SEO - De complete handleiding voor beginners (en ondernemers)

  • Dennis Adriaansen, 23 maart 2019

Ben je nog niet bekend met SEO en wil je er graag meer over weten?

Deze handleiding behandelt alles wat je moet weten over SEO en zoekmachine optimalisatie.

Na het lezen van de handleiding weet je precies hoe je jouw website optimaliseert voor Google.

Wat is SEO nou eigenlijk precies? #

SEO is een marketingtechniek welke zich richt op het beter zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google. SEO bestaat uit zowel het technisch optimaliseren van de website als het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de pagina. Beide onderdelen dienen het doel om hoger in de zoekresultaten te komen en daardoor meer verkeer naar de website te trekken.

Er zijn bij SEO veel factoren die bepalen hoe goed de website daadwerkelijk wordt gevonden. In deze handleiding ga je lezen hoe je eenvoudig zorgt dat jouwe website scoort op de belangrijkste onderdelen.

Waarom iedere website SEO nodig heeft #

Zoekmachines zijn verantwoordelijk voor het overgrote deel van websitebezoekers. Dit geldt voor bedrijfswebsites, maar ook zeker voor blogs of nieuwssites.

Daarnaast heeft SEO nog een belangrijk voordeel. Wanneer je bezoekers bereikt via zoekmachines werk je namelijk direct met waardevolle informatie.

Je doelgroep zoekt namelijk heel specifiek op een dienst, product of stukje informatie die jij aanbiedt via de website. Door je website in te richten op deze zoekwoorden kun je bezoekers aantrekken die een bepaald doel hebben. Het kopen van een product, of het inschrijven voor die nieuwe cursus.

Zoekmachines zijn de snelwegen voor bezoekers. Je mist een hoop kansen wanneer jouw website niet goed gevonden wordt op Google.

Waarom je niet zonder SEO kunt #

Nou, kijk, zoekmachines zijn slim. Ze zullen een website vaak beter en sneller begrijpen dan een gemiddelde bezoeker. Maar toch wil je de zoekmachine het zo makkelijk mogelijk maken.

Een goede SEO strategie zorgt voor een goed vindbaarheid. Wanneer je geen aandacht besteed óf te verkeerde handelingen verricht verstopt Google je website achteraan in de resultaten en zal niemand je website te zien krijgen.

Crawling en indexing #

Twee lastige termen die gelukkig kinderlijk eenvoudig zijn.

SEO is namelijk gericht op zoekmachines. Zoekmachines zijn elke dag op zoek naar informatie op allerlei websites. Hiervoor volgen ze alle linkjes op een website tot ze de gehele website hebben bekeken. Dit proces heet crawlen.

De zoekmachine scant de code van de website en slaat kleine stukjes informatie op om deze later opnieuw te kunnen gebruiken. Wanneer iemand op zoek is naar die informatie bijvoorbeeld. In de SEO wereld noemen ze dit indexeren.

Je kunt je voorstellen dat het een mega klus is om alle websites van het internet te bekijken en op te slaan. Daarom is SEO ook zo belangrijk.

Met SEO help je de zoekmachines je website nog beter te begrijpen. En, hoe beter een zoekmachine jouw website begrijpt. Hoe beter ze kunnen inschatten welk publiek ze naar de website moeten sturen.

SEO verbindt vragen aan antwoorden
Zoekmachines zijn eigenlijk grote vraag-antwoord machines. Wanneer een zoekterm wordt ingetypt zorgt de zoekmachine voor twee dingen. 1) ze geven de meest relevante resultaten terug, 2) ze sorteren de resultaten op populariteit.

En dit is waar SEO voor staat. Je zorgt dat de zoekmachine begrijpt welke informatie de pagina bevat zodat zij er relevante pagina's aan kunnen koppelen. Daarnaast zorg je dat jouw website vertrouwen uitstraalt en goed ontvangen wordt door jouw publiek.

Zie bijvoorbeeld Google dat jouw pagina's goed bekeken worden, goed worden ontvangen door het publiek, dan zien ze dat de pagina een goede match is voor een specifieke groep. Hierna zal Google de website steeds vaker tonen aan vergelijkbare bezoekers.

Het gebruiken van zoekwoorden op je website #

Zoekwoorden zijn de belangrijkste onderdelen van zoekmachine optimalisatie. Wanneer Google je website heeft geïndexeerd koppelt de zoekmachine deze aan een zoekwoorden of onderwerp. In plaats van jouw website toevoegen aan een enorme lijst van andere websites, wordt je website gekoppeld aan een bepaald onderwerp.

Wanneer jouw pagina veel vertelt over een specifiek onderwerp zal elk onderdeel weer verdeeld worden in kleinere databanken.

Logischerwijs zul je jouw website over reizen moeten voorzien van relevant zoekwoorden zoals "vluchten", "bagage", "road trips" en "hotels".

Zoekwoorden op je website
Maar waar neem je deze zoekwoorden op? Wanneer je serieus aan de slag wil met SEO moet je op de hoogte zijn van de plekken waarop een zoekmachine naar het zoekwoord zoekt.

Een aantal belangrijke plekken om je zoekwoord op te nemen zijn de paginatitel, kopteksten, linkjes en natuurlijk in de metadata

Maar let wel op.

Het overmatig opnemen van een zoekwoord op een pagina kan tegen je werken.

In de tijd dat SEO specialisten wisten dat Google enkel en alleen naar het aantal zoekwoorden op een pagina kijkt, gingen ze aan de slag om dit zoekwoord zo vaak mogelijk terug te laten komen. Dit fenomeen heet keyword-stuffing.

Een tijd geleden waren zoekmachines nog niet zo slim. Ze konden teksten nog niet vloeiend lezen en waren dus genoodzaakt zoekwoorden te detecteren en te tellen. Vandaag de dag zijn zoekmachines slim en detecteren ze niet alleen een zoekwoord. Ze zien ook hoeveel informatie er over dit onderwerp wordt gegeven.

En over het algemeen geldt: hoe meer informatie jij biedt over het betreffende onderwerp. Hoe beter je SEO inspanningen zullen uitpakken.

Laten we kijken naar 5 eenvoudige tips om je zoekwoorden te plaatsen

  • Plaats het zoekwoord minimaal één keer in de pagina titel
  • Neem het zoekwoord in ieder geval op in de eerste 100 woorden
  • Beschrijf het zoekwoord gedetailleerd op je pagina
  • Neem verschillende varianten van een zoekwoord op op dezelfde pagina
  • Plaats afbeeldingen, video's of infographics op je pagina die meer informatie bieden over het zoekwoord
  • Zorg dat het zoekwoord terug komt in de pagina URL

Focus op gebruiksvriendelijkheid en relevante content voor de website SEO resultaten #

Zoekmachines zijn elke dag bezig om de beste resultaten aan haar bezoekers te geven. Omdat "de beste" nogal subjectief is kijken ze hoe jouw pagina in het algemeen wordt ontvangen door het grote publiek.

Klikken bezoekers jouw website na enkele seconden weer weg? Bekijken ze een pagina en gaan ze er weer vandoor of, klikt niemand jouw specifieke zoekresultaat in in de lijst met resultaten?

Dan ziet Google dat jouw website niet goed wordt ontvangen door het publiek dat zij dachten dat bij jou website zou passen. En ondanks jouw website voor de zoekmachine goed is ingericht, zijn de uiteindelijke bezoekers er niet blij mee.

Google ziet dit en zal hierdoor jouw website voor toekomstige zoekopdrachten minder prominent laten zien.

Wat je hieraan kunt doen?

Er zijn een aantal zaken waaraan je moet voldoen. De allereerste is een gebruiksvriendelijke website. Dit betekent: een mobiel vriendelijke pagina, en eenvoudig te navigeren website en een website geschreven met duidelijke informatie.

De SEO signalen van een gebruiksvriendelijke website

Er zijn die onderdelen waarmee zoekmachines kijken naar de kwaliteit van jouw website.

  1. Interactie met de bezoeker
    Wanneer de zoekmachine een lijst met resultaten teruggeeft, en de bezoeker de eerste pagina aanklikt en vervolgens snel de "terug naar vorige pagina" knop aanklikt ziet Google dat voor deze bezoeker de eerste website niet relevant was.

    Gebeurt dit op grote schaal? Dan leert de zoekmachine hiervan. Ze kijken bij welke zoekwoorden dit gebeurt en zal bij deze zoekwoorden dus minder snel hetzelfde resultaat laten zien.
  2. AI en machine learning
    Omdat deze strategie de zoekmachines flink in kwaliteit heeft laten groeien heeft Google jarenlang gewerkt en betere algoritmes. Eén daarvan is Google RankBrain. Het eerste met AI gestuurde algoritme dat leert van de interactie tussen zoekopdracht en zoekresultaat.

    Google RankBrain kijkt continu naar User Signals, signalen die de bezoeker aan de zoekmachine afgeeft. User Signals zijn o.a. het aanklikken van de terug naar vorige pagina knop, maar ook de hoeveelheid tijd dat een bezoeker op je pagina is, hoeveel pagina's deze bezoekt én of de bezoeker deze pagina opslaat voor latere referentie.

    [quote] Do you see your website rank in page one sometimes of just one search query? Google is testing your page and they test a case where your website is in the top 5 results. It is rare that you see it yourself but Google is testing this on a very large scale. In facts, your pages are constantly under pressure of Googles SEO tests.

  3. Interne en externe linkjes
    Als je al iets hebt gehoord over SEO weet je dat linkbuilding een veelgehoorde term is. In dit artikel gaan we niet te diep in op linkbuilding ondanks dit een enorm groot onderdeel is van zoekmachine optimalisatie.

    Linkjes op het internet worden namelijk door zoekmachines gebruikt als een soort stembureau. Hoe meer pagina's er naar externe websites linken, hoe beter die externe website wordt bevonden. Elke link wordt gezien als een stem. "Pagina 1, 2 en 3 linken naar pagina 6. Dan moet pagina 6 een relevante en betrouwbare website zijn." Aldus Google.

Het schrijven van SEO-teksten en content #

Het is geen geheim dat relevante content en SEO hand in hand gaan. In het algemeen geldt: hoe hoger de kwaliteit van je content, hoe hoger je scoort in Google. Alhoewel dit natuurlijk niet helemaal waar is is het een goed streven om de best mogelijke content voor je website te produceren.

Content produceren voor product pagina's
Hier vallen ook pagina's onder die de diensten van een bedrijf beschrijft. Het doel is namelijk hetzelfde. De bezoeker converteren naar een lead.

De kwaliteit van de content is belangrijk, maar minder belangrijk dan bijvoorbeeld van een blog of nieuwsartikel. Daar wil je de bezoeker zo lang mogelijk op je pagina houden.

Een lead is een bezoeker die actie heeft ondernomen. In het geval van een product of diensten pagina wil je zorgen dat ze aan aanvraag doen of direct een product kopen.

Content produceren voor blogs of nieuwsartikelen
In het geval van een blog of nieuwsartikel wil je de bezoekers boeien. Wanneer de tijd dat ze op je pagina blijven in verhouding staat met de hoeveelheid content geef je Google signalen dat de pagina interessant is en dus van hoge kwaliteit.

Voorbeelden van goede SEO content
Om je een idee te geven wat in het algemeen als goede content wordt beschouwd vind je hieronder een aantal voorbeelden.

Lijstartikelen (listposts)
Lijstjes doen het al jaren goed op het internet. En dat is niet voor niets.

Een lijst is een verzameling van waardevolle informatie. Het verzamelt informatie en geeft dit op een gestructureerde wijze terug aan je bezoeker. Je bezoeker vind dit fijn omdat je hem of haar tijd bespaart door de informatie op een compacte wijze te tonen. In plaats van verschillende artikelen of webppagina's te doorzoeken naar de juiste informatie, lever jij de belangrijkste punten op één plek.

Een goed voorbeeld is mijn pagina met 39 SEO tips die helpen met de zoekmachine optimalisatie van je website.

Al jaren blijken list-posts goed te scoren in Google. Eén van de bekende websites van de wereld is met deze methode groot geworden. Wikihow.com publiceert uitsluitend stap voor stap lists-posts die alle belangrijk informatie verzameld in een lijst.

Handleidingen
Een zoals je nu aan het lezen bent. Een uitgebreide handleiding staat voor met gedetailleerde informatie over een bepaald onderwerp. In dit geval staat SEO centraal en wordt je door middel van een aantal stappen eenvoudig duidelijk gemaakt welke handelingen je kunt verrichten om beter vindbaar te worden.

Niet alleen staat er veel gedetailleerde informatie in een handleiding, het is vaak de meest complete bron binnen dat gebied.

In mijn geval zie ik veel websites die over SEO schrijven. Maar in dit artikel lees je meer dan alleen hoe een zoekmachine werkt. En in tegenstelling tot mijn lijstartikel, lees je niet alleen tips, je leest ook hoe je ze toepast, waarom ze werken en welke resultaat het oplevert.

Informatie en statistieken
Zoals je al last zijn we gek op gestructureerde informatie. We worden elke dag bestookt met data en ons brein heeft moeite om te filteren wat waardevol is en wat niet. Informatie en statistieken geven ons een goede houvast om te bepalen of bepaalde informatie belangrijk is.

Daarnaast is er nog een SEO voordeel te behalen met inzichtgevende informatie of statistieken. Een statistiek uit een onverwachte hoek kan verbazing opwekken bij je bezoekers. Verbazing is één van die emoties die bezoekers aanzet tot actie. Ze delen je artikel met vrienden of ze delen het artikel op social media. Indirect verbetert dit jouw vindbaarheid omdat meer mensen je website leren kennen, en meer mensen in de toekomst naar je op zoek gaan.


Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

SEO - De complete handleiding voor beginners (en ondernemers)