- Alles over SEO -

SEO Checklist voor 2023: Alle SEO tips voor je Website

Dennis Adriaansen
februari 14

Twijfel je of je overal aan hebt gedacht? Een fout op je website kan je websit eenvoudig om zeep helpen. Als Google je website niet goed kan bereiken geven ze je ook niet weer in de zoekresultaten.

Op deze vind je een uitgebreide SEO checklist die vol staat met SEO tips. Zo zorg je dat 2023 het jaar van jouw website wordt en je een plek in de top 3 resultaten inneemt.

De tips op deze pagina zorgen er al ruimte tijd voor dat ik bovenaan in Google sta. Op de zoektermen "Website vindbaar maken in Google", "Hoger in Google" en "Bovenaan in Google" sta ik consistent op nummer #1.

Wil je ook kans maken op die nummer 1 positie? Volg dan alle SEO tips in deze checklist en zorg dat jouw website in 2023 bovenaan in Google komt te staan

Helemaal bovenaan in google

segment Inhoudsopgave

    Laten we beginnen.

    1. Meld je website aan bij Google Search Console

    Google Search Console is de krachtigste tool om te gebruiken als je op zoek bent naar SEO tips. Dat niet alleen. Google Search Console levert alle tools waarmee je een betere vindbaarheid realiseert.

    Denk hierbij aan:

    • Het laten zien waar je in Google staat
    • Op welke zoekwoorden je gevonden wordt
    • Hoevaak je wordt weergeven
    • Of er problemen zijn bij het indexeren van je pagina’s

    De lijst van mogelijkheden is eindeloos. In een later artikel schrijf ik alles over Google Search console en hoe je de tool inzet om de SEO van je website te verbeteren.

    Wil je je website aanmelden bij Google? In het artikel "je website aanmelden bij Google" lees je stap voor stap hoe je dit doet.

    Search console homepagina

    Maar natuurlijk is er meer dan alleen Search Console. Er is een andere tool die super waardevolle informatie biedt waarmee je je website eenvoudig verbeterd.

    2. Installeer Google Analytics

    Waar Search Console laat zien hoe bezoekers je website weten te vinden, laat Google Analytics zien hoe je bezoeker zich gedragen.

    Google analytics pagina

    Je ziet:

    • Welke pagina’s ze bezoeken
    • Hoeveel tijd ze op je site doorbrengen
    • Via wek apparaat ze je website bezoeken
    • Vanaf weke andere websites ze af komen
    • En andere statistieken zoals de bouncepercentage, gemiddelde bezoektijd en pagina’s per sessie.

    3. Installeer SEO plugins

    Plugins zijn stukjes code die je in je website kunt “pluggen”. Deze plugins helpen bij het analyseren van je website, de teksten en eventuele andere factoren waar Google naar kijkt om je vindbaarheid te verbeteren.

    Daarom hebben ik als tip: voeg een professionele SEO plugin toe aan je website.

    Voor WordPress adviseren we YoastSEO, deze Plugin van Nederlandse bodem is al jaren de marktleider van de SEO plugins voor WordPress. De plugin geeft je tips om je vindbaarheid te verbeteren en laat je zien hoe je pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten.

    Yoast SEO wordpress plugin

    Voor CraftCMS gebruiker raden wij SEOmatic aan. Deze plugin laat je eenvoudig ie meta tags aanpassen, een sitemap genereren en nog veel meer!

    Seomatic banner craftcms

    We raden echt aan een van deze plugins te gebruiken als je niet over een maatwerk website bezit.

    Deze plugins zijn goed getest en worden gebruikt door miljoenen websites van over de hele wereld.

    4. Check je sitemap.xml in Search Console

    Oké eerst, wat is een sitemap?

    Een sitemap is een XML bestand dat een volledige weergave kent van alle beschikbare pagina’s op je website. In de sitemap staan de URLs die door bezoekers en Google benaderd mogen worden.

    Coverage seo search console

    Met een sitemap geef je aan welke URL’s Google moet crawlen en indexeren. {linkjes naar crawlen en indexeren}.

    5. Is je site met zowel www. als zonder www. te bereiken?

    De beste SEO experts krijgen vaak als tip: “avoid duplicated content”. Oftewel voorkom gedupliceerde content.

    Wanneer je website via zowel www. als zonder www. prefix benaderd kan worden loop je het gevaar dat Google al je pagina’s onder duplicated content schaart.

    Het www. stukje dat voor de URL van je website staat is een subdomein. En je staat vrij om subdomeinen te gebruiken. Echter dient hier uitsluitend unieke content op gepubliceerd te worden.

    Check dus of de www. variant van je website correct wordt geredirect door middel van een 301 redirect. Dit vertelt Google precies weke versie van je website correct is. Zo hoef je je geen zorgen te maken over duplicated content.

    6. Kijk of Google je pagina’s kan indexeren (in Search Console)

    In Google Search console kan je goed zien welke pagina’s door Google gezien worden. Onder het kopje “converage” zie je alle valide pagina’s óf pagina’s die errors bevatten.

    Als je belangrijkste pagina’s niet worden geïndexeerd hebben we als Tip om te onderzoeken wat het probleem is en dit zo snel mogelijk op te lossen.

    7. Dubbelcheck je website beveiliging (https, SSL-certificaat)

    8. Gebruik SEO-vriendelijke URL’s

    9. Bekijk eventuele foutmeldingen van je website

    10. Spoor crawl problemen op in Search Console

    11. Check je pagespeed score bij Google

    12. Test je website via Google Lighthouse (Google Chrome)

    13. Doe een schema.org markup test

    14. Check de bestandsgrootte van je afbeeldingen

    15. Spoor dubbele pagina titels en omschrijvingen op

    16. Test je website op verschillende apparaten (desktop, tablet en mobiel)

    17. Test je website in verschillende browsers (Browserstack)

    18. Test het contactformulier van je website

    19. Vraag een vriend of kennis voor feedback

    20. Herhaal alle bovenstaande punten eens per maand

    21. Is je site mobielvriendelijk? (Google mobile friendly test)

    22. Test het contactformulier op je website!