w
Vraag je je af wat SEO is en hoe SEO precies werkt?
Dan is dit artikel voor jou.
Stel je voor dat je website bovenaan in Google staat en iedereen op je link klikt.
Bedenk eens hoeveel mensen je website te zien krijgen.
Waarschijnlijk een zijn dat er VEEL!
En dit is precies waar SEO om draait.
Je wil dat mensen je website vinden. Je hebt er immers veel tijd en geld geïnvesteerd in je website.
Met SEO zorg je dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten van Google staat.
Maar hoe werkt SEO precies in? En hoe kun je SEO zelf toepassen?
In dit artikel lees je precies wat SEO is, hoe SEO werkt en hoe SEO helpt om van jouw website een succes te maken.
Een tijd geleden besefte ik dat SEO lastig is.
Ik investeerde veel tijd om de vindbaarheid van mijn website te verbeteren.
Maar gelukkig is het me vorig jaar toch gelukt.
Ik had eigenlijk uitgevonden hoe bovenaan te komen.
Zoals je ziet duidelijk op de #1 plek.
Dan niet alleen.
Later volgende er nog vele pagina's. Google maar eens op "hoger in Google komen".
Na maanden zweten wist ik eindelijk:
In dit artikel ga ik je vertellen wat SEO is en hoe je SEO voor je website kan laten werken.
Vergeet niet dit artikel te bookmarken of naar jezelf te mailen.
Zo kun je alle SEO tips later nog eens rustig doorlezen.
Allereerst: wat is SEO? SEO is een strategie waarbij websites worden geoptimaliseerd met als doel om hoger in de organische zoekresultaten van zoekmachines te komen.
Of simpelere gezegd:
SEO is het proces waarbij je de pagina's van je website in Google vindbaar maakt.
SEO bestaat uit verschillende onderdelen:
Ik ga je zo van elk onderdeel de details vertellen.
Eerst moeten we een belangrijke vraag beantwoorden. Het kan namelijk zo zijn dat je naast SEO ook van SEA hebt gehoord.
1 letter verschil, maar wel degelijk andere vormen van Google marketing. Hieronder lees je wat de verschillen tussen SEO en SEA precies zijn.
Als je hebt gehoord van SEO komt de term SEA je ook bekend voor.
Maar de verschillen zijn groot.
Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO zich richt op het optimaliseren van je website om meer verkeer te genereren via de organische zoekresultaten.
Waarbij je met SEA je richt op het verkrijgen van verkeer door middel van betaalde zoekresultaten. De advertenties dus.
Anders gezegd:
Google als zoekmachine is verdeeld in twee categorieën: de betaalde resultaten, en de organische resultaten.
Het doel van SEA is om bovenaan in Google te komen door middel van tekstadvertenties of responsieve zoekadvertenties.
En het doel van SEO is om bovenaan te komen in de gratis resultaten. Direct onder de tekstadvertenties.
Zoals je hierboven ziet in de groen omlijnde items is de markt voor de zoekadvertenties erg competitief.
Dat betekent hoge prijzen.
Waardoor dat komt?
Omdat de advertenties bij Google worden gekocht middels een veilingsmechanisme. Dit betekent dat de hoogste bieder wint.
Dit is interessant voor Google omdat de prijs per advertentie hoger wordt naarmate er meer interesse in de advertentieruimte is.
Maar helaas.
Voor de websites betekent dit hoge prijzen om hun website in de zoekresultaten te komen.
Maar wat is geschikt voor jou? Kies je voor SEO of voor SEA?
Laten we de voor -en nadelen bekijken:
Er kleven ook nadelen van SEO. En voordat je jezelf volledig in de wereld van SEO gooit is het slim te bekijken welke nadelen er precies aan SEO kleven.
Laten we kijken welke nadelen dat zijn: ❌
Nou dat zijn nou niet echt punten om vrolijk van te worden...
Maar ik ben groot fan van SEO dus ik vertel je ook graag over alle voordelen van SEO.
Alle voordelen van SEO op een rij: ✅
Natuurlijk ben ik niet objectief genoeg om je te adviseren welke keuze je moet maken.
Maar ga voor jezelf na welke aanpak werkt. En vergeet niet: een combinatie van SEO en SEA is ook mogelijk.
Zoekmachines zoals Google werken aan de hand van een geavanceerd systeem.
Elke dag scannen ze miljarden websites op zoek naar informatie waarop mensen in Google zoeken.
Google is een volledig geautomatiseerd systeem dat gebruik maakt van webcrawlers.
Deze crawlers verkennen het Wereld Weide Web en zoeken naar sites om de informatie op deze sites te analyseren en op te slaan.
Na het analyseren worden de meest nuttige websites opgeslagen in de Google indexing.
Hierover later meer.
Voor nu is het belangrijk te weten dat Google gebruik maakt van crawlers.
De crawlers van Google volgen alle linkjes op een pagina, volgen deze linkjes en zoeken weer naar linkjes om op door te klikken. Zo ontdekken ze steeds nieuwe pagina's en websites op het wereldwijde web.
Dit is belangrijk om te weten.
Waarom?
Omdat je moet weten hoe Google precies werkt voordat je zorgt dat je met SEO bovenaan komt te staan.
Je brengt je auto ook het liefst naar de garage als er iets kapot is...
Ik wel in ieder geval. Ik heb dan ook geen enkel verstand van auto's.
Maar hetzelfde geldt voor zoekmachines. Je kunt niet sleutelen aan je vindbaarheid voordat je weet hoe een zoekmachine werkt.
Hieronder ga je lezen wat de basiselementen van zoekmachines zijn. Je leest hoe zoekmachines werken en op welke delen je zelf invloed kunt uitoefenen.
We gaan zo in detail kijken wat crawlen is.
Vandaag de dag zijn er verschillende zoekmachines actief. Elke zoekmachine heeft zijn eigen voor- en nadelen.
De één richt zich op gebruiksvriendelijkheid en de ander op privacy.
Wat voor de ene zoekmachines werkt, werkt dus niet automatisch voor alle zoekmachines.
Hier komen we later op terug.
Voor nu richten we onze peilen op Google.
Je kunt dus gerust zeggen dat Google de zoekmarkt domineert. Maar hoe werkt die grote zoekmachine dan precies?
Eigenlijk is het zoekproces heel eenvoudig:
Als voorbeeld kun je bedenken dat Google een groot aantal boeken verzameld. Elk boek wordt toegevoegd aan de bibliotheek.
Na het toevoegen worden alle boeken op onderwerp of auteur gesorteerd. Zo kan iedereen die op zoek is naar een specifiek boek eenvoudig het juiste boek vinden.
Klinkt logisch toch?
Maar wat is crawlen dan precies?
Ik leg het uit:
Wanneer je een zoekopdracht bij Google intypt verwacht je misschien dat Google in een fractie van een seconden het internet afzoekt naar informatie waarop je op dat moment.
Maar dat werkt net even anders.
Zoekmachines hebben een enorme database waarin ze pagina's opslaan. En nee, ze slaan niet alle websites op. Alleen de website die er toe doen.
De database bestaat enkel uit op voorhand geverifieerde websites.
Wat is Indexing?
Zodra je website is gecrawld is het tijd om de website op te slaan in de database.
Het principe waarbij je website na het crawlen wordt opgeslagen in de database heet indexing.
Zoals het voorbeeld hierboven. Je website wordt opgeslagen onder een specifieke categorie, net als een boek in de bibliotheek.
Iedere zoekmachine werkt met zijn eigen algoritme om de sortering en indexing te bepalen.
Wat Google betreft staat een algoritme al lange tijd, en nog steeds centraal.
Google PageRank.
PageRank is soort stembureau-mechanisme.
Wanneer veel verschillende websites op een andere website "stemmen" krijgt deze website een hogere ranking.
Wat we met stemmen bedoelen?
Goed vraag: met stemmen bedoelen we linkjes. Wanneer iemand een link, (<a href="link"></a>) plaatst verwijzen ze hun eigen bezoekers naar een externe website.
Dat betekent maar 1 ding.
Op de website staat nuttige informatie waar de bezoeker over moet lezen.
Een link vertelt dus tegen Google: hé Google, op deze site staat waardevolle informatie over onderwerp "X".
Wanneer veel verschillende website hetzelfde doen weet Google dat dit een belangrijke en gewaardeerde pagina op het web is.
Deze website zal dus hoger scoren in Google.
Als we praten over het stembureau-mechanisme bedoelen we eigenlijk linkbuilding.
Linkbuilding is een strategie binnen SEO. Met linkbuilding strategie probeer je zoveel mogelijk linkjes naar je website krijgen.
Backlinks noemen we die.
Sinds 1998 gebruikt Google het PageRank algoritme. Tot op de dag vandaag is dit een belangrijk algoritme binnen Google Zoeken.
Wanneer je:
Dan wordt je website als autoriteit gezien. En dit is de weg naar een goed vindbare website.
De autoriteit van je website geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is in de ogen van Google. Hoe hoger jouw autoriteit, hoe hoger je scoort in de z oekresultaten.
Maar niet alle links zijn gelijk.
Een link van de ene website is meer waardevol dan van de ander.
Dat komt omdat een goede backlink enkele kenmerken heeft.
De kenmerken van een goede backlink zijn:
De kwaliteit van je backlinks zijn dus belangrijk.
En hiervoor is een succesvolle strategie beschikbaar.
Ik gebruik deze strategie zelf ook voor al mijn websites.
Strategie 1:
Bekijk welke diensten of werkzaamheden je hebt verricht. Bekijk voor wie je dat hebt gedaan. Kies hiervan de mensen die in dezelfde branch actief zijn.
Je hebt als het goed is een bepaalde klant voor ogen.
Waarom ik je vraag hieraan te denken?
Omdat deze klant in staat is een waardevolle backlinks te creeren via zijn of haar website.
En omdat diegene in dezelfde branch actief is is de link relevant en dus erg waardevol.
Strategie 2:
De tweede strategie kost iets meer van je budget, maar hiermee sla je twee vliegen in één klap.
Deze optie is zo simpel, dat veel mensen 'm over het hoofd zien.
Kijk eens bij je in de buurt of er (sport) evenementen, concerten of andere bijeenkomsten zijn. Kijk eens of ze op zoek zijn naar sponsors.
Daarna: bied aan sponsor te worden. Bekijk wat het kost en vraag altijd een referentie aan op de website van de organisatie.
De vermelding op de website van de organisatie is een perfecte gelegenheid een relevante en hoge kwaliteit backlink te plaatsen.
Dat niet alleen:
Het sponsoren van lokale evenementen brengt ook je bedrijf onder de aandacht bij een belangrijke doelgroep.
Dat is goed bekeken, nietwaar?
Maar er is meer.
Er zijn nog veel meer linkbuilding strategieën die je zelf kunt toepassen.
Hierover later meer.
Oké dus je weet hoe SEO werkt. Nu wil je SEO toepassen op je website.
Hiervoor zijn er verschillende opties.
Er spelen namelijk veel factoren mee die de vindbaarheid van je website bepalen.
De opties om je SEO te verbeteren zijn:
In dit hoofdstuk zoemen we in op de laatste.
Het schrijven van goede SEO content is essentieel.
Met goede content bedoelen we alles op je website wat een bezoeker kan gebruiken, lezen of waarop een bezoeker kan klikken.
Het doel van zoekmachines is om gebruikers te koppelen met de beste content die er op het web beschikbaar is.
Dat betekent dat sterke SEO content enorm belangrijk is voor SEO, ge zien Google alleen sites wil aanbevelen die sterke content bevatten.
Zonder goede SEO content kom je niet bovenaan in Google.
Maar, wat is goede SEO content dan precies?
Goede SEO content:
Om te zorgen dat ze altijd up-to-date en hoge kwaliteit websites weergeven update Google regelmatig de algoritmes.
De websites met de beste content blijven staan, waarbij de websites met lage kwaliteit content verder naar beneden worden gebracht.
Laten we alles samenvatten:
Zoekmachines zijn eigenlijk grote vraag-antwoord machines. Wanneer een zoekterm wordt ingetypt:
Simpel toch?
Met SEO zorg je dat zoekmachines begrijpen welke informatie op je pagina's staat. Op deze manier genereer je verkeer vanuit de zoekmachine naar je website.
En nog beter: het verkeer bestaat uit relevante gebruikers die vragen hebben over producten en diensten die je op je website vermeld.
Maar hoe zorg je dat zoekmachines weten welke informatie er op je website te vinden is?
In een eerder artikel heb ik beschreven hoe je je website beter vindbaar maakt door je website technisch te verbeteren. Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt om je website te optimaliseren.
Simpel: SEO verhoogt het bezoekersaantal van je website.
En meer bezoekersaantallen betekent dat je meer zichtbaarheid creëert voor je bedrijf.
Laten we alles samenvatten:
Zoekmachines zijn eigenlijk grote vraag-antwoord machines. Wanneer een zoekterm wordt ingetypt:
Simpel toch?
Met SEO zorg je dat zoekmachines begrijpen welke informatie op je pagina's staat. Op deze manier genereer je verkeer vanuit de zoekmachine naar je website.
En nog beter: het verkeer bestaat uit relevante gebruikers die vragen hebben over producten en diensten die je op je website vermeld.
Maar hoe zorg je dat zoekmachines weten welke informatie er op je website te vinden is?
In een eerder artikel heb ik beschreven hoe je je website beter vindbaar maakt door je website technisch te verbeteren. Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt om je website te optimaliseren.
Elke keer wanneer ik nieuwe pagina's publiceer neemt het aantal pagina's in Google toe.
En hoe meer bezoekers ik naar mijn websites trek.
Daarnaast heeft SEO nog een belangrijk voordeel. Wanneer je bezoekers bereikt via zoekmachines werk je namelijk direct met waardevolle informatie.
Je doelgroep zoekt heel specifiek op een dienst, product of stukje informatie die jij aanbiedt op je website. Door je website in te richten op specifieke zoekwoorden kun je bezoekers aantrekken die een bepaald doel hebben. Het kopen van een product, of het inschrijven voor die nieuwe cursus.
Zoekmachines zijn de snelwegen voor bezoekers. Je mist een hoop kansen wanneer jouw website niet goed gevonden wordt op Google.
Je kunt niet zonder SEO omdat SEO de meest effectieve manier is om nieuwe klanten te bereiken via het web. Je bereikt potentiele klanten precies op het moment waarop ze vragen hebben over je bedrijf of op het punt zijn om tot aankoop over te gaan.
Wanneer kwam je op het punt waarop je dacht: "Wat is SEO? en is SEO een goed idee voor mijn bedrijf"?
Als het goed is klikte je op de link bovenaan in de zoekresultaten. Bevalt de website? Dan blijf je plakken en lees je de informatie die op de pagina wordt getoond.
Bevalt de website niet? Dan klik je op de terug-naar-vorige-pagina knop en bekijk je het volgende zoekresultaat. Dit herhaal je net zo lang tot je de juiste informatie hebt gevonden.
Als bezoekers op je website klikken, maar ze 'm niet interessant genoeg vinden verlies je de bezoeker.
Nog erger: je mist kansen deze bezoekers aan je te binden.
Laten we kijken naar al de redenen waarom je niet zonder SEO kunt en waarom je exact wil weten hoe SEO werkt en hoe je SEO toepast op je eigen website.
Steeds meer bedrijven ontdekken het effect van SEO en verkiezen SEO boven betaalde advertenties. Onderzoeken wat SEO is en hoe SEO precies werkt is een rendabele strategie voor de korte, maar zeker voor de lange termijn..
Als website-eigenaar is het belangrijk dat je weet hoe je bedrijf online vindbaar is. Als je weet hoe klanten je bedrijf weten te vinden kun je hierop inspelen door het verkeer en aantal bezoekers te laten toenemen. WAnneer je een groter publiek bereikt haal je mogelijk meer nieuwe klanten binnen en laat je je bedrijf eenvoudig groeien.
Het optimaliseren van je vindbaarheid is een belangrijke strategie. De werkwijze die je kunt hanteren is onder te verdelen in drie categorieën.
...