SEO-teksten schrijven: in 10 stappen sterke SEO-content genereren

Laatste update september 26, 2022 door Dennis Adriaansen

Wil je krachtige SEO teksten schrijven waarmee je snel beter scoort in Google?

Dan is dit artikel voor jou.

Het schrijven van SEO-teksten is lastig. Je wil een bepaalde boodschap overbengen maar de twijfel slaat toe:

  • Welke informatie is het belangrijkst?
  • Is de informatie die ik belangrijk vind ook nuttig voor de lezer?
  • Uit hoeveel woorden moet de tekst bestaan?

Er zijn veel vragen om te beantwoorden.

In dit artikel vind je alle antwoorden op deze vragen.

En lees je hoe je overtuigende teksten schrijft waarmee je de SEO van je website verbetered.

Helemaal bovenaan in google

Vraag je je ook af hoe goede SEO-teksten schrijven precies werkt?

Voordat je bovenaan in Google komt,

moet je weten hoe je sterk SEO-teksten schrijft.

Op deze pagina lees je hoe je in 10 stappen sterke en vooral authentieke SEO-teksten schrijft.

Aanbevolen materiaal:

De10 tips helpen je om snel beter te scoren in Google.

Maar voor het zo ver is moet je antwoord geven op de twee onderstaande vragen.

Waarom?

Ze activeren je brein en ze inspireren je om sterke SEO-content te genereren.

  1. Welke specifieke problemen hebben je bezoekers?
  2. Welke oplossingen kun jij bieden voor deze problemen?

Schrijf de antwoorden op en lees daarna verder.

segment Inhoudsopgave

    De sleutel tot sterke SEO-teksten is het kennen van je doelgroep, weten welke problemen er spelen.

    Vervolgens schrijf je sterke teksten waarin je vertelt hoe het probleem wordt opgelost.

    Hierover zometeen meer.

    Wat zijn SEO-teksten?

    SEO-teksten zijn webteksten die rijk zijn aan zoekwoorden .

    Dat niet alleen.

    Sterke SEO-teksten zijn teksten die worden geschreven rond een specifiek onderwerp, oftewel rondom een specifiek zoekwoord.

    Met relevante SEO-teksten maak je je website beter zichtbaar in de organische zoekresultaten van Google.

    Maar er zijn flink wat valkuilen.

    Het schrijven van goede SEO-teksten is een stuk lastiger dan vele denken.

    SEO-teksten draaien namelijk niet alleen om Google.

    De teksten op je website draaien om je bezoekers.

    Gecombineerde seo tekst google

    Het is dus niet alleen belangrijk om SEO-teksten te schrijven voor Google.

    Maar zeker voor je bezoekers.

    Het zit zo:

    Goede SEO-teksten maken je niet alleen beter vindbaar. SEO-teksten zorgen voor een hoge gemiddelde bezoektijd, lage bouncepercentages en sturen positieve UX-signalen naar Google.

    Klinkt ingewikkeld hé.

    Maar met de tips hieronder stelt het allemaal niet gek veel voor.

    Hoe SEO-teksten je website vindbaar maken

    Het is geen geheim dat goede SEO-teksten je website beter vindbaar maken.

    Sterker nog.

    Zonder goede SEO-teksten wordt je website niet gevonden.

    • Je website bevat weinig waardevolle informatie
    • Bezoekers hebben moeite te vinden waarnaar ze zoeken
    • Het uitstappercentage van je pagina's is (veel te) hoog

    Goede geschreven SEO-teksten maken je website toegankelijk, zijn goed leesbaar, zijn gestructureerd en bevatten waardevolle informatie waarnaar je bezoekers op zoek zijn.

    Dat niet alleen.

    Teksten die prettig weglezen dragen bij aan een goede gebruikerservaring.

    En je weet ondertussen dat websites met een prettige gebruikerservaring beter scoren in Google.

    Tijd op pagina vspositie

    Maar dat is niet alles.

    Wanneer je website niet goed werkt of de teksten verwarrend zijn verlaten bezoekers je website direct.

    Ze klikken je site weg en keren voorlopig niet meer terug.

    En dit is een probleem.

    Google ziet namelijk wanneer mensen je pagina's vroegtijdig verlaten.

    Zien ze dat dit vaak gebeurd? Dan verlies je de vindbaarheid van deze pagina's.

    Je bezoekers zenden zogeheten UX-signalen uit naar Google die laten zien dat gebruikers niet hebben gevonden waarna ze zochten.

    Voor Google een teken dat je website niet gewaardeerd wordt.

    En als je website niet gewaardeerd wordt door je bezoekers, waarom zou Google er dan mensen naartoe sturen?

    Het is belangrijk te voorkomen dat je bezoekers je pagina's vroegtijdig verlaten.

    Hoe? Door SEO-teksten te schrijven die de aandacht van je bezoekers trekt, en weet vast te houden.

    SEO-teksten schrijven: de voorbereiding

    Het doel van je SEO-teksten is simpel: je bezoekers voorzien van informatie waarnaar ze op zoek zijn.

    Je wil je bezoekers stimuleren de volledige tekst op je pagina te lezen en zorgen dat ze zo lang mogelijk op je website blijven.

    Dit kan alleen als je precies weet naar welke informatie je bezoekers op zoek zijn.

    En vervolgens de teksten zo aantrekkelijk mogelijk maken.

    Alleen zo zorgen sterke SEO-teksten voor een betere vindbaarheid van je website.

    Maar hoe schrijf je boeiende teksten die de aandacht van je bezoekers weet vast te houden?

    Dit kan enkel en alleen wanneer je weet voor wie je precies schrijft.

    • Wie zijn de mensen die naar de informatie op je pagina's zoeken?
    • Welke karaktereigenschappen hebben deze personen?
    • Wat zijn hun dromen en ambities?
    • Welke zaken zijn het meest belangrijk voor ze?
    • En, welke problemen ervaren ze in het dagelijks leven waarmee jij ze kan helpen?

    Door antwoord te vinden op de bovenstaande vragen krijg je een goed beeld van je doelgroep.

    Het helpt je de SEO-teksten op je website op deze personen te richten.

    Hoe meer de lezers zich herkennen in de teksten, hoe meer betrokken ze zijn.

    De 10 regels voor sterke SEO-teksten

    Web en SEO-teksten komen in alle vormen en maten. Veel SEO-content schrijven is goed voor Google. We weten dan ook allemaal dat zoekwoorden belangrijk zijn.

    Maar we maken ook allemaal dezelfde fouten.

    We schrijven lange teksten en en proberen zoveel mogelijk informatie aan onze bezoekers over te brengen.

    Wat vaak resulteert in een lange brij tekst waar een gemiddelde bezoeker niet doorheen komt.

    Je bezoekers haken hierdoor af en je website daalt in de zoekresultaten.

    Hoe je dat voorkomt? Dat lees je hieronder.

    1. Verbeter de UX signalen met SEO teksten

    In het artikel Hoger in Google komen vertelde we al eerder over UX signalen.

    UX signalen zijn belangrijke signalen die aan Google worden doorgegeven wanneer bezoekers je website gebruiken.

    Deze signalen vertellen aan Google hoe tevreden bezoekers zijn met je website.

    Google gebruikt de signalen namelijk om de kwaliteit van je website te bepalen.

    De UX signalen die belangrijk zijn:

    • De bouncepercentage van een pagina
    • De gemiddelde bezoektijd van een pagina
    • De gemiddelde sessie-duur op je website
    • Het aantal bezochte pagina's per sessie

    Google zet geavanceerde software in om de bovenstaande UX signalen te meten. Sterker nog: ze passen de zoekresultaten automatisch aan wanneer de systemen van Google veranderingen in de UX signalen waarnemen.

    Stel je voor dat je een pagina online hebt staan: pagina X.

    De pagina wordt reeds goed door Google gevonden en er klikken zo'n 1000 mensen per dag op de link.

    Op een dag besluit je deze pagina offline te halen. Je verwijdert de pagina en gaat lekker op vakantie.

    De link van de pagina verschijnt nog steeds in de zoekresultaten. Maar mensen kunnen deze link niet meer bereiken.

    De pagina zal een 404 status serveren om de bezoeker te laten weten dat de pagina niet gevonden is.

    Google herkent de 404 status en bij herhaaldelijk zien van de 404 pagina schakelt het systeem van Google in en nemen ze maatregelen.

    De systemen beginnen met het verstoppen van je pagina en stellen daarvoor in de plaatst andere pagina's voor.

    UX signalen zijn hebben een enorme impact op de zichtbaarheid van je site, daarom zijn alle andere tips hieronder gericht op het verbeteren van de UX signalen van je website.

    2. Deel SEO-teksten zorgvuldig in

    Zomaar teksten schrijven in de hoop dat je website beter gevonden wordt is geen goed idee.

    Je lezers haken af, en Google dus ook.

    Google weigert je website te tonen als je de teksten niet zorgvuldig hebt geschreven.

    Een teken dat je de teksten niet zorgvuldig hebt geschreven is de indeling.

    Een goede SEO-tekst helpt je bezoekers een weg te vinden door de informatie waarover je schrijft.

    Een goede introductie, duidelijke kopteksten en een heldere pagina-indeling helpen hierbij.

    We laten zien hoe:

    Ga naar Udemy (een website waar je online cursussen kunt volgen).

    Zakelijk bloggen udemy

    Zoek naar cursussen die passen bij het onderwerp van je website.

    Klik op: zakelijk > Ondernemerschap > Bloggen > eerste resultaat.

    Het eerste resultaat: "Cursus: Strategisch bloggen voor lezer én Google"

    Selecteer bloggen udemy

    We zien 21 beoordelingen en een score van 4.2 van de 5 sterren.

    Dat betekent dat de cursus goed ontvangen wordt.

    Dat niet alleen.

    Je ziet dat 43 mensen hebben betaald om de cursus te volgen.

    Dat is een teken dat de content sterk is en door mensen wordt gewaardeerd.

    Nu, bekijk de cursus en scroll omlaag.

    Cursus inhoud

    Daar vind je de exacte inhoud van de cursus.

    Hoe dit helpt met het schrijven van SEO-teksten?

    Nou, het is de perfecte blueprint voor op je pagina.

    Seo teksten content

    Het is een bewezen format dat je kunt gebruiken om je pagina overzichtelijk in te delen.

    En nee, je wil de content niet stelen. Maar je kunt er genoeg inspiratie vandaan halen en je eigen draai eraan geven.

    Maar er is meer.

    3. Voeg signaalwoorden toe aan je SEO-teksten

    Zodra er iemand via een zoekmachine je website bereikt kunnen er drie dingen gebeueren:

    1. Ze vertrekken binnen enkele seconden
    2. Ze lezen de eerste 20 regels van je tekst
    3. Ze zijn gepakt en lezen je SEO tekst van A tot Z

    Voor welke kies jij?

    Als bezoekers lang op je pagina's verblijven en veel van je teksten lezen vertelt dit dat ze erg tevreden zijn met de informatie op de pagina.

    En zoals je weet meet Google meet hoe tevreden bezoekers zijn die je website via Google hebben gevonden.

    Bezoekers die lang blijven geven veel positieve signalen aan Google.

    Maar hoe doe je dat?

    Hoe houd je je bezoekers zo lang mogelijk op je website?

    Oftewel hoe verhoog je de gemiddelde bezoektijd van je pagina's?

    Simpel:

    Je gebruikt signaalwoorden in je SEO teksten.

    Maar wat signaalwoorden zijn?

    Signaalwoorden zijn woorden die de verschillende teksten op een pagina met elkaar verbinden.

    Het houd de aandacht van je lezers vast en begeleidt ze van boven tot onderaan de pagina.

    Signaalwoorden werken uitstekend voor SEO-teksten.

    Nog beter: ze zorgen er voor dat bezoekers lang op je pagina's blijven plakken en je pagina dus beter in Google wordt weergegeven.

    Tijd op pagina voorbeeld analytics

    Op al mijn pagina's gebruik ik signaalwoorden om mensen langer te laten lezen.

    Zoals je hierboven ziet werkt het buitengewoon goed.

    De afgelopen week bleven mijn bezoekers gemiddeld zo'n 15 minuten op mijn pagina's lezen!

    Dat is enorm!

    Het enige wat ik heb gedaan? Signaalwoorden toevoegen.

    Signaalwoorden zijn woorden die zijn gekozen om je bezoekers aan te moedigen meer van je tekst te lezen, en dus langer op je pagina te blijven.

    Signaalwoorden die goed werken zijn:

    • Dat niet alleen:
    • Ik leg het uit:
    • Het zit zo:
    • Bijvoorbeeld:
    • Als in:
    • Het wordt nog beter:
    • Aan de andere kant:
    • Het is eenvoudig:

    Bookmark deze pagina de bovenstaande woorden terug te vinden zodra je ze nodig hebt. Of beter: verwerk de woorden direct in je tekst en zorg dat je bezoekers langer op je pagina blijven plakken.

    4. Gebruik bekende copywriting-formules

    Schrijven is al eeuwen oud. En ook op je website gelden dezelfde principes om mensen te overtuigen, te inspireren of anderszins aan te zetten tot actie.

    Effectieve teksten beginnen met het kiezen van een van de bekende Copywriting Formulas voor SEO.

    Copywrite formule

    De simpelste formule is: Probleem > Voorbeeld > Oplossing

    Het zit zo.

    Iedereen op Google heeft een vraag.

    Ze zijn op zoek daar informatie, vaak een specifiek antwoord op een specifieke vraag.

    Als je de bovenstaande formule gebruikt laat je zien dat je het probleem van je lezers begrijpt én dat je een oplossing hebt.

    Maar niet voordat je laat zien dat je het probleem eerder hebt verholpen.

    Voorbeeld probleemstelling webteksten

    Op mijn pagina "Je website vindbaar maken op Google" zie je een voorbeeld.

    Ik begrijp dat mijn lezers op zoek zijn naar informatie om hoger in Google te komen.

    Maar ik erken ook dat het lastig is om je website beter vindbaar te krijgen.

    Daarom begin ik met dit statement om te laten zien: "He ik begrijp je, lees verder want ik ga je zo een oplossing bieden".

    5. Trek de aandacht met een vraag

    Weet je wat van menselijke psychologie?

    Ik in eerste instantie niet. Maar toen ik dit ontdekte veranderde alles.

    Het veranderde de manier waarop ik het nieuws kijk, hoe ik online naar informatie zoek en zelf hoe ik films en series ervaar.

    Wat het is? Nou kijk:

    Mensen zijn geprogrammeerd om antwoorden te vinden op vragen of open eindjes. Ze blijven onbewust zoeken totdat ze een antwoord hebben gevonden.

    Waarom denk je dat kruiswoordpuzzels zoveel gespeeld worden? Of waarom een spannende film je zo lang voor de TV kan houden?

    We willen de antwoorden weten. We willen weten hoe het afloopt. We rusten niet voordat we het stukje ontbrekende informatie hebben gevonden.

    En weet je wat het beste is:

    We zijn ons volledig onbewust van dit gegeven. Maar we delen allemaal hetzelfde verlangen om antwoorden te vinden op specifieke vragen.

    In één van de volgende tips leg ik precies uit hoe je hier optimaal gebruik van maakt.

    6. Gebruik de "situatie-hack" methode

    Deze strategie is een van de meest gebruikte technieken in de reclamewereld.

    Met de siutatie-hack methode creer je verlangen bij je lezer en laat je ze proeven aan succes.

    Het werkt zo:

    1. De gewenste situatie: laat je lezer voorstellen hoe het zou zijn als ze hun doelen hebben behaald
    2. De huidige situatie: vertel ze waar ze nu staan
    3. Bied de oplossing: laat zien hoe je helpt je lezer de gewenste situatie te bereiken

    Veel teksten op het web zetten 1 of maximaal 2 van de bovenstaande onderdelen in.

    Maar een combiniatie van de drie maakt het geheel tot wel 10 x effectiever.

    Hieronder zie je dat ik deze techniek hier toepas:

    Copywrite formule bridge

    Ik vertel dat SEO-teksten helpen om snel beter te scoren in Google.

    Maar, ik vertel ook dat het schrijven van sterke SEO-teksten lastig is en waarschijnlijk veel vragen bij je oproept.

    En deze informatie is belangrijker.

    Je weet immers dat SEO-teksten helpen met je vindbaarheid.

    Je ervaart zelf hoe lastig het schrijven van goede SEO-teksten is.

    Maar wat je wil weten:

    HOE schrijf je nou goede teksten. Wat zijn de stappen die je moet doorlopen?

    De introducite pakt je aandacht en zorgt dat je verder wil lezen.

    En het is logisch. Deze introductie checkt alle boxes:

    • Sluit aan bij je zoekopdracht
    • Bevat emotie
    • Stelt vragen
    • Triggert nieuwsgierigheid
    • Voegt een belofte toe
    • Geeft een voorbeeld

    Deze techniek werkt perfect om je lezers aan te moedigen de rest van je content te consumeren.

    De bovenstaande tips helpen je bij het schrijven van sterke SEO-teksten die je beter vindbaar maken in Google.

    Extra tips voor sterke SEO-teksten

    Wil je nog wat extra tips lezen voor sterke SEO-teksten? Hieronder som ik al mijn persoonlijke tips op waarvan ik denk dat ze mij enorm geholpen hebben mijn websites goed vindbaar te krijgen.

    Om te beginnen: als je wil dat mensen de teksten op je website lezen, wil je het lezen van de teksten zo makkelijk mogelijk maken.

    Zijn je teksten eenvoudig te lezen en zijn ze geoptimaliseerd voor Google? Dan resulteert dit in een hogere bezoektijd en dus een sterke toename in de vindbaarheid van de pagina.

    In dit artikel lees je 7 tips om je teksten zo leesbaar mogelijk te maken. Maar er is meer om je te helpen sterke SEO-teksten te schrijven:

    1. Richt je op een specifieke bezoeker

    Zorg dat de SEO-teksten op je website 100% in teken staat van jouw klant.

    • Wie is de doelgroep?
    • Wie gaat de teksten lezen?

    Wanneer je een artikel schrijft over de veranderingen binnen de advocatuur schrijf je formeel en zakelijk.

    Schrijf je over een attractiepark? Dan schrijf je vrolijk, enthousiast en informeel.

    In beide gevallen moet je tekst goed leesbaar zijn.

    Stel je voor: Je tekst heeft maar één enkele kans om een bezoeker te overtuigen.

    Eén kans om de bezoeker aan je te binden.

    Bepaal dan voor jezelf:

    • Wat ga je zeggen?
    • Wat gaat hij zeggen?
    • Wat zijn de bezwaren en, hoe neem je die weg?
    • Op welke mogelijke manieren kan ik deze lezer helpen
    • Hoe creëer ik een win-win situatie?

    Hoe meer scenario's je kunt bedenken des te meer waardevolle informatie je beschikbaar hebt. Met deze informatie beantwoord je vragen, help je jouw bezoeker met hun problemen en maak je de teksten op je website de moeite waard.

    2. Voorkom onduidelijkheid

    Je tekst moet leesbaar zijn. Wanneer je bezoekers moeten nadenken tijdens het lezen ben je ze kwijt.

    Voorkom Jargon oftewel zakelijke termen die voor iedereen om je heen duidelijk - maar voor mensen van buitenaf volstrekt onbekend zijn.

    Wat ik hiermee wil zeggen:

    • Onduidelijkheid zorgt voor twijfel
    • Bij twijfel verlaten bezoekers je website
    • De bounce-percentage van je website neemt toe
    • Google stelt je website minder vaak voor in de zoekresultaten
    • Je zakt in Google

    Het schrijven van een goede tekst kan dus cruciaal zijn voor SEO.

    Hoe langer de bezoeker wordt vastgehouden door de tekst, hoe positiever deze tekst voor SEO is.

    3. Schrijf duidelijke en korte teksten

    Kleine stukjes tekst zorgen dat je lezer door je tekst vliegt en geen moment twijfelt om je pagina te verlaten. Wanneer je de bezoeker verrast met een lange paragraaf is de kans klein dat deze gelezen wordt.

    Zorg dat je paragrafen duidelijk en overzichtelijk zijn. Voor elk artikel wordt aangeraden te beginnen met de belangrijkste informatie en te verduidelijken met details en aanvullende informatie.

    4. Gebruik korte zinnen

    Probeer elke zin kort en compact te houden. Korte zinnen zijn makkelijk te lezen én te begrijpen. Daarnaast voorkom je typefouten en grammaticale fouten in de tekst.

    5. Gebruik bucket brigades om de nieuwsgierigheid te verhogen

    Bucket brigades zijn woorden zoals "Omdat, "Hierdoor", "Daarom" of "Maar", "daarentegen" en "bovendien". De juiste bucket brigade functioneert als cement tussen de zinnen en maakt de zinnen stukken leesbaarder.

    Ze zorgen ervoor dat je lezer weet dat er informatie gaat komen en bereidt hen hierop voor.

    6. Schrijf lijstjes zoals deze

    Lijstjes worden zowel door Google als ons eigen brein goed ontvangen. Een lijst is namelijk een gestructureerd stukje informatie wat goed door ons brein te verwerken is.

    We worden dagelijks overspoeld met informatie en ons brein is op zoek naar shortcuts om dit proces te versnellen. Je boodschap verpakken in een lijst zorgt er dus direct voor dat je tekst beter gelezen wordt.

    Een lijst op een webpagina werkt als een magneet en trekt direct de aandacht.

    7. Schrijf over gevolgen, niet over hulpmiddelen

    Wanneer je een heel artikel wijdt aan je dienst of product ligt het voor de hand om over het product te praten. Maar schrijven over je product raakt de lezer niet waar je hem moet raken.

    Mensen kopen op emotie en je product an sich speelt niet in op deze emotie. De gevolgen van en het gebruik van het product en het resultaat daarvan wel.

    Daarom zorgen goede reclames voor een lach of traan. Ze weten ons te raken.

    8. Gebruik een metafoor om lastige onderwerpen makkelijk te maken

    De laatste en meest waardevolle tip: Gebruik een metafoor of een kort verhaal om complexe informatie toegankelijk te maken. Een verwarrende tekst gaat weinig mensen boeien.

    Tijdens het lezen van een moeilijke en verwarrende tekst ligt de focus teveel op het ontrafelen van de betekenis in plaats van het inzien van de waarde.

    Een goede schrijver weet de waarde van zijn product of dienst te verpakken in een duidelijk verhaal, een analogie of metafoor. Zo breng je je boodschap over en zorg je dat de informatie blijft "plakken."

    9. Houd rekening met SEO-vertalingen voor een internationaal succes

    Wil je de internationale markt betreden? Doe dan onderzoek naar de zoekintentie van de mensen in dat ‘nieuw’ land en houd hier rekening mee bij een SEO-vertaling en optimalisatie van je teksten.

    Bij een SEO-vertaling is het ten eerste is belangrijk om onderzoek te doen niet alleen naar het onderwerp van de tekst, maar ook naar de doelgroep en de juiste zoekwoorden.

    Daarnaast moeten de technische elementen niet vergeten worden: een gepaste metabeschrijving, de URL veranderen, de title tag en de naam van de afbeeldingen aanpassen.

    Alles samengevat

    Je hebt hierboven gelezen hoe SEO-teksten je website beïnvloeden. We hebben laten zien dat bezoekers UX-signalen naar Google sturen en we hebben laten zien hoe je hier zorgt dat dit vooral positieve signalen zijn.

    SEO-teksten zijn de sleutel tot betere vindbaarheid in Google en tevreden bezoekers.

    Om het nog eens te herhalen. SEO-teksten maken een wereld van verschil:

    • Ze genereren meer backlinks
    • Zorgen voor een laag bouncepercentage
    • Houden je bezoekers langer op je pagina's
    • Zorgen voor een hoge CTR
    • Stimuleren je bezoekers je pagina's te delen

    SEO-teksten hebben een enorme impact op je website en bepalen of en op welke positie je website wordt weergegeven.

    Dit is het wat voor nu.

    Heb je vragen? Of kunnen we je helpen met het schrijven van goede SEO-teksten? Laat iets van je horen.