Het geheim van goede content voor Google?
Bekijk nu keyboard_arrow_right

Linkbuilding om eenvoudig hoger in Google te komen

  • Dennis Adriaansen, 22 maart 2021

De ultieme gids voor SEO Linkbuilding: deskundige technieken en tools #

Wil je beginnen met linkbuilding voor SEO? Links vormen de ruggengraat van het web, maar niet alle links zijn gelijk en evenveel waard. 

Zodra de juiste links naar jouw website verwijzen, scoort de website waarschijnlijk een flink stuk hoger in de zoekresultaten. Maar zodra de verkeerde links je website weten te vinden, kan dit je SEO impact enorm verzwakken. 

In dit artikel lees je meer over de basis waarop linkbuilding draaiten hoe je je eigen succesvolle linkbuilding-strategie kan cre├źren om dat gewenste verkeer naar je website te trekken.┬á

Wat is linkbuilding? #

Linkbuilding voor SEO is eigenlijk heel simpel.

Je wil zoveel mogelijk inkomende linkjes generaren. 

Inkomende linkjes zijn een van de belangrijkste SEO-rangschikkingsfactoren. Google gebruikt ze om de autoriteit en relevantie van je website te meten.

Hoe je zorgt dat mensen naar jouw pagina's linken? 

Trap vooral niet in de valkuil om linkjes te kopen. Ze kosten veel geld, en Google is slim genoeg om te herkennen dat deze linkjes niet op een organische manier zijn verkregen.

Wat je wel moet doen?

Er zijn twee soorten links die je wil binnenhalen. Ten eerste verdiende links, dit zijn links waarbij externe bronnen ervoor kiezen om naar jou te verwijzen.

Ten tweede: gemaakte links, zoals de links die je in de inhoud of je bio krijgt als je een gastblogstrategie hebt :

hoe belangrijk is linkbuilding voor SEO? #

Er zijn twee belangrijke redenen waarom linkbuilding belangrijk is voor SEO:

  1. Google-bots ontdekken inhoud door links te volgen. Zonder links ernaar, wordt uw inhoud mogelijk nooit door Google gevonden.
  2. Links zijn een van de belangrijkste factoren voor SEO-ranking. Hoe meer links van hoge kwaliteit u kunt krijgen, hoe hoger uw inhoud zou moeten scoren.

Wat bedoelen we met "hoge kwaliteit"? Laten we eens kijken hoe Google dit bepaalt.

De rol van autoriteit

Een gezaghebbende link is een link die afkomstig is van een site die wordt vertrouwd door zijn publiek, bezoekers en Google. Dat komt waarschijnlijk omdat ze regelmatigpubliceren hoogwaardige, goed onderzochte en verifieerbare inhoud die inkomende links van andere hoogwaardige sites aantrekt. Mensen zullen zich waarschijnlijk ook bezighouden met de inhoud.

Je hoort ook link-autoriteit die link juice wordt genoemd. Link juice verwijst naar de waarde die door links "stroomt". Een hoogwaardige, gezaghebbende site heeft veel links-sap dat via zijn links wordt doorgegeven, waardoor die gelinkte pagina's hoger scoren.

In tegenstelling, zoals u zult zien, zijn links van lage kwaliteit meestal afkomstig van sites die niet betrouwbaar zijn, en kunnen ze zelfs proberen de positie in de zoekresultaten te manipuleren. Links van sites van lage kwaliteit kunnen uw ranking negatief beïnvloeden.

Wat zijn de belangrijkste links voor SEO? #

Er zijn drie soorten links die belangrijk zijn voor het bouwen van SEO-links:

  • Interne links, dit zijn links op uw site naar uw eigen inhoud
  • Uitgaande links, dit zijn links van uw site naar andere sites
  • Inkomende links, ook wel backlinks genoemd, dit zijn links van andere sites naar uw site

Links kunnen ook worden gecategoriseerd als:

  • Dofollowlinkautoriteit, dit zijn normale links dieen SEO-rangschikking doorgeven aan de doelsites
  • Nofollow, dit zijn links gemarkeerd met een stukje HTML-code om aan te geven dat de site-eigenaar dat niet wil om autoriteit en rang door te geven aan de

Hier is hoe backlinks worden getoond op doelsiteAhrefslinkprofiel:

Het doel van linkbuilding voor SEO is om een gebalanceerdte hebben, inclusief alle soorten links.

Wat u moet doen voordat u koppelingen maakt #

Voordat u koppelingen naar uw site gaat maken, heeft u goede inhoud nodig. Dat komt omdat je niet wilt dat mensen links volgen en dan snel wegstuiteren omdat ze teleurgesteld zijn. Dat heet pogosticking, en het schaadt je positie in de zoekmachines.

Bouw in plaats daarvan links naar inhoud die relevant, waardevol en betrouwbaar is. Dat helpt zowel Google als bezoekers om u op dezelfde manier te zien.

Om dit in daden om te zetten:doe

U kunt ook checklists, spiekbriefjes, e-boekenen andere bronnen en leidende magneten opnemen in uw contentstrategie. Als ze waardevol zijn, zullen mensen naar hen linken.

Hoe u de waarde van links kunt controleren #

Een ding dat de moeite waard is, is controleren wie er al naar u linkt en of die links nuttig zijn, of mogelijk uw SEO-ranking kunnen schaden.

Een eenvoudige manier om dit te doen, is door een SEMrush- project voor uw website op te zetten en vervolgens de Site Audit- tool te gebruiken. Dat houdt inkomende links bij en zal u vertellen of een van de links mogelijk giftig is.

Sommige webmasters gebruiken deze informatie om site-eigenaren een e-mail te sturen en vriendelijk te vragen om de link te verwijderen. Anderen gebruiken de Google Disavow Links- tool om hetzelfde resultaat te bereiken. Google adviseert zelf voorzichtig te zijn bij het gebruik van deze tool.

Gebruik het alleen als er veel spamlinks naar uw site komen. Anders is Google waarschijnlijk slim genoeg om erachter te komen welke links moeten worden genegeerd.

Laten we nu eens kijken naar enkele technieken en strategie├źn voor linkbuilding.

Linkbuilding voor SEO: interne links #

We hebben het gehad over inkomende en externe links, maar hoe zit het met links op uw site? Zoals we hebben besproken, is het ook belangrijk om een goede interne linkstructuur voor SEO te hebben. Dit helpt bezoekers door uw site te navigeren en nieuwe inhoud te vinden, en het doet hetzelfde voor zoekmachines.

Er zijn twee hoofdmethoden om een goed intern linkprofiel op te bouwen:

  1. Neem altijd relevante interne links naar uw eigen inhoud op wanneer u een nieuw stuk inhoud publiceert.
  2. Werk uw oudere inhoud regelmatig bij (wekelijks of maandelijks is goed) om links naar nieuwere inhoud toe te voegen.

Dit zal uw lezers en Google helpen om te ontdekken hoe al uw inhoud gerelateerd is.

Om ervoor te zorgen dat Google uw links kent, kunt u een sitemap uploaden naar Google Search Console. Gebruik hiervoor de Sitemap toevoegen / testen tool.

U kunt uw sitemap maken met XML-sitemaps.

Als u WordPress gebruikt, kunt u met All in One SEO dit direct op uw site inschakelen.

Het is ook belangrijk omte verbroken koppelingenvinden en te repareren. U kunt dit doen door Dr. Link Check te gebruiken, die gratis 1000 URL's controleert. Als je WordPress gebruikt, zal de Broken Link Checker-plug- in hetzelfde werk doen en je een gemakkelijke manier bieden om verbroken links te herstellen. Wees echter gewaarschuwd; deze plug-in kan uw site vertragen.

Nu we interne links hebben behandeld, gaan we kijken hoe we externe of inkomende links kunnen krijgen.

Koppelingen maken met beoordelingen #

Recensies zijn een andere manier om koppelingen te maken vanuit gezaghebbende bronnen, omdat beoordelaars de neiging hebben om naar u te linken. Als je een nieuw product of nieuwe dienst hebt, vraag dan een aantal online influencers om het uit te proberen en te beoordelen. Als er tenminste een paar doen, en het leuk vinden, dan krijg je ook links en nieuwe zaken.

U kuntook uw producttoevoegen of dienstaan een onafhankelijke recensiesite zoals G2Crowd. Leden van de site die het gebruiken, worden aangemoedigd om het te bekijken.

Gemiste koppelingskansen terugwinnen #

Hoewelbekend staat om het verzamelen van statistieken over sociaal delen, Buzzsumo vooralis het een van onze favoriete tools voor het maken van links. Dat komt omdat u het kunt gebruiken om plaatsen te vinden waar uw site zonder link is genoemd.

Om dat te gaan,u maakteen waarschuwing voor uwmerknaam.Buzzsumo verzamelt automatisch vermeldingen en markeert degene waar de link ontbreekt. Het zal u ook devertellen, wat u domeinautoriteit van de koppelingssitehelpt om de waarde van de link voor uw SEO-inspanningen te beoordelen.

Zodra u de ontbrekende links heeft gevonden, neemt u contact op met de site-eigenaren om hen aan te moedigen naar u te linken. U kunt e-mailadressen vinden met een tool als Hunter en Outreach Plus gebruiken om hette automatiseren outreach-proces.

Met Outreach Plus kun je een campagne opzetten om niet-gekoppelde vermeldingen terug te vorderen of voor het bouwen van verbroken links, die we hieronder in meer detail zullen bekijken. Nadat je bent ingelogd, ga je naar + Campaign en kies je een Link Building- campagne.

Voeg de e-mailadressen die u uw campagne wilt sturen toe aan de lijst en maak vervolgens de e-mails die u wilt verzenden.

Deze worden automatisch verzonden volgens het schema dat u instelt, en u kunt het succes van uw outreach-linkbuilding-campagne volgen via het dashboard.

Je kunt outreach ook gebruiken om influencers te laten weten dat je aan hen hebt gelinkt. Dit kan leiden tot links vanaf hun sites, maar ook tot meer verkeer.

En u kunt natuurlijk mensen bereiken via hun sociale media-accounts.

Linkbuilding voor SEO: mogelijkhedenidentificeren #

voor linksSommige mensen gebruiken een ander type linkbuilding: inhoud zoeken waar hun link past en contact opnemen met site-eigenaren. Het proces verloopt als volgt:

Zoek eerst naar inhoud die verband houdt met de inhoud waarnaar u links bouwt. De eenvoudigste manier om dit te doen is door te zoeken naar recent gepubliceerde inhoud over het onderwerp in Buzzsumo:domeinautoriteit

Bekijk devan de site om er zeker van te zijn dat een link vanaf hun site de autoriteit van uw eigen site zal versterken. U kunt dit doen door hun domein in Open Site Explorer te controleren.

Zoek vervolgens de contactgegevens van de site-eigenaar met een tool als Hunter.

Ten derde, stuur een e-mail waarin u beschrijft hoe uw bron bij hun inhoud past en vraag hen om te overwegen ernaar te linken. Benadruk de waarde voor hen en hun lezers voor de beste resultaten.

Als wat je aan het pitchen bent echt waarde biedt voor de lezers van de site, kan de site-eigenaar het overwegen.

Broken Link Building gebruiken voor SEO In #

verband hiermee is er ook een techniek voor het bouwen van links, genaamd Broken Link Building. Wat is een verbroken linkbuilding? Het identificeren van verbroken links op andere sites en het aanbieden van uw eigen relevante bron aan site-eigenaren als alternatief.

Search Engine Land schetst een gemakkelijke manier om deze te vinden:

  • Typ het doeldomein (zoals de website van uw concurrent) in Ahrefs
  • Ga naar backlinks ┬╗Gebroken
  • Exporteer de gegevens
  • Selecteer de domeinen die u wilt targeten en bereik ze.

Gastbloggen gebruiken voor SEO Linkbuilding #

Een van de meest effectieve vormen van linkbuilding is gastbloggen. Gastbloggen werkt omdat u waarde biedt aan site-eigenaren in ruil voor een link naar uw site. Als u uw gastblogdoelen zorgvuldig kiest, kunt u snel een divers en gezaghebbend inkomend linkprofiel opbouwen.

Om effectief gastblogs te maken, moet u:

  • Sites identificeren die gastberichten accepteren
  • Pitch en geweldige inhoud
  • cre├źren Een bio maken die zowel helpt bij het opbouwen van links als het genereren van leads.

Meer informatie in onze ultieme gids voor gastbloggen.

Links bouwen met sociale aandelen #

Hoe krijg je meer backlinks naar je site? Een optie is om sociale aandelen te krijgen.

Hoewel sociale aandelen geen directe rangschikkingsfactor zijn, kunnen ze indirect helpen. Hoe meer uw inhoud wordt gedeeld op sociale media, hoe meer mensen deze zullen zien en ernaar zullen linken. Dit verklaart waarom de inhoud met de hoogste rangorde meestal meer sociale aandelen heeft.

Daarom is het logisch om knoppen voor sociaal delen op uw inhoud te hebben. Hier zijn een paar plug-ins voor sociale media die u kunt proberen om dat te bereiken.

Hoe u links voor SEO bouwt met expert-roundups #

Hebt u zich ooit afgevraagd waarom er zoveel expert-razzia's zijn? Een van de redenen is dat een expert-roundup een geweldige SEO-linkbuildingtechniek is. Het is niet alleen een uitstekende manier om originele inhoud te krijgen door een paar alinea's van elke expert te krijgen, maar je kunt er praktisch zeker van zijn dat ze het met hun publiek zullen delen.

Of dit nu betekent delen via links op hun website (een directe SEO-rankingfactor) of delen op sociale media (wat indirect kan helpen, zoals hierboven uitgelegd), het eindresultaat is goed voor je.

Om een expert-overzicht te maken:

  • Kies een onderwerp dat verband houdt met uw bedrijf
  • Zoek uw experts (kijken naar eerdere expert-razzia's is een goede snelkoppeling)
  • Neem contact op en vertel hen wat het voor hen oplevert (behalve dat het wordt gepubliceerd, hoe u van plan bent te promoten het kan een verkoopargument zijn)
  • Geef een deadline
  • Verzamel, bewerk, publiceer en deel
  • Follow-up per e-mail met dank en een link (sommige bevatten ook een voorgestelde update voor sociale media)

U kunt een vergelijkbare techniek gebruiken om uw klanten onder de aandacht te brengen, misschien door te schrijven casestudy's. Ze zullen zeker delen met hun publiek, waardoor u inkomende links krijgt van relevante en gezaghebbende sites.

Linkbuildingpraktijken om te vermijden #

Linkbuilding voor SEO is VEEL veranderd sinds het begin, en er zijn een paar praktijken die werden geaccepteerd die dat niet meer zijn. Als uw SEO-bedrijf een van deze voorstelt, loop dan niet zomaar weg - RENNEN!

Linkschema's waar Google een hekel aan heeft, zijn onder meer:

  • Links kopen of verkopen in een poging om de positie te verbeteren, inclusief betaalde berichten
  • Linkuitwisselingen
  • Directory-sites van lage kwaliteit die nauwelijks verhulde excuses zijn om naar meerdere sites te linken - je wilt daar absoluut niet vermeld worden

Gelukkig zijn er, zoals je hebt gezien, nog steeds tal van ethische manieren om links te bouwen. Gebruik die, en uw linkbuilding voor SEO zal binnenkort succesvol zijn.

Dat is het! Nu weet u hoe u linkbuilding voor SEO kunt gebruiken, zodat u de zoekpositie, leads en verkopen kunt verbeteren.

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

Linkbuilding om eenvoudig hoger in Google te komen