w SEO-teksten schrijven: De 10 regels voor sterke SEO-teksten | Start en Groei
Bovenaan in Google?
menu
Home
navigate_next
SEO-teksten…

SEO-teksten schrijven: De 10 regels voor sterke SEO-teksten

DennisAdriaansen , 24 apr. 2022
Leestijd : 13 minuten

Wil je krachtige SEO teksten schrijven waarmee je snel beter scoort in Google?

Dan is dit artikel voor jou.

Het schrijven van SEO-teksten is echter lastig. Je wil een bepaalde boodschap overbengen maar de twijfel slaat toe:

  • Welke informatie is het belangrijkst?
  • Is de informatie die ik belangrijk vind ook nuttig voor de lezer?
  • Uit hoeveel woorden moet de tekst bestaan?
  • Schrijf ik mijn tekst voor Google of voor mijn bezoekers?
  • Welke schrijfwijze moet ik hanteren?

In dit artikel lees je alle antwoorden op de bovenstaande vragen en lees je hoe je overtuigende teksten kan schrijven en daarmee je website beter vindbaar maakt in Google.

Inhoudsopgave

    Je gaat zo lezen hoe je sterke SEO-teksten schrijft.

    Stel jezelf eerst twee vragen:

    1. Welke specifieke problemen hebben je bezoekers?
    2. Welke oplossingen kun jij bieden voor deze problemen?

    Schrijf de antwoorden op en lees daarna verder.

    De sleutel tot sterke SEO-teksten is het kennen van je doelgroep, weten welke problemen er spelen om vervolgens sterke teksten te schrijven waarin je vertelt hoe het probleem kan worden opgelost.

    Om te weten hoe je sterke SEO-teksten schrijft moet je eerst weten wat we precies verstaan onder SEO-teksten.

    Wat zijn SEO-teksten?

    SEO-teksten zijn webteksten die rijk zijn aan zoekwoorden .

    Dat niet alleen.

    Sterke SEO-teksten zijn teksten die worden geschreven rond een specifiek onderwerp.

    Met relevante SEO-teksten maak je je website beter zichtbaar in de organische zoekresultaten van Google.

    SEO-teksten worden geschreven om hoger in Google te komen.

    Maar er zijn flink wat valkuilen.

    Het schrijven van goede SEO-teksten is lastiger dan vele denken.

    SEO-teksten draaien namelijk niet alleen om Google.

    De teksten op je website draaien om je bezoekers.

    Gecombineerde seo tekst google

    Het is dus niet alleen belangrijk om SEO-teksten te schrijven voor Google.

    Maar zeker voor je bezoekers.

    Het zit zo:

    Goede SEO-teksten maken je niet alleen beter vindbaar. SEO-teksten zorgen voor een hoge gemiddelde bezoektijd, lage bouncepercentages en sturen positieve UX-signalen naar Google.

    Klinkt ingewikkeld hé.

    Maar met de tips hieronder stelt het allemaal niet gek veel voor.

    Hoe SEO-teksten je website vindbaar maken

    Het is geen geheim dat SEO-teksten belangrijk zijn als je beter vindbaar wil zijn.

    Maar hoe zorgen SEO-teksten dat je hoger in Google komt?

    Het zit zo.

    Goede geschreven SEO-teksten maken je website toegankelijk.

    Omdat je teksten eenvoudig weglezen en de informatie voor zowel Google als je bezoeker gestructureerd wordt aangeboden verhoog je de gebruiksvriendelijkheid van je website in het geheel.

    Bezoekers kunnen je informatie snel vinden, blijven lang op je pagina en keren vaker terug. Je bezoekers zijn simpelweg tevreden.

    Wanneer je bezoekers niet tevreden zijn merkt Google dit op.

    Je bezoekers zenden zogeheten UX-signalen uit naar Google die laten zien dat gebruikers niet hebben gevonden waarna ze zochten.

    Voor Google een teken dat ze jouw website minder moeten weergeven.

    Hoe je dat voorkomt? Dat lees je hieronder.

    Laten we kijken hoe je sterke SEO-teksten voor je webstie schrijft

    De 10 regels voor sterke SEO-teksten

    Web en SEO-teksten komen in alle vormen en maten. Veel SEO-content schrijven is goed voor Google. We weten dan ook allemaal dat zoekwoorden belangrijk zijn.

    Maar we maken ook allemaal dezelfde fouten.

    We schrijven lange teksten en en proberen zoveel mogelijk informatie aan onze bezoekers over te brengen.

    Wat vaak resulteert in een lange brij tekst waar een gemiddelde bezoeker niet doorheen komt.

    Je bezoekers haken hierdoor af en je website daalt in de zoekresultaten.

    Hoe je dat voorkomt? Dat lees je hieronder.

    1. Verbeter de UX signalen met SEO teksten

    In het artikel Hoger in Google komen vertelde we al eerder over UX signalen.

    UX signalen zijn belangrijke signalen die aan Google worden doorgegeven wanneer bezoekers je website gebruiken.

    Deze signalen vertellen aan Google hoe tevreden bezoekers zijn met je website.

    Google gebruikt de signalen namelijk om de kwaliteit van je website te bepalen.

    Dit doen ze door het bouncepercentage en de gemiddelde tijd op je website te meten.

    UX signalen zijn zo belangrijk dat alle andere tips hier op gericht zijn.

    2. Deel SEO-teksten zorgvuldig in

    Zomaar teksten schrijven in de hoop dat je website beter gevonden wordt is geen goed idee.

    Je lezers haken af, en Google dus ook.

    Google weigert je website te tonen als je de teksten niet zorgvuldig hebt geschreven.

    Een teken dat je de teksten niet zorgvuldig hebt geschreven is de indeling.

    Een goede SEO-tekst helpt je bezoekers een weg te vinden door de informatie waarover je schrijft.

    Een goede introductie, duidelijke kopteksten en een heldere pagina-indeling helpen hierbij.

    We laten zien hoe:

    Ga naar Udemy (een website waar je online cursussen kunt volgen).

    Zakelijk bloggen udemy

    Zoek naar cursussen die passen bij het onderwerp van je website.

    Klik op: zakelijk > Ondernemerschap > Bloggen > eerste resultaat.

    Het eerste resultaat: "Cursus: Strategisch bloggen voor lezer én Google"

    Selecteer bloggen udemy

    We zien 21 beoordelingen en een score van 4.2 van de 5 sterren.

    Dat betekent dat de cursus goed ontvangen wordt.

    Dat niet alleen.

    Je ziet dat 43 mensen hebben betaald om de cursus te volgen.

    Dat is een teken dat de content sterk is en door mensen wordt gewaardeerd.

    Nu, bekijk de cursus en scroll omlaag.

    Cursus inhoud

    Daar vind je de exacte inhoud van de cursus.

    Hoe dit helpt met het schrijven van SEO-teksten?

    Nou, het is de perfecte blueprint voor op je pagina.

    Seo teksten content

    Het is een bewezen format dat je kunt gebruiken om je pagina overzichtelijk in te delen.

    En nee, je wil de content niet stelen. Maar je kunt er genoeg inspiratie vandaan halen en je eigen draai eraan geven.

    Maar er is meer.

    3. Voeg signaalwoorden toe aan je SEO-teksten

    Zodra er iemand via een zoekmachine je website bereikt kunnen er drie dingen gebeueren:

    1. Ze vertrekken binnen enkele seconden
    2. Ze lezen de eerste 20 regels van je tekst
    3. Ze zijn gepakt en lezen je SEO tekst van A tot Z

    Voor welke kies jij?

    Als bezoekers lang op je pagina's verblijven en veel van je teksten lezen vertelt dit dat ze erg tevreden zijn met de informatie op de pagina.

    Tijd op pagina vs positie google

    En zoals je weet meet Google meet hoe tevreden bezoekers zijn die je website via Google hebben gevonden.

    Bezoekers die lang blijven geven veel positieve signalen aan Google.

    Maar hoe doe je dat?

    Hoe houd je je bezoekers zo lang mogelijk op je website?

    Oftewel hoe verhoog je de gemiddelde bezoektijd van je pagina's?

    Simpel:

    Je gebruikt signaalwoorden in je SEO teksten.

    Maar wat signaalwoorden zijn?

    Signaalwoorden zijn woorden die de verschillende teksten op een pagina met elkaar verbinden.

    Het houd de aandacht van je lezers vast en begeleidt ze van boven tot onderaan de pagina.

    Signaalwoorden werken uitstekend voor SEO-teksten.

    Nog beter: ze zorgen er voor dat bezoekers lang op je pagina's blijven plakken en je pagina dus beter in Google wordt weergegeven.

    Tijd op pagina voorbeeld analytics

    Op al mijn pagina's gebruik ik signaalwoorden om mensen langer te laten lezen.

    Zoals je hierboven ziet werkt het buitengewoon goed.

    De afgelopen week bleven mijn bezoekers gemiddeld zo'n 15 minuten op mijn pagina's lezen!

    Dat is enorm!

    Het enige wat ik heb gedaan? Signaalwoorden toevoegen.

    Signaalwoorden die goed werken zijn:

    • Dat niet alleen:
    • Ik leg het uit:
    • Het zit zo:
    • Bijvoorbeeld:
    • Als in:
    • Het wordt nog beter:

    Maar er is meer:

    4. Gebruik bekende copywriting-formules

    Schrijven is al eeuwen oud. En ook op je website gelden dezelfde principes om mensen te overtuigen, te inspireren of anderszins aan te zetten tot actie.

    Copywrite formule

    De simpelste formule is: Probleem > Voorbeeld > Oplossing

    Het zit zo.

    Iedereen op Google heeft een vraag.

    Ze zijn op zoek daar informatie, vaak een specifiek antwoord op een specifieke vraag.

    Als je de bovenstaande formule gebruikt laat je zien dat je het probleem van je lezers begrijpt én dat je een oplossing hebt.

    Maar niet voordat je laat zien dat je het probleem eerder hebt verholpen.

    Voorbeeld probleemstelling webteksten

    Op mijn pagina "Je website vindbaar maken op Google" zie je een voorbeeld.

    Ik begrijp dat mijn lezers op zoek zijn naar informatie om hoger in Google te komen.

    Maar ik erken ook dat het lastig is om je website beter vindbaar te krijgen.

    Daarom begin ik met dit statement om te laten zien: "He ik begrijp je, lees verder want ik ga je zo een oplossing bieden".

    5. Trek de aandacht met een vraag

    Weet je wat van menselijke psychologie?

    Ik in eerste instantie niet. Maar toen ik dit ontdekte veranderde alles.

    Het veranderde de manier waarop ik het nieuws kijk, hoe ik online naar informatie zoek en zelf hoe ik films en series ervaar.

    Wat het is? Nou kijk:

    Mensen zijn geprogrammeerd om antwoorden te vinden op vragen of open eindjes. Ze blijven onbewust zoeken totdat ze een antwoord hebben gevonden.

    Waarom denk je dat kruiswoordpuzzels zoveel gespeeld worden? Of waarom een spannende film je zo lang voor de TV kan houden?

    We willen de antwoorden weten. We willen weten hoe het afloopt. We rusten niet voordat we het stukje ontbrekende informatie hebben gevonden.

    En weet je wat het beste is:

    We zijn ons volledig onbewust van dit gegeven. Maar we delen allemaal hetzelfde verlangen om antwoorden te vinden op specifieke vragen.

    In één van de volgende tips leg ik precies uit hoe je hier optimaal gebruik van maakt.

    6. Gebruik de "situatie-hack" methode

    Deze strategie is een van de meest gebruikte technieken in de reclamewereld.

    Met de siutatie-hack methode creer je verlangen bij je lezer en laat je ze proeven aan succes.

    Het werkt zo:

    1. De gewenste situatie: laat je lezer voorstellen hoe het zou zijn als ze hun doelen hebben behaald
    2. De huidige situatie: vertel ze waar ze nu staan
    3. Bied de oplossing: laat zien hoe je helpt je lezer de gewenste situatie te bereiken

    Veel teksten op het web zetten 1 of maximaal 2 van de bovenstaande onderdelen in.

    Maar een combiniatie van de drie maakt het geheel tot wel 10 x effectiever.

    Hieronder zie je dat ik deze techniek hier toepas:

    Copywrite formule bridge

    Ik vertel dat SEO-teksten helpen om snel beter te scoren in Google.

    Maar ik vertel ook dat SEO-teksten schrijven lastig is en waarschijnlijk veel vragen bij je oproept.

    Deze introducite pakt je aandacht en zorgt dat je verder wil lezen.

    En het is logisch. Deze introductie checkt alle boxes:

    • Sluit aan bij je zoekopdracht
    • Bevat emotie
    • Stelt vragen
    • Voegt een belofte toe
    • Geeft een voorbeeld

    Deze techniek werkt perfect om je lezers aan te moedigen de rest van je content te consumeren.

    De bovenstaande tips helpen je bij het schrijven van sterke SEO-teksten die je beter vindbaar maken in Google.

    Maar er is meer:

    Extra tips voor sterke SEO-teksten

    Lange teksten lezen via een scherm is vervelend.

    Als je wil dat mensen een artikel op je website lezen wil je het lezen van de SEO teksten zo makkelijk mogelijk maken.

    Heb je makkelijk te lezen teksten die geoptimaliseerd zijn voor Google, dan resulteert dit in meer gelezen content en meer terugkerende bezoekers.

    In dit artikel lees je 7 tips om je teksten eenvoudig beter leesbaar te maken.

    Na het lezen van het artikel heb je sterke SEO-teksten en is schrijven voor Google niet eens zo lastig meer.

    Maar eerst: een belangrijke tip:

    1. Richt je op een specifieke bezoeker

    Zorg dat de SEO-teksten op je website 100% in teken staat van jouw klant.

    • Wie is de doelgroep?
    • Wie gaat de teksten lezen?

    Wanneer je een artikel schrijft over de omzetstijging in de autobranche formuleer je de zaken formeel.

    Dit is anders wanneer je schrijft over het lerarentekort op basisscholen.

    In beide gevallen moet je tekst goed leesbaar zijn.

    Stel je voor: Je tekst heeft maaréén enkele kans om een bezoeker te overtuigen.

    Eén kans om de bezoeker aan je te binden.

    Bepaal voor jezelf:

    • Wat ga je zeggen?
    • Wat gaat hij zeggen?
    • Wat zijn de bezwaren en, hoe neem je die weg?
    • Op welke mogelijke manieren kan ik deze lezer helpen
    • Hoe creëer ik een win-win situatie?

    Hoe meer scenario's je kunt bedenken des te meer waardevolle informatie je beschikbaar hebt. Met deze informatie beantwoord je vragen, help je jouw bezoeker met hun problemen en maak je de teksten op je website de moeite waard.

    2. Voorkom onduidelijkheid

    Je tekst moet leesbaar zijn. Wanneer je bezoekers moeten nadenken tijdens het lezen ben je ze kwijt.

    Voorkom Jargon oftewel zakelijke termen die voor iedereen om je heen duidelijk - maar voor mensen van buitenaf volstrekt onbekend zijn.

    Wat ik hiermee wil zeggen:

    • Ondduidelijkheid zorgt voor twijfel
    • Bij twijfel verlaten bezoekers je website
    • De bounce-percentage van je website neemt toe
    • Google stelt je website minder vaak voor in de zoekresultaten
    • Je zakt in Google

    Het schrijven van een goede tekst kan dus cruciaal zijn voor SEO.

    Hoe langer de bezoeker wordt vastgehouden door de tekst, hoe positiever deze tekst voor SEO is.

    3. Schrijf duidelijke en korte teksten

    Kleine stukjes tekst zorgen dat je lezer door je tekst vliegt en geen moment twijfelt om je pagina te verlaten. Wanneer je de bezoeker verrast met een lange paragraaf is de kans klein dat deze gelezen wordt.

    Zorg dat je paragrafen duidelijk en overzichtelijk zijn. Voor elk artikel wordt aangeraden te beginnen met de belangrijkste informatie en te verduidelijken met details en aanvullende informatie.

    4. Gebruik korte zinnen

    Probeer elke zin kort en compact te houden. Korte zinnen zijn makkelijk te lezen én te begrijpen. Daarnaast voorkom je typefouten en grammaticale fouten in de tekst.

    5. Gebruik bucket brigades om de nieuwsgierigheid te verhogen

    Bucket brigades zijn woorden zoals "Omdat, "Hierdoor", "Daarom" of "Maar", "daarentegen" en "bovendien". De juiste bucket brigade functioneert als cement tussen de zinnen en maakt de zinnen stukken leesbaarder.

    Ze zorgen ervoor dat je lezer weet dat er informatie gaat komen en bereidt hen hierop voor.

    6. Schrijf lijstjes zoals deze

    Lijstjes worden zowel door Google als ons eigen brein goed ontvangen. Een lijst is namelijk een gestructureerd stukje informatie wat goed door ons brein te verwerken is.

    We worden dagelijks overspoeld met informatie en ons brein is op zoek naar shortcuts om dit proces te versnellen. Je boodschap verpakken in een lijst zorgt er dus direct voor dat je tekst beter gelezen wordt.

    Een lijst op een webpagina werkt als een magneet en trekt direct de aandacht.

    7. Schrijf over gevolgen, niet over hulpmiddelen

    Wanneer je een heel artikel wijdt aan je dienst of product ligt het voor de hand om over het product te praten. Maar schrijven over je product raakt de lezer niet waar je hem moet raken.

    Mensen kopen op emotie en je product an sich speelt niet in op deze emotie. De gevolgen van en het gebruik van het product en het resultaat daarvan wel.

    Daarom zorgen goede reclames voor een lach of traan. Ze weten ons te raken.

    8. Gebruik een metafoor om lastige onderwerpen makkelijk te maken

    De laatste en meest waardevolle tip: Gebruik een metafoor of een kort verhaal om complexe informatie toegankelijk te maken. Een verwarrende tekst gaat weinig mensen boeien.

    Tijdens het lezen van een moeilijke en verwarrende tekst ligt de focus teveel op het ontrafelen van de betekenis in plaats van het inzien van de waarde.

    Een goede schrijver weet de waarde van zijn product of dienst te verpakken in een duidelijk verhaal, een analogie of metafoor. Zo breng je je boodschap over en zorg je dat de informatie blijft "plakken."

    Alles samengevat

    Je hebt hierboven gelezen hoe SEO-teksten je website beïnvloeden. We hebben laten zien dat bezoekers UX-signalen naar Google sturen en we hebben laten zien hoe je hier zorgt dat dit vooral positieve signalen zijn.

    SEO-teksten zijn de sleutel tot betere vindbaarheid in Google en tevreden bezoekers.

    Om het nog eens te herhalen. SEO-teksten maken een wereld van verschil:

    • Ze genereren meer backlinks
    • Zorgen voor een laag bouncepercentage
    • Houden je bezoekers langer op je pagina's
    • Zorgen voor een hoge CTR
    • Stimuleren je bezoekers je pagina's te delen

    SEO-teksten hebben een enorme impact op je website en bepalen of en op welke positie je website wordt weergegeven.

    Dit is het wat voor nu.

    Heb je vragen? Of kunnen we je helpen met het schrijven van goede SEO-teksten? Laat iets van je horen.