Home Zoekmachine optimalisatie E-mailmarketing Website optimalisatie Social media Bezoekers trekken Klanten werven Website psychologie SEO internetmarketing Blog

Je website beter vindbaar maken in Google. 5 eenvoudige stappen om beter gevonden te worden.

Benieuwd hoe je jouw website goed vindbaar maakt in Google? Een hoge positie in de zoekresultaten kan je veel (lees heel veel) nieuwe klanten opleveren. Veel bedrijven en ondernemers kennen de mogelijkheden en werven dagelijks nieuwe klanten zónder hier ook maar iets voor te hoeven doen.

Het geheim? 

Ze weten heel goed hoe zij hun website vindbaar moeten maken in Google. Ze weten wat Google wil, wat hun bezoekers willen en bovenal: hoe zij potentiële klanten kunnen bereiken.

"Maar wat weten zij wel wat ik nog niet weet?"

Goede vraag, dit ga je straks uitgebreid lezen.

Waarom jij je website beter vindbaar wil maken in Google

Dit lijkt een beetje op vragen naar de bekende weg, en eerlijk, dat is het ook. Maar bedenk even goed, waarom zou jij je website beter vindbaar willen maken in Google? Waarschijnlijk omdat je op zoek bent naar nieuwe klanten. Je bent sinds kort ondernemer en zoekt actief naar mensen om voor te werken.

Heb ik gelijk? Zo ja, goed bezig, je bent op de goede weg!

Wanneer jouw website goed vindbaar is, wordt je snel gevonden door nieuwe klanten. Een geoptimaliseerde website zorgt voor een betere vindbaarheid en een continue mogelijkheid om mensen in contact te brengen met je product of dienst.

Klinkt interessant?

Zo maak je je website beter vindbaar:

  1. Maak kennis met on-page SEO
  2. Bepaal je zoekwoorden. Waar zoekt jouw klant op?
  3. Word de meest gebruiksvriendelijke website ooit
  4. Ontdek off-page SEO
  5. Local search (lokaal zoeken)

We gebruiken Google om snel informatie te vinden over bepaalde onderwerpen, artiesten, diensten, producten of bedrijven.

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands: zoekmachine optimalisatie.

Zoekmachine optimalisatie beschrijft het proces om je website goed vindbaar te maken voor personen die zoeken op je bedrijf, je dienst of je product. 

Vaak wordt SEO gebruikt om hoog te scoren in Google om vervolgens op deze manier nieuwe klanten aan te trekken.

"Maar, hoe groot is Google en: is het de moeite waard?"

Dagelijks worden er miljarden zoekopdrachten uitgevoerd. Hiervan bestaat waarschijnlijk een groot deel uit mensen die jou al kennen. Ze weten wie je bent en wat je doet, maar zoeken enkel wat gegevens. 

De andere groep bestaat uit potentiële klanten die niet direct naar jou of je onderneming zoeken, maar juist naar informatie gerelateerd aan je bedrijf.

En precies deze groep is interessant! 

Verder lezen: Klanten werven via je website

Wanneer je website goed vindbaar is op Google en je jouw website strategisch inzet, kan SEO ineens veel klanten opleveren. 

Maar hoe zorg je dat je website goed vindbaar is?

Waarom SEO zo groot is #

Als je denkt dat alleen jij goed gevonden wil worden in Google, heb je het mis. 

Dagelijks trekt Google miljarden bezoekers welke samen op een gemiddelde dag rond de 4 miljard(!) zoekopdrachten genereren. Met uiteenlopende onderwerpen is iedereen op zoek naar informatie.

Veel slimme ondernemers hebben doordachte technieken bedacht om mensen die op zoek zijn naar informatie te verleiden met hun producten en diensten. 

Door hun website goed vindbaar te maken en te optimaliseren voor conversie, weten zij onder de ogen te komen van enorm veel potentiële klanten.

Verder lezen: Je website optimaliseren om bezoekers naar klanten te transformeren

Hierdoor is Google niet alleen effectief wanneer iemand specifiek op zoek is naar je bedrijf, maar juist wanneer mensen die nog niet voor jouw bedrijf hebben gekozen in contact met je komen en verleid worden om klant te worden.

Omdat Google voor veel ondernemers en bedrijven een belangrijke bron is van nieuwe klanten, is de competitie hevig en zul je hard moeten werken voor een goed resultaat.

Hoe Google werkt #

Wat extra achtergrondinformatie is dus niet overbodig:

Google is eigenlijk een grote computer. Of beter gezegd: een verzameling van eindeloos veel computers bij elkaar. Deze computers zijn anders zoals wij deze kennen. De computers die gebruikt worden door Google scannen dag in en dag uit het internet.

Ze doen zich voor als bezoekers en klikken op elke link op iedere website. Naast het lezen en het analyseren van de website (en zijn teksten) slaat Google de website op. Dit heet: indexatie.

Wanneer jouw website geïndexeerd is kan Google de website in overweging nemen zodra een potentiële klant naar jouw bedrijf of organisatie zoekt.

Aan de hand van de geïndexeerde informatie maakt Google een afweging of de zoekopdracht van de bezoeker op jouw website beantwoord wordt.

Google vergelijkt welke website het best antwoord geeft op de vraag en zal deze website hier dan ook voor belonen door een hoge positie toe te kennen. En je raadt het al: hoe hoger je positie, hoe beter vindbaar jouw website is voor je klanten.

1. Maak kennis met on-page SEO #

On-page SEO: Het optimaliseren van je webpagina's welke jij wil dat ze goed vindbaar zijn in Google. On-page SEO betekent dat jij je website geschikt maar voor de computers van Google. Het internet is enorm. De computers van Google moeten hard werken en ondanks dat ze heel slim zijn, vinden ze het fijn als je ze het zo makkelijk mogelijk maakt.

De computers zijn namelijk op zoek naar belangrijke informatie.

Google zoekt naar:

  • Het onderwerp van de pagina
  • Unieke en waardevolle informatie over het onderwerp
  • Antwoorden op vragen die vaak aan Google gesteld worden

Benieuwd hoe je zorgt dat deze informatie goed te vinden is?

Gebruik SEO-vriendelijke URL's. Uit onderzoek van een aantal grote AmerikaanseAmerikaanse websites is gebleken dat Google websites meer goed leesbare URL's voorrang geeft op websites met lange onleesbare URL's

Maak je website responsive. Google is nog niet zo lang geleden begonnen met het voortrekken van mobiele websites bij indexatie. Dit betekent dat Google eerst de mobiele versie bekijkt en opslaat, om vervolgens naar de normale versie te kijken.

Wat dit voor jou betekent?

Het is belangrijk dat de informatie en de zoekwoorden die helpen jouw website vindbaar te maken in Google op de mobiele versie aanwezig zijn. Ontbreken ze? Dan loop je de kans dat Google geen volledig beeld krijgt van je bedrijf en website. Een hoge positie kun je dan voorlopig wel even vergeten.

Plaats je zoekwoorden op logische plekken op je website. Je leest zo wat zoekwoorden zijn en waarom je ze moet gebruiken. Voor nu is het noodzaak goed te onthouden dat zoekwoorden belangrijk zijn.

Om je website vindbaar te maken in Google moet Google snappen waar je website over gaat. Dit proberen zij door te zoeken naar het onderwerp. Uit ervaring weet Google dat het onderwerp op verschillende plekken te vinden is.

Daarom is het belangrijk om je zoekwoorden op belangrijke plekken op te nemen. Plaats je zoekwoorden op de volgende plekken en zorg dat Google je onderwerp weet te vinden:

  1. De titel van je pagina (<title>, <h1>)
  2. In de introductie (eerste 150 woorden) van je pagina of artikel
  3. In (het liefst) alle paragrafen
  4. Wanneer leesbaar in alle kopteksten (h2, h3, h4, h5, h6)

Verder lezen: On-page SEO-tips om je website te optimaliseren voor Google

2. Bepaal je zoekwoorden. Waar zoekt jouw klant op? #

Je las het net al: "plaats je zoekwoorden op logische plekken op je website". Waarschijnlijk komt er een brandende vraag bij je naar boven:

"Hoe bepaal ik welke zoekwoorden ik moet gebruiken?"

Een logische vraag, en wanneer je je website vindbaar wil maken in Google ook een belangrijke vraag.

ik ga het uitleggen.

Zoekwoorden zijn zo simpel als het woord zelf beschrijft: woorden waarop mogelijke bezoekers zoeken. Zoekwoorden zijn belangrijk omdat Google deze woorden gebruikt om zoekopdrachten van bezoekers te koppelen aan content op jouw website.

Hoe beter de zoekwoorden matchen met de inhoud van jouw website, hoe beter Google jouw website vindbaar maakt in de zoekresultaten.

Laten we kijken naar 3 manieren op de perfecte zoekwoorden te vinden.

De snelste methode: Zelf inschatten

De snelste manier van zoekwoorden bepalen: zelf bedenken. Natuurlijk heb je een goed stel hersens die goed in kunnen schatten waar je klant op zoekt. Het is in ieder geval een goed begin. Je begint door te bedenken wat jouw potentiële klant in Google intypt wanneer ze informatie zoeken over je product.

Voorbeeld: Wanneer je laminaat aanbiedt kunnen je klanten zoeken naar "laminaat houtkleur." Ze kunnen ook zoeken inspiratie, bijvoorbeeld: "laminaat kleur bij witte gladde muren."

Merk je hoe detailleert de twee zoekterm is? Daarnaast vraagt deze bezoeker om geholpen te worden. Ze missen kennis en vragen Google letterlijk om het antwoord.

En weet je wat het mooie is?

Niet Google maar JIJ krijgt alle credits als je de bezoeker helpt. De bezoeker verlaat je website (als het goed is) met een voldaan gevoel en een positieve mindset.

Verder lezen: Een methode die zorgt dat elke bezoeker telt.

De meest logische methode: Bekijken op welke zoekwoorden je al gevonden wordt

Het meest voor de hand liggen én de makkelijkste manier om je zoekwoorden te bepalen: bekijken op welke zoekwoorden jouw website al gevonden wordt!

Het is net als met geld: wie geld heeft, kan geld verdienen. Zo zorgt vindbaarheid ervoor dat je nog beter gevonden kan worden.

Ga naar Google en zoek op "Google Search Console", en klik op het het eerste resultaat.

Je ziet een afbeelding zoals hierboven. Hier lees je hoe je een property toevoegt. Voor nu sla ik het aanmaken over.

Zodra je een property hebt aangemaakt kun je links in het menu klikken op  "Zoekverkeer" en vervolgens op "Zoek Analyse". Je ziet nu een lijst met zoekopdrachten. Deze lijst toont alle zoektermen die jouw websitebezoekers hebben gebruikt voordat ze op je website terecht zijn gekomen.

Met andere woorden:

Dit zijn de zoekwoorden waarop jouw website gevonden wordt in Google!

Om je website nog beter vindbaar te maken, of vindbaar te maken voor andere zoekwoorden kun je je richten op gerelateerde zoekwoorden. Synoniemen bijvoorbeeld. Voor elk woord zijn vaak nog veel meer woorden te vinden.

Je kunt de vindbaarheid van je website dus supereenvoudig vergroten door je op meerdere zoekwoorden te richten.

De slimste methode: Onderzoek doen bij concurrenten

Als 3e en laatste optie kun je onderzoek doen bij je concurrenten. Let op: deze methode wordt door de top 1 % van alle marketeers gebruikt. Wanneer jij de strijd aan moet gaan met je concurrent is dit jouw geheime wapen.

Scoort jouw concurrent bijvoorbeeld op bepaalde zoektermen waar jij niets van af weet? Dan zullen die zoektermen met deze methode naar boven komen.

Niet alleen weet jij waar jouw concurrent zijn bezoekers vandaan haalt, je kunt ze stelen en zorgen dat ze op jouw website terecht komen.

  • Stap 1: Ga naar semrush.com
  • Stap 2: Maak een account en koppel je website
  • Stap 3: Plak of typ het domeinnaam van je concurrent in in de zoekbalk bovenaan
  • Stap 4: Klik zoeken!
  • Stap 5: Onder "Top organic keywords" zie je precies op welke zoektermen de website gevonden wordt.

Super handig, of niet? Vanaf nu weet je precies hoe de websites van jouw concurrenten vindbaar zijn en kun jij de aanval openen.

3. Word de meest gebruiksvriendelijke website ooit #

Je website is technisch geoptimaliseerd. Je kent je zoekwoorden en diezelfde zoekwoorden zijn te vinden op belangrijke plekken op je website. Je bent al goed bezig om je website goed vindbaar te maken in Google.

Je on-page SEO is op orde en je bent klaar om klanten te ontvangen.

Maar er is nóg iets belangrijks.

Niet alleen moet je website geoptimaliseerd zijn voor Google, ook jouw klanten moeten blij worden van je website.

Google stuurt namelijk niet graag bezoekers naar websites waarvan niemand vrolijk wordt. Wanneer bezoekers teleurgesteld worden en op een niet gebruiksvriendelijke website terecht komen kost ze dit waardevolle tijd en energie.

De bezoeker wordt teleurgesteld en Google wordt verweten slechte websites voor te stellen.

Om deze reden vindt Google de gebruiksvriendelijkheid van je website minsten net zo belangrijk als de duidelijkheid van je zoekwoorden. Maar wat is gebruiksvriendelijk, wat moet je daarvoor doen?

Allereerst, je wil zorgen dat:

  1. Je bezoeker snel door je website kan navigeren
  2. Je teksten goed te begrijpen én waardevol zijn
  3. Je de bezoeker helpt met zijn of haar probleem

Wanneer je de bovenstaande drie punten ….. dan zorg je dat de bezoeker door je website vliegt, enorm blij wordt en tevreden is na het lezen van het laatste stukje tekst. Je leidt ze makkelijk van A naar B en voor dat je het weet staat ze te springen om klant te worden.

Tip 1: Plaats een unieke en overduidelijke call-to-action (CTA) op elke pagina. Een CTA is een grote knop die schreeuwt om geklikt te worden. CTA's of te wel, buttons schreeuwen om aandacht en zijn perfect om de bezoekers een handeling uit te laten voeren. Vandaar de benaming call to action (oproep tot actie).

Tip 2: Zorg voor een duidelijk paginastructuur. Voorbeeld: Coolblue verkoopt meer dan 10.000 producten. Toch weten zij de navigatie van de website compact en overzichtelijk te houden.

Tip 3: Gebruik een duidelijke paginatitel. Een goede paginatitel is cruciaal voor de gewenste bezoekersaantallen. Een goede paginatitel maakt direct duidelijk waar je pagina over gaat.

Google neemt de paginatitel dus ook hoog op in de overweging of jouw pagina relevant is. Zorg dat het onderwerp vooraan in de titel staat. Je bezoeker zal direct weten waar het artikel over gaat en zal klikken voor die de rest heeft gelezen.

Tip 4: Maak gebruik van kopteksten, lijstjes en duidelijke linkjes. Vooral bij het schrijven van artikelen. Je bezoekers scannen je pagina, zorg ervoor dat ze na het lezen van je koppen nieuwsgierig worden en verder lezen. Net zoals we kanten lezen.

Voordat we in een tekst duikt scannen we eerst de koppen om te kijken of er iets tussen staat wat ons interesseert.

Vertel je verhaal via je kopteksten en treed, via de paragrafen, in detail. Schrijf super nuttige informatie waar je klanten naar op zoek zijn.

Deel 2 (wordt vervolgd)

4. Ontdek off-page SEO #

Off-page SEO is een vorm van optimalisatie die, in tegenstelling tot on-page SEO niet binnen de kaders van je eigen website valt. Dit betekent: alles wat je doet om je website beter vindbaar te maken in Google, waarbij je jouw website niet direct wijzigt, is een vorm van off-page SEO.

Wat is off-page SEO
Off-page SEO bestaat uit verschillende onderdelen, of eigenlijk: activiteiten. In dit artikel lees je twee hele belangrijke.

  1. Linkbuilding (zometeen in meer detail)
  2. Social media

Linkbuilding is het grootste onderdeel van off-page SEO. Als je veel concurrentie hebt, en je dus hard moet werken om je website vindbaar te maken in Google zul je vast en zeker van linkbuilding gaan horen.

Voordat we in dit onderwerp duiken moeten we eerst dieper in detail treden over hoe Google precies werkt.

Google scant jouw website op relevante informatie. Ze schatten de waarde van deze informatie en bepalen bij elk zoekopdracht of jouw informatie nuttig genoeg is.

Google is cool, Google is niet zo arrogant als je zou verwachten. Google zegt namelijk niet zeker te weten dat zij de beste beslissing maken. Sterker nog: ze leggen het heft in de handen van website-eigenaren.

Het zit zo:

Google zoekt naast informatie ook naar linkjes op iedere website. Linkjes kunnen verwijzen naar pagina's binnen de website, maar ook naar pagina's buiten de website. Al deze linkjes worden op een hoop gegooid.

Later kijkt Google welke linkjes er naar jouw website verwijzen. Je hebt belangrijke linkjes, verwijzingen van bijvoorbeeld NOS.nl. Maar ook minder belangrijke links. Linkjes van de nieuwe website van de lokale thuiskapster bijvoorbeeld.

Google scant de linkjes en gebruikt deze links als een soort stemsysteem. Hoe meer linkjes naar een bepaalde website, hoe belangrijker de betreffende website moet zijn.

Off-page SEO in de praktijk - Linkbuilding
Linkjes naar je website vertellen Google dat jij belangrijk bent. Wanneer Google weet, of in ieder geval denkt dat jij belangrijk bent maken ze je website beter vindbaar in hun zoekresultaten. De linkjes die jou belangrijk kunnen maken heten: backlinks.

Als websites met veel backlinks goed gevonden worden in Google, zou het betekenen dat de websites die nu scoren in de top 5 veel verwijzingen moeten hebben.

  • Zoekterm: "keuken op maat laten maken"
  • Positie: 1
  • Domeinnaam: interieurdesigner.nl
  • Backlinks: 9500
  • Zoekterm: "keuken op maat laten maken"
  • Positie: 1
  • Domeinnaam: hoveniersbedrijfvdkraats.nl
  • Backlinks: 4500
  • Zoekterm: "Hoveniersbedrijf"
  • Positie: 1
  • Domeinnaam: waterinkkeukenmakerij.nl
  • Backlinks: 184
  • Zoekterm: "Hoveniersbedrijf"
  • Positie:2
  • Domeinnaam: hoveniersbedrijfjohnklaassen.nl
  • Backlinks: 26

Zoals je ziet hebben de website die de eerste positie bezetten (veel) meer backlinks dan positie twee. Het is goed om te zeggen dat Google reken houdt met honderden factoren om te bepalen wie beter vindbaar wordt en wie niet. Maar linkbuilding is een sterke en vooral belangrijke indicator.

Verder lezen: Beginnen met linkbuilding

5. Local search (lokaal zoeken) #

Google is ENORM! En dat heeft vooral te maken met de grote van het internet. Het internet is namelijk zo immens groot dat. En het is ook lastig. Het internet is niet tastbaar. Je houdt niet zo vaak een stukje internet vast, toch?

Omdat het internet groot is en er meer dan een miljard websites zijn moest Google op zoek naar manieren om het web toegankelijk te houden.

Hoe bepaal je welke de beste is als je moet kiezen uit miljarden opties?

Naast het onderzoeken van de onderwerpen, content en linkjes is er een andere factor die steeds belangrijker wordt: Local search.

Wanneer iemand op zoek is naar een nieuwe tandarts heeft diegene niets aan zoekresultaten uit Amsterdam. Ondanks de Amsterdamse tandarts zijn onderwerp goed duidelijk heeft gemaakt, veel waardevolle content aanbiedt en duizenden linkjes heeft weten te vergaren is het resultaat niet geschikt voor deze zoekopdracht.

De technologie wordt steeds toegankelijk. Dit betekent dat Google ook steeds makkelijker kan bepalen waar zoekopdrachten vandaan komen. Zien zij dat de zoekopdracht voor een nieuwe tandarts uit Maastricht komt, dan weegt Google de locatie van verschillende tandartsen in de regio zwaarder mee dan andere factoren.

Zo kun je ook zonder overdreven goede content en backlinks toch goed gevonden worden in Google.

Aan de slag met local search
Is jouw onderneming of organisatie alleen of voornamelijk geschikt voor mensen uit je regio? Dan kan het lonen om je SEO investering hier op te richten.

Stap 1: Meld je aan op Google places
Google places is een verzameling van alle bedrijven en evenementen in de offline wereld. Van bakker tot festival, van supermarkt tot dierenwinkel.

Via Google places kunt je verschillende dingen aangeven. Je kunt je bedrijfsnaam aanvullen, openingstijden toevoegen, contactgegevens bewerken, recensies plaatsen, een website-URL toevoegen en nog veel meer.

Ga naar https://www.google.nl/intl/nl/business/ en meld je aan! Het is makkelijk én effectief.

Stap 2: Zorg voor een contactpagina op je website
Wanneer jij een duidelijke en vooral uitgebreide contactpagina hebt bevestig jij bij Google dat jouw website hoort bij die betreffende locatie. Hoe overtuigender je dit over kunt laten komen, hoe groter de kans dan Google deze verbinding legt.

Wanneer je bij Google Places een link opgeeft naar je website en vanaf je website verwijst naar hetzelfde adres weet Google praktisch zeker dat ze deze link mogen maken.

Wanneer de link is gemaakt zal jouw website vaker bovenaan komen bij mensen uit je omgeving dan bij mensen aan de andere kant van het land.

Meer kennis ontvangen?