Meer Bezoekers op je Website - 7 Tips voor een Groter Bereik

  • Dennis Adriaansen, 16 maart 2018

Van 0 naar 200 websitebezoekers per maand. Dat lijkt me een goed begin. 

Wanneer je gek bent op je werk en je het liefst niets anders doet dan het uitoefenen van je vak, wil je natuurlijk dat dit een succes wordt.

Je hebt (of hebt plannen voor) een website en dat is een goed begin! Je website is namelijk dé belangrijkste plek om nieuwe klanten te vinden. 

Je hosting is op orde, je domeinnaam is aangevraagd en je hebt een goed beeld van wat je wil vertellen. Er is echter nog een probleem; 

Je hebt geen idee hoe je meer bezoekers voor je website moet genereren.

En hoe doe je dat? Hoe breng je jezelf (online) onder de aandacht? Hoe verhoog je je bezoekersaantallen? En, hoe werf je daadwerkelijk klanten via je website?

Verder lezen: Een goede strategie om klanten te werven via je website.

Resultaten meer bezoekers op een website

Dit ga je lezen:

  1. Maak je website super gebruiksvriendelijk
  2. Optimaliseren voor Google om meer bezoekers op je website te trekken
  3. Schrijf hoge kwaliteit teksten over onderwerpen waar je bezoekers over willen lezen
  4. Zorg voor referals
  5. Promoot je website op Facebook om meer bezoekers naar je website te trekken
  6. Trek oude bezoekers terug je website op met een zeer effectieve methode...
  7. Trek oude bezoekers terug je website op met een zeer effectieve methode...

De verwachtingen bij een website zijn hoog. Ook bij Carlijn (26) toen ze net begon. Carlijn is net afgestuurd, is blogger en is dol op schrijven. Ze heeft voor 100.000 woorden aan artikel klaar staan die ze in de late uurtjes heeft uitgewerkt. Zwetend op d'r zolderkamer zag ze haar lezers enthousiast worden van haar artikelen en dat gaf haar een bijzonder goed gevoel.

Maar dat resultaat liet nog even op zich wachten. Carlijn moest namelijk eerst leren hoe online marketing werkt. Ik hielp Carlijn in dit proces.

Wat we nodig hadden: 

  • Een overtuigende en een gebruiksvriendelijke website
  • Goed gevonden worden op en door Google.
  • Mensen vanaf Facebook je website op trekken.
  • Een manier om constant in contact te staan met oude websitebezoekers

Om dit voor elkaar te krijgen gingen we samen kijken naar de onderstaande punten.

1. Trek meer bezoekers door je website gebruiksvriendelijk te maken. #

Een gebruiksvriendelijke website zorgt voor blije bezoekers. Blije bezoekers kunnen op hun beurt weer nieuwe bezoekers binnenhalen.

Wanneer we blij worden van een website, zijn we sneller geneigd dit te delen met onze vrienden. Dit vergroot de kans dat onze vrienden ook bezoekers worden.

Afbeelding gebruiksvriendelijkheid van een website

Tevreden bezoekers zorgen voor nieuwe bezoekers. Dat ik zeker.

Maar, waar te beginnen? Hoe zorg je dat je website zo duidelijk mogelijk is?

Zo voorkom je ondduidelijkheid en maak je jouw website super gebruiksvriendelijk:

Verder lezen: Het Ambiguity Effect. Het kost je veel klanten. Zo voorkom je het.

Begin met de basisprincipes
Je wil beginnen met de basisprincipes. Elke website heeft zich te houden aan een aantal ongeschreven regels en je doet er goed aan jezelf aan deze regels te houden.

Deze regels worden door alle grote websites toegepast waardoor jouw bezoeker er (onbewust) van op de hoogte is.

De ongeschreven regels vormen samen de basisprincipes van jouw website. Wanneer jij elk onderdeel toepast en alle punten in je website verwerkt zul je merken dat...

  • … bezoekers een vertrouwd gevoel krijgen bij je website

  • sneller van A naar B komen

  • meer van je kopen

  • vaker bij je reserveren

  • sneller met je in contact willen komen

Vooral wanneer je nieuw bent en weinig mensen je website kennen wil je dat deze punten in orde zijn. Het wint vertrouwen.

Een boek wat ik kan aanbevelen:

In het boek “verleiden op internet” beschrijft Aartjan van Erkel alle basisprincipes van een website. Perfect wanneer je net een nieuwe website hebt of overweegt er een te laten maken.

1. Zorg voor herkenning
Je bezoeker leest van links naar rechts. Zorg dat je logo als eerst wordt gezien. Plaats deze links bovenaan elke pagina.

Als je dit doet weten je huidige klanten dat ze goed zitten en weten nieuwe bezoekers wie je bent. Je creëert een herkenningspunt. Dit herkenningspunt helpt je bezoeker je te onthouden.

Het logo is namelijk, samen met kleurstelling, de meest herkenbare eigenschap van een merk of website.

Voorbeeld: Wat zijn de kleuren van Coolblue!?

Juist. Blauw en oranje

Huisstijl coolblue Blauw en Orange herkenbaar voor bezoekers

Ik ben fan van deze webshop. Coolblue heeft in de loop van de jaren een unieke eigen stijl ontwikkeld. Deze stijl is een sterk herkenningspunt geworden en iedereen in Nederland herkent het dan ook.

De kleuren, de naam en het logo worden in ons brein gekoppeld aan de goede service van het bedrijf. Elke keer wanneer we positief verrast worden associëren we deze positieve gevoelens met de webshop.

Wanneer dit gebeurd krijgen we de neiging bij deze webshop terug te keren zodra we overwegen iets online te bestellen.

Een unieke stijl helpt de bezoekers een associatie te leggen met je website of webshop.

Het associatieprincipe zorgt er zelfs voor dat Coolblue niet eens de goedkoopste hoeft te zijn. Iedereen kent de goede service en ervaart hetzelfde fijne gevoel wanneer ze deze service ontvangen. Een paar euro meer is dan geen enkel probleem.

2. Gebruik één superheldere Call to Action
Naast dat je herkenbaar wil zijn wil je duidelijk zijn in welke actie je bezoeker moet uitvoeren. Veel websites worden gevuld met sterke teksten. Er wordt veel aandacht besteed aan de boodschap maar zodra die is overgebracht loopt de bezoeker vast.

Je wil natuurlijk iets bereiken met je website. Je wil dat bezoekers iets van je kopen, je inhuren, contact opnemen of dat ze de pagina/blog delen via social media. Wat je ook wil, je moet zorgen dat je bezoeker geen moment twijfelt aan welke volgende stap die moet nemen.

Een grote groene call-to-action om bezoekers te sturen op je website

Op de pagina die je nu leest is goed zichtbaar wat ik wil. Ik wil:

  1. dat je aan het eind van het artikel het artikel deelt

  2. dat je je inschrijft zodat ik je meer tips kan sturen voor je website

Om het tweede punt te realiseren heb ik 1 grote oranje knop boven dit artikel geplaatst.

Door de kleur oranje springt hij eruit en zal die vast en zeker jouw aandacht hebben getrokken.

En dit is de bedoeling van een CTA. Het trekt de aandacht en schreeuwt om geklikt te worden l.

Zelfs als de teksten niet worden gelezen kan de paginatitel genoeg zijn en zorgen dat de lezer op de knop drukt.

3. Neem contactgegevens op in de footer van je pagina
Ooit gezocht naar de adresgegevens van een bedrijf? Waarschijnlijk wel, 9 van de 10 keer scrol ik gelijk naar de onderkant van de pagina wanneer ik contact wil opnemen met het bedrijf.

Ik, net als 90% van iedereen op het internet ben gewend om contactgegevens in de footer te vinden.

Je bezoekers voorzien van contactinformatie

Ook dit weet Coolblue. Wanneer klanten op zoek zijn naar contactgegevens kunnen er twee dingen aan de hand zijn.

  1. Ze willen contact opnemen omdat ze een vraag, klacht of opmerking hebben. Ze hebben hulp nodig.

  2. Ze willen het adres weten omdat ze een filiaal willen bezoeken.

Voor beide gevallen levert Coolblue genoeg informatie aan om vanaf de footer verder te klikken.

4. Maak gebruik van duidelijke kopteksten en lijstjes
Natuurlijk heb je veel te vertellen. Maar jouw bezoeker wordt niet blij als je in een lange lap tekst vertelt wat je allemaal kan en doet.

Je bezoekers zijn haastig en vliegen door je website. Ze zijn sneller dan het licht en lange teksten lezen past niet in het tempo. Om de boodschap toch over te brengen én te zorgen dat je bezoeker blij blijft neem je duidelijke kopteksten en informatieve lijstjes op.

Waarom?

Kopteksten zijn makkelijk door ons brein te verwerken. Als jij alles wat je wil vertellen communiceert in je kopteksten zal zelfs de meest haastige bezoeker je boodschap ontvangen.

Weet je ze te raken, nieuwsgierig te maken of te inspireren. Dan zullen ze de moeite nemen je tekst (verder) te lezen.

Jelle Hermus, auteur van soChicken (een website om jezelf goed, succesvol en tevreden te voelen) weet als geen ander hoe belangrijk duidelijke kopteksten zijn. Zijn kopteksten vertellen duidelijk wat er in het artikel verteld wordt. Daarnaast zijn zijn paragrafen nooit langer dan 5 regels. Jelle weet dat hij de aandacht van zijn bezoekers moet vasthouden.

Lange teksten schrikken de bezoeker namelijk af.

Duidelijke titels en lijstjes voor een goed te lezen website

Naast heldere kopteksten en korte paragrafen maakt Jelle ook gretig gebruik van lijstjes.

Lijstjes zijn compacte stukjes informatie, en net als kopteksten makkelijk door ons brein te verwerken.

Een lijstje zorgt voor een prettige onderbreking van een lange tekst. Zal je bezoeker hier blij van worden?

Lijstjes zorgen voor goed te lezen content en tevreden websitebezoekers

5. Maak je website responsive
"Mobile traffic as a share of total global online traffic in 2017 is 52.64%". Meer dan de helft van alle bezoeken komen dus via mobiel. 

Als je twijfelt of dit punt nog wel in deze lijst genoemd moet worden; ja zeker weten!

Als je website responsive is ben je al goed op weg. Maar nu het overgrote deel van alle bezoekers mobiele gebruikers zijn is het tijd om nog kritischer naar je mobiele website te kijken. 

Zelfs Google is bezig om mobiele websites voorrang te geven in de rankings. Dit betekent; Google kijkt eerst naar de mobiele versie om te oordelen welke positie jij gaat krijgen. 

Hoe zorg je dat jouw " responsive"  responsive genoeg is?

  • Snelle mobiele laadtijd
  • Alle content beschikbaar (ook op dat kleine schermpje)
  • Duimgebruiksvriendelijk 

2. Optimaliseren voor Google om meer bezoekers op je website te trekken #

Google is de nummer 1 bron van nieuwe bezoekers. Met dagelijks miljarden zoekopdrachten loont het snel om veel aandacht te besteden aan de zoekmachine. Besef dat je niet binnen één dag een hoge positie pakt. SEO is lastig en het vergt veel werk om te slagen.

Maar als het lukt is het een van de meest goedkope en effectieve manieren om bezoekers te trekken.

Laten we kijken hoe je meer bezoekers kunt genereren via Google.

Verder lezen: Je website beter vindbaar maken in Google

Vind een uniek zoekwoord waarop je gevonden wil worden
Kijk, je bent niet de eerste die Google wil beïnvloeden. Letterlijk duizenden bedrijven zijn dagelijks bezig om op verschillende termen een hoge positie te scoren. Een hoge positie zorgt voor veel klanten dus deze bedrijven doen flink hun best om de hoogste positie te pakken.

Het zoekwoord 'online marketing' is bijvoorbeeld een van meest concurrerende zoekwoorden van het moment. Hoe meer mensen een bepaald zoekwoord voor ogen hebben hoe moeilijker het voor iedereen wordt om hierop te scoren. Voor sommige termen is het zelf onmogelijk om hier nog een voet tussen de deur te krijgen.

Wat heb je dan nodig om toch hoog te kunnen scoren in Google?
Allereerst; waardevolle content. Als je niets te bieden hebt, heb jij Google niets te bieden en heeft Google haar bezoekers niets te bedienen en zul je simpelweg geen podium krijgen.

Maar wat is waardevolle content? En hoe zorg je ervoor dat je wel wordt aanbevolen door de zoekmachine?

Waardevolle content bestaat uit kennis en informatie waarnaar je doelgroep op zoek is. Zie dit artikel als voorbeeld.

  1. Jij zoekt naar manieren om meer bezoekers te trekken.

  2. Ik leg je stap voor stap uit hoe je dit kunt bereiken.

Ik lever waarde door gedetailleerd te vertellen hoe jij dichter bij je doel kunt komen. Hopelijk vind jij dit artikel nuttig, deel jij het op social media en ziet Google dat jij dit artikel leuk en dus waardevol vindt.

Maar eerst:

Hoe vind je een goede zoekterm?
Eigenlijk is dit heel simpel. Visualiseer je klant. Je klant heeft een probleem en wil Google raadplegen voor een oplossing. Wat typen zij in zodra ze beginnen? Deze situatie kan het beste weergegeven worden door middel van een voorbeeld.

Situatie: Je hebt een lekke band

Oplossing: Je moet je band vervangen

Probleem: Je hebt geen idee hoe je een band moeten vervangen

Zoekterm: "Band auto vervangen"

Dit zijn de exacte woorden waar jouw potentiële bezoeker op zoekt en dus perfect om je op te richten.

Voorbeeld SEO zoekwoord

Hoe specifieker je zoekterm is hoe beter. Als je een zoekterm hebt dat bestaat uit één woord, kan het zijn dat Google de bezoeker naar een website stuurt die niet helemaal de juiste en meest relevante content bevat.

Een specifieke zoekterm wordt ook wel een long tail keyword genoemd. Een long tail keyword is eigenlijk een korte zin. Deze zin bestaat uit meerdere zoekwoorden en beschrijft heel specifiek waarnaar de bezoeker op zoek is.

Laten we kijken naar een voorbeeld met meerdere zoektermen.

Stel je zoekt op een zoekterm voor sportkleding.

  • Sportkleding

  • Hardloopschoenen

  • Regenjas hardlopen

  • Nike hardloopschoenen

  • Hardloopbroek winter

  • Telefoonhoesje voor het hardlopen

Welke zoekterm zorgt voor de meest precieze resultaten? “Sportkleding” kan van alles zijn. Google weet niet of jij, op zoek bent naar een broek, een jasje, schoenen of what-ever.

Om sneller bij de juiste informatie te komen zal je specifieker moeten zoeken.

“Nike hardloopschoenen”,  “Telefoonhoesje voor het hardlopen”, "hardloopbroek nike"

Zie hier hoe Google specifieke zoektermen suggereert op het zoekwoord “hardloopschoenen”

Google keywordplanner zoekwoord suggesties

1. Schrijf een duidelijke paginatitel INCLUSIEF zoekterm
Een duidelijke paginatitel laat de bezoeker (en Google) weten waar de pagina over gaat. Natuurlijk zijn de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden in de titel opgenomen.

Wanneer het onderwerp in je titel is opgenomen weet Google over welk onderwerp je pagina gaat. Zodra een Google-bezoeker informatie zoekt over het onderwerp weet Google dat zij die bezoeker naar jouw website kunnen doorsturen.

2. Vul de meta description tag met een pakkende omschrijving
Helaas kun je niet alles vertellen in je titel, en dat is niet erg. Google geeft je namelijk de mogelijkheid een meta description in te vullen. In dit artikel lees je precies hoe en wat.

Een meta description wordt ook getoond in de zoekresultaten.

Een duidelijke Google meta description van booking.com.

Zie je de omschrijving van booking.com? Dit stukje tekst is het eerste stukje informatie dat een Google-bezoeker van de website te lezen krijgt.

Zorg dat deze omschrijving pakkend is en precies laat zien waarom de bezoeker zou moeten klikken!

3. Schrijf hoge kwaliteit teksten over onderwerpen waar je bezoekers over willen lezen. #

Nadat je de zoektermen hebt bepaald en weet waar je klant naar op zoekt, is het tijd om jezelf echt nuttig te maken.

Wat gaat de bezoeker lezen? Gaat de bezoeker blij worden van de inhoud? En, hoe schrijf je überhaupt content waar iemand blij van wordt?

1. Los een probleem op
Zoals in het voorbeeld hierboven beschreven. Je moet een probleem oplossen. Knap lastig als je een lekke band hebt en geen idee hebt hoe je deze moet vervangen.

Ons brein wordt elke dag getraind dat Google overal een antwoord op heeft. Bij elke vraag, of bij de kleinste twijfel raadplegen we de grote zoekmachine.

Als jij antwoorden hebt op vragen waar mensen naar zoeken, zul je automatisch meer bezoekers je website op trekken.

2. Laat weten dat jij en de bezoeker op dezelfde lijn zitten
Dat is wat ik probeer te doen met dit artikel. Websites zijn al jaren mijn ding. Ik ben gefascineerd door de techniek achter websites en hou er van om online producten (applicaties) te bouwen. 

Na jaren leren om de techniek eigen te maken had ik veel goede ideeën die de markt zouden veroveren. Maar geen enkele website kreeg de aandacht die die nodig had.

Niemand vond mijn producten.

En dat was verveld want er zat een hoop tijd in. 

Zo is mijn passie ontstaan om andere website-eigenaren te helpen met hun boodschap te verspreiden met behulp van het internet. 

Dit is waar dit artikel voor is. Ik snap de behoefte om bezoekers op je website te krijgen als geen ander.

3. Schrijf content om gratis weg te geven
Naast je artikelen zul je weggevertjes moeten schrijven. Weggevertjes zijn gratis stukjes content welke enorm waardevol zijn voor je klanten. Het doel van gratis weggevertjes is een e-mailadres los te krijgen van de bezoeker. Dit e-mailadres wordt de sleutel tot het contact met je bezoeker.

Voorbeelden van gratis content

  • Artikelen

  • E-book / Whitepaper

  • How-to guides

  • Checklists

  • Demo producten

  • Proefversies

  • Gratis e-mailtraining

  • Gratis webinar

Benieuwd hoe je de gratis downloads kunt inzetten? Hier lees je hoe e-mailmarketing werkt en wat je er mee kunt doen.

4. Breng de juiste informatie
Wanneer een bezoeker je website bereikt wil hij twee vragen beantwoord krijgen.

  1. Wat kan ik hier doen?
  2. Hoe wordt ik er beter van?

Als je een blog schrijft en zo nieuwe bezoekers je website op wil krijgen MOET je zorgen dat de bovenstaande vragen worden beantwoord. Doe je dit niet dan sluit de bezoeker je website en mis je de kans deze bezoeker te inspireren. 

Maar dat is nog niet alles:

Nadat je de vragen hebt beantwoord wil je de bezoeker stap voor stap uitleggen wat ze moeten doen om hun probleem op te lossen. 

De vuistregel is: help de bezoeker zoveel je kan op een heledere, duidelijke en makkelijk te verwerken manier.

Maar let wel op!

Geef je geheime formule niet zomaar weg. Ja, je wil je bezoeker op weg helpen maar natuurlijk heeft je website ook een ander doel, omzet genereren. 

Geef je je aanpak, je bronnen of al je kennis weg dan is er voor deze bezoeker geen reden meer om klant te worden.

5. Leer ze iets nieuws!
Wanneer jouw tekst in het teken staat van jou bezoeker én je bezoeker er echt beter van wordt weet je dat je website sterke content bevat. 

Er geeft niks zoveel voldoening als zelfontwikkeling. Mensen willen zichzelf ontwikkelen. Ze willen iets nieuws leren en wanneer jouw content informatie bevat die ze nog nergens anders hebben gelezen zullen ze je website waardevol vinden en meer over je te weten willen komen.

4. Zorg voor referals #

Wat referals zijn? Referals zijn doorverwijzingen. In SEO-land en op het internet wordt referal traffic gezien als doorgestuurd verkeer. Oke dit klinkt heftig, ik leg het uit:

In Google Analytis kun je bekijken op welke manieren bezoekers op je website terecht komen. Er zijn drie manieren waar Google op sorteert.

  1. Organisch zoeken
  2. Direct
  3. Doorverwijzingen

Organische verkeer is verkeer dat door middel van Google terecht komt op je website. Het is het typische zoeken van Google en klikken op een resultaat. 

Direct verkeer heeft weinig uitleg nodig. Dit zijn bezoekers die jouw website-URL hebben ingetypt in de browser.

De laatste en voor nu belangrijskte: doorverwijzingen. 

Bezoekers die op je website komen door middel van een doorverwijzing worden door Google ongergebracht in de derde categorie. 

Maar wanneer val je precies onder deze categorie?

Voorbeeld: 

Jouw website staat in het teken van tuimieren. Jij weet voor elk seizoen wat het beste is voor iedere tuin. Je geeft advies, inspireert bezoekers en helpt je bezoekers met hun tuin winterklaar maken. 

In een van je artikelen beschrijf jij uitgebreid hoe bezoekers onkruid uit hun tuin kunnen verwijderen. Ze hebben hier enkel een bepaald product voor nodig. We noemen het product: Product A. Super origneel.

In je artikel verwijs jij vroeg of laat naar het product. Natuurlijk noem je de fabrikant of leverancier van het product en wil je mensen een linkje geven waar ze het product kunnen bestellen. 

Wanneer jij als bezoeker op je eigen artikel klikt op het linkje naar product A, zal dat ene bezoekje gelden als een doorverwijzing. 

5. Promoot je website op Facebook om meer bezoekers naar je website te trekken. #

Naast Google, zijn Facebook en LinkedIn de meest gebruikte platformen om meer verkeer naar je website sturen. En niet voor niks. Allebei deze platformen zijn super effectief wanneer je meer bezoekers op je website wil trekken.

Enige tijd geleden was Facebook het droomnetwerk van elke marketeer. Wanneer iemand een bericht leuk vond zagen 75% van de vrienden hetzelfde bericht. Dit betekent dat elke like gemiddeld voor 200 tot 600 extra berichtweergave zorgt. 

200 tot 600!? Absurd of niet?

Als hierna een ander persoon het bericht liket zien nog eens 200 tot 400 mensen het bericht.

Helaas ligt dit achter ons en is Facebook flink veranderd. 

Facebook hecht veel waarde aan haar bezoekers en bezoekers merkte op dat er teveel berichten van bedrijven in de tijdlijn verschenen.

Afgelopen maand heeft Facebook hier iets aan gedaan. Het bedrijf laat nu namelijk veel minder berichten van bedrijven zien en legt weer de focus op "social". Meer berichten van vrienden en kennissen, minder van bedrijven en organisaties.

Is Facebook dan nog wel geschikt om nieuwe klanten te werven? Betekent dat, dat Facebook geen geschikt kaneel is om nieuwe klanten te werven?

Facebook login screen

Integendeel!

Een aantal weken geleden stond elke tijdlijn vol met berichten van bedrijven. Facebookgebruikers werden hier moe van en ontwikkelde daardoor een bijzondere gave.  

Tijdens het scrollen van de tijdlijn focussen de ogen van een Facebookgebruiker zich aandachtig op de berichten.

Nauwlettend op zoek naar aanwijzingen of het komende bericht van een bekende, of van een bedrijf afkomstig is. Zodra het oog opmerkt dat het een commercieel bericht betreft filteren de hersenen in een split seconden hoe interessant dit bedrijf is.

Sommige bedrijven worden echt gewaardeerd en de Facebookgebruiker wil dit specifieke bedrijf graag blijven volgen.

Is het bericht echter van een ander bedrijf, dan zal de duim samen met het oog adequaat reageren.

De duim versnelt, de vinger scrolt het scherm omhoog en het oog maakt een sprong naar de onderkant van het scherm.

Zo. Dat bericht is gepasseerd!

Na de aanpassing, welke zorgen voor minder commerciële berichten in de tijdlijn, neemt de urgentie van deze gave af. Facebookgebruikers zullen merken dat zij minder gefocust hoeven te zijn op de vele berichten van bedrijven en zullen weer wennen aan de berichten van hun vrienden en familie.

Een groot voordeel voor de adverteerders!

Commerciële berichten worden nu minder gehaat en er is minder focus om ze direct weg te scrollen. Dit resulteert in extra aandacht voor je vrienden dan wel voor de advertenties.

Facebookgebruiker beginnen de advertenties weer te bekijken en op een selectieve wijze te beoordelen op bruikbaarheid.

Voordelen Facebook bij het werven van klanten

  • Goedkoop adverteren

  • Een enorm groot bereik

  • Gericht adverteren

Wil jij aan de slag met Facebookadvertenties? Lees in dit artikel alles over adverteren op Facebook en hoe dit zorgt voor meer bezoekers én meer klanten.

6. Ben een actief lid van social media groep #


Social media is niet alleen gunstig voor bedrijven die willen adverteren. ZZP'ers en kleine bedrijven hebben veel baad bij deze kanalen. Er kunnen namelijk (enorm!) veel bezoekers je website opkomen via social media.

Een aantal maanden geleden heeft Facebook aangekondigd dat ze een grote update zouden gaan lanceren. En dat hebben ze ook gedaan. 

De missie van Facebook is mensen bij elkaar brengen maar deze visie verloren ze langzaam uit het oog. Adverteerders namen de overhand en tijdlijnen werden gevuld met bedrijfspagina's. 

Met de update probeert Facebook dit te herstellen. Ze willen mensen weer met elkaar in contact brengen. Een groot voordeel van deze update is (achteraf gebleken) GROEPEN. Via groepen komen veel mensen met elkaar in contact. 

Ze bespreken hier vraagstukken en discussiëren over problemen. 

Dit vormt een perfecte mogelijkheid om (letterlijk) je gezicht te laten zien. Je kunt mensen adviseren, helpen hun problemen op te lossen en zorgen dat ze een goed gevoel van jou krijgen.

Lukt dit, dat is de kans aanwezig dat deze mensen even op je profiel komen kijken. En natuurlijk staat daar een prachtige link naar jouw website. 

Zoals je weet draait het allemaal om engagement. Help jij mensen die op dat moment met een probleem zitten, dan zullen ze je dankbaar zijn en bouw je direct een relatie op.


7. Trek oude bezoekers terug je website op met een zeer effectieve methode... #

Nadat je veel moeite hebt gestoken in het bereiken van je bezoeker zou het zonde zijn als je de bezoeker na een enkel bezoek nooit meer terug komt.

In plaats van constante focus op 'nieuwe' bezoekers loont het om je ook te richten op je huidige bezoekers. Stel je voor dat deze bezoekers wekelijks terug keren én dat je in de tussentijd nieuwe bezoekers aantrekt. Niet alleen bouw je hierdoor een sterke community op. Je zorgt ook voor een explosieve groei aan bezochte pagina's. 

Er is een methode waarvan de mogelijkheden meer dan onderschat zijn. Een enkele prof kent de voordelen van het gebruik van deze methode. Helaas missen vele ondernemers de vele voordelen die de methode ons kan bieden. 

Deze methode, welke de naam e-mailmarketing draagt, is een van de populairste vormen van marketing en nog de oudste ook. 

E-mailmarketing is E-mailmarketing is een perfecte vorm van marketing en super geschikt om bezoekers terug je website op te krijgen.

Een bezoeker is niet altijd direct overtuigd door één artikel of advertentie. Vooral in een tijd waarin we overspoeld worden met informatie is er meer nodig om je bezoekers te overtuigen. Waarom proberen we de bezoekers dan niet net zo vaak terug te laten komen tot dat ze zijn overtuigd?

Als we ons focussen op de groei van onze website willen we zorgen voor een constante brug tussen jou en je bezoeker. 

Je kunt deze brug gebruiker om:

  • Bezoekers terug op je website te trekken

  • Je bezoeker op de hoogte brengen van aanbiedingen of updates

  • Blijven proberen de bezoeker te overtuigen

E-mailmarketing voorbeeld 1
"Uw maat is weer beschikbaar!" Deze ben je vast en zeker een keer tegen gekomen. Je zocht een product, werd verliefd, maar het product was niet meer op voorraad. Zalando neemt verantwoordelijkheid en helpt jou graag. Ze sturen je (met liefde en plezier) een berichtje als de maat weer beschikbaar is.

Zalando e-mailmarketing voorbeeld

Zalando heeft in mijn eerste zoektocht niet kunnen doen wat ik verwachtte. Nu mijn maat weer beschikbaar is proberen ze mij terug te website op te krijgen om alsnog het t-shirt aan te schaffen.

Voorbeeld 2
G-star gaat nog een stapje verder. Bij zalando gaf ik zelf aan een e-mail te willen ontvanger maar G-star stuurt je een fijne reminder om je te herinneren dat er nog spullen in het winkelmandje liggen.

G-star e-mailmarketing voorbeeld

Misschien was ik het vergeten, misschien werd ik afgeleid of zag ik iets anders. Hoe dan ook. G-star wilde mij graag terug zien om het proces van afrekenen voort te zetten.

En wat denk jij? Denk je dat deze trigger genoeg was om mij terug te laten komen op de website om de bestelling af te ronden?

Resultaat e-mailmarketing G-Star

Jep... Het werkt.

Conclusie
De eerste stap om meer bezoekers te trekken is kritisch naar je website kijken. Is de indeling gebruiksvriendelijk en kan je bezoeker snel vinden waarnaar die op zoek is? Ja? Awesome, dan kun je aan de slag met Google. Pas nog enkele technische zaken aan en focus je op het maken van originele en verbazingwekkend waardevolle content.

Wanneer bezoekers binnenstromen wil je zorgen dat ze converteren; overgaan tot actie, iets van je kopen of contact opnemen. Als dit in eerste instantie niet lukt wil je ze verleiden hun e-mailadres af te staan. Gebeurt dit? Dan heb jij veel meer dan één enkele kans de bezoeker te overtuigen.

Benieuwd hoe je bezoekers daadwerkelijk kunt inspireren om klant van je te worden? Hier lees je hoe je super effectief klanten maakt van je bezoekers.

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

Trek meer bezoekers en klanten naar je website.

Download nu de handleiding