- Alles over SEO -

Hoe werkt linkbuilding? Alles over linkbuilding voor je website

Dennis Adriaansen
juli 22

Je wil beter gevonden worden in Google en je hebt gelezen dat SEO hierbij gaat helpen.

Wanneer je SEO zegt zeg je bijna automatisch ook linkbuilding. Linkbuilding is namelijk nog steeds een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie.

Maar wat is linkbuilding precies? En hoe werkt linkbuilding? Op deze pagina lees je alles over linkbuilding en hoe je het toepast als SEO-strategie voor je website.

Met linkbuilding:

  • Verhoog je de DA score van je website
  • Kom je automatisch hoger in de zoekresultaten
  • Genereer je meer verkeer
  • Trek je meer kopers naar je website

Dus als je Google de vraag hebt gesteld "hoe kun je linkbuilding effectief inzetten?". Dan zit je hier op de goede pagina.

In dit artikel omschrijf ik in detail hoe linkbuilding precies werkt en hoe je zelf linkbuilding toepast om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een werkwijze waarbij hyperlinks (ook bekend als "backlinks") worden vergaard met als doel de vindbaarheid van de website te verbeteren.

Oké dat klinkt saai he?

Ik ga je zo vertellen wat het precies inhoudt.

Voor nu wil je weten dat je met linkbuilding aan de slag gaat om je website beter vindbaar te maken.

Maar wat is linkbuilding precies? En hoe werkt linkbuilding dan eigenlijk?

Goede vragen. Ik leg het uit:

Binnen de wereld van SEO speelt linkbuilding een belangrijke rol.

Websites die linkbuilding goed weten toe te passen genereren veel organisch verkeer via zoekmachines. In combinatie met een sterke SEO-basis en goede content kan linkbuilding effectief zijn voor de vindbaarheid van je website.

Linkbuilding is het proces waarbij we proberen hyperlinks van andere websites te ontvangen. Anders gezegd: Met linkbuilding proberen we te zorgen dat andere websites een linkje opnemen naar onze website.

Zoekmachines gebruiken linkjes op websites op het web te ontdekken en te beoordelen. Wanneer veel websites naar jouw pagina's linken vergroot je de kans dat je pagina's goed vindbaar zijn en hoog scoren in de zoekresultaten.

Wat belangrijk is:

Niet alle links op een pagina zijn doelbewust door SEO-experts of marketeers geplaatst. Velen van deze links zijn met een ander doel dan SEO geplaatst Denk hierbij aan journalisten die enkel aan bronverwijzing doen.

Linkbuilding voor SEO

Er zijn verschillende manieren waarop zoekmachines links gebruiken:

  • Om nieuwe pagina's op het web te ontdekken
  • Om de kwaliteit van een website te bepalen
  • Om te kijken op welke positie de pagina in de zoekresultaten weergegeven moet worden

Je leest straks meer over de drie toepassingen van backlinks. Voor nu is het goed om te weten dat zoekmachines links gebruiken om het web te crawlen. Ze openen een reeds-bekende pagina, bekijken de links op de pagina en volgen de links.

Ze landen op een nieuwe pagina, bekijken de informatie, slaan de informatie op, gaan weer op zoek naar linkjes en herhalen het hele proces.

Je leest zo hoe Google heeft ingespeeld op linkjes en waarom paginalinks van Google de grootste en succesvolste zoekmachine ooit heeft gemaakt.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Zoals gezegd is linkbuilding een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie. Maar dat is niet alles.

Om te begrijpen waarom linkbuilding belangrijk is moeten we een paar stappen terug in de tijd doen. Vroeger waren er verschillende zoekmachines groter dan Google. Zo waren Yahoo en Alta Vista de grootste spelers binnen de markt.

De manier waarop deze zoekmachines de zoekresultaten sorteren verschilt enorm van de werkwijze die Google vandaag de dag toepast.

Google sorteert de zoekresultaten via het beroemde Google PageRank-algoritme.

Google bedacht een revolutionaire manier om zoekresultaten te sorteren. In plaats van enkel en alleen te kijken naar de inhoud op de pagina, kijkt Google naar de websites die naar de pagina linken. Deze uitvinding heeft van Google de grootste en meest succesvolle zoekmachine ooit gemaakt.

Tot op de dag van vandaag wordt vergelijkbare techniek door Google ingezet om zoekresultaten te rangschikken. Gelukkig heeft Google niet stilgezeten en hebben ze hun algoritmes regelmatig verbeterd om nog betere resultaten te tonen.

Een grote update van het algoritme wordt Google Penguin genoemd. Deze update maakte naar linkkwantiteit, linkkwaliteit ook een belangrijke factor.

Het gaat er dus niet alleen meer om hoeveel linkjes een pagina ontvangt, maar ook van welke websites deze linkjes afkomen.

Nu vraag je je af: hoe wordt de kwaliteit van een link bepaald? Dat lees je hieronder...

Hoe genereer je backlinks?

Voordat je aan de slag gaat met het toepassen van linkbuilding moet je eerst het verschil weten tussen een goede en slechte kwaliteit links. Op deze manier weet je zeker dat je SEO investeringen daadwerkelijk goede resultaten opleveren.

1. Autoriteit van de pagina

Is de website die naar een van je pagina's link een grote speler? Ontvangt deze website maandelijks een flink aantal bezoekers en staat deze website zelf hoog in Google op diverse zoekwoorden?

Dan heeft een backlink vanaf deze website GROTE impact op de vindbaarheid van je pagina's.

De autoriteit van een website is belangrijk. Hoe beter de website gewaardeerd wordt, hoe waardevolle de linkjes die vanaf deze website komen zijn.

In de wereld van SEO zijn alle experts er van overtuigd. Een hoge DA (domein autoriteit) is de belangrijkste factor van linkkwaliteit.

In 10 Stappen je DA verhogen

Er zijn flink wat tools die de autoriteit van een pagina proberen in te schatten en na te bootsen. Door deze tools te gebruiken kun je een goede inschatting maken hoe waardevol een link van de betreffende pagina is.

Da pagenos

Hierboven zie je een screenshot van MOZ, een van de eerste bedrijven die DA van Google heeft nagebootst. Deze tool kun je gebruiken om van (bijna) alle pagina's op het web de autoriteitscore op te vragen.

2. Autoriteit van een site

Niet alleen heeft elke pagina afzonderlijk een eigen autoriteit score. Ook de website in zijn geheel kent een site-wide autoriteit beoordeling.

Zo zijn linkjes van NOS.nl vele malen sterker dan linkjes vanaf de website van een anonieme blogger. Hierbij telt niet alleen de populariteit van de pagina, maar de populariteit van de website in zijn geheel.

3. Site relevantie

Als het om weblinks gaat dan is autoriteit een van de belangrijkste factoren.

Maar er is meer.

Ook de relevantie van een website speelt een grote rol.

Stel je hebt ween webshop en verkoop e-bikes. Hoe waardevol is een backlink van een groothandel in natuurstenen?

Volgens die Google-engineer:

"... een link krijgen van een hoge PageRank-pagina was altijd waardevol, tegenwoordig is het meer de relevantie van het thema van de site met betrekking tot het jouwe, relevantie is de nieuwe PageRank."

De beste optie? Probeer links te ontvangen van websites die relevant zijn én een hoge autoriteit score hebben.

4. Positie van de link op de pagina

Staat de link naar je website bovenaan de pagina? Of hebben ze de link verstopt en ergens onderaan de pagina geplaatst?

Het schijnt dat de plek van de link daadwerkelijk invloed heeft op de linkwaarde.

Wat de beste positie is? Het deel van de website dat zichtbaar is zonder dat een bezoeker daarvoor hoeft te scrollen.

Dus het deel van de website dat direct zichtbaar is na het laden van de pagina.

Above the Fold Examples Facebook

Google beschouwt de linkjes die "above the fold" worden opgenomen als waardevol en uiterst relevant.

Maar er is meer.

5. Ankertekst en paginalinks

De ankertekst is de tekst waarop je bezoekers klikken bij het volgen van de link.

Google gebruikt de ankertekst in de link om te bepalen waar de pagina achter de link over gaat.

Of over welke specifieke informatie de pagina achter link schrijft.

We nemen onze e-bike webshop weer als voorbeeld.

Wanneer iemand een link opneemt met als ankertekst "bekijk hier". Dan vertellen ze weinig over informatie op je pagina. De link krijgt hierdoor niet meer waarde.

Maar wanneer iemand een link opneemt met als ankertekst "overzicht beste e-bikes 2023". Dan ziet Google dit als een zeer relevante link en zal deze dan ook als dusdanig behandelen.

6. Gebruik visuele content

Het type content dat de meeste backlinks ontvangt en dus super waardevol is in je linkbuilding strategie: visuele content.

Onder visuele content noemen we:

  • Afbeeldingen
  • Grafieken
  • Infographics
  • Datatabellen

Waarom dit type content zo goed werkt?

Omdat visuele content veel eenvoudiger is om te consumeren. Wanneer je een grafiek publiceert breng je hele specifieke informatie over op een eenvoudig te begrijpen manier.

Mensen op het internet willen zo snel mogelijk content consumeren. Door je content zo eenvoudig mogelijk te maken maak je het je bezoekers makkelijk. Natuurlijk sta je vrij om bij een visueel stuk content te vragen of de bezoeker het stukje content wil delen.

Het is dus slim om bij alle visuele items een link op te nemen met "Deel op social media". Wanneer je de mogelijkheid geeft om het stukje content op social media te delen nodig je je bezoekers ook uit om te linken naar het stuk content.

Op deze manier ontvang je snel veel relevante backlinks.

7. Maak gebruik van Listicles

Van listicles hoor ik je denken?

Een listicles een artikel op het web dat in de vorm van een lange lijst is geschreven.

Enkele voorbeelden:

  • Top 10 e-bikes 2023
  • 5 manieren om je auto verkoop-klaar te maken
  • 10 fietsroutes in zuid-frankrijk

Waarom listicles zo goed werken?

Listicles werken goed omdat een listicle veel waardevolle informatie in hapklare brokken serveert. Elk item op de lijst is eenvoudig te lezen en dus te verwerken.

Voordat je bezoeker het doorheeft heeft deze meerdere blokken gelezen zonder het zelf echt door te hebben. Ik gebruik listicles waar mogelijk:

Screenshot from 2022 07 22 17 14 23

De listicles op mijn pagina zorgen altijd voor een hoge gemiddelde bezoektijd op mijn paginaś.

Gembezoektijd

En dit resulteert in goede UX signalen die mijn pagina's hoger laten ranken in Google.

Maar hierover lees je later meer.

8. Gebruik onderzoeksgegevens en data

We leven steeds meer in een data-gedreven wereld. Niet alleen helpt data ons om de juiste keuzes te maken.

We vinden data ook nog eens super interessant.

Sterker nog. We worden steeds beter in het analyseren van verwerken van grote hoeveelheden data.

Daarom werken de resultaten en onderzoeksgegevens goed op het web. Je kunt deze data eenvoudig inzetten om je punt te maken en je boodschap kracht bij te zetten.

9. Stap-voor-stap handleidingen

Heb je wel eens opgezocht hoe je je wasmachine moet ontkalken? Of hoe je de filter in de afzuigkap moet vervangen?

Grote kans dat je een stap-voor-stap handleiding hebt gevolgd.

Wanneer we een probleem hebben (lees wanneer je bezoeker een probleem heeft) wil we een zo snel mogelijk naar een oplossing.

Wanneer de stappen voor ons worden uitgeschreven en ze eenvoudig te volgen zijn is de kans groot dat we elke stap volgen om het probleem op te lossen.

Deze werkwijze werkt ook enorm goed om links te vergaren. Veel website-eigenaren willen hun bezoekers helpen met het oplossen van hun problemen. Als ze kunnen linken naar de oplossing op je webiste zullen ze dit zeker doen.

Linkbuilding door koude e-mails te sturen

Ben je bekend met koude-acquisitie? Source

Bij koude-acquisitie probeer je zonder enige contact vooraf iemand te overtuigen met je in zee te gaan. Deze strategie wordt ook ingezet bij het vergaren van backlinks.

Linkbuilding is lastig en met lef kun je veel bereiken.

Maar hoe werkt het? En hoe pas je koude-acquisitie toe binnen je linkbuilding-strategie?