39 SEO Tips om je Website Hoger te laten Scoren in Google

  • Dennis Adriaansen, 20 september 2018

Ben je op zoek naar tips om hoger in Google te komen?

Wil je jouw website beter vindbaar maken voor bezoekers en potentiële klanten?

In dit artikel lees je 39 SEO-tips die bizar goed werken voor praktisch elke website.

Je website hoger in Google krijgen is kinderlijk eenvoudig met deze tips:

(Vergeet het artikel niet op te slaan voor latere referentie!)

Hoger in Google Tips (39) #

Hieronder lees je mijn beste tips om je website hoger in Google te krijgen.

Wanneer ik voor mijn klanten aan de slag ga om hun vindbaarheid te verbeteren zijn dit de eerste stappen die ik zet.

Zie de onderstaandeSEO-tips als mijn stappenplan. Hét stappenplan om hoger in Google te komen.

Volg nu een cursus Zoekmachine Optimalisatie en vergroot je vindbaarheid.

  1. Schrijf actiegerichte content
    Je website komt hoger in Google wanneer je je bezoekers helpt met actiegerichte content: content waarmee ze direct aan de slag kunnen en waarnaar ze terugkeren op het moment dat ze vragen hebben.
  2. Bepaal de juiste zoekwoorden
    De juiste bezoekers aanspreken is belangrijk. De juiste zoekwoorden bepalen hoe hoog je website gaat scoren. Onderzoek daarom dus goed welke zoekwoorden het meest worden gebruikt en waarmee je de meeste bezoekers kunt bereiken.
  3. Meld je website aan bij Google Search Console
    Google Search Console is een perfecte tool om bij te houden hoe hoog elke pagina scoort op dit moment. Het is het belangrijkste hulpmiddel dat je inzet wanneer je hoger in Google wil komen. De tool levert je ontelbaar veel informatie aan om je website elke dag beter te maken.
  4. Schrijf "Attraction Content"
    Google wil alleen de beste website tonen. Aantrekkelijke content trekt bezoekers naar je website en geeft Google signalen dat jouw website wordt gewaardeerd. Goed gewaardeerde website scoren vanzelfsprekend hoger dan slechte niet-aantrekkelijke websites.
  5. Schrijf "Authority content"
    Authority content laat zien dat je weet waar je over praat. Authority content betekent dat jouw content vooruitstrevend is, is geschreven vanuit een bepaalde expertise en van hoge kwaliteit is. Wanneer mensen jou als voorbeeld zien zullen ze linken naar je pagina's. Veel linkjes naar je website zorgen dat jouw website hoger in Google scoort.
  6. Gebruik (zeer) korte zinnen
    Je bezoekers zijn haastig. Ze willen snel van A naar B. Zorg dat je zinnen snel te verwerken zijn. Lees hier meer tips om sterke SEO-teksten te schrijven. Sterke SEO teksten vergroten je vindbaarheid op Google.
  7. Gebruik signaalwoorden
    Zo geef je aan dat er belangrijke informatie aan komt. Je bezoeker wordt zo gehooked en wil verder lezen. Hoe interessanter ze jouw content vinden hoe hoger de kans dat er meer bezoekers jouw website op komen.
  8. Verhoog de nieuwsgierigheid
    ATP (Average Time on Page) is een signaal voor Google RankBrain. Het helpt je hoger te komen in Google omdat het laat zien dat mensen jouw content interessant vinden. Hoe langer een bezoeker blijft plakken, hoe interessant die je pagina vindt.
  9. Reduceer bouncepercentage
    Ook een onderdeel van RankBrain: Bezoekers die je pagina (te) snel verlaten lijken niet tevreden.
  10. Gebruik korte URL's
    Het zorgt dat je URL breder kan worden gebruikt.
  11. Neem het zoekwoord op in de URL
    Een korte URL moet wel een zoekwoord bevatten. Wanneer je URL een zoekwoord bevat scoort de pagina op zoektermen die gerelateerd zijn aan dat zoekwoord.
  12. Gebruik een .nl domeinnaam extensie in Nederland
    Google biedt in de Nederlandse versie van Google het liefst websites met een .nl extensie aan. Al zien we steeds vaker .be websites verschijnen in onze zoekresultaten.
  13. Gebruik een .com domeinnaam extensie
    .com websites komen vaker voor in de Nederlandse zoekresultaten. Een website met een .nl extentie komt hoger in Google dan een .de of .fre website.
  14. Stel de taal in op Nederlands
    Om zeker te zijn dat jouw Nederlandse content aan Nederlanders wordt getoond, stel je taal in op het Nederlands.
  15. Richt je website op één bepaald onderwerp
    Zoekwoorden zijn belangrijk. Maar in plaats van zoekwoord gericht te werken, kun je je website beter richten op een specifiek onderwerp.
  16. Neem je zoekwoorden op in je paginatitel
    Je paginatitel MOET je zoekwoord bevatten. Het liefst tussen de eerste drie woorden.
  17. Plaats de zoekwoorden in alle tussenkopjes (h1, h2, h3, h4, h5, h6)
    Wanneer je zoekwoord verschillende keren terug komt in je tussenkoppen laat je aan Google zien dat jouw artikel veel te vertellen heeft over het betreffende onderwerp. Google plaatst websites hoog wanneer ze veel waardevolle informatie bieden.
  18. Zorg dat alle pagina's bereikbaar zijn binnen maximaal drie kliks
    Je website moet een goede structuur bevatten. De pagina's die binnen één klik van de homepagina af liggen worden als belangrijke pagina's gezien. Als Google ziet dat jij op je homepagina verwijst naar Pagina A zal Google deze pagina hoger in de zoekresultaten opnemen. Pagina's die diep in de structuur liggen zullen minder snel geïndexeerd worden en dus minder hoog worden weergegeven.
  19. Laat bezoekers reacties plaatsen
    Reacties zijn belangrijk door twee redenen. 1) Veel reacties betekent veel betrokkenheid. 2) In een reactie wordt je zoekwoord vaak herhaald.
  20. Maak een Google Bedrijfspagina aan
    Zeer belangrijk: Je krijgt een apart gedeelte in Google (de rechterkant) plus je bewijst Google dat er een valide business achter de website zit.
  21. Plaats je contactgegevens duidelijk op je website
    Als je hoger wil komen in Google is het een must om je contactgegevens duidelijk weer te geven. Contactgegevens zorgen voor transparantie en vertrouwen. Google wil haar bezoekers enkel sturen naar website die zij vertrouwen.
  22. Zorg voor een geweldig UX
    Bezoekers komen terug als je content goed is en als je website er strak uit ziet. Ze beschouwen de website als een prettige omgeving.
  23. Doe elke maand een ON-PAGE SEO check
    Wanneer je website groeit pas je geregeld zaken aan. Een on-page SEO check zorgt dat de noodzakelijke punten blijven bestaan en je niet per ongeluk keldert in de zoekresultaten.
  24. Plaats MEER dan 5 interne links
    Interne links werken als lijm tussen verschillende artikelen. Het versterkt elk artikel afzonderlijk én je website als geheeld. Als je van verschillende pagina's naar één en dezelfde pagina verwijst zal Google weten dat jij deze pagina belangrijk vind. Om deze reden kan het zijn dat deze website ook hoger in Google verschijnt.
  25. Vul alle ALT-tags van afbeeldingen in
    ALT-tags geven meer informatie over de afbeelding op je pagina. Zijn deze relevant voor je content, dan verbetert het de algehele kwaliteit van je pagina.
  26. Gebruik een SSL certificaat
    Noodzakelijk: een beveiligde verbinding. Google houdt bezoekers weg van onbeveiligde websites. Dit doe je met een SSL certificaat. Dit is methode om het verkeer van en naar je website beter te beveiligen.
  27. Optimaliseer alle afbeeldingen (snelle laadtijd)
    Als je website traag is verlaagt dit de kwaliteit van je website.
  28. Laat andere websites naar jou linken
    Linkbuilding is belangrijk wanneer je jouw website hoger wil laten scoren in Google. Linkbuilding zorgt voor autoriteit. Linkjes vanaf externe websites laten zien dat ze jouw website waarderen. Google ziet in linkje als stukje vertrouwen.
  29. Gebruik Schema.org meta tags
    Bij goed gebruik kun je in de Rich Results van Google komen. Deze rijke resultaten verhogen de CTR van je website omdat je wordt weergegeven op een bijzondere plek in de zoekresultaten.
  30. Verhoog de Click Through Rate
    Wanneer jouw website 5 keer vaker wordt aangeklikt dat de website boven jou, dan moet jouw titel pakkender, boeiender en vooral beter zijn. Google plaatst je in dit geval omhoog wat zorgt dat jouw website hoger in Google komt.
  31. Verzamel e-mailadressen van bezoekers
    Zo kunt je ze na het eerste bezoek een e-mail sturen met nieuwe artikelen. Je bouwt zo aan je relatie met je bezoekers.
  32. Bouw aan je eigen MERK
    Wanneer je genoeg bouwt aan de relatie met je bezoeker bouw je vanzelf een merk op. Bezoekers associëren jouw merk met de informatie die je levert. Help je ze keer op keer op weg, dan zullen ze op den duur bij jou aankloppen wanneer ze je nodig hebben.
  33. Focus op local SEO
    Hoe versla je de grootste website van Nederland? Door je doelgroep te verkleinen naar de mensen in jouw buurt. Google maakt local SEO steeds belangrijker.
  34. Geef ze alle informatie die ze nodig hebben (zodat niet ze niet terug naar Google gaan)
    Pogosticking is een fenomeen dat bezoekers je pagina verlaten en naar de website gaan die onder jou staat in de zoekresultaten. Voorkom dit door ze alles te geven waarnaar ze op zoek zijn. Hoe lager het aantal pogosticinggevallen is, hoe hoger je website in Google scoort.
  35. Gebruik lijstjes in je content
    Lijstjes worden makkelijker door ons brein verwerkt. Ze lezen snel weg en bezoekers worden er blij van. Maak content toegankelijk met een Unordered List <UL> of Ordered List <OL>
  36. Stuur een sitemap.xml bestand naar Google (Search Console)
    Een sitemap is een blueprint voor Google. Met een sitemap ziet Google welke pagina's ze moeten bekijken en indexeren (opslaan in de zoekresultaten). Help Google waar je kunt en stuur elke maand een nieuwe sitemap op. Vooral als je meerdere nieuwe pagina's hebt die je snel hoger in Google wil laten scoren.
  37. Neem een FAQ pagina op
    Het beantwoordt vragen die bezoekers in het verleden hadden. Het beantwoordt direct toekomstige vragen wat de kwaliteit van je website enorm verhoogt. En je weet ondertussen dat Google van hoge kwaliteit website houdt.
  38. Optimaliseer je website voor VOICE SEARCH
    Voice Search zit enorm in de lift. Als je je website hoger wil krijgen in Google is het aan te raden je content aan te passen om stemgestuurde zoekoopdrachten te voorzien van informatie. Mensen spreken hun bericht liever in, dan dat ze het uit typen. Zorg dat je teksten vragen beantwoorden als "Hoe vervang ik mijn autoband."
  39. Voorkom pop-ups, pop-overs en vervelende advertenties
    Pop ups zijn irritant en verlagen de kwaliteit van je website. Veel punten die de kwaliteit van je website dwarsboven zorgen dat jouw website niet hoger in Google komt.

Op zoek naar manieren om je website hoger in Google te krijgen? #

Lees verder: Zo maak je je website beter vindbaar op Google »

Vergeet het artikel niet te delen, het helpt andere om ook hun website beter te laten ranken!

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.