- Alles over SEO -

On-page SEO: De SEO Analyse voor je Website

Dennis Adriaansen
oktober 19

Ben je benieuwd wat on-page SEO precies is? Of wil je een SEO analyse doen op je website om te ontdekken hoe je je website beter vindbaar maakt in de zoekresultaten?

Op deze pagina lees je alles over on-page SEO en hoe je een SEO analyse maakt waarmee je je website optimaliseert voor Google.

Je gaat lezen:

  • Wat on-page SEO is
  • Hoe je een SEO analyse maakt
  • Wat het verschil is met een concurrentieanalyse
  • Hoe je deze twee combineert voor maximaal resultaat

On-page SEO is het geheime wapen waarmee je veel verkeer aantrekt en een hoge positie in de zoekresultaten behaald.

Sterker nog: on-page SEO kan zorgen voor een immens succesvolle website, en tegelijkertijd ook zorgen voor een complete mislukking.

segment Inhoudsopgave

    Op deze pagina ga je alles lezen over on-page SEO optimalisatie. We gaan een on-page analyse maken waarin we ontdekken hoe we de website kunnen verbeteren en hoe we de pagina's op de website interessanter kunnen maken voor Google.

    Wat is on-page SEO?

    On-page SEO is mijn favoriete onderdeel van zoekmachine optimalisatie. On-page SEO verwijst naar de werkwijze waarbij webpagina's worden geoptimaliseerd met als doel om beter vindbaar te worden in zoekmachines zoals Google.

    Naast het optimaliseren van de content op de pagina omvat on-page SEO het optimaliseren van je paginatitels, HTML tags en afbeeldingen.

    Er zijn veel factoren binnen SEO waar je weinig tot geen invloed op hebt. Maar bij on-page SEO heb je volledige controle. Je kunt ieder detail van je website verbeteren om te zorgen dat je website 100% geschikt is voor Google en daarmee de kans op een top 3 positie versterkt.

    In het kort: is on-page SEO niets anders dan het optimaliseren van alles wat er op de pagina te zien is. On-page SEO is het onderdeel binnen SEO waarbij je de meeste directe invloed hebt op de vindbaarheid van je website.

    Waarom is on-page SEO belangrijk?
    Google bekijkt de element op je website om te bepalen of- en voor welke zoekwoorden je pagina's relevant zijn. Met een on-page analyse scan je je website en bekijk je of de belangrijkste informatie op de pagina's aanwezig is.

    Tijdens een on-page SEO analyse zoek je naar verbeteren punten waarmee je de kwaliteit van je pagina's omhoog gooit. Google toont namelijk alleen de beste websites binnen de branche, jij moet zorgen dat jouw website de beste wordt.

    Waar let je op bij on-page SEO?
    Een on-page SEO-analyse is een analyse waarmee we in kaart brengen welke elementen we op de website kunnen verbeteren om beter vindbaar te worden in zoekmachines. Maar welke elementen zijn belangrijk? Naar welke elementen kijkt Google op je positie in de zoekresultaten te bepalen?

    De belangrijkste elementen:

    • De teksten op de pagina
    • De linkjes op een pagina (zowel intern als extern)
    • De meta tags
    • Paginatitels
    • Kopteksten en het "type" content
    • Afbeeldingen
    • + meer

    In een on-page SEO-analyse ga je de bovenstaande elementen van je eigen website, of de website die je wil verbeteren vergelijken met websites die op dit moment bovenaan in de zoekresultaten staan. Je gaat kijken hoe de pagina's van deze websites er uit zien en je gaat op zoek naar zaken die je op je eigen website mist.

    Door af te kijken bij websites die goed gevonden worden leer je automatisch welke zaken belangrijk zijn en breng je stap voor stap in kaart hoe je je eigen website kan verbeteren en hoger in de zoekresultaten kan krijgen.

    Zo doe je een on-page SEO-analyse

    Nu je weet wat on-page SEO inhoud en waarom je een on-page SEO-analyse wil doen is het tijd om aan de slag te gaan. Hieronder lees je stap voor stap hoe je een on-page SEO-analyse uitvoert.

    1. Ontdek de belangrijkste zoekwoorden

    Google is flink veranderd de afgelopen jaren. Vroeger werd je snel vindbaar als je een specifiek zoekwoord meerdere keren liet terugkomen op je pagina. Tegenwoordig werkt Google anders.

    Google is niet zozeer op zoek naar één specifiek zoekwoord, maar naar alle informatie rondom een specifiek zoekwoord. Klinkt vaag hé? Ik leg het uit.

    Google wil enkel de beste zoekresultaten tonen. Dit doen ze door je website te scannen, te kijken welke informatie er op je pagina's staat om daarna te bepalen bij welke zoekopdrachten ze je website moeten weergeven.

    Tijdens een SEO-analyse bekijk je welke informatie de websites van je concurrenten tonen. En bekijk je hoe ze deze informatie presenteren.

    Welke kopteksten gebruiken ze? Welke woorden gebruiken ze in deze kopteksten. En welke onderwerpen snijden ze op de pagina aan?

    In de analyse scan je de content strategie van betreffende pagina. Wie proberen ze te bereiken? Wat is de boodschap? Welke informatie presenteren ze?

    2. Bepaal het type content

    Als je weet welke content de goed scorende websites tonen, weet je ook aan welke eisen jouw content moet voldoen. In de on-page SEO analyse haal je naar voren over welke onderwerpen je moet schrijven en welke sub onderwerpen je moet behandelen.

    Wanneer we Google gebruiken gebruiken we deze 9 van de 10 keer om een vraag te stellen. En Google gaat voor ons op zoek naar het antwoord.

    Het doel van je content is om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden. Des te meer vragen je beantwoord, des te meer bezoekers Google naar je website stuurt om het antwoord te vinden.

    Hieronder zie je een voorbeeld van Rijksoverheid.

    Stijgende energie rijksoverheid

    Je ziet dat ze op heel veel vragen antwoord geven en dus mensen met verschillende problemen helpen. Ondanks dat de bezoekers andere vragen stellen, of de vraag anders formuleren.

    Google weet dat ze mensen met vragen over de hoge energieprijzen naar de website van de Rijksoverheid moeten sturen.

    Plek 2 energieprijzen

    Niet voor niets staan ze op de zoekterm "stijgende energieprijzen" op de tweede positie.

    Het gaat Google dus veel minder om zoekwoorden, maar ze vinden het veel belangrijker welke vragen de pagina in zijn geheel beantwoord.

    3. Bekijk de structuur van de website

    Een overzichtelijke en makkelijk te gebruiken website zijn essentieel als je goed vindbaar wil zijn in Google. De informatie op je website moet makkelijk te vinden zijn evenals de pagina's allemaal eenvoudig te bereiken.

    Er zijn een aantal zaken die helpen om dit voor elkaar te krijgen. Een daarvan is een heldere navigatie. Een goed voorbeeld is de navigatie van pricewise.nl.

    Schermafbeelding 2022 10 19 202943

    Je ziet direct waarvoor je op deze website moet zijn en kunt eenvoudig tussen de pagina's navigeren.

    Een ander tip die ik wil meegeven. Zorg dat er altijd wat te klikken is. Wat ik hiermee bedoel is dat waar je ook op de website zit, je overal ergens op moeten kunnen klikken.

    De aanwezigheid van een "lees meer" knop, een knop naar de volgende pagina of zelf een knop om eenvoudig terug te gaan naar de vorige pagina. Zorg dat bezoekers die gecharmeerd zijn van je website blijven plakken en meer van je website willen bekijken.

    Hoe blijer je bezoekers met je website zijn, hoe meer positieve signalen ze naar Google sturen dat ze tevreden waren met het zoekresultaat in Google. Zo zal de zoekmachine je website in de toekomst voor vergelijkbare zoekopdrachten zichtbaar maken.

    4. Check de laadtijd van de pagina's

    Een trage website is killing wat betreft gebruiksvriendelijkheid. Als een bezoeker te lang moet wachten klikken ze van je pagina weg, op zoek naar betere alternatieven. Ook dit ziet Google, maar deze keer noteren ze geen goede score. Ze zullen je in de toekomst minder snel voorstellen voor vergelijkbare zoekopdrachten.

    Maar hoe verbeter je de laadtijd van je website?

    Hierover zijn tal van artikelen geschreven. Je kunt eenvoudig testen of je aandacht moet (laten) besteden aan de laadtijd van je website. Ga hiervoor naar Google Pagespeed Insights en vul de URL van je website in.

    Google scant je website en komt met aanbevelingen om laadtijden van je site te verbeteren. Voor meer informatie over het verbeteren van de laadtijden vind je op de developers pagina van Google zelf.

    5. Ga op zoek naar foutmeldingen

    Oké het laatste en belangrijkste hoofdstuk van dit artikel. In de on-page analyse komt enorm veel informatie naar boven. Bij de websites die ik analyseer komen altijd drie dezelfde punten terug. Wanneer ik deze punten oplos levert dit elke keer weer een boost in de rankings op.

    Sterker nog. Ik begin elke SEO campagne met het uitvoeren van deze drie verbeterpunten omdat dit de "quick" wins zijn die snel een goed resultaat behalen.

    De punten waar ik het over heb:

    • Een opsomming van fouten en problemen op je website
    • Linkjes naar niet bestaande pagina's
    • Afbeeldingen die niet meer werken of niet voorzien zijn van aan alt tekst

    Wanneer je zelf niet zo technisch bent is het aan te raden iemand een technische analyse te laten doen. Dit kan je laten doen door je websitebouwer of door een SEO specialist. Deze zal vervolgens gebruik maken van tools als Lighthouse in Google Chrome of bijvoorbeeld SEMrush.

    Vraag bij het opleveren van de analyse om de technische resultaten. De resultaten waarin een overzicht van de pagina's met een 404 response zitten en een overzicht van de afbeeldingen zonder alt tags.

    Geen zorgen als je geen idee hebt wat dat betekent. Je developer of specialist weet wat ik bedoel ;).

    Dit was het voor nu. Waarschijnlijk voeg ik later nog extra content toe aan deze blogpost, maar voor nu laat ik 'm indexeren in Google en kijk ik op welke zoekwoorden deze pagina aanslaat.

    Wil je meer lezen over SEO? Of hoe je hoger in Google kan komen? Je weet waar je moet klikken.