Nieuwe Klanten Werven via je Website: De #1 Handleiding voor meer Klanten

  • Dennis Adriaansen, 16 maart 2018

Jouw website is DE Tesla van acquisitie. 

Om de zaken draaiende te houden moeten je geregeld nieuwe klanten werven 

Of je nu een gaatje in de planning hebt of gewoon extra uren wil maken. Je wil klanten om voor te werken.

En het liefst veel ook. 

Want, hoe meer klanten hoe hoger de prijs. Toch?

Jaarlijks worden er miljarden besteed aan online marketing met het enige doel: nieuwe klanten werven. Veel bedrijven spenderen veel tijd, energie én geld aan het bereiken van "nieuwe" klanten via het internet. 

Waarom zoveel?

Omdat online marketing één van de effectiefste en meest passieve manier is om klanten binnen te halen.

Passief wil zeggen dat er ook klanten binnenkomen wanneer je er niet actief mee bezig bent.

Stel je voor, klanten melden zich bij jou in plaats van andersom! Stel je voor dat je wakker wordt, je e-mail bekijkt en een handjevol klanten ziet die graag met jou in zee willen.

Dat zou best oké zijn toch?

Om dit voor elkaar te krijgen begin je bij je website, je zult eerst bezoekers je website op moeten krijgen. Zodra dat lukt ben je klaar om deze bezoekers als klanten te ontvangen.

En dat allemaal geheel automatisch zónder uren kwijt te zijn aan acquisitie.

In dit artikel ga je precies lezen hoe je klanten werft via je website, wat ervoor zorgt dat bezoekers daadwerkelijk klant worden en vertel ik je over één van de meest gebruikte manieren om klanten binnen te halen.

Blijf plakken.

Wat je gaat lezen:

Nieuwe klanten werven via je website, waarom eigenlijk? #

Sommige bedrijven zoals booking.com, Funda en de jongens van Ticketswap werve dagelijks miljoenen mensen. 

Ze bereiken veel mensen hebben de kans van iedereen een klant te maken. Natuurlijk wordt niet iedereen direct klant maar, hoe meer bezoekers hoe groter de kans. 

Verder lezen: 5 Superhandige Tips om Snel Meer Bezoekers op je Website te Krijgen

Deze - veelal digitale - bedrijven werven dagelijks honderden nieuwe klanten via hun eigen platform. Door dit grote bereik kunnen ze mogelijk duizenden euro's (extra) omzetten. 

Maar waarom zou jij het doen? Miljoenen mensen bereiken is wellicht iets te hoog gegrepen maar, waarom zou je meer inzetten op je website om nieuwe klanten te werven?

Om een voorbeeld te geven:

  • Nieuwe klanten werven via je website is een van de meest goedkope manieren om nieuwe klanten binnen te halen

  • Het bereik via je website is enorm

  • Makkelijk schaalbaar, hoe meer je investeert, hoe meer klanten je daadwerkelijk aantrekt

  • Wanneer je klanten werft via je website is er meer data beschikbaar om op te schakelen

  • Online klanten werven kan op deze manier vanaf de hele wereld (vanaf het strand bijvoorbeeld?)

Overtuigd? 

Om succesvol klanten te werven via je website is er een bepaald systeem welke je kunt hanteren. 

Veel bedrijven gebruiken dit systeem en zijn er bizar succesvol mee.

Digital funnel om meer klanten te werven via je website

Het systeem van (online) verkoop
Wanneer je actief nieuwe klanten wil werven via je website heb je te maken met een systeem. In mijn onderzoek heb ik ervaren dat veel bedrijven zogeheten sales funnels inrichten. 

Deze sales funnels worden ontwikkeld rondom een traject. Een zogeheten customer journey.

Een customer journey schetst de fases die bezoekers(prospects) moeten doorlopen voordat zij klant worden.

In een sales funnel zien ondernemers in welke fase hun prospect zich bevinden, wat de volgende actie moet zijn en waar de transformatie van de bezoekers naar klant stroef verloopt.

Waarom ze dit willen weten?

Omdat zij zo direct schakelen om te zorgen dat het proces zo soepel mogelijk gaat verlopen. Hoe sneller de customer journey voltooid wordt, hoe meer nieuwe klanten er bereikt worden des te hoger de omzet zal zijn.

Een sales funnel is perfect om klanten te binden en bestaat uit vier fasen. Elke fasen kent zijn eigen manier van communiceren en maakt het makkelijk om te bepalen of je bezoeker klaar is om klant te worden.

  • Attract: Bekijk wie geïnteresseerd is in jouw boodschap of product

  • Nurture: De interesse vasthouden en nieuwe klanten inspireren

  • Convert: Het overtuigen van de nieuwe klant om daadwerkelijk klant te worden

  • Delight: Zorgen dat de nieuwe klant blij is, feedback verzamelen en zorgen dat de klant positief over je is zodat er door diezelfde klant nieuwe klanten gewonnen wordt.

Win vertrouwen om meer nieuwe klanten te werven via je website
#

In dit artikel heb je gelezen hoe je nieuwe bezoekers je website op trekt. De eerste fase (attract) is voltooid. 

Nu wil je de nieuwe klant langzaam bewegen naar "convert". In de convert fase verandert de bezoeker (eindelijk) in een klant.

Maar eerst iets anders:

Voordat bezoekers klanten worden moeten ze je eerst vertrouwen. Vertrouwen is belangrijk en vooral bij nieuwe websites cruciaal.

Laten we kijken hoe je vertrouwen wint en hoe dit kan helpen bij het werven van klanten.

1. Plaats recensies op je website #

Voordat we zelf een keuze maken en ergens klant worden laten we ons graag beïnvloeden door mensen die eerder voor dezelfde keuze hebben gestaan. 

Denk aan het kopen van een nieuwe televisie.

De advertentie ziet er super aantrekkelijk uit, de productomschrijving is meer dan overtuigend en je gevoel zegt kopen!

Maar het is een hoog bedrag en je wil zeker zijn dat dit product zijn beloften waar maakt. Je wil zoveel mogelijk informatie vergaren voordat je een keuze maakt. Je wil zeker weten dat het bedrijf, het merk en het model te vertrouwen zijn.

Recensies van mediamarkt om te tonen hoe vertrowen te winnen met je website

In de online marketing wereld noemen we dit: sociale bewijskracht. 

Sociale bewijskracht zorgt voor vertrouwen bij je bezoekers. Vooral recensies worden vaak geraadpleegd als de bezoeker twijfelt over de betrouwbaarheid van het product of de website.

Online klanten werven heeft één nadeel tegenover zijn offline variant, namelijk: vertrouwen. Wanneer iemand klant wordt via je website is er geen persoonlijk contact en juist een persoonlijk gesprek kan vertrouwen geven en twijfel wegnemen.

Recensies kunnen dus helpen om tóch wat vertrouwen te winnen. Maar, wat als er negatieve recensies worden geplaatst?

Geen probleem, misschien is het product een goedkope variant op het origineel, of is het een budgetversie uit een brede collectie aan producten.

Hoe dan ook, bij negatieve reacties zullen mensen verder zoeken naar een "beter" alternatief. Dat alternatief moet natuurlijk wel van jou komen.

En volledig buiten jouw schuld om is het beter alternatief ook een stukje duurder… 

Snap je 'm al?

2.Neem onduidelijkheid weg #

In elk online proces, neem bestellen in een webshop als voorbeeld, kan de bezoeker voor onduidelijkheden komen te staan. 'Is deze webshop te vertrouwen?', 'Wanneer komt mijn pakketje binnen?', 'Moet ik verzendkosten betalen?'

Om te zorgen dat je bezoeker zorgeloos kan bestellen wil je er alles aan doen om de vragen op voorhand te beantwoorden.

Bol.com bewijs van social proof om klanten te werven via je website

Bol.com is een goed voorbeeld. Op de productpagina worden alle mogelijke vragen beantwoord. Je ziet wanneer ze bezorgen, wat de verzendkosten zijn en dat je dag en nacht terecht kunt bij de klantenservice.

Dit wekt vertrouwen en overtuigd de bezoeker om het product zorgeloos in je winkelmandje te stoppen en dus klant van je te worden!

Nieuwe klanten werven was nog nooit zo makkelijk.

Een ander voorbeeld van een niet-webshop is De Telegaaf. Het is een minimaal voorbeeld maar de online krant wil graag de e-mailadressen van haar lezers verzamelen (je leest later waarom).

Opt-in formulier om van websitebezoekers klant te maken

Wat de telegraaf hier ontzettend goed doet is het zinnetje onder de blauwe knop. "Uitschrijven kan met 1 klik." Met dit kleine zinnetje communiceren ze duidelijk dat je super eenvoudig kunt uitschrijven.

Waarom dit ene zinnetje zo effectief is?

Mensen zijn terughoudend met het overdragen van hun e-mailadres. Ze weten niet wat er mee gebeurd, welk proces er in gang wordt gezet en of ze er ooit nog vanaf komen. Door het zinnetje "Uitschrijven kan met 1 klik" voelt het gehele proces ineens heel stuk kleiner aan en zullen ze de hele situatie meer vertrouwen.

3. Inspireer websitebezoekers #

Natuurlijk onderneemt geen enkele bezoeker actie omdat jouw website toevallig goed in elkaar zit. Je bezoekers hebben vragen, vaak hebben ze problemen waarvan ze zelf nog maar nauwelijks van op de hoogte zijn. Wanneer je echt nieuwe klanten wil werven via je website, moet je de huidige bezoekers weten te boeien. Je moet ze helpen, laten zien dat jij de kennis in huis hebt. 

De uitdaging is als volgt:

  1. Bepaal welke problemen je websitebezoekers (kunnen) hebben
  2. Bedenk een passende oplossing 
  3. Schrijf op je website hoe je bezoekers gebruikt kunnen maken van de oplossing, en welke gevolgen het heeft als deze oplossing werkt!

Wanneer je potentiële klanten helpt zullen zij een positieve associatie leggen met je website. Onbewust linken ze jouw website aan het gevoel verder te zijn gekomen. 

Nu zullen weinig bezoekers direct na de eerste keer geholpen te zijn klant van je worden. Maar via verschillende marketingtechnieken kun jij vaker dan één keer de aandacht trekken van de potentiële klant. Hoe positiever jij wordt onthouden hoe groter de kans op engagement. 

Engagement: wanneer bezoekers de interactie met je aangaan en zich (emotioneel) binden aan je bedrijf. 

Voorbeeld:

Je scrolt op Pinterest naar wooninspiratie voor je nieuwe huis. Je aandacht wordt telkens getrokken door een bepaalde unieke stijl: Scandinavisch. Elke keer als je op de foto klikt zie je dat de foto afkomstig is van dezelfde website. Je besluit een kijkje je nemen. 

De website is van ene Marijke, een interieuradviseuse. Haar specialiteit is de Scandinavische stijl, en jij houdt van die stijl!

Enkele dagen laten besluit je echt advies nodig te hebben. Je hebt zoveel wensen en twijfelt wat het leukste is en wat je nu moet doen. Door de positieve associatie met het werk van Marijke duurt het niet lang voordat je haar herinnert. Je besluit terug te gaan naar haar website en een mailtje te sturen wanneer ze tijd heeft om jou te helpen. 

Zie je hoe online klanten werven via internet werkt? Het gaat verder dan direct producten bestellen.

4. Overtuig nieuwe klanten met e-mailmarketing #

Zodra je websitebezoekers je vertrouwen is het tijd om te kijken naar de derde fase. De derde fase "convert" draait volledig om het overtuigen van de bezoeker.

Wanneer we een bezoeker transformeren van bezoeker naar een nieuwe klant, praten we van conversie. We converteren de bezoeker als ware naar een prospect.

Wanneer iemand een prospect is?

Een bezoeker wordt een prospect zodra hij of zij interesse toont in een dienst of product. Als je gebruik maakt van e-mailmarketing kun je goed meten wanneer iemand interesse toont. Dit is namelijk wanneer jij het e-mailadres overhandigd krijgt.

Verzamel e-mailadressen
Begin met het  verzamelen van de e-mailadressen van je bezoekers. Je wil met ze in contact komen én blijven. Je kunt op verschillende manieren e-mailadressen verzamelen.

  • Gratis downloads weggeven (e-books, tools, software)

  • Vragen of ze de nieuwsbrief willen ontvangen

  • Als je een blog schrijf vragen of ze wekelijks nieuwe artikelen willen ontvangen

Een aantal voorbeelden waarin website-eigenaren e-mailadressen verzamelen:

Stuur ze updates over je bedrijf
Als je klanten je vergeten of je nog niet helemaal vertrouwen, kan het helpen meer over je bedrijf te vertellen. Je kunt laten zien waar je mee bezig bent, dat er nieuwe producten zijn binnengekomen of dat je sinds kort een nieuwe dienst aanbiedt.

Alles waarmee je de aandacht van de bezoeker vasthoudt is geoorloofd. Hoe meer de bezoeker van je te zien krijgt, hoe groter de kans dat ze je gaan vertrouwen.

En hoe groter het vertrouwen, hoe groter de kans dat de bezoeker daadwerkelijk klant wordt.

Communiceer tijdelijke acties
Soms kan een aanbieding, actie of ander voordeel net de overtuigde factor zijn. Soms is een simpele aanbieding net voldoende om te klant binnen te halen.

Vooral wanneer je het gevoel van schaarste creëert is de kans groot dat nog-niet-overtuigde bezoekers alsnog klant wordt.

Ik refereer graag naar deze website. Booking.com is de grootste (Nederlandse) online reisbureau van dit moment. 

Als developer kijk ik met bewondering naar de techniek van de website. Maar ook op marketinggebied weten ze precies wat ze doen. Ze gebruiken het gevoel van schaarste optimaal.

Aantonen social proof techniek scarcity van booking.com

5. Meer klanten werven door middel van affiliate marketing #

Goed, nu je hebt gelezen hoe je bezoekers trekt, het vertrouwen wint en zorgt dat ze overgaan tot koop, is het tijd om te zorgen dat deze nieuwe klanten nog meer nieuwe klanten aandragen.

De kracht van mond-tot-mond reclame wordt enorm onderschat. Toch is het nog steeds de grootste vorm van reclame op dit moment.

En weet je waarom?

Een website kan nog zo overtuigend zijn, de advertenties kunnen nog zoveel mensen bereiken maar als jij wordt aanbevolen door een vriend of familie doen al deze zaken er niet meer toe.

Mensen gaan ervan uit dat je niet zomaar wordt aanbevolen. Je zult jezelf minder hoeven te bewijzen.

Je kunt aanbevelingen stimuleren door

  1. net als bij recensies, bezoekers te belonen wanneer zij jouw product of dienst aanbevelen.
  2. Je kunt een bepaalde korting of extra privileges bieden voor diegenen die nieuwe klanten voor jou werven (je mag best gul zijn in de beloning).

Klanten die met van een aanbeveling bij jou komen, blijken vaak trouwe klanten te zijn. Ze hebben niet de drang om onderzoek te doen naar een nóg beter alternatief. Als jij waarmaakt wat er over je wordt gezegd zit het goed en zal de nieuwe klant een trouwe klant blijven.


Mond-tot-mondreclame is niet voor niets de beste manier om klanten te werven. Met een beetje creativiteit, een aantal voorzetjes en een kleine vergoeding is de techniek perfect in te zetten op je website.

Zorg ervoor dat aanbevelen leuk wordt en dat mensen actief nieuwe mensen voor jou zoeken omdat zij er zelf beter van worden. Een geweldig voorbeeld zie je hieronder van Booking.com.

Voorbeeld klanten werven via je website door middel van doorverwijzing

Booking.com vraagt precies dit van haar gebruikers. Ze willen dat jij vrienden uitnodigt om Booking.com te gebruiken. Ze communiceren ook direct wat er voor je te halen is, namelijk een geldbeloning! 

Hoe begin je?

  1. Zorg op verschillende momenten dat de bezoeker wordt gevraagd om je website te delen. Vertel duidelijk wat ze ervoor terugkrijgen en vertel precies wat ze moeten doen. Maak het zo aantrekkelijk mogelijk door een waardevolle beloning te geven. Geef 5 euro korting bij de volgende aankoop, geef een maand gratis of laat ze een tijdje voor de helft van het originele prijs gebruik maken van jouw diensten.

  2. Kom je afspraak na en beloon je bezoekers ook daadwerkelijk wanneer zij iemand aanbevelen. Hou je de mensen tevreden en actief door ze geen eenmalige maar een continue beloning te geven wanneer zij door blijven gaan met het aanbrengen van nieuwe klanten.

  3. Verhoog de privileges als mensen meer aanbevelingen doen en verhoog de beloning. Hoe groter de stroom nieuwe klanten, hoe hoger de beloning mag zijn. Het verdient zich terug, dat is zeker.

Nog een goed voorbeeld van een goed aanbevelingssysteem is dat van Google G Suite. Wanneer je je inschrijft als referral partner krijg je voor iedere(!) gebruiker van een zakelijk account 8 of 24 euro. Er van uitgaande dat een bedrijf minimaal 5 mensen in dienst heeft die alle 5 een account nodig hebben, betekent dit dat je al snel 120 euro kunt verdienen!

Het principe van referral draait volledig op het win-win principe. De bezoeker krijgt soms een flinke beloning (winst voor de gebruiker). Een beloning die graag wordt gegeven omdat zij zorgen voor meer bezoekers en dus voor meer nieuwe klanten (win voor de website).

Voorbeeld 2 klanten werven via je website door middel van doorverwijzing

Daarnaast zorg je voor een goed gevoel bij de bezoeker. Telkens wanneer de bezoeker tijd en moeite investeert in jouw website krijgt die daar iets voor terug. Het beloningssysteem wordt geactiveerd. Dopamine wordt vrijgegeven en het gevoel van voldoening komt naar boven. Dit gevoel zorgt voor een buitengewone positieve associatie met je website en maakt de kans aanzienlijk groot dat je zal worden aanbevolen bij nieuwe potentiële klanten.

Stimuleer het aantal mensen dat jouw product of dienst aanprijst en je zal merken dat je een van de goedkoopste en meest effectieve vaardigheden van marketing beheerst.

Conclusie #

Je hebt verschillende methodes gezien om websitebezoekers te transformeren naar nieuwe klanten. Wanneer je het goed aanpakt zul je minder tijd kwijt zijn aan acquisitie, meer enthousiaste klanten hebben én klanten binnenhalen die oprecht met jou willen werken. Een klant binnenhalen die perrongeluk ja heeft gezegd zal nooit zorgen voor een lange relatie. Verplaats je visie van acquisitie dus meer naar online, hoe dan ook staat deze wereld op zijn kom en mis je de boot als je aan de oude gewoontes vast blijft houden.

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

Trek meer bezoekers en klanten naar je website.

Download nu de handleiding