Klanten werven via social media

  • Dennis Adriaansen, 4 juli 2018

Klanten werven en aantrekken via social media lijkt zo enorm eenvoudig.

Veel bedrijven en organisaties zetten social media in om hun doelgroep te bereiken.

En waarschijnlijk jij ook.

Je plaatst een bericht, zorgt dat jouw boodschap wordt verspreid en wacht rustig op nieuwe klanten.

Meer lezen: Klanten werven via je website

Maar helaas werkt social media toch net even iets anders.

Elk bericht en elke uiting moet namelijk deel uitmaken van een groter geheel, van jouw strategie. Zonder strategie zul je niet snel nieuwe klanten werven via social media.

Voorbeeld: er is een nieuw sushi restaurant in de stad. De eigenaar (Frank) heeft zich net aangemeld op social media om zijn gerechten aan te prijzen en nieuwe klanten(gasten) te lokken.

Hoe kan hij zorgen dat zijn berichten een positief effect hebben en helpen zijn doel te bereiken?

Optie 1: Frank plaatst een bericht over zijn gerechten en roept volgers op om te komen eten.

Optie 2: Frank plaatst twee gerechten en vraagt zijn volgers welke zij het lekkerst vinden.

Welke optie helpt Frank aan meer gasten in zijn restaurant?

Als jij optie 2 in gedachten had, heel goed. Maar waarom?

Social media draait om interactie. Wanneer een volger positief contact legt met je pagina raakt deze betrokken bij je bedrijf.

Als je het goed aanpakt kom je in contact met duizenden potentiële klanten en heb je elke dag een nieuwe kans deze binnen te halen.

Zolang een volger betrokken is neemt deze makkelijker boodschappen aan. Ze vertrouwen je en in sommige gevallen kijken ze zelfs tegen je op (vaak het geval bij influencers).

Daarom is optie 2 de beste keus voor Frank. Zodra mensen reageren en hun voorkeur bekend maken, kan Frank het gesprek aangaan en later alsnog verzoeken bij hem te komen eten.

In zo’n geval voelt de oproep niet commercieel, maar echt als een uitnodiging.

Klanten werven via social media advertenties #

Social media advertenties helpen je om makkelijker en beter verbinding te maken met je klant. De reden: je kunt je advertentie heel specifiek richten op een geselecteerde doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld filteren op leeftijd, locatie, beroep, koopgedrag en nog veel meer. Door de vele advertentiemogelijkheden is social media perfect om nieuwe klanten aan te trekken.

Tip: benieuwd naar de kenmerken waarop je jouw advertenties kunt richten? Maak een facebook-advertentie zonder deze te publiceren. Je ziet zo alle mogelijkheden.

Een ander voordeel: je kunt super eenvoudig zien wat werkt en wat niet. Social media advertenties verzamelen veel data die jij kunt gebruiken om je advertenties te verbeteren.

Beginnen met social media advertenties #

  1. Bepaal het doel
  2. Doe onderzoek naar je doelgroep en hun interesses.
  3. Maak, publiceer en test je advertenties
  4. Meet het resultaat (ROI)

1. Bepaal het doel

Klanten werven via social media is lastig. Laten we beginnen met het belangrijkste: bepaal je doel. Je wil namelijk niet dat je advertenties je budget verslinden terwijl ze doelloos over het netwerk zweven.

Beslis wat je wil dat je bezoekers doen. Bekijk welke handeling uitgevoerd moet worden. Misschien wil je ze laten inschrijven voor je nieuwsbrief, je Facebookpagina laten liken, ze je laten volgen op instagram of direct een product laten kopen. Ze worden niet automatisch klant, ze zullen een bepaalde handeling moeten uitvoeren. De uitkomst van de handeling is jouw doel..

Wat het doel ook is (waarschijnlijk van de volger een klant maken). Zorg dat iedere advertentie maximaal 1 doel heeft. Je teksten, afbeeldingen en knoppen moeten helpen dit specifieke doel te bereiken.

2. Doe onderzoek naar je doelgroep

Naast kijken naar de leeftijd en woonplaats van potentiële klanten wil je een beter beeld krijgen van het publiek in zijn geheel. Echt klanten aantrekken via social media gebeurt niet van de ene op de andere dag. Je zult moeten weten wie ze zijn, wat ze leuk vinden, waar ze behoeften aan hebben.

Kijk naar de volgers en klanten van je concurrent. Verzamel eigenschappen van deze mensen en richt je advertenties op de personen die aan de eigenschappen voldoen.

Daarnaast is niet elk sociaal netwerk geschikt voor jouw klant. Jongeren zitten voornamelijk op snapchat en minder op Facebook. Oudere daarentegen zijn nergens zo actief dan op Facebook.

Om te kijken welk netwerk het best past bij jou en je klanten past kun in de statistieken van je website duiken. Google analytics kan jou laten zien wie jouw website bezoekt en via welk kanaal ze zijn gekomen. Deze informatie kan je goed op weg helpen om van een volger een echte klant te maken.

Een goed beeld hebben van je doelgroep helpt je bepalen hoe je ze gaat bereiken. Wat is je tone of voice, je boodschap, welke afbeeldingen gebruik je? Vaak betaal je per klik dus je wil voorkomen dat mensen na het klikken op je advertentie gelijk weer vertrekken omdat ze een verkeerde verwachting hebben van de advertentie.

Zorg dat je advertentie past bij het doel dat je hebt bepaald. Alleen zo zul je in staat zijn nieuwe klanten te werven via social media.

3. Maak, publiceer en test je advertenties


Een goede advertentie bevat drie elementen. 1) Een pakkende titel, 2) antwoorden op de wat en waarom vraag, 3) een begeleidende afbeelding. De drie elementen bij elkaar vormen een sterk geheel om je boodschap over te brengen.

Een pakkende titel zorgt voor de eerste kennismaking met je klant. Een titel moet de aandacht trekken en zorgen dat potentiële klanten klikken. Over het algemeen geldt er één regel: emoties sturen mensen. Je titel moet dus duidelijk een sterke emotie bevatten én losmaken. De website buzzfeed.com is onder marketeers een schoolvoorbeeld van pakkende titels. De artikelen op deze websites zijn verschillende keren viraal gegaan omdat de auteurs goed weten hoe ze met emoties de aandacht kunnen trekken.

Nadat de aandacht is getrokken wil de lezer van de advertentie meer context. Wie zit hier achter? Wat proberen ze te vertellen? Waarom zou ik klikken? De advertentie moet deze vragen in een splitsecond beantwoorden om de aandacht vast te houden. Een basisindeling met een titel, een ondertitel en een call-to-action wordt hiervoor het vaakst gebruikt.

De basisindeling krijgt vaak extra body wanneer er een begeleidende afbeelding wordt bijgevoegd. De afbeelding dient een bepaalde toon te zetten of de tekst in de advertentie te verduidelijken. Stockafbeeldingen zijn zelden een echte toevoeging.

4. Meet het resultaat van je advertenties

Wanneer de advertenties lopen wil je weten hoe goed ze draaien. De ROI (Return On Investment) geeft weer of je advertenties effectief zijn of niet. Wanneer je advertentie meer oplevert dan het kost, heb je een hoge ROI. En komt er meer terug dan dat je investeert.

Wanneer je wil meten hoe goed een advertentie is moet je meten hoeveel verkeer de advertentie oplevert. Hiervoor bestaan UTM-codes URL’s. Via deze URLs kun je bekijken hoeveel kliks de advertentie ontvangt en hoeveel bezoekers de gewenste handeling uitvoeren.

Het succes van de advertentie kun je snel berekenen met een simpele rekensom. Het aantal klikken delen door het aantal uitgevoerde handelingen is het slagingspercentage.

50 handelingen / 195 klikken = 26% slagingspercentage van je advertentie.

Om tot slot bij de kosten per conversie te komen moet je de kosten per handeling weten. Dit doe je door het slagingspercentage te vermenigvuldigd met het geïnvesteerde bedrag, dus:

26% * € 600 = € 156.- per handeling.

Het is dus noodzaak om de kosten van je advertenties lager te houden dan de prijs per handeling keer het aantal handelingen..

Nog een simpel rekenvoorbeeld. Stel je advertentie heeft 2000 euro gekost. Je hebt 4 mensen de gewenste handeling laten uitvoeren. Aankopen, inschrijven aanmelden etc. Dit betekent dat je voor elke handeling 500 euro hebt betaald.

Niet echt bepaald een sterke advertentie als je gemiddelde kosten per handeling zo rond de 156,- euro liggen.

Checklist klanten werven via social media #

  1. Heb je een duidelijk doel voor ogen?
  2. Heb je je ideale doelgroep gedefinieerd?
  3. Weet jij welk social media kanaal populair is onder jouw klanten?
  4. Weet jij welk social media kanaal jou het meeste klanten gaat opleveren?
  5. Weet jij hoe je advertenties deze klanten gaat overtuigen?
  6. Heb je een goed idee om het effect van de advertenties te meten?

Ja? Heb je op alle 6 de items een goed antwoord? Dan ben jij klaar om veel, heel veel nieuwe klanten te gaan bereiken via social media.

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.