Nieuwe klanten werven via je website

  • Dennis Adriaansen, 22 augustus 2018

Mond-tot-mondreclame wordt nog steeds gezien als dé manier om nieuwe klanten te werven.

Maar is het écht de beste methode om nieuwe klanten aan te trekken?

Bij lange na niet.

Het klopt dat er nog altijd veel klanten binnen komen door goede aanbevelingen.

Maar wanneer je weinig klanten hebt, komt dit proces maar langzaam op gang.

Als je zelf actie wil ondernemen om nieuwe klanten te werven, blijf dan lezen.

In dit artikel lees je precies hoe je eenvoudig klanten aantrekt zonder er actief mee bezig te zijn. Niet alleen zorg je voor meer naamsbekendheid, een groot bereik en meer opdrachten.

Je zorgt voor een constante stroom aan nieuwe klanten welke je zekerheid en stabiliteit geven.

Snel naar stap #1 »

De beste marketingstrategie van dit moment #

Jaarlijks wordt er een bizar vermogen besteed aan online marketing.

Er gaan miljarden(!) om in technieken die worden gebruikt om nieuwe klanten te werven.

En in dit hele verhaal staat er maar één ding centraal: jouw website.

Websites spelen de hoofdrol in online marketing land.

En dat is niet gek:

In combinatie met Google zorgt je website namelijk voor een eenvoudige en effectieve manier om nieuwe klanten binnen te halen.

Overdag, snachts, in het weekend én tijdens je vakantie.

Je bent niet afhankelijk van verschillende factoren en je hoeft niet continu aanwezig te zijn om nieuwe klanten te verwelkomen.

Alles gaat automatisch.

Dus als jij eenwebshop, restaurant, een kapperszaak of een ZZP-baan hebt.

Je website is dé tool om nieuwe klanten te werven.

Nieuwe klanten werven via internet
#

Voor dat je klanten kunt werven via je website moet je weten hoe online acquistie precies werkt.

Website-bezoekers worden bijna nooit klant tijdens het eerste bezoek op je website.

Hiervoor gebruik je een zogehete sales funnel.

Een sales funnel wordt ontwikkeld rondom een traject. Een customer journey.

Wanneer jij de customer journey van jouw klant door hebt, worden zaken pas echt leuk.

Een customer journey schetst namelijk in welke fase potentiele klanten zich bevinden. Hieronder lees je welke mogelijke fases jouw klanten moeten doorlopen.

Wanneer je snapt welke potentiele klanten in welke fase zitten kun je gericht actie ondernemen om deze

Digital funnel om meer klanten te werven via je website

Waarom ze dit willen weten?

Omdat zij zo direct kunnen schakelen om te zorgen dat het proces zo soepeler gaat verlopen.

Hoe sneller de customer journey voltooid wordt, hoe meer nieuwe klanten er bereikt worden des te hoger de omzet zal zijn.

Een potentiële klant werven is één, zorgen dat deze over de brug komt en daadwerkelijk klant wordt is twee.

Een sales funnel is perfect om klanten te binden en bestaat uit vier fasen. Elke fasen kent zijn eigen manier van communiceren en maakt het makkelijk om te bepalen of je bezoeker klaar is om klant te worden.

  • Attract: Bekijk wie geïnteresseerd is in jouw boodschap of product
  • Nurture: De interesse vasthouden en nieuwe klanten inspireren
  • Convert: Het overtuigen van de nieuwe klant om daadwerkelijk klant te worden
  • Delight: Zorgen dat de nieuwe klant blij is, feedback verzamelen en zorgen dat de klant positief over je is zodat er door diezelfde klant nieuwe klanten gewonnen wordt

Klanten werven wordt zoveel makkelijker als je op de hoogte bent van de bovenstaande fases.

Wanneer je weet dat elke fase even belangrijk is verwijndt het beeld dat klanten zomaar klant worden.

Dit is namelijk nooit het geval.

Verder lezen: Beter gevonden worden door je klanten: Zoekmachine Optimalisatie

Stel je voor dat je nieuwe schoenen gaat kopen in een stad met winkels die je allemaal niet kent.

In dit geval wordt je niet direct klant bij de eerste beste winkel.

1) Je kijkt rond, 2)je zoekt naar allerlei verschillen en bekijkt bij welke winkel jij je het meest prettig voelt.

3)Voor dat jij klant wordt, wil je eerst een goede inschatting maken.

En dit is het meest belangrijke onderdeel van klanten werven: je potentiële klant een goed beeld van én goed gevoel bij je product geven.

Stap 1: Zorg voor een perfecte website
#

Voor dat je deze strategie kunt toepassen wil je éérst zorgen dat je website piekfijn in orde is.

In dit artikel lees je hoe je bezoekers je website op krijgt. Wanneer deze bezoekers je website weten te vinden is fase 1: Attract, voltooid.

De volgende stap is het winnen van vertrouwen. De nieuwe bezoeker kent jou nog niet. Ze weten niet wat je doet, wat je voor hen kunt doen en ze weten zelfs niet of ze wel op je website willen blijven.

Voordat bezoekers door klikken op je website en voor dat je überhaupt de kans hebt om ze klant te maken is er 1 ding noodzakelijk.

Je bezoekers moeten je eerst gaan vertrouwen. Ze stellen de drie WWW vragen.

  1. Waarom ben ik hier?
  2. Wat kan ik hier doen?
  3. en waarom zou ik het hier doen?

Vertrouwen is belangrijk en vooral bij een nieuwe websites cruciaal.

Laten we kijken hoe je vertrouwen wint en hoe dit kan helpen bij het werven van klanten.

Je hebt een webshop:

  • Zorg dat je contactgegevens duidelijk zichtbaar zijn.
  • Zorg voor veel likes op je Facebook pagina en verwijs bezoekers naar die pagina.
  • Neem logo's op van IDEAL of andere betaalsystemen
  • Zorg voor een foto van je team of van jezelf
  • Ben open over je voorwaarden. Gratis verzending of altijd gratis retour doen het goed.

Bezoekers geven je graag een kans wanneer je website er goed uit ziet en zij niet het gevoel hebben dat zij iets kunnen verliezen.

Je hebt een blog:

  • Schrijf een stukje over jezelf en plaatst dit onder elk artikel
  • Verwijs naar social media kanalen en vraag of ze je daar willen volgen
  • Start een gesprek met je bezoekers, vraag om hun mening en betrek ze bij je content

Je beheert een bedrijfswebsite:

  • Geef de link naar de klantenservice een prominente plek
  • Maak de naw-gegevens goed zichtbaar
  • Plaats contactinformatie in de footer en verwijs er naar via de header

Openheid en transparantie zijn de sleutel voor vertrouwen op je website.

Ook Google hecht veel waarde aan de bovenstaande gegevens. Ze sturen graag bezoekers naar websites die te vertrouwen zijn.

Maar er is meer.:

De onderstaande tips zijn psychologische trucs, ze werken op ons brein en beïnvloeden je bezoekers op een positieve manier.

Stap 2: Maak gebruik van Social Proof #

Social proof is HUGE. Social proof is een principe dat beschrijft hoe een mening van een idividu wordt beïnvloed door de mening van anderen.

Wanneer we voor een keuze staan laten we ons graag sturen door de mensen om ons heen.

Dit werkt uitmunent wanneer we op het punt staan iets te kopen.

Voordat we zelf een keuze maken en klant worden laten we ons graag beïnvloeden door mensen die eerder klant zijn geworden, of ervaring hebben met het bedrijf of het product.

Zo kijken we online graag naar de recensies, of laten we ons verleiden door de "Meest gekozen" optie.

Recensies van mediamarkt om te tonen hoe vertrowen te winnen met je website

Sociale bewijskracht is één van de meest krachtige methodes om bezoekers direct te beïnvloeden.

Sociale bewijskracht stuurt voor vertrouwen en recensies in het bijzonder hebben een sterke invloed op de betrouwbaarheid van je dienst, product of website.

Maar, wat als er negatieve recensies worden geplaatst?

Geen probleem, stel je biedt ook een duurdere variant aan.

Na het lezen van de negatieve reacties zoekt de bezoeker verder zoeken naar een "beter" alternatief.

Wanneer jij dit betere product prominent aanwezig laat zijn, maak je dans groot dat de bezoeker voor dat product kiest.

En natuurlijk zijn de marges op dit product net een stukje hoger.

Wat ik probeer te zeggen:

Slechte recensies zijn niet direct negatief. Ze projecteren echte meningen van echte mensen.

Wat betekent dat jouw website transparant is. En transparantie zorgt voor vertrouwen.

Tot slot ben jij verantwoordelijk om te zorgen dat klanten tevreden zijn. Wanneer je je klanten tevreden weet te houden zullen slechte reacties weinig voorkomen.

Tip: Neem onduidelijkheid weg
In elk online proces, neem bestellen in een webshop als voorbeeld, kan de bezoeker voor onduidelijkheden komen te staan. 'Is deze webshop te vertrouwen?', 'Wanneer komt mijn pakketje binnen?', 'Moet ik verzendkosten betalen?'

Onduidelijkheid is je grootste vijand wanneer jij actief klanten werft via je website.

Om te zorgen dat je bezoeker zorgeloos kan bestellen wil je er alles aan doen om de vragen op voorhand te beantwoorden.

Bol.com bewijs van social proof om klanten te werven via je website

Bol.com is een goed voorbeeld. Op de productpagina worden alle mogelijke vragen beantwoord. Je ziet wanneer ze bezorgen, wat de verzendkosten zijn en dat je dag en nacht terecht kunt bij de klantenservice.

Dit wekt vertrouwen en overtuigd de bezoeker om het product zorgeloos in je winkelmandje te stoppen en dus klant van je te worden!

Nieuwe klanten werven was nog nooit zo makkelijk.

Een ander voorbeeld van een niet-webshop is De Telegaaf. Het is een minimaal voorbeeld maar de online krant wil graag de e-mailadressen van haar lezers verzamelen (je leest later waarom).

Opt-in formulier om van websitebezoekers klant te maken

Wat de telegraaf hier ontzettend goed doet is het zinnetje onder de blauwe knop. "Uitschrijven kan met 1 klik." Met dit kleine zinnetje communiceren ze duidelijk dat je super eenvoudig kunt uitschrijven.

Waarom dit ene zinnetje zo effectief is?

Mensen zijn terughoudend met het overdragen van hun e-mailadres. Ze weten niet wat er mee gebeurd, welk proces er in gang wordt gezet en of ze er ooit nog vanaf komen. Door het zinnetje "Uitschrijven kan met 1 klik" voelt het gehele proces ineens heel stuk kleiner aan en zullen ze de hele situatie meer vertrouwen.

Stap 3: Inspireer potentiële klanten op je website #

Nieamnd wordt zomaar klant. De gemiddelde concument wordt overspoeld door aanbod dus ze kunnen practisch overal terecht.

Je wil zorgen dat je je bezoekers aan je weet te binden. Wanneer ze betrokken zijn bij je bedrijf, zei het door middel van je website, content of portfolio is het veel makkelijker om ze daadwerkelijk te transformeren naar een klant.

Hoe je zorgt dat potentiele klanten

Je bezoekers hebben vragen, vaak hebben ze problemen waarvan ze zelf niet van op de hoogte zijn.

Wanneer je nieuwe klanten werft of gaat werven via je website, moet je jouw huidige websitebezoekers weten te boeien. Je moet ze helpen, laten zien dat jij de kennis in huis hebt.

De uitdaging is als volgt:

  1. Bepaal welke problemen je websitebezoekers (kunnen) hebben
  2. Bedenk een passende oplossing
  3. Schrijf op je website hoe je bezoekers gebruik kunnen maken van de oplossing, en welke gevolgen het heeft als deze oplossing werkt!

Wanneer je potentiële klanten helpt zullen zij een positieve associatie leggen met je website. Onbewust linken ze jouw website aan het gevoel verder te zijn gekomen.

Nu zullen weinig bezoekers direct na de eerste keer geholpen te zijn klant van je worden. Maar via verschillende marketingtechnieken kun jij vaker dan één keer de aandacht trekken van de potentiële klant. Hoe positiever jij wordt onthouden hoe groter de kans op engagement.

Engagement: wanneer bezoekers de interactie met je aangaan en zich (emotioneel) binden aan je product of bedrijf.

Voorbeeld:

Je scrolt op Pinterest naar wooninspiratie voor je nieuwe huis. Je aandacht wordt telkens getrokken door een bepaalde unieke stijl: Scandinavisch. Elke keer als je op de foto klikt zie je dat de foto afkomstig is van dezelfde website. Je besluit een kijkje je nemen.

De website is van ene Marijke, een interieuradviseuse. Haar specialiteit is de Scandinavische stijl, en jij houdt van die stijl!

Enkele dagen laten besluit je echt advies nodig te hebben. Je hebt zoveel wensen en twijfelt wat het leukste is en wat je nu moet doen. Door de positieve associatie met het werk van Marijke duurt het niet lang voordat je haar herinnert. Je besluit terug te gaan naar haar website en een mailtje te sturen wanneer ze tijd heeft om jou te helpen.

Zie je hoe online klanten werven via internet werkt? Het gaat verder dan direct producten bestellen.

Meer lezen over online engagement?

Stap 4: Overtuig nieuwe klanten via e-mail #

Zodra je websitebezoekers je vertrouwen is het tijd om te kijken naar de derde fase. De derde fase "convert" draait volledig om het overtuigen van de bezoeker.

Wanneer we een bezoeker transformeren van bezoeker naar een nieuwe klant, praten we van conversie. We converteren de bezoeker als ware naar een prospect.

Wanneer iemand een prospect is?

Een bezoeker wordt een prospect zodra hij of zij interesse toont in een dienst of product. Als je gebruik maakt van e-mailmarketing kun je goed meten wanneer iemand interesse toont. Dit is namelijk wanneer jij het e-mailadres overhandigd krijgt.

Verzamel e-mailadressen
De eerste stap om online klanten te werven begint met het verzamelen van de e-mailadressen van je bezoekers. Je wil met ze in contact komen én blijven. Je kunt op verschillende manieren e-mailadressen verzamelen.

  • Gratis downloads weggeven (e-books, tools, software)

  • Vragen of ze de nieuwsbrief willen ontvangen

  • Als je een blog schrijf vragen of ze wekelijks nieuwe artikelen willen ontvangen

Een aantal voorbeelden waarin website-eigenaren e-mailadressen verzamelen:

Stuur ze updates over je bedrijf
Als je klanten je vergeten of je nog niet helemaal vertrouwen, kan het helpen meer over je bedrijf te vertellen. Je kunt laten zien waar je mee bezig bent, dat er nieuwe producten zijn binnengekomen of dat je sinds kort een nieuwe dienst aanbiedt.

Alles waarmee je de aandacht van de bezoeker vasthoudt is geoorloofd. Hoe meer de bezoeker van je te zien krijgt, hoe groter de kans dat ze je gaan vertrouwen.

En hoe groter het vertrouwen, hoe groter de kans dat de bezoeker daadwerkelijk klant wordt.

Communiceer tijdelijke acties
Soms kan een aanbieding, actie of ander voordeel net de overtuigde factor zijn. Soms is een simpele aanbieding net voldoende om te klant binnen te halen.

Vooral wanneer je het gevoel van schaarste creëert is de kans groot dat nog-niet-overtuigde bezoekers alsnog klant wordt.

Ik refereer graag naar deze website. Booking.com is de grootste (Nederlandse) online reisbureau van dit moment.

Als developer kijk ik met bewondering naar de techniek van de website. Maar ook op marketinggebied weten ze precies wat ze doen. Ze gebruiken het gevoel van schaarste optimaal.

Aantonen social proof techniek scarcity van booking.com

Stap 5: Meer nieuwe klanten met affiliate marketing #

Goed, nu je hebt gelezen hoe je bezoekers trekt, het vertrouwen wint en zorgt dat ze overgaan tot koop, is het tijd om te zorgen dat deze nieuwe klanten nog meer nieuwe klanten aandragen.

De kracht van mond-tot-mond reclame wordt enorm onderschat. Toch is het nog steeds de grootste vorm van reclame op dit moment.

En weet je waarom?

Een website kan nog zo overtuigend zijn, de advertenties kunnen nog zoveel mensen bereiken maar als jij wordt aanbevolen door een vriend of familie doen al deze zaken er niet meer toe.

Mensen gaan ervan uit dat je niet zomaar wordt aanbevolen. Je zult jezelf minder hoeven te bewijzen.

Je kunt aanbevelingen stimuleren door

  1. net als bij recensies, bezoekers te belonen wanneer zij jouw product of dienst aanbevelen.
  2. Je kunt een bepaalde korting of extra privileges bieden voor diegenen die nieuwe klanten voor jou werven (je mag best gul zijn in de beloning).

Klanten die met van een aanbeveling bij jou komen, blijken vaak trouwe klanten te zijn. Ze hebben niet de drang om onderzoek te doen naar een nóg beter alternatief. Als jij waarmaakt wat er over je wordt gezegd zit het goed en zal de nieuwe klant een trouwe klant blijven.

Mond-tot-mondreclame is niet voor niets de beste manier om klanten te werven. Met een beetje creativiteit, een aantal voorzetjes en een kleine vergoeding is de techniek perfect in te zetten op je website.

Zorg ervoor dat aanbevelen leuk wordt en dat mensen actief nieuwe mensen voor jou zoeken omdat zij er zelf beter van worden. Een geweldig voorbeeld zie je hieronder van Booking.com.

Voorbeeld klanten werven via je website door middel van doorverwijzing

Booking.com vraagt precies dit van haar gebruikers. Ze willen dat jij vrienden uitnodigt om Booking.com te gebruiken. Ze communiceren ook direct wat er voor je te halen is, namelijk een geldbeloning!

Hoe begin je?

  1. Zorg op verschillende momenten dat de bezoeker wordt gevraagd om je website te delen. Vertel duidelijk wat ze ervoor terugkrijgen en vertel precies wat ze moeten doen. Maak het zo aantrekkelijk mogelijk door een waardevolle beloning te geven. Geef 5 euro korting bij de volgende aankoop, geef een maand gratis of laat ze een tijdje voor de helft van het originele prijs gebruik maken van jouw diensten.

  2. Kom je afspraak na en beloon je bezoekers ook daadwerkelijk wanneer zij iemand aanbevelen. Hou je de mensen tevreden en actief door ze geen eenmalige maar een continue beloning te geven wanneer zij door blijven gaan met het aanbrengen van nieuwe klanten.

  3. Verhoog de privileges als mensen meer aanbevelingen doen en verhoog de beloning. Hoe groter de stroom nieuwe klanten, hoe hoger de beloning mag zijn. Het verdient zich terug, dat is zeker.

Nog een goed voorbeeld van een goed aanbevelingssysteem is dat van Google G Suite. Wanneer je je inschrijft als referral partner krijg je voor iedere(!) gebruiker van een zakelijk account 8 of 24 euro. Er van uitgaande dat een bedrijf minimaal 5 mensen in dienst heeft die alle 5 een account nodig hebben, betekent dit dat je al snel 120 euro kunt verdienen!

Het principe van referral draait volledig op het win-win principe. De bezoeker krijgt soms een flinke beloning (winst voor de gebruiker). Een beloning die graag wordt gegeven omdat zij zorgen voor meer bezoekers en dus voor meer nieuwe klanten (win voor de website).

Voorbeeld 2 klanten werven via je website door middel van doorverwijzing

Daarnaast zorg je voor een goed gevoel bij de bezoeker. Telkens wanneer de bezoeker tijd en moeite investeert in jouw website krijgt die daar iets voor terug. Het beloningssysteem wordt geactiveerd. Dopamine wordt vrijgegeven en het gevoel van voldoening komt naar boven. Dit gevoel zorgt voor een buitengewone positieve associatie met je website en maakt de kans aanzienlijk groot dat je zal worden aanbevolen bij nieuwe potentiële klanten.

Stimuleer het aantal mensen dat jouw product of dienst aanprijst en je zal merken dat je een van de goedkoopste en meest effectieve vaardigheden van marketing beheerst.

Nieuwe klanten werven via je website: goedkoop, schaalbaar en enorm effectief #

Sommige bedrijven zoals booking.com, Funda en de jongens van Ticketswap werven dagelijks miljoenen klanten via hun website(s).

Ze bereiken veel prospects en hebben de kans van iedereen een prospect een klant te maken.

Deze - veelal digitale - bedrijven werven dagelijks honderden nieuwe klanten via hun eigen website. Door dit grote bereik kunnen ze mogelijk duizenden euro's (extra) omzetten.

Om een voorbeeld te geven:

  • Nieuwe klanten werven via je website is een van de meest goedkope manieren om nieuwe klanten binnen te halen
  • Het bereik via je website is enorm
  • Makkelijk schaalbaar, hoe meer je investeert, hoe meer klanten je daadwerkelijk aantrekt
  • Wanneer je klanten werft via je website is er meer data beschikbaar om op te schakelen
  • Online klanten werven kan op deze manier vanaf de hele wereld (vanaf het strand bijvoorbeeld?)

Ben je overtuigd om nieuwe klanten alleen nog maar via je je website te bereiken?

Laat je e-mail achter en abonneer op startengroei.nl. Je leest elke week hoe je nieuwe klanten kan bereiken en hoe je jouw website effectief in zet bij het binnenhalen van werk en prospects.

Conclusie

Je hebt verschillende methodes gezien om websitebezoekers te transformeren naar nieuwe klanten. Wanneer je het goed aanpakt zul je minder tijd kwijt zijn aan acquisitie, meer enthousiaste klanten hebben én klanten binnenhalen die oprecht met jou willen werken. Een klant binnenhalen die perrongeluk ja heeft gezegd zal nooit zorgen voor een lange relatie. Verplaats je visie van acquisitie dus meer naar online, deze wereld staat op zijn kom en je mist de boot als je aan de oude gewoontes vast blijft houden.

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.