- Alles over SEO -

SEO optimalisatie zelf doen: stap voor stap strategie

Dennis Adriaansen
oktober 24

Er is zoveel te behalen met een hoge positie ik de zoekresultaten, maar helaas is SEO lastig en vereist het veel werk voordat er serieuze resultaten behaald worden. Op deze pagina ga ik vertellen hoe SEO werkt en hoe je zelfs SEO toepast op je website.

SEO benodigdheden

Wat heb je nodig voor SEO? Allereerst een website. Obvious. Ik ga er vanuit dat je een website hebt en enigszins weet op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Zo niet? Doe dan een zoekwoordonderzoek om te achterhalen welke zoekwoorden het meest verkeer voor je opleveren.

Om SEO zelf te doen heb je nodig:

  • Een website
  • Gewenste zoekwoorden
  • Toegang tot een PC
  • Toegang tot het CMS van de website
  • Een koppeling met Google Analytics (niet noodzakelijk)
  • Een Google Search Console account (niet noodzakelijk, maar zonder GSC maak je het jezelf lastig)

We gaan beginnen bij je website. Wat moet je zelf doen om je website te optimaliseren voor Google? Hieronder lees je stap voor stap hoe je zelf aan de slag gaat met SEO en je website bovenaan in Google krijgt.

SEO zelf doen stap één

SEO begint bij je eigen website. Je gaat namelijk kijken of en hoe ke op dit moment gevonden wordt door je bezoekers. Er zijn twee manieren op dit te doen.

De eerste stap is het zelf te doen. Je gaat naar Google en typt enkele zoekwoorden waarop je volgens jou al gevonden moet worden. Bekijk de zoekresultaten en bekijk waar je website wordt weergegeven. Staat je website nergens? Geen paniek, de kans is groot dat je website al wel gevonden wordt, maar je nog niet weet op welke zoekwoorden precies.

Screenshot from 2022 11 22 09 47 23

Als je precies wil zien op welke zoekwoorden je gevonden wordt kijk je in Google Search Console. In het artikel leg ik stap voor stap uit hoe dat werkt.

In Search Console zie je op welke zoekwoorden je nu gebonden wordt. Kijk onder “performance” en sorteer de queries op “avg position”. Je ziet nu alle zoekwoorden waarop je gevonden wordt, met de zoekwoorden die het hoogst in Google staan.

Nu zijn er vast zoekwoorden waarop je op de eerste of tweede plek staat. Deze zijn voor nu niet interessant gezien je hier dus al op gevonden wordt. De interresante zoekwoorden zijn de zoekwoorden waarop je nu op een gemiddelde plek 5 staat én waarvan het aantal weergeve bovengemiddeld hoog zijn.

Het grote voordeel: Google ziet dat je pagina in aanmerking komt, maar de kwaliteit is nog net te laag of je mist belangrijke informatie die de pagina’s boven je wel tonen.

Maar welke informatie is dat? Wat hebben andere websites wat jij niet hebt? Dit is makkelijk te achterhalen door verschillende SEO-tools te combineren.

SEO zelf doen stap twee

Allereerst gaan we kijken welke websites er boven je staan. Dit doen we simpelweg door te zoeken op de zoekquery en te analyseren welke pagina’s er boven die van jou zichtbaar zijn. Klik het resultaat aan en bekijk de website.

Content vertelt Google waar je website over gaat en wat bezoekers op je website kunnen vinden. Een belangrijke factor waar Google naar kijkt bij het analyseren van je website is de kwaliteit van je website in zijn geheel. Google beoordeeld dit met een zogeheten E-A-T score.

E-A-T staat voor Expertise, authoritativeness, en trustworthiness. Letterlijk vertaald: Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid.

  • Expertise
    Wat schrijf je op je website? Over welke onderwerpen heb je het? En hoe diep ga je op de materie in. Expertise laat je zien door kwaliteit content te plaatsen
  • Autoriteit
    Bij autoriteit kijkt Google naar de reputatie van de schrijver of van het bedrijf achter de website. Denk hierbij aan recensies, nieuwsartikelen en persberichten
  • Betrouwbaarheid
    Ben je eerlijk en betrouwbaar? Kunnen je bezoekers eenvoudig contact met je opnemen als ze vragen hebben? Zijn je NAW-gegevens prominent aanwezig?

Elk onderdeel kent zijn eigen optimalisaties. Maar wat belangrijk is om te weten tijdens een SEO analyse is dat Google niet alleen kijkt naar waar de website over gaat, maar ook hoe betrouwbaar de website is.

Een simpele strategie om je E-A-T score te verbeteren is het toevoegen van je NAW-gegevens. Ook wil je duidelijk maken waar je bezoekers heen kunnen met vragen. Voor webshops is een duidelijk link naar de klantenservice een goede manier om betrouwbaarheid te tonen.