Home Zoekmachine optimalisatie E-mailmarketing Website optimalisatie Social media Bezoekers trekken Klanten werven Website psychologie Blog

Klanten werven via Facebook - Beginnen met Facebook advertenties

Je wil klanten werven via Facebook en je bent bereidt om er voor te betalen. 

Dat is een goed begin.

Je ziet bedrijven, startups en ondernemers met een immens bereik en veel volgers. Hoe doen zij dat? En, wat doe je verkeerd?

Het is een vaak gehoord dilemma. Grote bedrijven hebben een merknaam waar iedereen mee bekend is. Denk aan Redbull of Grolsch. Je kent de naam van reclames op tv, in bushokjes en als sponsoren van sportwedstrijden. Helaas is het als start-up of kleine onderneming niet makkelijk om op een vergelijkbare manier naamsbekendheid te creëren.

Maar het is niet onmogelijk. 

Er zijn veel voorbeelden te noemen die het effect van facebookadvertenties laten zien.

Zoals in dit voorbeeld, waar een leverancier van marketing automation-software groots inzet op het netwerk. Ze vertellen dat Facebook hét kanaal is om nieuwe klanten te bereiken. De gemiddelde kosten per nieuwe klant liggen rond de 7 euro. 

7 euro!?

Bereken zelf je potentiele winst als je voor 7 euro een nieuwe klant kunt ontvangen.

Waarom klanten werven via Facebook #

Het gebruiken van advertenties is iets waar je in deze huidige maatschappij niet aan kan ontkomen. Als je je doelgroep wilt bereiken en nieuwe klanten wilt binnenhalen, is het essentieel om gebruik te maken van reclame. Facebookadvertenties zijn het perfecte middel om reclame te kunnen maken op een makkelijke manier.

1. Facebookadvertenties zijn goedkoop

[facebook advertenties zijn belachelijk goedkoop]

2. Richt je advertentie op een specifieke doelgroep
Klanten werven via Facebook is een unieke aanpak. Wat je met een advertentie in een bushokje niet kan en met Facebook wel, is ervoor zorgen dat je advertentie gericht wordt op een bepaalde doelgroep. Bij het maken van een advertentie kan je trefwoorden invullen die passen bij jouw doelgroep. Stel je verkoopt voetballen, dan kan je bij Facebook aangeven dat jouw doelgroep bestaat uit mensen die geïnteresseerd zijn met voetbal, sport en bijvoorbeeld beroemde spelers, zoals Messi of Ronaldo.

3. Veel verschillende manieren van adverteren
Bij het maken van een Facebookadvertentie kan je kiezen uit verschillende soorten advertenties, afhankelijk van je doelgroep en wat je met je advertentie wil bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een link klik advertentie. Als iemand hierop klikt, wordt hij of zij gelijk door gewezen naar je website, blog of iedere andere link die je erachter plakt. Daarnaast zijn ook videoadvertenties op Facebook heel populair. Ook hier kan iemand op klikken waardoor er een link wordt gevolgd, maar in plaats van een stilstaand plaatje, ziet de potentiële klant een filmpje. Dit vaak valt beter op dan een normale link klik advertentie.

4. De perfectie voorbereiding
Een advertentie maken op Facebook is in principe niet heel moeilijk, iedereen kan het doen. Maar je wilt natuurlijk wel dat je advertentie het resultaat levert waar je op gehoopt had. Het is dan ook belangrijk om je goed voor te bereiden voordat je bezig gaat met het maken van de advertentie zelf.

5. Ken je doelgroep
Het allerbelangrijkste is dat je weet wie je doelgroep is. Als je een advertentie online wilt zetten, maar je eigenlijk geen idee hebt wie je wilt bereiken, dan zit je al verkeerd. Je doelgroep is het deel van de bevolking dat jij wilt triggeren met je reclame. Het zijn de mensen die gebruik zouden kunnen gaan maken van jouw product of dienst. Het vaststellen van je doelgroep is eigenlijk een van de eerste stappen die je moet voltooien als je überhaupt een onderneming wilt starten. Je doelgroep kan je onder andere bepalen door bijvoorbeeld enquêtes en marktonderzoek.

6. Zorg dat je het probleem van je doelgroep kent
Als je hebt vastgelegd wie je doelgroep is, moet je gaan bedenken met welk dilemma je doelgroep zit. Terug naar het voorbeeld van de voetbalverkoper. Een deel van je doelgroep is bijvoorbeeld jongeren die zelf op voetbal zitten. Je moet redenen verzamelen waarom ze een nieuwe voetbal zouden kopen, wat is het probleem waar ze mee zitten. Dit zou kunnen zijn dat hun oude voetbal kapot is of dat er een nieuw model voetbal is uitgekomen dat ze nog niet hebben. Je moet inspelen op de wensen, eisen en behoeftes van je klant.

7. Verwerk emotie je in advertentie
Zoals eerder ook al genoemd, is het belangrijk dat jij je met je product of dienst onderscheidt van je concurrentie. Dit is al helemaal zo wanneer je klanten werft via Facebook. 

Maar hoe doe je dat? 

Je onderscheidt je onder andere door persoonlijk te zijn. Laat zien dat er een persoon achter het bedrijf ziet met emoties. Maak er dus geen saaie, zakelijke advertentie van. Gebruik kleur, leuke afbeeldingen, schrijf op een persoonlijke manier en het allerbelangrijkste: wees toegankelijk. De klant moet zich kunnen identificeren met de advertentie.

Zorgt dat informatie over je product of dienst gemakkelijk gedeeld kan worden
Je wilt natuurlijk dat je advertentie en je bekendheid zich verspreid over Facebook. De meest ideale situatie is dat mensen niet alleen jouw advertentie lezen, maar dat ze er ook iets mee gaan doen. Om hiervoor te zorgen moet je de klant wel een handje helpen.

Zorg ervoor dat de informatie uit de advertentie makkelijk gedeeld kan worden. Mensen moeten in ieder geval de advertentie kunnen delen als ze dit willen. Maar ook als jouw advertentie leidt naar een webpagina, dan moet deze webpagina de juiste buttons hebben waar mensen op kunnen klikken om de informatie te delen via bijvoorbeeld Google+, Twitter en natuurlijk weer Facebook. Over het algemeen gaat een bericht nooit viral als het niet gedeeld wordt door mensen.

Hoe begin je met klanten werven via Facebook? #

Als het goed is weet je nu wie je doelgroep is, wat hun probleem is, hoe je ze het beste aan kunt spreken en hoe je ze aan kunt zetten om je informatie te delen. Als je voorbereiding goed is, is het eindelijk tijd om de advertentie te maken. Hieronder kan je stap voor stap lezen hoe je een effectieve Facebookadvertentie in elkaar zet en kan beginnen met het werven van klanten via Facebook.

Stap 1: Zet een doel
Voordat je begint, moet je een doel stellen voor je advertentie. Je moet voor jezelf nagaan waarom je de advertentie online zet en wat je ermee wilt bereiken. Weer terug naar de voetballen, zou je als doelen kunnen stellen dat je 20% extra bezoekers op je website wilt krijgen en dat je 10% meer voetballen wilt verkopen dankzij de advertentie.

Stap 2: Ga naar Facebook Advertentiebeheer
Nu is het echt tijd om de advertentie te maken. Facebook heeft hier een aparte tool voor gemaakt, de Facebook Ad Manager, of in het Nederlands Advertentiebeheer. Je kan bij Advertentiebeheer komen door naar www.Facebook.com/ads/manager  te gaan of je gaat naar je pagina, klikt dan op het dropdown menu rechtsboven en gaat vervolgens naar ‘advertenties beheren’.


Daarna krijg een scherm in beeld met je advertentieaccounts. Klik op het account waarmee jij de advertentie wilt uitvoeren.

Facebook advertentieaccounts

Nadat je hierop hebt geklikt kom je bij Advertentiebeheer uit. Door op de grote groene knop ‘maken’ te klikken, kom je terecht bij het creëren van de advertentie zelf.


Stap 3: Kies je advertentietype
Facebook vraagt vervolgens aan je of je een uitgebreide of snelle advertentie wil maken. Als je voor het eerst een advertentie maakt is het slim om de te kiezen voor het maken van een uitgebreide advertentie. Zo kan je stap voor stap bepalen hoe je advertentie eruitziet.

De volgende stap is het kiezen van een advertentietype. Facebook deelt advertenties in in de categorieën bekendheid, overweging en conversie. Bij bekendheid kan je je bereik vergroten en een groter publiek bereiken zodat meer mensen de naam van jouw product of dient te weten komen. Bij overweging vraag je een actievere houding van de mensen die je advertentie zien. Je wilt dat ze gaat nadenken over jouw product of dienst en dat ze actie gaan ondernemen om informatie te verzamelen. Je wilt dat ze een link volgen jaar je website of bijvoorbeeld je app downloaden. Als laatste kan je met conversie ervoor zorgen dat mensen daadwerkelijk je product of dienst gaan aanschaffen. Je kan hier rechtstreeks een product promoten of een link plaatsen naar de productpagina van je website. Maar let wel op, dit advertentietype garandeert natuurlijk niet dat mensen iets gaan kopen!

Facebook advertentie types

Als je je marketingdoelstelling hebt bepaald, kan je je advertentiecampagne nog een naam geven. Een nieuwe functie van Facebook is het maken van een A/B-test. Hiermee kan je advertentie worden getest om te kijken welke strategie het beste werkt voor jou. Maar we gaan daar in deze blog niet verder op in.

Facebook advertentietype: bereik

Stap 4: Specificeer je doelgroep en bepaal je budget
Deze stap is heel belangrijk als je klanten wil werven via Facebook. De stap is belangrijk omdat je hiermee bepaalt wie je advertentie te zien krijgt. Als het goed is heb je in je voorbereiding bepaald wie je doelgroep is. Het publiek van je advertentie kan je op meerdere aspecten indelen: locatie, leeftijd, taal, geslacht, interesses, gedrag en connecties die mensen hebben met bepaalde pagina’s.

Hieronder zie je weer een voorbeeld voor de voetbal advertentie. Bij 1 kan je de leeftijd bepalen, je wil je voetballen vooral verkopen aan jongeren dus je zet de leeftijd op 13 – 25 jaar. Bij 2 staat het geslacht, in dit geval beide geslachten. Bij 3 vul je de taal in, in dit geval Nederlands. Bij 4 kan je de locatie kiezen. Stel je winkel zit in Amsterdam, dan kan je dit gebied selecteren. Het is ook mogelijk om een heel land te selecteren, dan krijgt heel Nederland je bericht te zien. Bij 5 staat het potentiële aantal mensen dat je advertentie te zien kan krijgen. Bij 6 kan je zien hoeveel mensen waarschijnlijk dagelijks je advertentie zullen zien. Deze cijfers bepaald Facebook zelf en kunnen dus afwijken, het zijn inschattingen. Als laatste kan je bij 7 interesses invullen. In dit geval moet de advertentie mensen bereiken die interesse hebben in voetbal, sporten en voetballer Lionel Messi.


Hierna kan je je budget bepalen en hoe lang je de advertentie online wilt hebben. Wanneer je een budget vaststelt, dan is dit het bedrag dat je maximaal kan betalen, maar het kan ook minder zijn. Je moet namelijk betalen voor het aantal mensen dat je advertentie ziet en/of erop reageert. Je kan kiezen voor een dagelijks budget of een looptijdbudget budget. Een dagelijks budget is het gemiddelde dat je per dag wilt uitgeven en een looptijdbudget budget is wat je maximaal wilt uitgeven zolang de advertentie online is. Hoe hoger je budget, hoe groter de kans dat jij nieuwe klanten werft via Facebook. 

Voor deze advertentie wordt er maximaal 5 euro per dag betaald. De advertentie staat een maand online. Onderaan bij de pijl zie je dat er na een maand maximaal €149,66 in rekening wordt gebracht voor deze advertentie. Dit bedrag kan dus ook lager zijn, afhankelijk van hoeveel mensen het zien er iets mee doen.

Stap 5: Maak de advertentie
Nu alles achter de schermen is geregeld, kan je de advertentie zelf gaan ontwerpen. Zoals al eerder genoemd zijn er verscheidene soorten advertenties. Plaatjes, video’s, een foto carrousel; er zijn veel mogelijkheden. Voor het maken van de advertentie kan je kiezen uit twee opties: gebruik een reeds bestaand bericht of creëer een geheel nieuwe advertentie.

Bestaand bericht
Als je kiest voor een bestaand bericht, dan kan je een post van je pagina selecteren die vervolgens wordt omgezet in een advertentie. Vaak moet je dan nog wel even de advertentie aanpassen. Het kan zijn dat je post te veel tekst bevat of een afbeelding die niet goed tot z’n recht komt in advertentievorm.

Nieuw bericht
Het kost iets meer werk, maar het resultaat is vaak wel wat beter als je zelf een nieuw bericht maakt. Als eerste kies je de vorm van de advertentie.

Facebook advertentie-indeling

Bij de carrousel maak je een advertentie die bestaat uit 2 of meer plaatjes waar men doorheen kan scrollen. Bij één afbeelding kies je simpelweg voor een afbeelding die wordt gebruikt. Bij één video speelt de advertentie een video af. Als laatste is de diavoorstelling een advertentie bestaande uit maximaal 10 afbeeldingen die telkens opnieuw wordt afgespeeld. Afhankelijk van het type advertentie dat je hebt gekozen (in dit geval gaan we voor “meer bereik”), kan er variatie zitten in de keuzes die je in dit menu kan maken.

Hierna moet je de advertentie opvullen. Hiermee bepaal je het uiterlijk van de advertentie. Dit is heel belangrijk omdat je het met het uiterlijk de mensen naar je advertentie wilt lokken. Je wilt dat je advertentie opvalt tussen alle andere advertenties. Je bent namelijk niet de enige die klanten wil bereiken via het sociale netwerk. Duizenden adverteerders zijn dagelijks bezig om in de tijdlijnen van de miljoenen Facebookgebruikers te komen. Om echt klanten aan te trekken via Facebook zul je dus moeten opvallen. 


Bij 1 vul je de tekst in die zichtbaar is bij je advertentie. Het is heel belangrijk om hier goed over na te denken. Je wilt namelijk dat je tekst kort maar krachtig is. Een te lange tekst wordt niet gelezen, maar als het kort en nietszeggend is dan kijken mensen er ook overheen. Bij 2 kan je je website-URL neerzetten zodat mensen gelijk zien waar ze heen moeten als ze interesse hebben. Als laatste kan je bij 3 nog een actieknop toevoegen om mensen actief te maken. In dit geval is er een shoppen knop toegevoegd.

Stap 6: Kies je plaatsing

De allerlaatste stap is het bepalen waar je wil dat je advertentie verschijnt. Wil je dat mensen je advertentie tegenkomen op hun tijdlijn, of misschien heb je liever dat je advertentie aan de rechterkant van het beeldscherm verschijnt. Het is ook mogelijk om advertenties op Instagram te laten zetten, aangezien dit onderdeel is van Facebook. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van plaatsen waar je advertentie kan verschijnen.

Facebook advertentie plekken

Je advertentie is live! #

Als je alle bovenstaande stappen hebt voltooid, dan is het tijd om je advertentie te bevestigen. Wanneer je je advertentie naar Facebook hebt gestuurd, wordt deze eerst nagekeken. Zodra je advertentie is goedgekeurd zal hij live worden gezet door Facebook. Je ontvangt een email wanneer dit gebeurd is.

Nu is het eigenlijk een kwestie van afwachten. Je kan verschillende soorten en types advertenties uitproberen om erachter te komen wat werkt voor jouw klant en wat niet. Na enige tijd zal je merken dat je precies weet hoe je jouw doelgroep effectief kan aanspreken. Dat is het eindelijk écht tijd om een groot publiek te bereiken.

Meer kennis ontvangen?