's negatieve signalen afgeven.

    5. Verlaag het Bouncepercentage van je pagina's

    Het bounce percentage is een percentage van het aantal bezoekers dat je website verlaat zonder actie hebben ondernomen.

    Onder acties verstaan we het klikken van een link, een contactformulier invullen of een aankoop doen.

    Het zit zo:

    Een hoog bouncepercentage heeft veel invloed op het succes van je website.

    Als het percentage te hoog is mis je de kans om contact te maken met je bezoekers.

    Bounce percentage

    Zoals je hierboven kunt zien is de bouncepercentage van mijn pagina's erg laag.

    Een gemiddelde bounce percentage van 16.76% laat zien dat ik precies weet waarnaar mijn bezoekers op zoek zijn.

    Naar informatie om hoger in Google te komen.

    Wat zegt Google over bouncepercentages?

    Op de Google Analytics pagina van Google vertellen ze weinig over een goed of slecht percentage.

    Bouncepercentage is het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies, of het percentage van alle sessies op uw site waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken en slechts één verzoek aan de Analytics-server hebben geactiveerd.

    Uiteindelijk bepaalt het type pagina en de categorie van de website wat een "normaal" bouncepercentage is.

    Heb je pagina's met een hoge bouncepercentage?

    Dan is het zaak dit zo snel mogelijk aan te maken.

    Hier lees je precies wat het bouncepercentage precies inhoud en hoe je het bouncepercentage kunt verlagen

    Kijk naar je 'Above the fold' content

    Ten eerste raad ik aan om naar het gedeelte 'Above the fold' van je pagina's te kijken. Dit is het eerste wat mensen zien als ze op je site terechtkomen.

    Above the fold is het gedeelte dat je bezoekers zien zonder te scrollen. Het is de eerste indruk.

    En hier gebeurt het:

    De bezoeker besluit in enkele seconden of de pagina waarnaar hij kijkt zijn vraag gaat beantwoorden.

    6. Verhoog de gemiddelde bezoektijd en sessieduur

    Google meet de tijd die bezoekers op je website spenderen.

    Blijft een websitebezoeker lang plakken? Dan gaat Google er van uit dat deze bezoeker geboeid is.

    Je vind de gemiddelde bezoektijd van je pagina's in Google Analytics -> Gedrag (Behavior) -> Overzicht (overview).

    Gemiddelde bezoektijd google analytics

    Let op.

    De "Gem. tijd op een pagina" waarde is anders dan de "Sessie duur".

    Hierover later meer.

    Eerst willen we laten zien waarom de gemiddelde tijd en de sessieduur zo belangrijk zijn

    Stel je voor.

    Je zoekt op de zoekterm "snowboardkleding".

    Screenshot from 2022 01 21 13 48 13

    Je bekijkt de resultaten en besluit het eerste resultaat te bekijken.

    Je komt op de website van Duijvestein.

    Duijvestein seo resultaat

    Je scrollt wat door de producten en je ziet vrij snel dat de aangeboden producten niet jouw smaak zijn.

    Je bent op zoek naar iets anders.

    Het tweede resultaat sla je over. Je hebt recent een slechte ervaring gehad met deze webshop.

    Op de 3e plek zie je de webshop van Ridestore.com.

    Screenshot from 2022 01 21 13 59 49

    Bingo.

    Dit zijn de producten waarnaar je op zoek bent.

    Na het bekijken van de producten op de homepagina besluit je specifieker te zoeken.

    Eerst een snowboard jas, daarna een broek.

    Je scrollt terug omhoog en klikt op de knop "Categorie" en filtert de resultaten.

    Screenshot from 2022 01 21 13 59 49

    De rest herhaalt zich.

    Je scrollt door de producten. Selecteert er een aantal.

    Stopt enkele producten in je winkelwagen en rekent af.

    Oke fijn.

    Wat verschilt je bezoek op deze website in vergelijking met het eerste zoekresultaat?

    Inderdaad. Je blijft veel langer op deze site hangen.

    Dat niet alleen:

    1. Je bezoekt meer pagina's
    2. Scrollt verder naar beneden (en weer terug omhoog)
    3. Blijft lang op dezelfde pagina om door alle producten te scrollen

    En dit zijn allemaal signalen aan Google die laten zien dat website een goede suggestie was voor het zoekwoord waarop de bezoeker zocht.

    Stijgende cijfers analytics

    Hoe beter de signalen, hoe hoger de website in Google komt.

    Het verschil tussen Gem. bezoektijd en Sessieduur

    Het verschil tussen de gemiddelde bezoektijd en sessieduur is eigenlijk vrij simpel.

    De gemiddelde tijd per pagina betreft echt alleen de tijd die een bezoeker op een specifieke pagina doorbrengt.

    Voorbeeld:

    Anne is bezoeker 1. Ze bezoekt pagina A, B en C.

    Op pagina A blijft ze 1 minuut en 32 seconden.

    Sessie tijd google analytics

    Op pagina B scrollt ze maar 10 seconden.

    En op pagina C verblijft ze maar liefst 4 minuten voordat ze de website verlaat.

    De totale sessietijd komt neer op: 5 minuten en 42 seconden.

    7. Verhoog het aantal bezochte pagina's per sessie

    Per sessie bekijkt een bezoeker een gemiddeld aantal pagina's.

    Pages per sessie google analytics

    Wanneer je een hoog aantal pagina's per sessie ziet kun je er van uit gaan dat je bezoekers je pagina's interessant en boeiend vinden.

    De content op de pagina's is precies wat ze zochten.

    Een hoog aantal pagina's per sessie is dus een perfecte manier om te zien hoe geïnteresseerd je bezoekers in je website zijn.

    8. Meet het succes van je SEO aanpassingen

    Het meten van je resultaten is misschien wel de belangrijkste wanneer je je website hoger in Google probeert te krijgen.

    Het zit zo:

    Niemand weet precies hoe Google de zoekresultaten rangschikt. We weten in grote lijnen wat Google belangrijk vindt, of dit voor alle websites hetzelfde is, is met geen enkele zekerheid te beweren.

    Daarom wil je meten welke specifieke aanpassingen voor jouw website werken.

    Alleen zo weet je zeker dat de tijd en energie die je in je website steekt daadwerkelijk bijdraagt aan de vindbaarheid van je site.

    Hoe meet je de SEO resultaten?

    Allereerst: Google Analytics.

    In Google Analytics meet je alle belangrijke factoren die we in dit artikel hebben besproken:

    Google Analytics

    In dit artikel heb je gelezen welke signalen aangeven tijdens het gebruik van je website. De waardes die Google gebruikt delen zijn via Google Analytics.

    Dit zijn:

    • De gemiddelde bezoektijd per pagina
    • Gemiddelde sessieduur
    • Gemiddeld aantal pagina's per sessie
    • Bouncepercentage

    Voordat we je kunnen laten zien waar deze statistieken staan moet je Google Analytics op je website geïnstalleerd hebben.

    Hier leggen de experts van Google uit hoe je Google Analytics installeert.

    We beginnen de gemiddelde tijd op je pagina's en met het bouncepercentage van je website:

    Open Google Analytics en klik aan de linker kant op Behaviour > Overview

    Of in het Nederlands: Gedrag > Overzicht

    Vervolgens zie je onderaan de pagina twee belangrijke statistieken.

    De gemiddelde tijd op je pagina's:

    Ga overview time on page

    En het gemiddelde bouncepercentage:

    Ga bounce percentage

    Naast de gemiddelde bezoektijd en het bouncepercentage zijn sessieduur en gemiddeld aantal pagina's per sessie twee belangrijke statistieken.

    Deze wil je wekelijks in de gaten houden om te kijken of ze reageren op je SEO aanpassingen.

    Je vind deze statistieken onder: Audience > Overview.

    Of in het Nederlands: Publiek > Overzicht

    Audience ga

    Vervolgens zie je in het midden van de pagina wat je gemiddelde sessieduur en het gemiddeld aantal pagina's per sessie is.

    Session time page sessions

    Je doet er goed aan deze statistieken elke week te checken.

    Het vertelt je of je aanpassingen een positieve invloed hebben en je dus helpen om hoger in Google te komen.

    Er is meer:

    Google Search Console

    Je las al dat je voor zoekwoorden bij Google Search Console moest zijn.

    Ook vertelt Google Search Console hoe je pagina's binnen Google presteren.

    In Google Search Console meet je het volgende:

    • Aantal weergave in de zoekresultaten
    • Aantal kliks op de link in Google
    • De gemiddelde Click Through Rate
    • Je gemiddelde positie per pagina per zoekwoord

    In dit artikel laat ik zien hoe je je website aanmeld bij Google Search Console.

    Dat was het voor nu!

    Extra SEO tips om hoger in Google te komen!

    Bekijk hier de lange lijst met tips voor jouw website!

    1. Gebruik (zeer) korte zinnen
      Je bezoekers zijn haastig. Ze willen snel van A naar B. Zorg dat je zinnen snel te verwerken zijn. Lees hier meer tips om sterke SEO-teksten te schrijven. Sterke SEO teksten vergroten je vindbaarheid op Google.
    2. Plaats "Authority content" op je pagina’s
      Authority content laat zien dat je weet waar je over praat. Authority content betekent dat jouw content vooruitstrevend is, geschreven is vanuit een bepaalde expertise en van hoge kwaliteit is. Wanneer websites jouw content belangrijk vinden, en hun bezoekers erover willen informeren linken ze naar jouw content. Deze linkjes naar je website geven Google het signaal dat andere websites jouw pagina waardevol en relevant vinden.
    3. Gebruik signaalwoorden
      Zo geef je aan dat er belangrijke informatie aan komt. Je bezoeker wordt zo gehooked en wil verder lezen. Hoe interessanter ze jouw content vinden hoe hoger de kans dat er meer bezoekers jouw website op komen.
    4. Verhoog de nieuwsgierigheid
      ATP (Average Time on Page) is een signaal voor Google RankBrain. Het helpt je hoger te komen in Google omdat het laat zien dat mensen jouw content interessant vinden. Hoe langer een bezoeker blijft plakken, hoe interessant die je pagina vindt.
    5. Reduceer bouncepercentage
      Ook een onderdeel van RankBrain: Bezoekers die je pagina (te) snel verlaten lijken niet tevreden.
    6. Gebruik korte URL's
      Het zorgt voor beter leesbare URL's want de gebruiksvriendelijkeheid van je website verhoogd!
    7. Neem het zoekwoord op in de URL
      Een korte URL moet wel een zoekwoord bevatten. Wanneer je URL een zoekwoord bevat scoort de pagina op zoektermen die gerelateerd zijn aan dat zoekwoord.
    8. Gebruik een .nl domeinnaam extensie in Nederland
      Google biedt in de Nederlandse versie van Google het liefst websites met een .nl extensie aan. Al zien we steeds vaker .be websites verschijnen in onze zoekresultaten.
    9. Gebruik een .com domeinnaam extensie
      .com websites komen in het algemeen vaak voor in de zoekresultaten in verschillende landen. De .nl extensie domineert de Nederlandse zoekresultaten. Een website met een .nl extentie komt in Nederland hoger dan een .de of .fe website. Dit is omdat Google aan de extensie kan afleiden welke doelgroep geschikt is voor de website.
    10. Stel de taal in op Nederlands
      Om zeker te zijn dat jouw Nederlandse content aan Nederlanders wordt getoond, stel je taal in op het Nederlands.
    11. Neem je zoekwoorden op in je paginatitel
      Je paginatitel MOET je zoekwoord bevatten. Het liefst tussen de eerste drie woorden.
    12. Plaats de zoekwoorden in alle tussenkopjes (h1, h2, h3, h4, h5, h6)
      Wanneer je zoekwoord verschillende keren terug komt in je tussenkoppen laat je aan Google zien dat jouw artikel veel te vertellen heeft over het betreffende onderwerp. Google plaatst websites hoog wanneer ze veel waardevolle informatie bieden.
    13. Zorg dat alle pagina's bereikbaar zijn binnen maximaal drie kliks
      Je website moet een goede structuur bevatten. De pagina's die binnen één klik van de homepagina af liggen zijn belangrijk in de ogen van het grote Google. Zodra Google ziet dat jij op je homepagina verwijst naar Pagina A zal Google deze pagina hoger in de zoekresultaten opnemen. Pagina's die diep in de structuur liggen worden minder snel geïndexeerd en minder hoog weergegeven.
    14. Laat bezoekers reacties plaatsen
      Reacties zijn belangrijk door twee redenen. 1) Omdat veel reacties veel betrokkenheid betekent. 2) Omdat in een een reactie het zoekwoord vaak wordt herhaald.
    15. Maak een Google Bedrijfspagina aan
      Zeer belangrijk: Je krijgt een apart gedeelte in Google (de rechterkant) plus je bewijst Google dat er een valide business achter de website zit.
    16. Plaats je contactgegevens duidelijk op je website
      Als je hoger wil komen in Google is het een must om je contactgegevens duidelijk weer te geven. Contactgegevens zorgen voor transparantie en vertrouwen. Google wil haar bezoekers enkel sturen naar website die zij vertrouwen.
    17. Zorg voor een geweldig UX (gebruikerservaring)
      Bezoekers komen terug als je content goed is en als je website er strak uit ziet. Ze beschouwen de website als een prettige omgeving.
    18. Doe elke maand een ON-PAGE SEO check
      Wanneer je website groeit pas je geregeld zaken aan. Een on-page SEO check zorgt dat de noodzakelijke punten blijven bestaan en je niet per ongeluk keldert in de zoekresultaten.
    19. Plaats MEER dan 5 interne links
      Interne links werken als lijm tussen verschillende pagina's op je website. Het versterkt de betreffende pagina én je website als geheeld. Als je van verschillende pagina's naar één en dezelfde pagina verwijst zal Google weten dat jij deze pagina belangrijk vind. Om deze reden kan het zijn dat deze website ook hoger in Google verschijnt. Meer weten over interne links? Bekijk de intern linken strategie.
    20. Vul alle ALT-tags van afbeeldingen in
      ALT-tags geven meer informatie over de afbeelding op je pagina. Zijn deze relevant voor je content, dan verbetert het de algehele kwaliteit van je pagina.
    21. Gebruik een SSL certificaat
      Noodzakelijk: een beveiligde verbinding. Google houdt bezoekers weg van onbeveiligde websites. Dit doe je met een SSL certificaat. Dit is methode om het verkeer van en naar je website beter te beveiligen.
    22. Optimaliseer alle afbeeldingen (snelle laadtijd)
      Als je website traag is verlaagt dit de kwaliteit van je website.
    23. Laat andere websites naar jou linken
      Linkbuilding is belangrijk wanneer je jouw website hoger wil laten scoren in Google. Linkbuilding zorgt voor autoriteit. Linkjes vanaf externe websites laten zien dat ze jouw website waarderen. Google ziet in linkje als stukje vertrouwen.
    24. Gebruik Schema.org meta tags
      Bij goed gebruik kun je in de Rich Results van Google komen. Deze rijke resultaten verhogen de CTR van je website omdat je wordt weergegeven op een bijzondere plek in de zoekresultaten.
    25. Verhoog de Click Through Rate
      Wanneer jouw website 5 keer vaker wordt aangeklikt dat de website boven jou, dan moet jouw titel pakkender, boeiender en vooral beter zijn. Google plaatst je in dit geval omhoog wat zorgt dat jouw website hoger in Google komt.
    26. Verzamel e-mailadressen van bezoekers
      Zo kunt je ze na het eerste bezoek een e-mail sturen met nieuwe artikelen. Je bouwt zo aan je relatie met je bezoekers.
    27. Bouw aan je eigen MERK
      Wanneer je genoeg bouwt aan de relatie met je bezoeker bouw je vanzelf een merk op. Bezoekers associëren jouw merk met de informatie die je levert. Help je ze keer op keer op weg, dan kloppen ze op ten duur bij juo aan zodra ze je nodig hebben.
    28. Focus op local SEO
      Hoe versla je de grootste website van Nederland? Door je doelgroep te verkleinen naar de mensen in jouw buurt. Google maakt local SEO steeds belangrijker.
    29. Geef ze alle informatie die ze nodig hebben (zodat niet ze niet terug naar Google gaan)
      Pogosticking is een fenomeen dat bezoekers je pagina verlaten en naar de website gaan die onder jou staat in de zoekresultaten. Voorkom dit door ze alles te geven waarnaar ze op zoek zijn. Hoe minder bezoekers pogosticken, des te hoger je website scoort in Google.
    30. Gebruik lijstjes in je content
      Ons brein verwerkt lijstjes enorm snel. Lijstjes lezen snel weg en bezoekers worden krijgen er binnen enkele seconden een voldaan gevoel van. Maak content toegankelijk met een Unordered List <UL> of Ordered List <OL>
    31. Stuur een sitemap.xml bestand naar Google (Search Console)
      Een sitemap is een blueprint voor Google. Met een sitemap ziet Google welke pagina's ze moeten bekijken en indexeren (opslaan in de zoekresultaten). Help Google waar je kunt en stuur elke maand een nieuwe sitemap op. Vooral als je meerdere nieuwe pagina's hebt die je snel hoger in Google wil laten scoren.
    32. Neem een FAQ pagina op
      Het beantwoordt vragen die bezoekers in het verleden hadden. Het beantwoordt direct toekomstige vragen wat de kwaliteit van je website enorm verhoogt. En je weet ondertussen dat Google van hoge kwaliteit website houdt.
    33. Optimaliseer je website voor VOICE SEARCH
      Voice Search zit enorm in de lift. Als je je website hoger wil krijgen in Google is het aan te raden je content aan te passen om stemgestuurde zoekopdrachten te voorzien van informatie. Mensen spreken hun bericht liever in, dan dat ze het uit typen. Zorg dat je teksten vragen beantwoorden als "Hoe vervang ik mijn autoband."
    34. Voorkom pop-ups, pop-overs en vervelende advertenties
      Pop ups zijn irritant en verlagen de kwaliteit van je website. Veel punten die de kwaliteit van je website dwarsbomen zorgen dat jouw website niet hoger in Google komt.

    Dit was het voor nu. Hopelijk hebben jullie iets geleerd. Vergeet niet mijn andere artikelen te lezen!