- Alles over SEO -

Wat is SEO en hoe werkt SEO? Alles over SEO + 15 tips

Dennis Adriaansen

Vraag je je af wat SEO is en hoe SEO optimalisatie precies werkt? Dan is dit artikel voor jou.

In dit artikel volgt een uitleg over wat SEO is en hoe SEO helpt om je website te verbeteren en daarmee bovenaan in Google te komen.

Je gaat lezen:

Of je nu een kleine ondernemer bent of de marketingmanager van een groot bedrijf, deze informatie is relevant voor iedereen die beter gevonden wil worden door potentiële klanten.

Een tijd geleden besefte ik dat SEO lastig is... Ik investeerde veel tijd om de vindbaarheid van mijn website te verbeteren.

Maar resultaat bleef lange tijd uit.

Klik hier om te lezen hoe ik het uiteindelijk voor elkaar heb gekregen.

Ik heb eindelijk het geheim van Google ontdekt en uitgevonden hoe website zichtbaar worden in de zoekresultaten.

Hoger in google serp weergave

Zoals je op het screenshot hierboven ziet staat mijn pagina bovenaan in de resultaten.

En dit was geen beginners geluk. Er volgde hierna nog vele pagina's. Zoek maar eens op "Je website vindbaar maken in Google".

Ik wist eindelijk:

  • Hoe Google in grote lijnen werkt
  • Waar de zoekgigant naar kijkt
  • Hoe ik mijn website optimaal kan inrichten

Maar wat is SEO, welke werkzaamheden vallen er onder SEO en waarom is het zo belangrijk?

Er zijn tal van ranking factoren die de positie in Google bepalen. Met SEO optimaliseer je deze factoren op je site om de kans dat je bovenaan komt te vergroten

segment Inhoudsopgave

    Tip: Vergeet niet dit artikel te bookmarken of naar jezelf te mailen.

    Zo kun je de SEO-tips later nog eens doorlezen.

    In ga nu vertellen wat SEO inhoud en welke strategie ikzelf toepas om bovenaan in de resultaten te komen.

    Waarom is SEO belangrijk?

    SEO is belangrijk omdat het helpt de zichtbaarheid van je website te verhogen.

    Hierdoor ontvangt je website meer verkeer en bereik je meer mensen die op zoek zijn naar de producten of diensten die je aanbiedt.

    Maar dat is nog niet alles.

    Of je nu fietsenwinkel in de binnenstad hebt of een accountantskantoor in het dorp, mensen zijn naar je op zoek. Door te investeren in SEO zorg je er voor dat je website zichtbaar wordt voor deze mensen en dat ze je eenvoudig kunnen vinden.

    Is je website van buitengewoon hoge kwaliteit? Dan zorgt dit voor meer leads, verkopen en inkomsten voor je bedrijf.

    Leads via SEO 1

    Zo werkt het:

    Een goede zichtbaarheid in zoekmachines zoals Google zorgen voor meer vertrouwen van potentiële klanten. Nieuwe, onervaren bedrijven hebben doorgaans meer moeite om bovenaan in Google te komen.

    Google vertrouwt alleen de beste website met hoge autoriteit en websites die kunnen laten zien dat ze de benodigde expertise en kennis in huis hebben.

    En dit is waar de SEO-strategie begint.

    Hierover zo meer.

    Natuurlijk kleven er ook nadelen aan SEO. En voordat je zelf in de wereld van SEO duikt is het slim om te kijken welke nadelen dit precies zijn.

    Nadelen SEO: ❌

    • Je concurrent kijkt met je mee
    • De SEO-wereld verandert snel en is onvoorspelbaar
    • SEO neemt veel tijd in beslag
    • Resultaat boeken duurt lang of resultaat blijft volledig uit

    Nou dat zijn nou niet echt punten om vrolijk van te worden... Maar ik ben groot fan van SEO dus ik vertel je ook graag over alle voordelen van SEO.

    Voordelen SEO:

    1. SEO is gratis
    2. SEO levert langetermijn voordelen
    3. De meeste gebruikers vertrouwen de gratis zoekresultaten meer dan de betaalde resultaten
    4. Kan stap voor stap toegepast worden
    5. Met SEO valideer je de kwaliteit van je website (hierover later meer)
    6. Eenmaal bovenaan bereik je een enorm groot publiek

    Ik ben overduidelijk niet objectief genoeg om je een onafhankelijk advies te geven over de keuze die je moet maken.

    Je dient zelf te kiezen of SEO voor jouw situatie geschikt is.

    Om de juiste keuze te makken leg ik hieronder uit wat SEO precies is en wat je kunt verwachten wanneer je met SEO aan de slag gaat.

    Wat is SEO?

    SEO is een strategie waarbij websites worden geoptimaliseerd met als doel om hoger in de organische zoekresultaten van zoekmachines te komen.

    Anders gezegd:

    Door het strategisch aanpassen van je website en het creëren van kwalitatief goede content, kun je met SEO de positie van je website in de zoekresultaten verbeteren.

    Screenshot from 2023 01 16 13 43 42

    Kortom: met de juiste strategie wordt je met SEO beter vindbaar in zoekmachines.

    Maar wat is een goede strategie vraag je je af?

    Een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie is het toepassen van relevante zoekwoorden.

    Zoekmachines geven websites met relevante zoekwoorden een hogere positie in de zoekresultaten. Het is belangrijk om te bepalen welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website.

    Dit doe je door het doen van een zoekwoord onderzoek.

    In dit onderzoek bekijk je op welke zoektermen verschillende mensen zoeken en bekijk je welke intentie er achter deze zoekopdrachten zit.

    Screenshot from 2023 01 16 13 46 14

    Het is aan te raden een zoekopdracht uit te voeren voordat je begint met het genereren van content voor je site.

    Maar met alleen zoekwoorden kom je er niet.

    Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je website technisch in orde is.

    Dit betekent dat de website gemakkelijk kan worden geïndexeerd door zoekmachines, dat de website snel laadt en dat er geen gebroken links of andere technische problemen zijn.

    Hierover lees je meer in het hoofdstuk over on-page SEO.

    Besteed je veel aandacht aan on-page SEO en zijn je pagina's technisch in orde?

    Dan zul je merken dat je veel eenvoudiger gevonden wordt in de zoekresultaten.

    Onderdelen binnen seo

    Naast de techniek van je website zijn het krijgen van backlinks van andere, gezaghebbende websites en het gebruik van meta-tags twee belangrijke onderdelen.

    Maar vergeet niet:

    Dat het ook belangrijk is om te onthouden dat SEO een continu proces is en dat je website regelmatig moet worden bijgewerkt om ervoor te zorgen dat deze blijft voldoen aan de veranderende eisen van zoekmachines.

    Hoewel het veel tijd, moeite en energie kost om SEO toe te passen, kan het op lange termijn leiden tot een significante toename van het aantal bezoekers op je website en dus ook tot meer zakelijke kansen en inkomsten.

    Hoe werkt SEO?

    Naast dat je jezelf de vraag te stellen "Wat is SEO?" stel je jezelf automatisch de vraag "hoe werkt SEO?" en dan vraag je eigenlijk "hoe werken zoekmachines".

    Zoekmachines zoals Google werken aan de hand van een geavanceerd systeem, of beter gezegd verschillende systemen bij elkaar.

    Klinkt ingewikkeld? Ik leg het uit.

    Elke dag scannen de zoekmachines miljarden websites op het web en zoeken ze naar informatie waarop mensen zoeken.

    Vervolgens slaan ze een groot deel van deze sites op om later in de zoekresultaten weer te geven.

    Maar dan vragen we ons af: hoe bepalen ze welke sites worden weergegeven? En hoe bepalen ze de volgorde van de zoekresultaten?

    Allemaal goede vragen...

    Wat is seo serpweergave

    We beginnen bij het begin:

    Google is een volledig geautomatiseerd systeem dat gebruik maakt van webcrawlers.

    Deze crawlers verkennen het wereld weide web en zoeken naar sites om de informatie op deze sites te analyseren en op te slaan.

    Het wereldwijde web (www), ook wel met de Engelse term "world wide web" aangeduid, maar meestal kortweg het web, houdt in:

    Deze crawlers zijn enorm complex en er is zoveel over te vertellen dat er een apart artikel over geschreven kan worden.

    Voor nu is het belangrijk te weten dat Google crawlers gebruikt om het web te ontdekken.

    De crawlers van Google volgen de linkjes op een pagina, klikken op de links om vervolgens weer nieuwe links te ontdekken.

    Op deze manier ontdekt Google steeds nieuwe pagina's op het web.

    Dat niet alleen.

    Op deze manier controleren ze ook of bestaande websites zijn aangepast sinds het vorige bezoek.

    Wat is crawling?

    Crawlers ontdekken nieuwe pagina's op het web en herkennen updates op bestaande pagina's.

    Dit is belangrijk om te weten welke pagina's zoekmachines kunnen weergeven in de zoekresultaten.

    Eigenlijk is het proces heel eenvoudig:

    1. Crawling: Eerst bekijkt Google de pagina's op het web en slaat deze op in een grote database (de Google Index)
    2. Indexing: Vervolgens sorteert Google de gegevens in de database

    Als voorbeeld kun je bedenken dat Google een groot aantal boeken verzameld. Elk boek wordt toegevoegd aan een bibliotheek.

    Na het toevoegen worden alle boeken op onderwerp of auteur gesorteerd. Zo kan iedereen die op zoek is naar een specifiek boek eenvoudig het juiste boek vinden.

    Klinkt logisch toch? Maar wat is crawlen dan precies?

    Ik leg het uit:

    Wanneer je een zoekopdracht bij Google intypt verwacht je misschien dat Google in een fractie van een seconden het internet afstruint en zoekt naar de beste resultaten.

    Maar dat werkt net even anders.

    Zoekmachines hebben een enorme database waarin ze pagina's opslaan. En nee, ze slaan niet alle websites op.

    De database bestaat alleen uit vooraf geverifieerde websites.

    Google kijkt of:

    • De websites kwalitatief goed zijn en voldoen aan een enorm aantal richtlijnen.
    • Ze nuttige informatie voor bezoekers tonen
    • Eenvoudig te gebruiken is op verschillende apparaten

    Voldoet je website aan deze voorwaarden en komt Google je website tegen? Dan slaan ze je website op in de enorme database genaamd de Google-index.

    Het proces van indexing

    Wat is indexing?

    Zodra je website is gecrawld is het tijd om de website op te slaan in een database.

    Het principe waarbij je website na het crawlen wordt opgeslagen in de database heet indexeren.

    Het is goed om te weten dat Google je website niet automatisch indexeert wanneer ze deze hebben gecrawld.

    Pagina's die op elkaar lijken of pagina's waar weinig nuttige content op staat worden bijvoorbeeld niet opgeslagen om opslagruimte te besparen.

    Terug naar het voorbeeld hierboven. Net zoals we een enorme hoeveelheid boeken opslaan in een bibliotheek wordt je website opgeslagen in de Google index.

    Google bekijkt het onderwerp van je pagina en bekijkt waar de pagina specifiek over gaat en slaat deze op onder een gerichte categorie.

    • Misdaad
    • Fantasy
    • Biografie
    • Oorlog
    • Roman
    • Sprookjes

    Nu vraag je je af of en hoeveel invloed je hebt op het indexeringsproces van zoekmachines?

    Het antwoord: niet zoveel je zou willen.

    In een later artikel zoomen we in op de functionaliteiten van zoekmachines en bekijken we hoe we met Robots Meta Tags kunnen aangeven hoe zoekmachines onze pagina's mogen indexeren.

    De hoofdvraag nu is: hoe weet Google wanneer ze een pagina uit de index moeten weergeven? En op welke positie binnen de zoekresultaten wordt een website dan weergegeven?

    Laten we kijken hoe dat werkt.

    De zoekopdracht begrijpen

    Voordat Google relevante resultaten kan tonen moet het begrijpen waar de zoekopdracht over gaat. Om te begrijpen waar een zoekopdracht over gaat gebruikten zoekmachines verschillende algoritmes.

    Deze algoritmes worden dagelijks aangepast en gemonitord om de kwaliteit van de resultaten te garanderen.

    Google maakt dagelijks aanpassingen, waarvan sommige kleinschalig zijn en weinig invloed hebben, maar andere "core updates" een enorm effect hebben op de indeling van zoekresultaten.

    Dit is een interessant stukje geschreven door een Google Search mederwerker:

    Als er één ding is dat ik heb geleerd in de 15 jaar dat ik aan Google Zoeken heb gewerkt, is het dat de nieuwsgierigheid van mensen eindeloos is. We zien elke dag miljarden zoekopdrachten en 15 procent van die zoekopdrachten zijn zoekopdrachten die we nog niet eerder hebben gezien. Daarom hebben we manieren ontwikkeld om resultaten te retourneren voor zoekopdrachten die we niet kunnen voorzien.

    Wanneer mensen zoals jij en ik zoeken via Google weten we niet altijd zeker wat de juiste manier is om onze zoekopdracht te formuleren. We weten niet zo goed welke woorden we moeten gebruiken, of we belangrijke woorden missen of hoe we het wordt moeten spellen.

    En dit is een uitdaging voor Google.

    Om te begrijpen waar de zoekopdracht over gaat moet Google onze taal begrijpen. Ze moeten nuances in een zoekopdracht kunnen onderscheiden om in alle gevallen relevante resultaten te tonen.

    Hoe ze dit doen?

    Door het inzetten van hoogwaardige en complexe taalmodellen. Een zo'n model wordt BERT genoemd. Bert staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers.

    Het BERT-algoritme is onderdeel van een grote groep NLP-modellen die zijn gebouwd om geschreven tekst te begrijpen.

    Google zet het BERT algoritme in om een zoekopdracht te begrijpen en de juiste zoekresultaten weer te geven en relevante informatie te bieden.

    De zoekresultaten rangschikken

    Zodra Google begrijpt waar een gebruiker naar op zoek is is het tijd om geschikte pagina's te verzamelen, te sorteren en weer te geven.

    Ook dit proces is een ingewikkeld proces binnen zoekmachines en staat wederom in het teken om de meest relevante informatie te tonen.

    De volgorde van zoekresultaten wordt bepaald aan drie hoofdpijlers:

    • Relevantie
    • Kwaliteit
    • Bruikbaarheid

    Of en hoe relevant een pagina is voor een zoekopdracht wordt in basis bepaald aan de hand van zoekwoorden.

    Wanneer de zoekwoorden binnen een zoekopdracht overeen komen met de zoekwoorden op een pagina is deze pagina mogelijk relevant.

    Maar naast zoekwoorden kijkt Google naar allerlei andere factoren.

    Komen de zoekwoorden niet exact overeen, maar is de betekenis van de zoekwoorden bijna gelijk dan zou dit uiteindelijk nog steeds relevant kunnen zijn.

    Ook spelen factoren als locatie, de taal van de gebruiker en de zoekgeschiedenis van de gebruiker een rol binnen de sortering van de resultaten.

    Maar dat is nog niet alles.

    Google was niet de eerste zoekmachine op het web. Maar zoals we weten zijn ze wel snel uitgegroeid tot de beste en is er vandaag de dag geen enkel alternatief beschikbaar dat zo goed is als Google.

    Google is zo goed worden door het PageRank algoritme.

    Het PageRank algoritme is erg ingewikkeld. Voor nu kun je het algoritme zien als een stembureau.

    Hoe meer stemmen een pagina krijgt, hoe hoger de kwaliteit en relevantie van de pagina.

    Dit proces wordt in de SEO wereld omgeschren als Linkbuilding.

    Linkbuilding is al jaren bekend onder kenners die hard werken om met SEO websites bovenaan in zoekmachines te krijgen.

    Met de linkbuilding strategie probeer je zoveel mogelijk linkjes (stemmen) naar je website krijgen.

    Deze stemmen noemen we: backlinks.

    Sinds 1998 gebruikt Google het PageRank algoritme. Tot op de dag vandaag is dit een belangrijk algoritme binnen Google Zoeken.

    Wanneer je:

    • Veel inkomende links (backlinks) hebt
    • Van verschillende websites

    Dan wordt je website als autoriteit gezien. En dit is de weg naar een goed vindbare website.

    De autoriteit van je website geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is in de ogen van Google. Hoe hoger jouw autoriteit, hoe hoger je scoort in de z oekresultaten.

    Maar niet alle links zijn gelijk.

    Een link van de ene website is meer waardevol dan van de ander.

    Dat komt omdat een goede backlink enkele kenmerken heeft.

    De kenmerken van een goede backlink zijn:

    • Relevantie
    • Domein sterkte
    • Pagina sterkte
    • Anchortekst

    De kwaliteit van je backlinks zijn dus belangrijk.

    Wil je meer lezen over linkbuilding en welke rol linkbuilding speelt binnen SEO?

    Lees dat het artikel "Wat is Linkbuilding voor SEO" op deze website en leer meer over linkbuilding.=

    Hoe kom ik bovenaan?

    Oké dus je weet wat SEO is en nu ook hoe SEO eigenlijk werkt.

    Nu wil je SEO toepassen op je website.

    Hiervoor zijn er verschillende opties.

    Er spelen namelijk veel factoren mee die de vindbaarheid van je website bepalen. Elke factor heeft op zijn eigen manier invloed op de vindbaarheid van je website.

    De opties om je SEO te verbeteren zijn:

    • On-page optimalisatie
    • Linkprofiel opbouwen
    • Content genereren

    In dit hoofdstuk zoomen we in op laatste onderdeel: content genereren.

    Het schrijven van goede SEO content is essentieel.

    Met goede content bedoelen we alles op je website wat een bezoeker kan gebruiken, lezen of waarop een bezoeker kan klikken.

    Het doel van zoekmachines is om gebruikers te koppelen met de beste content die er op het web beschikbaar is.

    Dat betekent dat sterke SEO content enorm belangrijk is voor SEO, gezien Google alleen sites wil aanbevelen die sterke content bevatten.

    Zonder goede SEO content kom je simpelweg niet bovenaan in Google.

    Maar, wat is goede SEO content dan precies?

    Goede SEO content:

    • Geeft antwoord op vragen
    • Lost een probleem op
    • Biedt producten aan
    • Geeft nauwkeurige en betrouwbare informatie weer

    Om te zorgen dat ze altijd up-to-date en hoge kwaliteit websites weergeven update Google regelmatig de algoritmes.

    De websites met de beste content blijven staan, waarbij de websites met lage kwaliteit content verder naar beneden worden gebracht.

    En meer bezoekersaantallen betekent dat je meer zichtbaarheid creëert voor je bedrijf.

    Wat is on-page SEO?

    Bij het toepassen van SEO begin je met on-page SEO optimalisaties. On-page SEO betreft alle optimalisaties die je kunt doen op je eigen website.

    Een belangrijk onderdeel van on-page SEO is het genereren van relevante content bijvoorbeeld. Denk aan het schrijven van teksten, het plaatsen van afbeeldingen en video's en het toevoegen van productomschrijvingen.

    On-page SEO:

    • De structuur van je website. Zoekmachines willen een goed gestructureerde website zodat ze gemakkelijk kunnen begrijpen wat de content op je website is en hoe die is georganiseerd.
    • De gebruiksvriendelijkheid van je website. Zoekmachines willen dat de gebruiker gemakkelijk kan navigeren op je website en dat de website goed werkt op verschillende apparaten, zoals desktopcomputers en mobiele telefoons.
    • De meta-tags op je website. Meta-tags zijn kleine stukjes code die informatie bevatten over de content op je website. Ze worden gebruikt door zoekmachines om te begrijpen wat de content op je website is en om deze te tonen in de zoekresultaten.

    On-page SEO is een belangrijk onderdeel binnen SEO omdat het de kwaliteit en relevantie van je website bepaalt.

    Maar on-page SEO is niet het enige. Je hebt naast on-page SEO namelijk ook off-page SEO.

    1 on page vs off page seo

    Laten we kijken wat de verschillen zijn en hoe de onderdelen invloed hebben op te vindbaarheid van je website.

    In tegenstelling tot on-page SEO, waar je je richt op de optimalisaties op je eigen website, richt je je met off-page SEO op de optimalisaties die je kunt doen buiten je eigen website om.

    Off-page SEO:

    • Linkbuilding. Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van links van andere websites naar je eigen website. Zoekmachines gebruiken links als een soort stemmen: hoe meer links van andere, relevante websites naar je eigen website leiden, hoe hoger je website in de zoekresultaten zal ranken.
    • Sociale media. Zoekmachines kijken ook naar hoe populair je website is op sociale media, omdat dit kan duiden op de kwaliteit en relevantie van je content.
    • Review sites. Ook review sites, zoals Yelp en Google My Business, kunnen invloed hebben op je zoekresultaten. Het verkrijgen van positieve reviews op deze sites kan helpen om je website beter te laten ranken in de zoekresultaten.

    Off-page SEO is zo belangrijk omdat het Google en andere zoekmachines vertelt dat de kwaliteit van je website hoog is.

    Google is zelf goed in het herkennen van kwaliteit sites. Toch werken signalen van externe websites die aangeven dat de kwaliteit hoog is goed voor de vindbaarheid van je pagina's.

    Wat is Black Hat SEO?

    Ik geloof dat SEO de beste keuze is voor lange termijn resultaat. Maar niet iedereen is het hier met mij eens. Veel website-eigenaren kiezen voor een kortere route en hopen snel SEO resultaat te zien.

    De korte routes naar SEO-succes worden Black Hat SEO-strategieën genoemd.

    Mensen die Black Hat strategieën gebruiken passen stiekeme technieken toe zoals keyword stuffing, cloaking of private link netwerken.

    Deze technieken kunnen op korte termijn resultaat behalen, maar na een tijdje ontdekt Google dat je deze technieken toepast en straffen ze je website.

    Wat is een Google Penalty?

    De straf bestaat uit een Google Penalty waarmee Google zorgt dat je website nooit meer op pagina 1 wordt weergegeven. Iets wat je zeker wil voorkomen.

    Daarom adviseer ik altijd te kiezen voor White Hat SEO-strategieën. Deze strategieën zijn een duurzame manier om je website goed vindbaar te maken en je bezoekersaantallen gestaag te laten toenemen.

    Hieronder staat een lijst aan White Hat SEO-technieken die je met een gerust hart kunt toepassen:

    • Relevante content
    • Mooie afbeeldingen en andere visuals
    • Interne linkstructuur
    • Heldere pagina navigatie
    • Unieke en relevante pagina titels

    Daartegenover staan de Black Hat technieken waar ik hieronder wat meer over vertel.

    Dubbele content: het genereren van unieke en relevante content is lastig. Maar het kopieren van content van externe websites, of het herhalen van content op je eigen site zijn geen goede opties.

    Google herkent deze patronen en bestraft je met een slechte vindbaarheid.

    Doorzichtige tekst en "keyword stuffing": deze techniek werd jarenlang toegepast. De techniek bestond uit het verzamelen van zoveel mogelijk zoekwoorden en deze in een onzichtbare kleur op je website plaatsen.

    Op dit moment is dit de snelste methode om een Google Penalty te krijgen.

    Slechte linkbuilding: Er van uitgaan dat een Fiverr-pakket met 5000 links je binnen 24 uur een betere vindbaarheid bezorgd is redelijk naief en een slechte manier om links op te bouwen.

    Het is belangrijk dat je links vergaart van websites met hoge bezoekersaantallen en een hoge DA hebben.

    Om het nog wat complexer te maken moeten we het ook nog hebben vaan Gray Hat technieken. Deze technieken wijken wat af van de normale technieken, maar zijn niet zo duister en manipulatief zoals de Black Hat technieken dit zijn.

    Gray hat SEO is de combinatie van SEO-methoden die passen bij de richtlijnen van Google voor webmasters (white hat SEO) en methoden die deze overtreden (black hat-methoden) . Bijvoorbeeld het creëren van kwalitatieve content (white hat) en het kopen van backlinks daarnaartoe (black hat).

    De regels van Google zijn helaas niet zo eenduidig. Dat betekent dat veel informatie open staat voor interpetatie en niemand echt het antwoord weet.

    Een van deze onduidelijkheden betreft het gastbloggen.

    Google heeft in het verleden aangegevens geen fan te zijn van gastbloggen om de vindbaarheid van een website te verbeteren.

    Echter geven zo geen penalties voor websites met een of meerdere gastblogs.

    En dit komt grotendeels op de manier waarop deze gastblogs tot stand komen. Het draait eigenlijk niet om wat je doet, maar hoe je het doet.

    Als je namelijk meerdere gastblogs schrijft op websites die niets met jouw website te maken hebben, dan worden deze links als spam gezien en wordt jer gestraft.

    Wanneer je echter unieke content schrijft voor websites die informatie tonen en relevant zijn aan jouw website, dan is er niks aan de hand en zal je linkprofiel sterker worden.

    SEO Content

    Wanneer je regelmatig leest over SEO lees je gegarandeerd over content. Content schijnt zo ongelooflijk belangrijk te zijn, maar klopt dat wel?

    Mijn antwoord? Ja het klopt. Laten we kijken naar een simpel voorbeeld wat precies laat zien waarom content zo'n grote rol speelt.

    Wanneer je zoekt op "recept lasagne" probeert Google met man en macht (ik bedoel met enorm veel computers tegelijk) jou de beste zoekresultaten te laten zien waarin het recept voor lasagne staat uitgeschreven.

    Screenshot from 2022 09 22 14 55 31

    Maar dat is niet alles.

    Google serveert niet alleen zoveel mogelijk recepten, ze scannen je zoekopdracht ook op aanwijzingen dat je een specifiek recept zoekt.

    Ben je op zoek naar een snel recept? Of een eenvoudig recept?

    Bij het verzamelen van de zoekresultaten is Google heel selectief. Ze bekijken alle mogelijke opties en scannen de content op de websites in de zoekresultaten om te zien of het specifieke recept op die pagina's te vinden is.

    Als website-eigenaar is het je taak de content zo duidelijk en specifiek mogelijk uit te schrijven zodat Google precies weet bij welke zoekopdracht ze bezoekers naar je website moeten sturen.

    Om je een overzicht te geven volgen hier de belangrijkste kenmerken van goede SEO content waarbij je vindbaar wordt voor specifieke zoekopdrachten.

    Relevante content

    Jaren geleden was het normaal om een pagina aan te maken, deze te vullen met een handvol zoekwoorden, een regeltje tekst toevoegen en dat was het dan. Je website werd goed gevonden.

    Content kwaliteit

    Op dat moment was het uitzonderlijk als je daadwerkelijk een artikel schreef of meer dan 500 woorden op je pagina toonde.

    Verder lezen: SEO teksten schrijven voor Google

    Vandaag de dag is zit dit wel anders. Je bent verplicht je bezoekers te voorzien van waardevolle informatie en ze daadwerkelijk verder te helpen voordat je vindbaar wordt.

    De content op je website moet probleemoplossend zijn en je bezoekers helpen met het bereiken van zijn of haar doel. Lukt dat niet? Dan klikken ze je website weg en sturen ze signalen naar Google dat de content op je website niet goed genoeg is.

    Zoekintentie

    In het voorbeeld hierboven zie je dat bezoekers op zijn naar verschillende vormen van informatie. Kleine genuanceerde verschillen binnen de zoekopdrachten kunnen andere zoekresultaten opleveren.

    Google wil alleen de meest relevante resultaten tonen. Dit doen ze door de nuances binnen de zoekopdrachten te herkennen en hier andere resultaten voor te tonen.

    De nuance in de zoekopdracht wordt zoekintentie genoemd.

    Laten we zeggen dat je een webshop hebt en design meubels verkoopt. Tijdens een zoekwoord onderzoek zie je verschillende zoekwoorden naar boven komen "Knoll Antimott hoekbank combinatie" en "hoekbank goedkoop".

    Welk zoekwoord is het meest relevant? En waarom?

    In dit geval is het specifieke zoekwoord "Knoll Antimott hoekbank combinatie" het meest relevant.

    Wanneer mensen op zoek zijn naar een goedkope hoekbank maakt het ze niet uit van welk merk de bank is, als deze maar voordelig is.

    Mijn tip: je kunt je beter richten op de zoekwoorden met minder verkeer, maar een hogere kans op conversie.

    Up-to-date

    De tijd gaat sneller dan we allemaal door hebben. Naar mate de tijd verstrijkt verandert de wereld mee. Nieuwe trends, nieuwe innovaties, nieuwe standaarden.

    Verschillende grote marketinggiganten in Amerika hebben onderzoek gedaan naar het effect van up-to-date content in vergelijking met verouderde content.

    Daarom raad ik aan je website om het half jaar eens te doorlopen, of in ieder geval de belangrijkste pagina's. Bekijk of alle linkjes nog werken, de teksten nog relevant zijn en of je nieuwe informatie dient toe te voegen.

    Dit is een belangrijk signaal dat je content up-to-date is en Google gerust nieuwe bezoekers naar je website kan sturen.

    Leerzaam

    Content op websites die bezoekers voorzien van nieuwe informatie of de bezoeker iets leren zorgen vaak voor een goede vindbaarheid.

    Zie het succes van wikihow.com. De website beschrijft stap voor stap hoe bezoekers verschillende problemen kunnen oplossen.

    Wanneer je in plaats van producten specifieke diensten aanbiedt, is leerzame content een effectieve manier om hoge kwaliteit SEO content te genereren.

    Een goed voorbeeld is de website van ggzinterventie.nl. Ze schrijven over een alcoholverslaving en hoe je een verslaving kunt herkennen.

    Het doel hier is om bezoekers te informeren en om ze eventueel hulp aan te bieden nadat ze meer over alcoholverslaving hebben gelezen.

    Technische SEO

    Nu je weet hoe je kwalitatieve SEO content genereert en deze voorziet van de juiste zoekwoorden is het tijd voor de volgende stap.

    Je wil namelijk niet alleen dat je website goed ontvangen wordt door je bezoekers, maar ook door zoekmachines.

    Het is handig om voldoende technische kennis te hebben van verschillende onderdelen van je website. Zo zorg je voor duidelijke communicatie tussen jou en de ontwikkelaar van je site.

    Dit is handig omdat je hem vaker nodig gaat hebben als je technische optimalisaties wil laten doorvoeren.

    We delen dit hoofdstuk op in drie onderdelen.

    1. Hoe websites werken
    2. Hoe zoekmachines je website analyseren
    3. Hoe gebruikers je site gebruiken

    Omdat de technische staat van je website een enorme impact heeft op de prestaties en vindbaarheid van je pagina's is het van groot belang de onderstaande concepten te begrijpen.

    Hoe je website werkt

    Hieronder lees je hoe websites werken. Van het registreren van je domeinnaam tot het toepassen van JavaScript, we bekijken de onderdelen en hoe deze invloed hebben op de SEO van je site.

    Het is belangrijk om verschillende redenen:

    • Allereerst heeft de techniek van je site invloed op de laadtijd van je pagina. En de laadtijd van je pagina is belangrijk om bezoekers op je site te houden. Bij lange laadtijden klikken ze weg en ben je ze kwijt. Maar ook Google hecht veel waarde aan de laadtijd van je pagina's.
    • Technieken zoals JavaScript kunnen delen van je website (tijdelijk) onzichtbaar maken voor zoekmachines wat betekent dat belangrijke informatie mogelijk niet op tijd getoond wordt aan de zoekmachines en dus ook niet wordt geïndexeerd. Dit kan van groot belang zijn voor je vindbaarheid.

    Maar naast weten hoe je eigen website werkt, is het waardevol te weten hoe Google en zoekmachines je website analyseren.

    Zoals hierboven scannen zoekmachines het web met crawlers.

    Hoe crawlers werken

    Zoekmachines zijn vraag-antwoord machines. Ze ontdekken en organiseren alle pagina's op het web om vervolgens relevante resultaten te tonen bij gegeven zoekopdrachten.

    Ze ontdekken waar je pagina's over gaan door je website te bezoeken met computergestuurde programma's die zich gedragen als echte bezoekers.

    De crawlers werken in drie stappen:

    • Crawlen: volgen een link of bezoeken de URL van een pagina en scannen alle waardevolle elementen
    • Indexing: ze sorteren de gevonden informatie in een gigantische databank
    • Rangschikken: ze bepalen de juiste volgorde van resultaten afhankelijk op de gegeven zoekopdracht

    Hoe deze processen precies werken en hoe je zelf invloed hebt op deze processen leer je in het artikel over technische optimalisaties voor SEO.

    Je kunt crawlers van zoekmachines helpen met het analyseren van je website. Dit doe je door het gebruiken van duidelijke paginatitels, je teksten te voorzien van kopteksten, je afbeelding te voorzien van ALT-tags en de laadtijden van je pagina's zo laag mogelijk te houden.

    Om zeker te zijn dat de crawlers weten welke pagina's er op je site te vinden zijn is het aan te raden een sitemap te genereren en bij Google aan te melden.

    Verder lezen: Je website aanmelden bij Google

    Ik schreef al eerder dat je website geschikt moet zijn voor zoekmachines én je bezoekers. Zoekmachines bestaan uiteindelijk met als doel bezoekers te helpen te vinden wat ze zoeken.

    Om je een idee te geven hoe zoekalgoritmes bepalen of websites geschikt zijn duiken we dieper in gebruikservaring, UX signalen en paginaprestaties.

    Hoe bezoekers je website gebruiken

    Wanneer we weten hoe bezoekers onze websites gebruiken en waar ze naar op zoek zijn kunnen we aan de slag om de meest optimale ervaring te bieden en het resultaat uit onze SEO-aanpassingen te maximaliseren.

    We mogen namelijk niet vergeten dat we SEO toepassen om meer bezoekers aan te trekken en meer omzet te genereren via onze sites.

    Je website is gebouwd met HTML en CSS. Als je met SEO aan de slag gaat heb je hier dagelijks mee te maken.

    Laten we kijken welke technische onderdelen belangrijk zijn voor SEO:

    • Titels tag
    • Schema markup
    • Alt text
    • URL's
    • website structuur
    • Laadtijden
    • Mobielvriendelijkheid
    • Sitemaps

    Meer over deze onderwerpen en hoe je ze zelf kunt verbeteren lees je in het artikel alles over On-page SEO optimalisaties.

    De zoekmachine-algoritmes van Google

    Wil je meer lezen over de verschillende algoritmes die worden gebruikt door Google en andere zoekmachines?

    Screenshot from 2022 05 01 15 18 12

    SEO = vraag + antwoord

    Zoekmachines zijn eigenlijk grote vraag-antwoord machines. Wanneer een zoekterm wordt ingetypt:

    • Bekijkt Google naar welke informatie wordt gezocht
    • Zoekt Google in de Index naar geschikte websites
    • Sorteert Google de resultaten
    • Toont Google de meest relevante websites
    • Meet Google hoe bezoekers met de resultaten omgaan
    • Herhaalt Google de bovenstaande stappen

    Simpel toch?

    Met SEO zorg je dat zoekmachines begrijpen welke informatie op je pagina's staat. Op deze manier genereer je verkeer vanuit de zoekmachine naar je website.

    En nog beter: het verkeer bestaat uit relevante gebruikers die vragen hebben over producten en diensten die je op je website vermeld.

    Maar hoe zorg je dat zoekmachines weten welke informatie er op je website te vinden is?

    In een eerder artikel heb ik beschreven hoe je je website beter vindbaar maakt door je website technisch te verbeteren. Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt om je website te optimaliseren.

    Elke keer wanneer ik nieuwe pagina's publiceer neemt het aantal pagina's in Google toe.

    En hoe meer bezoekers ik naar mijn websites trek.

    Daarnaast heeft SEO nog een belangrijk voordeel. Wanneer je bezoekers bereikt via zoekmachines werk je namelijk direct met waardevolle informatie.

    Je doelgroep zoekt heel specifiek op een dienst, product of stukje informatie die jij aanbiedt op je website. Door je website in te richten op specifieke zoekwoorden kun je bezoekers aantrekken die een bepaald doel hebben. Het kopen van een product, of het inschrijven voor die nieuwe cursus.

    Zoekmachines zijn de snelwegen voor bezoekers. Je mist een hoop kansen wanneer jouw website niet goed gevonden wordt op Google.

    Wat zijn de belangrijkste ranking factors?

    Er is in de afgelopen tijd veel veranderd in de wereld van SEO. SEO als een direct marketing strategie is complex en lastig onder de knie te krijgen.

    Alles samengevat

    Je hebt op deze pagina gelezen wat SEO precies is, hoe SEO nou eigenlijk werkt en ik heb je alle verschillende onderdelen binnen SEO laten zien. Ik hoop dat je genoeg tips hebt gelezen waarmee je direct aan de slag kunt. De SEO van je website kan grote invloed hebben op het succes van je site.

    Een SEO geoptimaliseerde website:

    • Trekt meer bezoekers aan
    • Zorgt dat bezoekers makkelijker vinden waarnaar ze op zoek zijn
    • Verhoogt de online verkopen
    • Verhoogt je omzet
    • Bereikt dagelijks nieuwe klanten
    • Zorgt voor een professionele uistraling
    • Wekt vertrouwen op bij potentiële klanten

    SEO is dus een waardevolle strategie voor iedere website. Wil je nou meer weten over SEO? Of hebt je toch nog vragen? Laat het ons weten, stel je vragen via e-mail of vul het contactformulier in. We delen graag onze SEO kennis met jou.