Online Marketing Strategieën voor startende ondernemers (Update 2018)

  • Dennis Adriaansen, 15 juni 2018

Voor kleine bedrijven is online marketing een must. In 2017 gaat maar liefst 71% van alle Nederlandse bedrijven aan de slag met online marketing. Dit betekent dat veel bedrijven, waarschijnlijk ook jouw concurrenten, serieus investeren in het bereiken van hun online klanten.

Maar wat is het doel van online marketing?

Het eerst doel: verkeer. Oftewel: bezoekers. Een online marketingcampagne richt zich op het aantrekken van bezoekers. Hoe meer bezoekers je website zien, hoe meer mensen je boodschap ontvangen.

Zodra je veel bezoekers hebt, kun je deze bezoekers klant proberen te maken. Daarom is online marketing ook zo groot. Het is een van de beste manieren om nieuwe klanten te werven.

Maar online marketing is best lastig. Er spelen veel dingen mee die het succes van je campagne bepalen.

Technieken veranderen snel en strategieën worden snel beter en sterker.

Hoe zorg je dat je voorop blijft lopen? En belangrijker, hoe zorg je dat je überhaupt up-to-date kunt blijven.

Dat leg ik je uit in dit artikel.

Lezen: Meer bezoekers naar je website trekken (5 stappenplan)

Deze training begeleidt je door de eerste stappen van online marketing. We kiezen je strategie, zetten je eerste doelen en bepalen hoe jij de resultaten kunt bijhouden.

Kun je niet wachten? Laten we snel beginnen.

Wat is online marketing precies? #

Online marketing kent verschillende benamingen. Digital marketing, internetmarketing, websitemarketing. In de basis betekenen alle termen hetzelfde, namelijk: Het internet inzetten voor je business.

Maar even terug. Wat is marketing precies?

Marketing is het onder ogen brengen van je diensten of producten bij potentiële klanten.

Marketing zorgt ervoor dat mensen weten wie je bent, wat je doet en wat ze aan je hebben. Online marketing richt zich dus op deze activiteiten maar dan (zoals je zult begrijpen) online.

Het internet biedt veel mogelijkheden voor je bedrijf. Je kunt je potentiele klanten bereiken via je website, social media, e-mail en natuurlijk je eigen online webshop.

Ik geef je graag wat redenen waarom je nu(!) aan de slag moet met online marketing:

  • Het is belachelijk goedkoop. Online marketing is een van de - zo niet hét - goedkoopste marketingmiddel van dit moment. Afhankelijk van je gewenst bereik betaal je nauwelijks iets voor je advertenties. Op Facebook bereik je al snel duizenden mensen voor minder dan 20 euro.
  • Meetbare resultaten. De resultaten van je inverstering zijn elke minuut te volgen. Je kunt, in tegenstelling tot offline marketing, bijsturen wanneer nodig.
  • Een enorm bereik. Facebook trekt dagelijks 1.5 miljard bezoekers en in Google worden er dagelijks 4 miljard zoekopdrachten uitgevoerd. Belachelijke cijfers en hier kun je super eenvoudig gebruik van maken.
  • Een specifieke benadering. Het grote bereiken in combinatie met de doorontwikkelde advertentieplatformen zorgen er voor dat je je advertenties super specifiek kunt inzetten. Wanneer je adverteert op televisie of radio betaal je vaak ook voor mensen die volledig buiten je doelgroep vallen. Online kunt je heel specifiek aangeven aan wie jij je advertenties wil laten zien.

Het kiezen van een online marketing strategie voor jouw business. #

Online marketing is breed. Als je er écht klaar voor bent kunnen je kijken welke strategieën het best werken voor je bedrijf of organisatie.

1. Contentmarketing #

Blogs, video's, artikelen, nieuws, podcasts. Contentmarketing is een manier van marketing waarin, zoals de naam suggereert, content de belangrijkste rol speelt. Alles wat op je website kan verschijnen valt onder content. Zie content als inhoud van het internet.

Het doel van de content is simpel. Je wil de aandacht trekken van potentiële klanten. Door veel en vooral waardevolle content te publiceren heb je de kans onder de ogen te komen van mensen die je bedrijf (nog) niet kennen. Het doel van contentmarketing is dus niet direct meer te verkopen. Zie contentmarketing als een tools om naamsbekendheid te creëren. Later kun je de focus verschuiven op sales.

De doelen van contentmarketing:

  • Vergroot het bereik van je boodschap door middel van je content.  Wanneer je content inzet om je naamsbekendheid te vergroten is het eerste doel zoveel mogelijk mensen te bereiken. Hoe meer ogen je content zien, hoe meer mensen bekend worden met je bedrijf. Je kunt het bereik eenvoudig meten door de bezoekersaantallen van je website goed in de gaten te houden. Ook social media shares en likes zijn goede indicaties van het succes van je content.
  • Bezoekers omzetten in leads. Je kunt content gebruiken om de relatie tussen jou en je bezoeker te versterken. Wellicht zijn ze geïnteresseerd, willen ze meer informatie en downloaden ze een brochure van je website. Om de brochure te ontvangen vullen ze hun e-mailadres is. Dit e-mailadres maakt het mogelijk om later nogmaals contact te leggen met de bezoeker en deze mogelijk om te zetten in een lead.
  • De relatie met bestaande klanten versterken. Niet alleen nieuwe klanten maar vooral bestaande klanten zijn voor veel bedrijven een belangrijke bron van inkomsten. Door regelmatig nuttige en interessante content te publiceren herinner je je bestaande klanten aan de mogelijkheden die je biedt. Je zult in het geheugen van je klant blijven en wanneer ze iets nodig hebben wat jij aanbiedt, zullen ze als eerst aan jou denken en niet aan je concurrent.

Lead: een geïnteresseerde bezoeker welke de potentie heeft om klant te worden.

2. Social Media Marketing #

Content maken is stap één. Maar je content moet gezien worden voor dat het iets kan doen. Een goede online marketing aanpak is niets zonder social media. Social media wordt gebruikt om je content onder de aandacht te brengen. Als bedrijf maak je eenvoudig en snel een account aan om je content te publiceren.

Rolex weet goed gebruik te maken van Instagram. Ze hebben ruim 8.3 miljoen volgers. elk bericht krijgt meer dan 100.000 likes en duizenden reacties. Ze posten qualiteit foto's en close-ups van hun beste producten. Een linkje in de biografie verwijst naar het product dat als laatst gepromoot is.

Geen volgers? Geen probleem?

Wanneer je net begint met online marketing heb je nog geen volgers en dus geen bereik. Advertenties kunnen een belangrijke rol spelen om je social media accounts een populariteits boost te geven. Zowel Facebook als Instagram bieden ongelofelijk veel opties om te adverteren.

Social media marketing (SMM) is perfect voor de volgene doelen:

  • Het bereik van je boodschap vergroten. Elk social media kanaal biedt veel opties om de resultaten van je berichten te bekijken. Je ziet hoeveel mensen een bericht hebben gezien, hoe vaak mensen de interactie met je pagina zijn aangegaan en hoeveel mensen jou willen volgen. Deze statistieken vertellen precies hoe je scoort en hoeveel mensen je daadwerkelijk bereikt.
  • Mensen kennis laten maken met je website. Wanneer jij content op je website hebt opgenomen wil je dat mensen deze content vinden. Social media is de perfecte manier om nieuwe bezoekers naar je website te halen. Door een advertentie te plaatsen mét link naar je website zul je in staat zijn nieuwe bezoekers te trekken en in de gaten te houden. Zijn ze geïnteresseerd? Klikken ze op je bericht? Zo ja, hoelang blijven ze op je website?  Door de statistieken in de gaten te houden krijg je direct feedback. Je kunt goed uittesten wat werkt, en wat niet. Zo kun jij op elk moment je boodschap aanpassen zodat het past bij de mensen die jij wil bereiken.

3. E-mailmarketing #

E-mailmarketing is de belangrijkste methode uit heel dit hoofdstuk. In dit artikel lees je wat e-mailmarketing is en waar het voor wordt gebruikt. In het kort: e-mailmarketing zorgt dat geïnteresseerde klanten daadwerkelijk klant van je worden.

E-mailmarketing draait om het vergaren van een e-mailadres en het versturen van inspirerende emails om de geïnteresseerde klant over de streep te trekken.

Wanneer iemand zijn of haar e-mailadres overhandigd is dit een teken van interesse. Via verschillende e-mails wil je deze interesse vasthouden én vergroten. Wanneer de klant er klaar voor is verwijs jij naar het product waarvan de kans groot is dat het wordt aangeschaft.

Hier volgen enkele doelen van e-mailmarketing:

De geïnteresseerde bezoeker (prospect) warm laten lopen voor je product. Net als je social media berichten zijn e-mails belangrijke triggers voor je klant. Vooral omdat je de e-mails kunt personaliseren en persoonlijk kunt worden met je prospect.

De potentiële klant binnenhalen. Met veel e-mailmarketing tools kun je goed zien hoeveel mensen je e-mails openen. Wanneer veel van je prospects je e-mails openen en lezen kun je de gok wagen ze binnen te halen. Na een reeds van e-mails verstuur je een tijdelijke actie waarvan jouw prospect exclusief gebruik kan maken. Met een beetje geluk maakt je prospect hier gretig gebruik van en is de cirkel rond. De klant is binnen.

Online marketing voor voor jouw organisatie #

Je hebt nu kennis gemaakt met de drie vormen van online marketing. Om te beginnen beslis jij welke vorm het beste bij jouw situatie past, doe je meer onderzoek naar het onderwerp en ga je stap voor stap aan de slag. Hulp nodig? Hieronder lees je hoe je per onderdeel kunt beginnen.

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

Trek meer bezoekers en klanten naar je website.

Download nu de handleiding