Top 10 Tips voor het Schrijven van Sterke SEO-Teksten

  • Dennis Adriaansen, 20 september 2018

Oké, 7 tips. De laatste drie waren niet relevant.

Lange teksten lezen vanaf een scherm kan soms lastig zijn. Als je wil dat mensen het hele artikel lezen moet je het lezen van de tekst zo makkelijk mogelijk maken. Dit resulteert in meer gelezen content en meer terugkerende bezoekers. In dit artikel lees je 7 tips om je teksten een flink stuk beter leesbaar te maken.

Na het lezen van het artikel heb je sterke SEO-teksten en is schrijven voor Google nog nooit zo makkelijk geweest.

Maar eerst: een belangrijke tip:

- Richt je op jouw klant -
Zorg dat je tekst 100% in teken staat van jouw klant.

  • Wie is de doelgroep?
  • Wie gaat de teksten lezen?

Wanneer je een artikel schrijft over de omzetstijging in de autobranche formuleer je de zaken formeel.

Dit is anders wanneer je schrijft over het lerarentekort op basisscholen.

In beide gevallen moet je tekst goed leesbaar zijn.

Een leraar leest niet graag over de kwartaalcijfers van 2017, en autodealers interesseren zich niet snel in het wel of niet inschakelen van recruiters om leraren te vinden.

Om zeker te zijn dat jouw tekst of artikel 100% in teken staat van je doelgroep is een handige oefening beschikbaar.

Stel je voor: Jouw tekst heeft één enkele kans om de bezoeker te overtuigen.

Eén kans om de bezoeker aan je te binden.

Visualiseer jezelf in een kamer met deze klant. Elk woord dat gesproken wordt, gaat de basis vormen van je te schrijven artikel.

Bepaal de volgende punten:

  • Wat ga je zeggen?
  • Wat gaat hij zeggen?
  • Wat zijn de bezwaren en, hoe neem je die weg?

Hoe meer scenario's je kunt bedenken des te meer waardevolle informatie je beschikbaar hebt. Met deze informatie beantwoord je direct vragen, help je jouw klant verder en maak je het artikel extreem waardevol.

Je lezer wordt je tekst in getrokken en het is aan jou om zijn aandacht niet meer te verliezen.

Begrijp je hoe belangrijk dat is? Dan mag je door »

1. Voorkom onduidelijkheid #

Je tekst moet leesbaar zijn. Dit gebeurt niet wanneer de lezer in elke paragraaf minstens één keer moet nadenken over een bepaald woord.

Voorkom Jargon oftewel zakelijke termen die voor iedereen om je heen duidelijk - maar voor mensen van buitenaf volstrekt onbekend zijn.

2. Schrijf duidelijke en korte stukjes tekst #

Kleine stukjes tekst zorgen dat je lezer door je tekst vliegt en geen moment twijfelt om je pagina te verlaten. Wanneer je de bezoeker verrast met een lange paragraaf is de kans klein dat deze gelezen wordt.

Zorg dat je paragrafen duidelijk en overzichtelijk zijn. Voor elk artikel wordt aangeraden te beginnen met de belangrijkste informatie en te verduidelijken met details en aanvullende informatie.

3. Schrijf korte zinnen #

Probeer elke zin kort en compact te houden. Korte zinnen zijn makkelijk te lezen én te begrijpen. Daarnaast voorkom je typefouten en grammaticale fouten in de tekst.

4. Gebruik bucket brigades om de nieuwsgierigheid te verhogen #

Bucket brigades zijn woorden zoals "Omdat, "Hierdoor", "Daarom" of "Maar", "daarentegen" en "bovendien". De juiste bucket brigade functioneert als cement tussen de zinnen en maakt de zinnen stukken leesbaarder.

Ze zorgen ervoor dat je lezer weet dat er informatie gaat komen en bereidt hen hierop voor.

5. Schrijf lijstjes zoals deze #

Lijstjes worden zowel door Google als ons eigen brein goed ontvangen. Een lijst is namelijk een gestructureerd stukje informatie wat goed door ons brein te verwerken is.

We worden dagelijks overspoeld met informatie en ons brein is op zoek naar shortcuts om dit proces te versnellen. Je boodschap verpakken in een lijst zorgt er dus direct voor dat je tekst beter gelezen wordt.

Een lijst op een webpagina werkt als een magneet en trekt direct de aandacht.

6. Schrijf over emotie niet over je product #

Wanneer je een heel artikel wijdt aan je dienst of product ligt het voor de hand om over het product te praten. Maar schrijven over je product raakt de lezer niet waar je hem moet raken.

Mensen kopen op emotie en je product an sich speelt niet in op deze emotie. De gevolgen van en het gebruik van het product en het resultaat daarvan wel.

Daarom zorgen goede reclames voor een lach of traan. Ze weten ons te raken.

7. Een metafoor maakt moeilijke teksten makkelijk #

De laatste en meest waardevolle tip: Gebruik een metafoor of een kort verhaal om complexe informatie toegankelijk te maken. Een verwarrende tekst gaat weinig mensen boeien.

Tijdens het lezen van een moeilijke en verwarrende tekst ligt de focus teveel op het ontrafelen van de betekenis in plaats van het inzien van de waarde.

Een goede schrijver weet de waarde van zijn product of dienst te verpakken in een duidelijk verhaal, een analogie of metafoor. Zo breng je je boodschap over en zorg je dat de informatie blijft "plakken."

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.