- Alles over SEO -

Intern linken voor SEO: De Beste SEO-strategie voor je Website

Dennis Adriaansen
juli 25

Intern linken is een van de belangrijkste SEO strategieën. Tergelijkertijd is het een strategie die vaker over het hoofd wordt gezien dan welke strategie dan ook.

We richten ons vaak op SEO teksten en backlinks om onze vindbaarheid te verbeteren. Door deze tunnelvisie vergeten we hoeveel impact strategisch intern linken heeft op onze organische vindbaarheid.

Internlinken

Voorkom het maken van dezelfde fout en bekijk op deze pagina hoe intern linken je site-prestaties een boost geeft en je laat stijgen in de zoekresultaten van Google.

Twijfel je aan het effect van intern linken?

In een case-studie bespreken we samen twee websites waarvan de eerste een 40% toename in het zoekverkeer heeft verworven en de andere van positie #33 in Google naar positie #5 is gesprongen!

Klinkt goed toch?

Op deze pagina lees je alles wat je moet weten over intern linken en hoe het de vindbaarheid van je website verbeterd.

segment Inhoudsopgave

    Voor dat je gaat lezen hoe intern linken je helpt om je website beter vindbaar te maken wil je eerst lezen wat intern linken precies inhoud en hoe het effect heeft op de vindbaarheid van je pagina's.

    Wat is intern linken precies?

    Intern linken is een strategie waarbij we gebruik maken van hyperlinks om pagina's en content op je website met elkaar te verbinden.

    Het belangrijkste voordeel van intern linken is dat je invloed hebt op hoe Google jouw website ziet. Bijna 90% van alle pagina's op het web worden ontdekt door middel van crawlers.

    Het zit zo:

    Mijn website wordt goed door Google gevonden. Zoek maar eens op "Bovenaan in Google komen", of "Website hoger in Google krijgen". Je ziet dat mijn website op nummer 1 wordt weergegeven.

    Hoger in google voorbeeld in serp

    Google kent mijn website dus goed. Maar Google heeft geen enkele manier om te zien of en wanneer ik nieuwe pagina's publiceer.

    Gegenereerde sitemaps en automatische link opname in de footer helpen bij het ontdekken van de pagina's, maar dit is niet altijd de beste strategie. Sterker nog. Je mist belangrijke kansen als je Google geen andere manieren geeft nieuwe content op je website te ontdekken.

    Hierover later meer.

    Voor nu wil je onthouden dat:

    • Intern linken Google helpt de pagina's op je website te ontdekken
    • Intern linken Google helpt je website weer te geven in de zoekresultaten
    • Intern linken je helpt meer geld te verdienen via je website (jep echt waar)

    Ben je overtuigd? Dan kan je aan de slag met het toepassen van ijzersterke linkstructuur.

    Weet je nog niet waar je moet beginnen? Geen paniek, wanneer je website al een tijdje draait is de kans groot dat je al vorm van linkstructuur toepast.

    In het volgende hoofdstuk gaan we een audit doen om te kijken hoe je huidige linkstructuur er voor staat. Daarna lees je alle tips om de meest succesvolle linkstructuur toe te passen.

    Je huidige interne links analyseren

    De linkstructuur kan bijdragen aan de autoriteit van de pagina's op je website. Door naar belangrijke pagina's te verwijzen vloeit er linkwaarde van de ene pagina naar de andere pagina en vertel je tegen Google dat dit voor jou belangrijke pagina's zijn.

    Om de huidige status van je interne linkstructuur te analyseren gebruik je Screaming Frog.

    In dit voorbeeld gebruik ik de website van Jellow een platform waar freelancers werk vinden en opdrachtgevers freelancer kunnen inhuren.

    Op het zoekwoord "freelance inhuren" wordt de website goed gevonden. Ze ranken met een blogpost die uitlegd waarom het inhuren van freelancers een goed idee is.

    Op de zoekterm "freelance opdrachten vinden" worden ze minder goed gevonden. In deze audit gaan we onderzoeken of we dit kunnen verbeteren door middel van de intern linken strategie.

    We bekijken het zoekresultaat en analyseren de URL en titel van het resultaat.

    Page 2result serp

    Download en installeer Sreaming Frog als je dat nog niet hebt gedaan.

    Wat Screaming Frog precies is? Screaming Frog is een SEO spider Website crawler.

    Een wat?

    Screaming Frog is een webcrawler. Weet je nog niet wat dit is? Op mijn pagina hoe werken crawlers heb ik beschreven wat een crawler precies is en hoe deze te werk gaan.

    Screaming Frog is vergelijkbaar met de crawlers die Google gebruikt en dus enorm geschikt om websites te analyseren. De tool is uiterst geschikt voor een SEO analyse van je website:

    • Analyseer paginatitels en omschrijvingen
    • Inspecteert URL's en redirects
    • Optimaliseert afbeeldingen
    • Voorkomt dubbele content
    • Verbeter de linkstructuur van je website

    Perfect dus. Als je klaar bent met het installeren van Screaming Frog kun je doorgaan met de onderstaande stappen om de interne linkstructuur van je website verbeteren.

    Hoe pas je een succesvolle interne linkstructuur toe?

    Je las het al eerder: intern linken is een ijzersterke SEO-strategie die de vindbaarheid van je website drastisch kan verbeteren.

    Het beste resultaat wordt dan ook behaald door de strategie nauwkeurig te bestuderen en toe te passen. In dit hoofdstuk lees je alle "best practices" omtrent intern linken.

    1. Gebruik zoekwoorden in de ankertekst

    Google geeft aan dat zoekwoorden in ankerteksten Google helpt met het navigeren op je website en het begrijpen van waar de pagina over gaat.

    Er wordt vaak gebruik gemaakt van een "exact match". En hoewel je hiermee weg komt en Google dit prima vindt, laat je een waardevolle kans liggen om Google nog beter van dienst te zijn en de vindbaarheid van je website nog beter te maken.

    Google referentie intern linken

    Stel je voor je runt een e-commerce website en je verkoopt e-bikes. Op de homepagina link je naar de pagina waar alle fietsen op staan van een specifiek merk.

    "Elektrische fietsen van merk X".

    Voor nu is dit een prima interne link. Maar het kan nog beter. Je kunt door een kleine aanpassing te maken nog beter vindbaar worden omdat je Google kunt voorzien van extra belangrijke informatie.

    Stel je voor dat de fietsen op al je pagina's automatisch gesorteerd worden op populariteit, wat bijna e-commerce websites standaard doen.

    In dit geval kun je de ankertekst van de link aanpassen naar "De populairste elektrische fietsen van merk X".

    Door deze kleine aanpassing toe te passen zorg je dat je de kans dat je op de zoekterm "populaire elektrische fietsen" gevonden wordt enorm wordt vergroot.

    2. Link naar belangrijke pagina's

    Wanneer je naar een andere paginat linkt stuur je autoriteit door naar de pagina. Dit kan helpen met het verbeteren van de vindbaarheid van de pagina.

    Helaas zijn de links vele malen minder krachtig dan links vanaf andere domeinnamen maar ze helpen wel.

    Sterker nog: als het gaat over nieuwe pagina's is het dé manier om deze pagina snel weer te geven op Google.

    Zo werkt het:

    Allereerst open je een tool naar keuze waarin je de populariteit van je pagina's kan zien.

    Search console clicks

    Ik gebruik voor de eenvoudig even Google Search Console.

    1. Ga naar Search Console
    2. Klik op Performance
    3. Klik op Full report
    4. Zoek en klik op het tabje "PAGES"
    5. Sorteer de resultaten op het aantal kliks

    Je best bezochte pagina's staat bovenaan. We gaan er voor de handigheid even vanuit dat deze pagina's de meeste autoriteit hebben.

    Oké dus wat nu?

    Nu gaan we linken vanaf deze pagina naar een recente pagina waarvan we de vindbaarheid willen verbeteren.

    Het artikel dat je nu leest is voor mij op dit moment een recente artikel.

    Ik wil de autoriteit van mijn website door laten vloeien naar deze pagina zodat deze snel hoog in Google komt.

    Intern linken voorbeeld

    Hierboven zie je dat ik een contextuele llink opneem naar deze pagina. De pagina waar de link vandaag komt staat al geruime tijd bovenaan in Google en heeft dus een sterke autoriteit.

    De link waarde van de pagina vloeit nu dus door naar de recente pagina.

    Maar er is meer.

    Niet alleen vloeit de autoriteit door, ook wordt de nieuwe pagina sneller gevonden door Google én mijn bezoekers.

    Dit betekent dat ik meer kans heb om bezoekers aan te trekken en mijn SEO-diensten aan een groter publiek aan te bieden.

    3. Plaats je link hoog in de pagina

    Intern linken is een va nde meest gebruikte SEO strategieën. Een bijkomend voordeel: de strategie is dus ook vaak getest en de resultaten zijn overduidelijk.

    Wat blijkt? Het plaatsen van links bovenaan de pagina verlaagt het bounce percentage van je pagina's en verhoogt de gemiddelde bezoektijd van je website.

    Wat allebei resulteert in een hogere positie in Google en dus een betere vindbaarheid.

    Links on top

    Maar hoe beinvloeden de links bovenaan je pagina je vindbaarheid vraag je je af?

    Nou, wanneer je linkjes opneemt in het bovenste gedeelte van je pagina hebben je bezoekers direct iets om op te klikken.

    Hebben ze nog niet gevonden waarnaar ze zochten? Dan hebben ze direct de kans hun zoektocht te verlengen en dus langer op je site te blijven.

    Veelvoorkomende problemen intern linken strategie

    Screenshot from 2022 07 25 11 04 42 1

    Conclusie intern linken strategie

    Je hebt gelezen over een van de belangrijkste SEO strategieën van dit moment. Niet alleen