- Alles over SEO -

SEO-teksten schrijven: 15 Tips voor sterke SEO-teksten

Dennis Adriaansen

Wil je zelf krachtige SEO-teksten schrijven waarmee je snel beter scoort in Google?

Dan is dit artikel voor jou.

Met sterke SEO-teksten kom je namelijk snel bovenaan in de zoekresultaten.

Maar schrijven voor Google is lastig. Je wil een bepaalde boodschap overbrengen, maar weet niet hoe.

Je vraagt je af:

  • Welke informatie is het belangrijkst?
  • Is de informatie die ik belangrijk vind ook nuttig voor de lezer?
  • Uit hoeveel woorden moet de tekst bestaan?

Op deze pagina lees je het geheim achter sterke SEO-teksten en hoe je zorgt dat je met goede teksten de SEO van je website verbeterd.

Helemaal bovenaan in google

Voor je begint met het schrijven van je teksten wil je twee belangrijke vragen beantwoorden.

De antwoorden op deze vragen bepalen de rode draad van je tekst.

  1. Welke specifieke problemen hebben je bezoekers?
  2. Welke oplossingen bied je ze aan?

Schrijf de antwoorden op en lees daarna verder. Je leest verderop in het artikel waarom de antwoorden op deze twee vragen belangrijk zijn.

segment Inhoudsopgave

    De sleutel tot sterke SEO-teksten is het kennen van je doelgroep.

    En hier zit ook het geheim...

    Wanneer je weet welke problemen de mensen in je doelgroep ervaren, kun je ze van dienst zijn door ze te helpen het probleem op te lossen.

    Dit is dan ook de essentie van het schrijven van goede SEO-teksten.

    Sterker nog: het is de werkwijze die mijn websites in korte tijd bovenaan in Google hebben gekregen.

    • Dit is het probleem dat je ervaart
    • Zo ziet je wereld er uit als je het probleem oplost
    • Zo los je het probleem stap voor stap op

    Je leest zo hoe je dit format zelf kunt toepassen en hoe het op een eenvoudige wijze de vindbaarheid van je website verbeterd. Maar eerst:

    Wat zijn SEO-teksten?

    SEO-teksten zijn webteksten die rijk zijn aan zoekwoorden en een positieve invloed hebben op de vindbaarheid van je website.

    Dat niet alleen.

    Goede SEO-teksten zijn teksten die worden geschreven rond een specifiek onderwerp, of rondom een specifiek zoekwoord.

    Met relevante SEO-teksten maak je je website beter zichtbaar in de organische zoekresultaten van Google.

    Maar er is een belangrijke valkuil.

    Het schrijven van goede SEO-teksten is namelijk een stuk lastiger dan veel mensen denken. De teksten op je website draaien namelijk niet alleen om Google.

    De teksten op je website moeten zich richten op je bezoekers.

    Wanneer bezoekers je teksten waarderen merk je dit terug in een hogere gemiddelde bezoektijd, meer pagina's per sessie en een lager bouncepercentage.

    Anders gezegd: je verhoogt de gebruiksvriendelijkheid van je website en zorgt voor tevreden bezoekers.

    En dat is precies wat Google belangrijk vindt.

    Hieronder ga je lezen hoe het werkt.

    Teksten schrijven voor Google

    Het is geen geheim dat goede SEO-teksten je website beter vindbaar maken.

    Sterker nog, goede content is onmisbaar om je rankings te verbeteren.

    Wanneer je geen waardevolle en unieke content serveert merk je datje website niet het resultaat behaalt waarnaar je op zoek bent.

    Met slechte content:

    • Bevat je website te weinig waardevolle informatie
    • Hebben bezoekers moeite te vinden waar ze naar op zoek zijn
    • Is het uitstappercentage van je pagina's (veel te) hoog

    Goede geschreven SEO-teksten maken je website toegankelijk, zijn goed leesbaar, zijn gestructureerd en bevatten dus waardevolle informatie waarnaar je bezoekers op zoek zijn.

    Tijd op pagina vs positie google

    Maar dat is niet alles.

    Wanneer je website niet goed werkt of de teksten verwarrend zijn verlaten bezoekers je website.

    Ze klikken je site weg en gaan op zoek naar een alternatief.

    En dit is een probleem.

    Google ziet namelijk wanneer mensen je pagina's vroegtijdig verlaten.

    Wanneer dit vaak gebeurt zijn dit voor Google signalen dat er iets mis is met je pagina.

    Deze signalen worden UX-signalen genoemd.

    Je bezoekers zenden zogeheten UX-signalen uit naar Google die laten zien dat gebruikers niet hebben gevonden waarnaar ze zochten.

    Het is super belangrijk om te voorkomen dat je bezoekers je pagina's vroegtijdig verlaten.

    Daarom schrijf ik hieronder hoe je de aandacht van je bezoekers trekt en vasthoudt.

    De voorbereiding

    Het doel van je SEO-teksten is simpel: je bezoekers voorzien van informatie waarnaar ze op zoek zijn.

    Maar hoe weet je naar welke informatie ze precies zoeken?

    En als je dat weet, hoe schrijf je vervolgens de juiste teksten die de aandacht van je bezoekers weet vast te houden?

    Simpel, stel jezelf de volgende vragen:

    • Wie zijn de mensen die naar de informatie op je pagina's zoeken?
    • Welke karaktereigenschappen hebben deze personen?
    • Wat zijn hun dromen en ambities?
    • Welke zaken zijn het belangrijkst voor ze?
    • En, welke problemen ervaren ze in het dagelijks leven waarmee je ze kan helpen?

    Door antwoord te vinden op de bovenstaande vragen krijg je een goed beeld van je doelgroep.

    Het helpt je de SEO-teksten op je website op deze personen te richten. Hoe meer de lezers zich herkennen in de teksten, hoe meer betrokken ze zijn.

    15 Tips voor Sterke SEO-teksten

    Wil je aan de slag met schrijftips om sterke SEO-teksten te schrijven? Let dan even op:

    SEO-teksten komen in alle vormen en maten. Veel SEO-content schrijven is goed voor Google maar het lukt vele niet altijd om teksten te schrijven waarmee ze écht bovenaan komen.

    Gek genoeg maken veel schrijvers dezelfde fouten die ze elke keer weerhouden van een goede vindbaarheid.

    Ze schrijven te lange teksten. Ze proberen zoveel mogelijk informatie aan onze bezoekers over te brengen. Wat vaak resulteert in een lange brij tekst waar een gemiddelde bezoeker niet doorheen komt.

    De bezoekers haken af, en hierdoor Google ook.

    Om dit te voorkomen lees je hieronder 15 tips voor sterke SEO-teksten die de aandacht je bezoekers vasthouden.

    Laten we beginnen.

    1. Copywriting-formules

    Schrijven is al eeuwen oud. En ook op je website gelden dezelfde principes om mensen te overtuigen, te inspireren en aan te zetten tot actie.

    Welke principes dat zijn ga je hieronder lezen. Ze werken erg goed en wat je nog niet weet; je wordt er dagelijks door beïnvloed, zonder dat je er weet van hebt.

    Interessant vind je niet?

    Effectieve teksten beginnen met het kiezen van een bekende Copywriting formule.

    De simpelste en meest gebruikte formule is Probleem > Voorbeeld > Oplossing

    Copywrite forume problem solving

    Het zit zo.

    Iedereen op Google heeft een vraag. Wanneer we Google gebruiken zijn we op zoek naar antwoorden. Naar stukjes informatie.

    De PVO formule beschrijft het probleem, en toont de oplossing.

    Voordat je daadwerkelijk de oplossing aandraagt laat je zien hoe de wereld eruit zien als het probleem is verholpen. Dit versterkt het verlangen het probleem daadwerkelijk op te lossen.

    Vervolgens schrijf over een situaties uit het verleden waarbij je het probleem hebt opgelost.

    Je laat zien welke voordelen de oplossing heeft opgeleverd of hoe je het leven van een specifieke klant met de oplossing hebt verbeterd.

    Op mijn pagina "Je website vindbaar maken op Google" zie je een voorbeeld.

    Ik begrijp dat mijn lezers op zoek zijn naar informatie om hoger in Google te komen.

    Ik erken dat het lastig is om je website beter vindbaar te krijgen.

    Ik laat ze weten dat ze niet alleen zijn en dat ik duidelijke stappen voor ze heb waarmee ze het probleem oplossen en eenvoudig beter vindbaar kunnen worden.

    In de introductie van de tekst toon ik compassie en geef ik mijn bezoekers een plan. "He ik begrijp je, lees verder want ik ga je zo een oplossing bieden".

    2. Open loops

    Weet je wat van menselijke psychologie?

    Ik in eerste instantie niet. Maar toen ik dit ontdekte, veranderde alles.

    Het veranderde de manier waarop ik naar het nieuws kijk, hoe ik naar informatie zoek en zelf hoe ik naar films en series kijk.

    Wat het is?

    Mensen zijn geprogrammeerd om antwoorden te vinden op vragen. We hekelen open eindjes en zijn allemaal meerdere keren per dag op zoek naar "closure". We blijven net zo lang zoeken tot we een bevredigend antwoord hebben gevonden. Open loops zijn enorm krachtig in het trekken en vasthouden van de aandacht van je lezers/bezoekers.

    Bedenk eens waarom kruiswoordpuzzels zoveel gespeeld worden? Of waarom een spannende serie je zo lang aan de buis gekluisterd houdt? Of waarom spelshows elk jaar weer zo'n succes zijn?

    Dit komt omdat deze producenten maar al te goed op te hoogte zijn van dit fenomeen en open loops al jaren inzetten om onze aandacht vast te houden.

    En weet je wat het beste is:

    We zijn ons volledig onbewust van het bovenstaand gegeven. We delen allemaal hetzelfde verlangen zonder ervan op de hoogte te zijn.

    u vraag je je af hoe Open Loops kunt inzetten in je SEO-teksten, toch? Er zijn tal van technieken die hier kunnen worden toegepast. De meest gebruikte: stel een concrete vraag.

    Vragen stellen is de perfecte manier een Open Loop te creëren. Een vraag schreewt om een antwoord (ooit een quiz gekeken op televisie en hardop het antwoord geroepen?).

    Je kunt een specifieke vraag stellen aan je lezers om de Open Loop te activeren.

    Enkele voorbeelden:

    • Lukt het je niet om af te vallen?
    • Wist je dat 99% van de bedrijven omzet mislopen?
    • Zou je willen weten hoe je sneller kunt lezen en beter kunt onthouden wat je gelezen hebt?

    Maar het kan nog eenvoudiger. Je kunt na lange stuk tekst afsluiten met een vraag. Deze vraag geeft je lezers onbewust een reden om te blijven lezen.

    • Ingewikkeld, niet waar?
    • Wist je dat .... ?
    • Herken je jezelf hierin?

    Deze vragen zorgen dat je lezers langer blijven plakken. Je lezer is onbewust alle vragen aan het beantwoorden of gretig op zoek naar antwoord.

    Wil je weten of de technieken eigenlijk wel werken?

    Scrol dan eens een stukje omhoog en zie dat ik de techniek zojuist op je heb toegepast. Ik begon het hoofdstuk met de vraag "Weet je wat van menselijke psychologie?". Vervolgens nog eens Nu vraag je je af... toch?".

    En uiteindelijk nog een keer "ooit een quiz gekeken op televisie en hardop het antwoord geroepen?".

    Onbewust hebben deze vragen gezorgd dat je aan het einde bent gekomen van dit hoofdstuk.

    3. Pagina indeling

    Als je een format hebt bedacht en weet hoe je de aandacht van je lezers vasthoudt. Hoe stel je de teksten dan eigenlijk op?

    Wat is een goede indeling? Welke indeling zorgt voor het grootste succes?

    Zomaar teksten schrijven in de hoop dat je website beter gevonden wordt is geen goed idee. Je lezers haken af, en Google ook.

    Een goede SEO-tekst brengt moeiteloos informatie over. Je bezoekers vloeien feilloos door je teksten heen op weg naar het einde.

    Dit krijg je voor elkaar door een ijzersterke introductie te schrijven, duidelijke kopteksten te gebruiken en je pagina logisch en goed op te bouwen.

    Klinkt lastig he?

    Het valt uiteindelijk wel mee. Als je zelf geen inspiratie hebt en op zoek bent naar voorbeelden, ga dan naar Udemy. Udemy is een website waar je online cursussen kunt volgen.

    De best beoordeelde cursussen hebben feitelijk bewezen dat ze een goed format hebben gekozen. En hier kun je inspiratie vandaan halen.

    Stap 1: Ga naar Udemy

    Zakelijk bloggen udemy

    Stap 2: Zoek naar cursussen die passen bij het onderwerp van je website.

    Stap 3: Klik op: zakelijk > Ondernemerschap > Bloggen > eerste resultaat.

    Het eerste resultaat: "Cursus: Strategisch bloggen voor lezer én Google"

    Selecteer bloggen udemy

    We zien 21 beoordelingen en een score van 4.2 van de 5 sterren.

    Dat betekent dat de cursus goed ontvangen wordt.

    Dat niet alleen.

    Je ziet dat 43 mensen hebben betaald om de cursus te volgen.

    Dat is een teken dat de content sterk is en door mensen wordt gewaardeerd.

    Nu, bekijk de cursus en scroll omlaag.

    Cursus inhoud

    Daar vind je de exacte inhoud van de cursus overzichtlijk weergeven. Dit is een perfecte blueprint voor op je pagina.

    Seo teksten content

    En nee, je wil de content niet stelen. Maar je kunt er genoeg inspiratie vandaan halen en je eigen draai eraan geven.

    Maar er is meer.

    4. Signaalwoorden

    Je hebt nu gelezen hoe je de aandacht van je bezoekers trekt en hoe je ze eenvoudig door je teksten begeleid door je pagina ovezichtelijk in te delen.

    Maar er is meer.

    Zodra er iemand via een zoekmachine je website bereikt kunnen er drie dingen gebeueren:

    1. Ze vertrekken binnen enkele seconden
    2. Ze lezen de eerste 20 regels van je tekst
    3. Ze zijn gepakt en lezen je SEO tekst van A tot Z

    Welke optie is het best voor je website denk je?

    Bezoekers die lang blijven geven veel positieve signalen aan Google en dit zorgt voor een betere vindbaarheid. Optie 3 dus.

    Maar hoe doe je dat? Hoe houd je je bezoekers zo lang mogelijk op je website en zorg je dat ze de teksten van A tot Z lezen? Simpel:

    Je gebruikt signaalwoorden in je SEO-teksten.

    Wat signaalwoorden zijn?

    Signaalwoorden zijn woorden die de verschillende teksten op een pagina met elkaar verbinden.

    Signaalwoorden houden de aandacht van je lezers vast en zorgen dat je bezoeker de tekst wil blijven lezen.

    Signaalwoorden werken uitstekend voor SEO-teksten.

    Nog beter: ze zorgen er voor dat bezoekers lang op je pagina's blijven plakken en je pagina dus beter in Google wordt weergegeven.

    Tijd op pagina voorbeeld analytics

    Op al mijn pagina's gebruik ik signaalwoorden om mensen langer te laten lezen.

    Zoals je hierboven ziet werkt het buitengewoon goed.

    De afgelopen week bleven mijn bezoekers gemiddeld zo'n 15 minuten op mijn pagina's lezen!

    Dat is enorm!

    Het enige wat ik heb gedaan? Signaalwoorden toevoegen.

    Signaalwoorden zijn woorden die zijn gekozen om je bezoekers aan te moedigen meer van je tekst te lezen, en dus langer op je pagina te blijven.

    Signaalwoorden die goed werken zijn:

    • Dat niet alleen:
    • Ik leg het uit:
    • Het zit zo:
    • Bijvoorbeeld:
    • Als in:
    • Het wordt nog beter:
    • Aan de andere kant:
    • Het is eenvoudig:

    Bookmark deze pagina de bovenstaande woorden terug te vinden zodra je ze nodig hebt. Of beter: verwerk de woorden direct in je tekst en zorg dat je bezoekers langer op je pagina blijven plakken.

    5. User Experience

    In het artikel Hoger in Google komen vertelde we al eerder over UX signalen.

    UX signalen zijn belangrijke signalen die aan Google worden doorgegeven wanneer bezoekers je website gebruiken.

    Deze signalen vertellen aan Google hoe tevreden bezoekers zijn met je website.

    Google gebruikt de signalen namelijk om de kwaliteit van je website te bepalen.

    De UX signalen die belangrijk zijn:

    • De bouncepercentage van een pagina
    • De gemiddelde bezoektijd van een pagina
    • De gemiddelde sessie-duur op je website
    • Het aantal bezochte pagina's per sessie

    Google zet geavanceerde software in om de bovenstaande UX signalen te meten. Sterker nog: ze passen de zoekresultaten automatisch aan wanneer de systemen van Google veranderingen in de UX signalen waarnemen.

    Stel je voor dat je een pagina online hebt staan: pagina X.

    De pagina wordt reeds goed door Google gevonden en er klikken zo'n 1000 mensen per dag op de link.

    Op een dag besluit je deze pagina offline te halen. Je verwijdert de pagina en gaat lekker op vakantie.

    De link van de pagina verschijnt nog steeds in de zoekresultaten. Maar mensen kunnen deze link niet meer bereiken.

    De pagina zal een 404 status serveren om de bezoeker te laten weten dat de pagina niet gevonden is.

    Google herkent de 404 status en bij herhaaldelijk zien van de 404 pagina schakelt het systeem van Google in en nemen ze maatregelen.

    De systemen beginnen met het verstoppen van je pagina en stellen daarvoor in de plaatst andere pagina's voor.

    UX signalen zijn hebben een enorme impact op de zichtbaarheid van je site, daarom zijn alle andere tips hieronder gericht op het verbeteren van de UX signalen van je website.

    Extra tips voor sterke SEO-teksten

    Hieronder volgen nog meer tips waarmee je sterke SEO-teksten schrijft en de vindbaarheid van je website verbeterd.

    6. De toekomstvisie-strategie

    Deze strategie is een van de meest gebruikte technieken in de reclamewereld.

    Met de toekomstvisie-strategie creëer je verlangen bij je lezer en laat je ze proeven aan succes.

    Het werkt zo:

    1. De gewenste situatie: laat je lezer voorstellen hoe het zou zijn als ze hun doelen hebben behaald
    2. De huidige situatie: vertel ze waar ze nu staan
    3. Bied de oplossing: laat zien hoe je helpt je lezer de gewenste situatie te bereiken

    Veel teksten op het web zetten 1 of maximaal 2 van de bovenstaande onderdelen in.

    Maar een combinatie van de drie maakt het geheel tot wel 10 x effectiever.

    Hieronder zie je dat ik deze techniek hier toepas:

    Copywrite formule bridge

    Ik vertel dat SEO-teksten helpen om snel beter te scoren in Google.

    Maar, ik vertel ook dat het schrijven van sterke SEO-teksten lastig is en waarschijnlijk veel vragen bij je oproept.

    En deze informatie is belangrijker.

    Je weet immers dat SEO-teksten helpen met je vindbaarheid.

    Je ervaart zelf hoe lastig het schrijven van goede SEO-teksten is.

    Maar wat je wil weten:

    HOE schrijf je nou goede teksten. Wat zijn de stappen die je moet doorlopen?

    De introducite pakt je aandacht en zorgt dat je verder wil lezen.

    En het is logisch. Deze introductie checkt alle boxes:

    • Sluit aan bij je zoekopdracht
    • Bevat emotie
    • Stelt vragen
    • Triggert nieuwsgierigheid
    • Voegt een belofte toe
    • Geeft een voorbeeld

    Deze techniek werkt perfect om je lezers aan te moedigen de rest van je content te consumeren.

    De bovenstaande tips helpen je bij het schrijven van sterke SEO-teksten die je beter vindbaar maken in Google.

    7. Richt je tot een specifieke bezoeker

    Zorg dat de SEO-teksten op je website 100% in teken staat van je lezers. Je moet weten wie de lezers zijn. Wie is je doelgroep?

    Weet je niet wie je doelgroep is? Dan gaat het niet lukken deze te bereiken. Laat staan ze te vertellen over je dienst of product.

    Het is verleidelijk om een te grote groep te willen bereiken. Je bent bang mensen uit te sluiten of niet iedereen die met je teksten in aanmerking komt te overtuigen. Maar dit is ook niet nodig.

    Wanneer je schrijft met een heel specifiek doel en een specifieke doelgroep in gedachten zul je merken misschien minder, maar precies het goede publiek te bereiken.

    • Wie is de doelgroep?
    • Welke karaktereigenschappen passen bij deze persoon?
    • Wat zijn hun dagelijkse problemen?
    • Waarmee kun je ze precies helpen?

    Als je weet voor wie je schrijft, weet je ook welke "tone of voice" je kunt aanhouden. Het zit zo:

    Wanneer je een artikel schrijft over de veranderingen binnen de advocatuur schrijf je formeel en zakelijk.

    Schrijf je over een attractiepark? Dan schrijf je vrolijk, enthousiast en informeel.

    Simpel eigenlijk toch? Maar het is nog niet alles. Er is nog een eenvoudige manier op je te richten op de juiste persoon.

    Deze techniek helpt me bij het schrijven van sterke SEO-teksten die bezoekers aanzetten tot actie.

    De truc is simpel. Bedenk dat je één kans hebt om één specifieke klant binnen te halen. Wat ga je zeggen?

    En bedenk wat hij/zij gaat zeggen? Welke bezwaren komen er op tafel? En het belangrijkste: hoe neem je deze bezwaren weg?

    Hoe meer scenario's je kunt bedenken des te meer waardevolle informatie je beschikbaar hebt. Met deze informatie beantwoord je vragen, help je je lezers met hun problemen en maak je de teksten op je website de moeite waard om te lezen.

    8. Voorkom onduidelijkheid

    Zodra je bezoeker moet nadenken over je tekst, ben je ze kwijt. Dat niet alleen, de aandachtsspanne van je lezers is kort. Het kan zijn dat ze je website tegenkomen wanneer ze op social media scrollen, of via Google zoeken en snel antwoord nodig hebben.

    Hoe zorg je dan dat je de aandacht weet vast te houden?

    Allereerst: voorkom Jargon oftewel zakelijke termen die voor iedereen om je heen duidelijk – maar voor mensen van buitenaf volstrekt onbekend zijn.

    Daarnaast: houd je zinnen kort.

    Dat betekent niet dat je met steekwoorden moet communiceren, maar wanneer een zin meer dan twee keer ademhalen nodig heeft, is ie te lang.

    Goede SEO-teksten kennen een balans tussen korte zinnen en duidelijke informatie.

    Wanneer je tekst onduidelijk of te langdradig is:

    • Twijfelt je lezers aan je kwaliteit
    • Verlaten ze vroegtijdig je website
    • Neemt het bounce-percentage van je website toe
    • Zakt je website dieper in de zoekresultaten

    Een goede schrijfwijze waarmee je onduidelijkheid voorkomt is het schrijven alsof je in gesprek bent met je lezer.

    Niet alleen houdt het de aandacht van je lezer vast, het schept een band.

    Het zit zo: een gemoedelijke tekst creëert een comfortabele sfeer. Een sfeer waarin de kans groter is dat je lezer verder leest en meer van je waardevolle teksten leest.

    Een academisch ziet er misschien fancy uit voor je concurrenten, het houdt je lezers niet op je website.

    9. Duidelijke en korte teksten

    Kleine stukjes tekst zorgen dat je lezer door je tekst vliegt en geen moment twijfelt om je pagina te verlaten.

    Maar hoe hou je het kort maar interessant?

    Over het algemeen geldt: hoe minder woorden er nodig zijn om een boodschap over te brengen, hoe beter. Kortom: kom ter zaken!

    Wanneer je de bezoeker verrast met een lange paragraaf is de kans klein dat deze gelezen wordt.

    Zorg dat je paragrafen duidelijk en overzichtelijk zijn. Voor elk artikel wordt aangeraden te beginnen met de belangrijkste informatie en te verduidelijken met details en aanvullende informatie.

    10. Gebruik korte zinnen

    Probeer elke zin kort en compact te houden. Korte zinnen zijn makkelijk te lezen én te begrijpen. Daarnaast voorkom je typefouten en grammaticale fouten in de tekst.

    11. Gebruik bucket brigades om de nieuwsgierigheid te verhogen

    Bucket brigades zijn woorden zoals "Omdat, "Hierdoor", "Daarom" of "Maar", "daarentegen" en "bovendien". De juiste bucket brigade functioneert als cement tussen de zinnen en maakt de zinnen stukken leesbaarder.

    Ze zorgen ervoor dat je lezer weet dat er informatie gaat komen en bereidt hen hierop voor.

    12. Schrijf lijstjes zoals deze

    Lijstjes worden zowel door Google als ons eigen brein goed ontvangen. Een lijst is namelijk een gestructureerd stukje informatie wat goed door ons brein te verwerken is.

    We worden dagelijks overspoeld met informatie en ons brein is op zoek naar shortcuts om dit proces te versnellen. Je boodschap verpakken in een lijst zorgt er dus direct voor dat je tekst beter gelezen wordt.

    Een lijst op een webpagina werkt als een magneet en trekt direct de aandacht.

    13. Schrijf over gevolgen

    Wanneer je een heel artikel wijdt aan je dienst of product ligt het voor de hand om over het product te praten. Maar schrijven over je product raakt de lezer niet waar je hem moet raken.

    Mensen kopen op emotie en je product an sich speelt niet in op deze emotie. De gevolgen van en het gebruik van het product en het resultaat daarvan wel.

    Daarom zorgen goede reclames voor een lach of traan. Ze weten ons te raken.

    14. Gebruik een metafoor

    De laatste en meest waardevolle tip: Gebruik een metafoor of een kort verhaal om complexe informatie toegankelijk te maken. Een verwarrende tekst gaat weinig mensen boeien.

    Tijdens het lezen van een moeilijke en verwarrende tekst ligt de focus teveel op het ontrafelen van de betekenis in plaats van het inzien van de waarde.

    Een goede schrijver weet de waarde van zijn product of dienst te verpakken in een duidelijk verhaal, een analogie of metafoor. Zo breng je je boodschap over en zorg je dat de informatie blijft "plakken."

    15. Let op vertalingen

    Wil je de internationale markt betreden? Doe dan onderzoek naar de zoekintentie van de mensen in dat ‘nieuw’ land en houd hier rekening mee bij een SEO-vertaling en optimalisatie van je teksten.

    Bij een SEO-vertaling is het ten eerste is belangrijk om onderzoek te doen niet alleen naar het onderwerp van de tekst, maar ook naar de doelgroep en de juiste zoekwoorden.

    Daarnaast moeten de technische elementen niet vergeten worden: een gepaste metabeschrijving, de URL veranderen, de title tag en de naam van de afbeeldingen aanpassen.

    Alles samengevat

    Je hebt hierboven gelezen hoe SEO-teksten je website beïnvloeden. We hebben laten zien dat bezoekers UX-signalen naar Google sturen en we hebben laten zien hoe je hier zorgt dat dit vooral positieve signalen zijn.

    SEO-teksten zijn de sleutel tot betere vindbaarheid in Google en tevreden bezoekers.

    Om het nog eens te herhalen. SEO-teksten maken een wereld van verschil:

    • Ze genereren meer backlinks
    • Zorgen voor een laag bouncepercentage
    • Houden je bezoekers langer op je pagina's
    • Zorgen voor een hoge CTR
    • Stimuleren je bezoekers je pagina's te delen

    SEO-teksten hebben een enorme impact op je website en bepalen of en op welke positie je website wordt weergegeven.

    Dit is het wat voor nu.

    Heb je vragen? Of kunnen we je helpen met het schrijven van goede SEO-teksten? Laat iets van je horen.