- Alles over SEO -

SEO strategie: Hoe maak je een SEO strategie voor 2023

Dennis Adriaansen
oktober 4

Zoekmachine optimalisatie is niet meer wat het geweest is. Er is flink wat veranderd de afgelopen tijd. Een ijzersterke SEO strategie is nodig om de concurrentie voor te blijven.

Op deze pagina ga je precies lezen hoe je een effectieve SEO strategie opzet en deze stap-voor-stap toepast.

Een SEO strategie is een actieplan waarmee je je website verbeterd om beter gevonden te worden in zoekmachines. Het is een gedetaileerd to-dolijst dat helpt om meer bezoekers aan te trekken en je organisatie bekend te maken.

Een SEO strategie:

  • Helpt je een richting te bepalen
  • Voorziet je van duidelijke stappen
  • Verhoogt je vindbaarheid
  • Verbeterd de kwaliteit van je website

Op deze pagina lees je precies hoe je een effectieve SEO strategie uitzet en deze stap voor stap uitvoerd.

Ben je nieuw in de wereld van SEO? Hier lees je wat SEO is en hoe het werkt.

Hieronder staan alle stappen waarmee je een sterke SEO strategie maakt.

1. Maak een lijst met zoekwoorden

Heb je een lijst met zoekwoorden gereed? Je SEO strategie draait volledig om de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Waar zoeken potentiele klanten naar? Hoe formuleren zij de zoekopdracht?

Er zijn verschillende manieren om de juiste zoekwoorden te bepalen, bijvoorbeeld een goed zoekwoord onderzoek. In een zoekwoord onderzoek duik je de statistieken van je website in en analyseer je de huidige vindbaarheid van je pagina's. Hiervoor heb je een Google Search Console account nodig en een geverifieerde site.

Heb je nog geen Search Console ingesteld? Dat kan hier: website aanmelden bij Google Search Console

Is je site geverifieerd en is er data aanwezig? Dan kun je door gaan.

Na het inloggen. Klik je links op de pagina op "Overview". Vervolgens klik je rechts op "Full report". Je ziet nu een overzicht van alle zoekwoorden waarop je website op dit moment wordt gevonden. Klik hier vervolgens op het potlootje naast "Last 3 months".

Er opent een scherm waarin je de data kan filteren. Selecteer in dit scherm "COMPARE". In dit gedeelte kun je data vanuit verschillende periodes met elkaar vergelijken.

Klik vervolgens op "Compare last 28 days to previous period". We gaan namelijk kijken op welke zoekwoorden onze pagina's zijn weergegeven.

Wij zijn specifiek op zoek naar zoekwoorden waarbij het aantal weergave en hoog is, maar waar de website onderaan of nipt op pagina twee worden weergegeven. Dit zijn pagina's waarop je veel verkeer kunt winnen.

Stap 4 zoekwoord vinden

Klik op "APPLY" om door te gaan naar het volgende scherm.

In het volgende scherm staan vier belangrijkse filters. Je kunt de vier filters aan en uit zetten om de volgende gegevens te bekijken:

  1. Totaal aantal kliks (Total clicks)
  2. Aantal weergave (total impressions)
  3. Gemiddelde CTR (Average CTR)
  4. Gemiddelde positie (Average position)

Zet voor nu alleen Aantal weergave (paars) en Gemiddelde positie (orange) aan.

Scroll vervolgends naar onderen. In de rij boven de statistieken zie je verschillende rijen. Voor nu is de rij "Position Last 28 days" belangrijk. Klik op de titel van de rij zodat er een rij met nullen onstaan.

Nu wordt het interessant: Scroll naar beneden en klik op het pijltje naar rechts.

Er verschijnen nieuwe rijen met zoekwoorden. Zie je in dezelfde rij enkel nog het getal 0 staan? Klik dan nog eens op het rechter pijltje. Klik net zo lang totdat de nullen veranderen in cijfers hoger dan 4.

Dat niet alleen. Kijk ook naar de rij "Impressies Previous 28 days".

Je bent op zoek naar het resultaat waarbij de Positie afgelopen 28 dagen boven de 4 is en het aantal impressies van de afgelopen 28 dagen hoog is. Het zit zo: de zoekwoorden die voldoen aan deze criteria hebben een bovengemiddeld bereik. Je website scoort er al goed op.

Het is een belangrijke stap binnen de strategie omdat het laat zien welke zoekwoorden interessant zijn en op welke zoekwoorden je de stratgie moet inrichten.

Maar er is meer.

Wanneer je al weet op welke zoekwoorden je gevonden wil worden, is het waardevol om de volgende gegevens te bekijken.

Klik op "PAGES" in het gearceerde gedeelte hieronder.

Stap 8 zoekwoord vinden

Herhaal hier hetzelfde principe. Dus:

  • Vind een pagina waarvan het aantal Impressies hoog
  • en waarvan de Gemiddelde positie hoger dan 4 is

Klik vervolgens op het tabje "QUERIES". De resultaten die je nu te zien krijgt gelden voor de pagina welke je zojuist hebt geselecteerd. Echter: nu zie je alle zoektermen waarop die specifieke pagina wordt weergegeven.

Herhaal hier nogmaals het proces.

Vind het zoekwoord met veel Impressies maar met een positie hoger dan 4.

Gefeliciteerd! Je ziet nu een lijst met potentiele zoekwoorden voor je strategie.

Geen data in Search Console?

Als je website nieuw is, je nog niet gekoppeld bent met Search Console of er nog geen data beschikbaar is zijn er andere manieren om zoekwoorden te selecteren voor je SEO strategie.

Voor deze stappen verwijs ik naar mijn artikel: Zoekwoord onderzoek 2023

2. Analyseer de top 10

De volgende stap in de strategie is het analyseren van de websites op pagina één. Je gaat kijken waarom deze website hier staan en wat ze gemeen hebben.

Er zijn specifieke onderdelen waarop je moet letten:

  1. Paginatitels
  2. Tekst in zoekresultaat
  3. Site architectuur
  4. Kopteksten
  5. Type "content"

Komen er verschillende zaken overeen? Dan weet je dat dit een belangrijke reden is waarom deze pagina's deze posities hebben. Als je wil ranken zal je dus dezelfde of een vergelijkbare aanpak moeten kiezen.

Je moet kijken hoe de pagina's zijn opgebouwd en welke informatie ze bevatten. Je wil namelijk zorgen dat je website nog beter is dan de websites die nu bovenaan staan.

Maar er is meer.

Ik ga je laten zien hoe je door de competitie te bekijken nieuwe kansen kan ontdekken. Het is simpel en opent mogelijkheden voor je SEO strategie.

Voor het voorbeeld zoek ik op Google op "online marketing" en klik het eerste resultaat aan.

Result serp 1

Vervolgens open in SEMrush en plak de URL van het eerste resultaat. Er verschijnt een enorme bak aan nuttige informatie. Voor nu richten we ons op de tabel met alle zoekwoorden.

In de tabel zie je op welke zoekwoorden de website allemaal gevonden wordt. Dit overzicht dient als inspiratie en helpt je kiezen op welke zoekwoord(en) jij je gaat richten.

3. Genereer hoge kwaliteit content

In de vorige stappen heb je onderzocht welke websites er op dit moment bovenaan staan, op welke zoekwoorden zij zich richten en wat voor content deze pagina's serveren.

Nu ben jij aan zet. Als je goed gevonden wil worden moet je je website voorzien van originele content.

Met originele content laat je je bezoekers jouw perspectief of mening zien. Het is een manier om een band op te bouwen met je lezers en je kennis over te brengen.

Maar dat is niet het enige.

Google is ontworpen om unieke content te detecteren en websites hiervoor te belonen met een hoge positie. Daarom is het genereren van unieke content het belangrijkste onderdeel van je SEO strategie.

Dus, laten we kijken hoe je unieke content genereert dat van top kwaliteit is en je website hoog in zoekresultaten laat ranken.

Bepaal het "type" content

Als je weet wat je zoekwoorden zijn en welke informatie je pagina moet bevatten wil je kiezen in welk format je de informatie toont.

Elk type content vereist een andere aanpak en indeling van de website. Enkele voorbeelden ter inspiratie:

  • How-tos
    How-tos laten stap voor stap zien hoe je bezoeker een bepaald doel behaald. Voorbeeld: "hoe verwijder ik onkruid uit mijn tuin?"
  • Listicle (een lijst)
    Een listicle is een lange opsomming van het een of ander. Denk bijvoorbeeld aan de "Top 25 films van 2023"
  • Case studies
    Een casestudie laat zien hoe je klanten in het verleden hebt geholpen, wat je werkwijze is en wat de resultaten daarvan waren