Wat is SEO en hoe werkt het? Alles over SEO optimalisatie

Laatste update september 29, 2022 door Dennis Adriaansen

Vraag je je af wat SEO is en hoe SEO precies werkt? Dan is dit artikel voor jou.

Met SEO bereik je mensen die nog niet weten dat ze naar je op zoek zijn. Hoe dat precies werkt?

Daarover lees je zo meer.

Voor nu is het genoeg om te weten dat je met SEO zorgt dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten van Google staat.

Maar hoe werkt SEO precies in? En kun je SEO zelf toepassen of is het aan te raden om met een SEO-bureau samen te werken?

Helemaal bovenaan in google

In dit artikel lees je precies wat SEO is, hoe SEO werkt en hoe SEO helpt om van jouw website een succes te maken.

Een tijd geleden besefte ik dat SEO lastig is. Ik investeerde veel tijd om de vindbaarheid van mijn website te verbeteren. Maar gelukkig is het me enkele jaren geleden dan toch gelukt. Ik wist eindelijk bovenaan in Google te komen.

En opnieuw bovenaan ingoogle

Zoals je ziet op de #1 plek. Dan niet alleen. Later volgende er nog vele pagina's. Google maar eens op "hoger in Google komen".

Na jaren experimenteren wist ik eindelijk:

  • Hoe Google in grote lijnen werkt
  • Waar de zoekgigant naar kijkt
  • Hoe ik mijn website optimaal kan inrichten

In dit artikel ga ik je alles vertellen over deze punten.

segment Inhoudsopgave

    Vergeet niet dit artikel te bookmarken of naar jezelf te mailen.

    Zo kun je de SEO tips later nog eens doorlezen.

    Voordat je met SEO aan de slag kunt moet je een belangrijke vraag beantwoorden. Het kan namelijk zo zijn dat je naast SEO ook van SEA hebt gehoord.

    Screenshot from 2022 05 01 13 41 59

    Er is maar 1 letter verschil, maar SEO en SEA verschillen enorm van elkaar. Hieronder lees je hoe.

    SEO vs SEA wat is het verschil?

    Als je hebt gehoord van SEO komt de term SEA je ook bekend voor.

    Maar de verschillen zijn groot.

    Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO zich richt op het optimaliseren van je website om meer verkeer te genereren via de organische zoekresultaten.

    Waarbij je met SEA je richt op het verkrijgen van verkeer door middel van betaalde zoekresultaten. Advertenties dus.

    Wat is seo organisch vs advertenties

    Anders gezegd:

    Google als zoekmachine is verdeeld in twee categorieën: de betaalde resultaten, en de organische resultaten.

    Het doel van SEA is om bovenaan in Google te komen door middel van tekstadvertenties of responsieve zoekadvertenties.

    En het doel van SEO is om bovenaan te komen in de gratis resultaten. Direct onder de tekstadvertenties.

    Sea hypotheek voorbeeld

    Zoals je hierboven ziet in de groen omlijnde items is de markt voor de zoekadvertenties erg competitief.

    Dat betekent hoge prijzen.

    Waardoor dat komt?

    Omdat de advertenties bij Google worden gekocht middels een veilingsmechanisme. Dit betekent dat de hoogste bieder wint. Dit is interessant voor Google omdat de prijs per advertentie hoger wordt naarmate er meer interesse in de advertentieruimte is.

    Maar helaas.

    Voor de websites betekent dit hoge prijzen om hun website in de zoekresultaten te komen. Nu vraag je je af welke aanpak het meest geschikt is. Kies je voor SEO of voor SEA?

    Laten we de voor -en nadelen bekijken:

    De voor- en nadelen van SEO

    Er kleven ook nadelen van SEO. En voordat je jezelf volledig in de wereld van SEO gooit is het slim te bekijken welke nadelen er precies aan SEO kleven.

    Laten we kijken welke nadelen dat zijn: ❌

    • Je concurrent kijkt met je mee
    • De SEO-wereld verandert snel en is onvoorspelbaar
    • SEO neemt veel tijd in beslag
    • Resultaat boeken duurt lang of resultaat blijft volledig uit

    Nou dat zijn nou niet echt punten om vrolijk van te worden...

    Maar ik ben groot fan van SEO dus ik vertel je ook graag over alle voordelen van SEO.

    Alle voordelen van SEO op een rij:

    1. SEO is gratis
    2. SEO levert langetermijn voordelen
    3. De meeste gebruikers vertrouwen de gratis zoekresultaten meer dan de betaalde resultaten
    4. Kan stap voor stap toegepast worden
    5. Met SEO valideer je de kwaliteit van je website (hierover later meer)
    6. Eenmaal bovenaan bereik je een enorm groot publiek

    Natuurlijk ben ik niet objectief genoeg om je te adviseren welke keuze je moet maken.

    Maar ga voor jezelf na welke aanpak werkt. En vergeet niet: een combinatie van SEO en SEA is ook mogelijk.

    Waarom je website niet zonder SEO kan

    Je kunt niet zonder SEO omdat SEO de meest effectieve manier is om nieuwe klanten te bereiken via het web. Je bereikt potentiële klanten precies op het moment waarop ze vragen hebben over je bedrijf of product.

    Laten we kijken naar al de redenen waarom je niet zonder SEO kunt en waarom je exact wil weten hoe SEO werkt en hoe je SEO toepast op je eigen website.

    1. Google is vaak de primaire bron van websitebezoekers voor veel website
    2. SEO zorgt voor vetrouwen en geloofwaardigheid
    3. Met SEO leer je je doelgroep beter kennen
    4. Goede SEO zorgt voor een betere gebruikservaring voor je bezoekers
    5. SEO zorgt voor meer verkeer, betrokkenheid en conversies

    Steeds meer bedrijven ontdekken het effect van SEO en verkiezen SEO boven betaalde advertenties. Onderzoeken wat SEO is en hoe SEO precies werkt is een rendabele strategie voor de korte, maar zeker voor de lange termijn.

    Wat is SEO?

    Allereerst: wat is SEO? SEO is een strategie waarbij websites worden geoptimaliseerd met als doel om hoger in de organische zoekresultaten van zoekmachines te komen.

    Of simpeler gezegd:

    SEO is het proces waarbij je de pagina's van je website in Google vindbaar maakt.

    Op deze pagina beschrijven we vier belangrijke SEO-onderdelen.

    Je leest van elk onderdeel van het precies inhoud en hoe het specifieke onderdeel invloed heeft op de vindbaarheid van je pagina's.

    On-Pagen of Off-Page SEO zijn de Kernelementen van SEO

    Als het gaat om SEO zijn er twee belangrijke werkwijze: on-page SEO en off-page SEO.

    On-page SEO gaat over het genereren van content. Denk aan het schrijven van teksten, het plaatsen van video's en het tonen van producten.

    Bij het genereren van content bepalen we de belangrijkste zoekwoorden en plaatsen we deze op belangrijke plekken op de pagina. Daarnaast worden paginatitels geoptimaliseerd en worden er regelmatig hoge kwaliteit webteksten geschreven om de bezoekers van de pagina goed te informeren.

    Bij off-page SEO vinden de belangrijkste optimalisaties plaats buiten het betreffende domein.

    Off-page SEO is de optimalisatie die plaatsvindt buiten de website zelf, zoals het verdienen van backlinks. Dit deel van SEO bevat het opbouwen van een linkprofiel en het creëren van inhoud die mensen willen delen. Hoewel het veel werk is, is het een van de belangrijkste onderdelen van SEO-succes.

    SEO-strategieën: Black Hat vs White Hat

    Ik geloof dat SEO de beste keuze is voor lange termijn resultaat. Maar niet iedereen is het hier met mij eens. Veel website-eigenaren kiezen voor een kortere route en hopen snel SEO resultaat te zien.

    De korte routes naar SEO-succes worden Black Hat SEO-strategieën genoemd. MEnszen die Black Hat strategieën gebruiken passen stiekeme technieken toe zoals keyword stuffing, cloaking of private link netwerken. Deze technieken kunnen op korte termijn resultaat behalen, maar na een tijdje ontdekt Google dat je deze technieken toepast en straffen ze je website.

    De straf bestaat uit een Google Penalty waarmee Google zorgt dat je website nooit meer op pagina 1 wordt weergegeven. Iets wat je zeker wil voorkomen.

    Daarom adviseer ik altijd te kiezen voor White Hat SEO-strategieën. Deze strategieën zijn een duurzame manier om je website goed vindbaar te maken en je bezoekersaantallen gestaag te laten toenemen.

    Hieronder staat een lijst aan White Hat SEO-technieken die je met een gerust hart kunt toepassen:

    • Relevante content
    • Mooie afbeeldingen en andere visuals
    • Interne linkstructuur
    • Heldere pagina navigatie
    • Unieke en relevante pagina titels

    Daartegenover staan de Black Hat technieken waar ik hieronder wat meer over vertel.

    Dubbele content: het genereren van unieke en relevante content is lastig. Maar het kopieren van content van externe websites, of het herhalen van content op je eigen site zijn geen goede opties. Google herkent deze patronen en bestraft je met een slechte vindbaarheid.

    Doorzichtige tekst en "keyword stuffing": deze techniek werd jarenlang toegepast. De techniek bestond uit het verzamelen van zoveel mogelijk zoekwoorden en deze in een onzichtbare kleur op je website plaatsen. Op dit moment is dit de snelste methode om een Google Penalty te krijgen.

    Slechte linkbuilding: Er van uitgaan dat een Fiverr-pakket met 5000 links je binnen 24 uur een betere vindbaarheid bezorgd is redelijk naief en een slechte manier om links op te bouwen. Het is belangrijk dat je links vergaart van websites met hoge bezoekersaantallen en een hoge DA hebben.

    Om dit grote geheel nog maar wat complexer te maken moeten we het ook nog hebben vaan Gray Hat technieken. Deze technieken wijken wat af van de normale technieken, maar zijn niet zo duister en manipulatief zoals de Black Hat technieken dit zijn.

    De regels van Google zijn helaas niet zo eenduidig. Dat betekent dat veel informatie open staat voor interpetatie en niemand echt het antwoord weet.

    Een van deze onduidelijkheden betreft het gastbloggen. Google heeft in het verleden aangegevens geen fan te zijn van gastbloggen om de vindbaarheid van een website te verbeteren. Echter geven zo geen penalties voor websites met een of meerdere gastblogs.

    En dit komt grotendeels op de manier waarop deze gastblogs tot stand komen. Het draait eigenlijk niet om wat je doet, maar hoe je het doet. Als je namelijk meerdere gastblogs schrijft op websites die niets met jouw website te maken hebben, dan worden deze links als spam gezien en wordt jer gestraft.

    Wanneer je echter unieke content schrijft voor websites die informatie tonen en relevant zijn aan jouw website, dan is er niks aan de hand en zal je linkprofiel sterker worden.

    SEO content genereren: de basis

    Wanneer je regelmatig leest over SEO lees je gegarandeerd over content. Content schijnt zo ongelooflijk belangrijk te zijn, maar klopt dat wel?

    Mijn antwoord? Ja het klopt. Laten we kijken naar een simpel voorbeeld wat precies laat zien waarom content zo'n grote rol speelt.

    Wanneer je zoekt op "recept lasagne" probeert Google met man en macht (ik bedoel met enorm veel computers tegelijk) jou de beste zoekresultaten te laten zien waarin het recept voor lasagne staat uitgeschreven.

    Screenshot from 2022 09 22 14 55 31

    Maar dat is niet alles.

    Google serveert niet alleen zoveel mogelijk recepten. Ze scannen je zoekopdracht ook op aanwijzingen dat je een specifiek recept zoekt.

    Misschien kun je nog niet zo goed koken en zoek je het simpelste recept. Of misschien heb je weinig tijd en ben je op zoek naar het snelste recept.

    Bij het verzamelen van de zoekresultaten is Google heel selectief. Ze bekijken alle mogelijke opties en scannen de content op deze websites om te zien of het specifieke recept op die pagina's staat uitgeschreven.

    Als website-eigenaar is het je taak de content zo duidelijk en specifiek mogelijk uit te schrijven zodat Google precies weet bij welke zoekopdracht ze bezoekers naar je website moeten sturen.

    Om je een overzicht te geven volgen hier de belangrijkste kenmerken van goede SEO content.

    Contentkwaliteit

    Jaren geleden was het normaal om een pagina aan te maken, deze te vullen met een handvol zoekwoorden, een regeltje tekst misschien en dat was het dan. Je website werd goed gevonden.

    Op dat moment was het uniek als je daadwerkelijk een sterk stuk tekst schreef waarmee je daadwerkelijk iemand verder bracht.

    Vandaag de dag is deze werkwijze niet meer optioneel. Dat wil zeggen: je bent verplicht je bezoekers te voorzien van waardevolle informatie en ze daadwerkelijk verder te helpen.

    Conclusie? De content op je website moet probleemoplossend zijn en je bezoekers helpen met het bereiken van zijn of haar doel. Lukt dat niet? Dan klikken ze je website weg en sturen ze signalen naar Google dat de content op je website niet goed genoeg is.

    Zoekintentie

    In het voorbeeld van het opzoeken van een recept, werd duidelijk dat Google op zoek is naar details. Deze details noemen de we de specifieke zoekintentie.

    Ze willen 100% duidelijk hebben waarnaar de bezoeker op zoek is.

    • Willen ze iets leren?
    • Zoeken ze adresgegevens?
    • Willen ze een product aankopen?

    Daartegenover: als website-eigenaar heb jij ook een doel voor ogen. Je wil dat je bezoekers iets doen. Het is belangrijk om de content op je website te laten matchen met de zoekintentie van je bezoekers.

    Up-to-date informatie

    De tijd gaat sneller dan we allemaal door hebben. Naar mate de tijd verstrijkt verandert de wereld mee. Nieuwe trends, nieuwe innovaties, nieuwe standaarden.

    Verschillende grote marketingmagnaten in Amerika hebben onderzoek gedaan naar het effect van up-to-date content in vergelijking met verouderde content.

    Daarom raad ik aan je website om het half jaar eens te doorlopen, of in ieder geval de belangrijkste pagina's. Bekijk of alle linkjes nog werken, de teksten nog relevant zijn en of je nieuwe informatie dient toe te voegen.

    Dit is een belangrijk signaal dat je content up-to-date is en Google gerust nieuwe bezoekers naar je website kan sturen.

    Zoekwoordonderzoek doen

    Het bepalen van de zoekintentie is onderdeel van het zoekwoord onderzoek. Sterker nog, bij een goed zoekwoord onderzoek komt de zoekintentie van je bezoekers duidelijk naar boven.

    Sterker nog. In een zoekwoord onderzoek bepaal je de linktekst die je gaat gebruiken tijdens het bouwen van links tijdens je linkbuilding campagne.

    Laten we zeggen dat je een webshop hebt die design meubels verkoopt. Tijdens het zoekwoord onderzoek zie je verschillende zoekwoorden naar boven komen "hoekbank met hoofdsteun" en "hoekbank aanbieding".

    Wanneer er veel competitie is en je je zoekwoorden zorgvuldig kiest, denk je wel twee keer na om je te richten op de zoekterm "hoekbank aanbieding". Waarom? Omdat mensen die naar aanbiedingen zoeken op zoek zijn naar een goedkope bank.

    Zij zijn niet de juiste doelgroep voor designermeubels.

    Hoewel een zoekwoord je enorm veel bezoekers kan opleveren, bestaat er ook een kans dat geen van deze bezoekers ooit overgaat tot aankoop. Je kunt je beter richten op de kleinere groep met een grote kans op conversie.

    Concurrentie onderzoek doen

    Oké, je hebt een aantal zoekwoorden gekozen waarop je gevonden wil worden. Ze zijn relevant en passen precies bij hetgeen dat je aanbiedt. Wat is het volgende?

    De volgende stap is het openen van een zoekwoord toel naar keuze. Het zoekwoord waarop je je wil richten is waarschijnlijk enorm gewild en daarom is het lastig om op dat exacte zoekwoord gevonden te worden.

    Het zit zo:

    Wanneer je gevonden wil worden op het zoekwoord "afvallen" sta je voor een enorme uitdaging.

    Screenshot from 2022 09 23 13 42 00

    Er zoeken maandelijks wel 10.000 tot 100.000 mensen met dit zoekwoord. Maar je komt er niet zo snel meer tussen.

    Het maakt niet uit hoe goed de content op je website is. De websites die op het zoekwoord ranken doen dit al jaren en hebben een enorm goede reputatie opgebouwd. Google weet van deze sites dat ze goede content schrijven en dus een hoge plek in de zoekresultaten verdienen.

    Wat is dan de oplossing hoor ik je denken?

    De oplossing ligt 'm bij de zoekintentie. Het doel van het zoekwoord "afvallen" is duidelijk. Je bezoekers zijn op zoek naar manieren om gewicht te verliezen.

    Er zijn miljoenen mensen over de hele wereld die hetzelfde doel hebben en aan Google vragen hoe ze dit het beste kunnen doen. En dit is het geheim: je moet uitzoeken welke andere zoektermen deze bezoekers gebruiken wanneer ze zoeken naar de informatie.

    De zoekwoorden die in dit onderzoek naar boven komen zijn vaak makkelijker om op te ranken. Je hebt minder backlinks en dus autoriteit nodig om op nummer 1 te geraken.

    Technische SEO analyse

    Door alle focus op de content van je website zou je haast vergeten dat je website 1 groot technisch verhaal is. Je website is gebouwd met HTML en CSS. Als je met SEO aan de slag gaat heb je hier dagelijks mee te maken.

    Als je er vaker van hebt gehoord ken je de term, maar wat is wat is technische SEO? En hoe werkt het?

    Technische SEO beschrijft alle optimalisaties die je aan de techniek van je website doet.

    Denk hierbij aan je headings (kopteksten zoals h1, h2) en je meta description bijvoorbeeld. Allemaal HTML tags waarmee je informatie doorgeeft aan Google en andere zoekmachines.

    Heb je deze zaken niet op orde? Dan weet Google niet dat ze jouw website beter moeten laten ranken dan andere websites. Laten we kijken welke onderdelen belangrijk zijn voor SEO:

    • Titels tag
    • Schema markup
    • Alt text
    • URL's

    Welke pagina kent twee titel tags. De <title> tag is daar een van. Deze tag verschijnt in je browser en in de zoekresultaten van Google.

    De andere tag, de <H1> tag is de belangrijkste koptekst per pagina. Deze tag moet precies omschijven waar de content op de betreffende pagina precies over gaat.

    Een goede SEO-tips voor de de titel tag? Zorg dat de titel aantrekkelijk is om op te klikken. Vaak wordt hier nieuwsgierigheid voor gebruikt. Maar let op: voorkom clickbait. Hier wordt niemand gelukkig van.

    -----

    Nu je weet wat SEO is wil je weten hoe SEO precies werkt, en wat je zelf kunt doen om de SEO van je website te verbeteren.

    Hoe werkt SEO?

    Zoekmachines zoals Google werken aan de hand van een geavanceerd systeem.

    Elke dag scannen ze miljarden websites op zoek naar informatie waarop mensen in Google zoeken en naar websites waar ze deze mensen naartoe kunnen sturen.

    Maar hoe werkt dat? Hoe werkt SEO precies?

    Ik leg het uit.

    Google is een volledig geautomatiseerd systeem dat gebruik maakt van webcrawlers.

    Deze crawlers verkennen het Wereld Weide Web en zoeken naar sites om de informatie op deze sites te analyseren en op te slaan.

    Na het analyseren worden de meest nuttige websites opgeslagen in de Google indexing.

    Hierover later meer.

    Voor nu is het belangrijk te weten dat Google gebruik maakt van crawlers.

    De crawlers van Google volgen alle linkjes op een pagina, volgen deze linkjes en zoeken weer naar linkjes om op door te klikken. Zo ontdekken ze steeds nieuwe pagina's en websites op het wereldwijde web.

    Dit is belangrijk om te weten.

    Waarom?

    Omdat je moet weten hoe Google precies werkt voordat je zorgt dat je met SEO bovenaan komt te staan.

    Je brengt je auto ook het liefst naar de garage als er iets kapot is...

    Ik wel in ieder geval. Ik heb dan ook geen enkel verstand van auto's.

    Maar hetzelfde geldt voor zoekmachines. Je kunt niet sleutelen aan je vindbaarheid voordat je weet hoe een zoekmachine werkt.

    Hieronder ga je lezen wat de basiselementen van zoekmachines zijn. Je leest hoe zoekmachines werken en op welke delen je zelf invloed kunt uitoefenen.

    1. Wat is crawling?

    We gaan zo in detail kijken wat crawlen is.

    Vandaag de dag zijn er verschillende zoekmachines actief. Elke zoekmachine heeft zijn eigen voor- en nadelen.

    De één richt zich op gebruiksvriendelijkheid en de ander op privacy.

    Wat voor de ene zoekmachines werkt, werkt dus niet automatisch voor alle zoekmachines.

    Hier komen we later op terug.

    Voor nu richten we onze peilen op Google.

    Group 1000006554 png

    Je kunt dus gerust zeggen dat Google de zoekmarkt domineert. Maar hoe werkt die grote zoekmachine dan precies?

    Eigenlijk is het zoekproces heel eenvoudig:

    1. Crawling: Eerst bekijkt Google de pagina's op het web en slaat deze op in een grote database (de Google Index)
    2. Indexing: Vervolgens sorteert Google de gegevens in de database

    Als voorbeeld kun je bedenken dat Google een groot aantal boeken verzameld. Elk boek wordt toegevoegd aan de bibliotheek.

    Na het toevoegen worden alle boeken op onderwerp of auteur gesorteerd. Zo kan iedereen die op zoek is naar een specifiek boek eenvoudig het juiste boek vinden.

    Klinkt logisch toch?

    Maar wat is crawlen dan precies?

    Ik leg het uit:

    Wanneer je een zoekopdracht bij Google intypt verwacht je misschien dat Google in een fractie van een seconden het internet afzoekt naar informatie waarop je op dat moment.

    Maar dat werkt net even anders.

    Zoekmachines hebben een enorme database waarin ze pagina's opslaan. En nee, ze slaan niet alle websites op. Alleen de website die er toe doen.

    De database bestaat enkel uit op voorhand geverifieerde websites.

    • Google kijkt of website legitiem zijn
    • Biedt zo een snelle en gebruiksvriendelijke ervaring
    • Kan informatie categoriseren en voorsorteren

    Wat is Indexing?

    2. Wat is indexing?

    Zodra je website is gecrawld is het tijd om de website op te slaan in een database.

    Het principe waarbij je website na het crawlen wordt opgeslagen in de database heet indexing.

    Zoals het voorbeeld hierboven. Je website wordt opgeslagen onder een specifieke categorie, net als een boek in de bibliotheek.

    • Misdaad
    • Fantasy
    • Biografie

    Iedere zoekmachine werkt met zijn eigen algoritme om de sortering en indexing te bepalen.

    Wat Google betreft staat een algoritme al lange tijd, en nog steeds centraal.

    Google PageRank.

    PageRank is soort stembureau-mechanisme.

    Wanneer veel verschillende websites op een andere website "stemmen" krijgt deze website een hogere ranking.

    Wat we met stemmen bedoelen?

    Goed vraag: met stemmen bedoelen we linkjes. Wanneer iemand een link, (<a href="link"></a>) plaatst verwijzen ze hun eigen bezoekers naar een externe website.

    Dat betekent maar 1 ding.

    Op de website staat nuttige informatie waar de bezoeker over moet lezen.

    Een link vertelt dus tegen Google: hé Google, op deze site staat waardevolle informatie over onderwerp "X".

    Wanneer veel verschillende website hetzelfde doen weet Google dat dit een belangrijke en gewaardeerde pagina op het web is.

    Deze website zal dus hoger scoren in Google.

    3. Wat is linkbuilding?

    Als we praten over het stembureau-mechanisme bedoelen we eigenlijk linkbuilding.

    Linkbuilding is een strategie binnen SEO. Met linkbuilding strategie probeer je zoveel mogelijk linkjes naar je website krijgen.

    Backlinks noemen we die.

    Sinds 1998 gebruikt Google het PageRank algoritme. Tot op de dag vandaag is dit een belangrijk algoritme binnen Google Zoeken.

    Wanneer je:

    • Veel inkomende links (backlinks) hebt
    • Van verschillende websites

    Dan wordt je website als autoriteit gezien. En dit is de weg naar een goed vindbare website.

    De autoriteit van je website geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is in de ogen van Google. Hoe hoger jouw autoriteit, hoe hoger je scoort in de z oekresultaten.

    Maar niet alle links zijn gelijk.

    Een link van de ene website is meer waardevol dan van de ander.

    Dat komt omdat een goede backlink enkele kenmerken heeft.

    De kenmerken van een goede backlink zijn:

    • Relevantie
    • Domein sterkte
    • Pagina sterkte
    • Anchortekst

    De kwaliteit van je backlinks zijn dus belangrijk.

    En hiervoor is een succesvolle strategie beschikbaar.

    Ik gebruik deze strategie zelf ook voor al mijn websites.

    Strategie 1:

    Bekijk welke diensten of werkzaamheden je hebt verricht. Bekijk voor wie je dat hebt gedaan. Kies hiervan de mensen die in dezelfde branch actief zijn.

    Je hebt als het goed is een bepaalde klant voor ogen.

    Waarom ik je vraag hieraan te denken?

    Omdat deze klant in staat is een waardevolle backlinks te creeren via zijn of haar website.

    En omdat diegene in dezelfde branch actief is is de link relevant en dus erg waardevol.

    Strategie 2:

    De tweede strategie kost iets meer van je budget, maar hiermee sla je twee vliegen in één klap.

    Deze optie is zo simpel, dat veel mensen 'm over het hoofd zien.

    Kijk eens bij je in de buurt of er (sport) evenementen, concerten of andere bijeenkomsten zijn. Kijk eens of ze op zoek zijn naar sponsors.

    Daarna: bied aan sponsor te worden. Bekijk wat het kost en vraag altijd een referentie aan op de website van de organisatie.

    De vermelding op de website van de organisatie is een perfecte gelegenheid een relevante en hoge kwaliteit backlink te plaatsen.

    Dat niet alleen:

    Het sponsoren van lokale evenementen brengt ook je bedrijf onder de aandacht bij een belangrijke doelgroep.

    Dat is goed bekeken, nietwaar?

    Maar er is meer.

    Er zijn nog veel meer linkbuilding strategieën die je zelf kunt toepassen.

    Hierover later meer.

    4. Wat is on-page SEO?

    On-page SEO is misschien wel een van de meest vergeten onderdelen binnen SEO.

    Waar andere strategieën veel tijd in beslag nemen, is on-page optimalisatie snel toe te passen en vaak erg rendabel. Dat niet alleen.

    On-page SEO is:

    • Gratis
    • Eenvoudig toe te passen
    • Essentieel voor je vindbaarheid

    En beter nog: on-page SEO heeft direct invloed op je SEO.

    Maar wat is on-page SEO dan precies?

    On-page SEO is een strategie binnen SEO waarbij de techniek van een website wordt geoptimaliseerd met als doel beter vindbaar te worden in zoekmachines.

    Oké laten we nu gaan kijken welke stappen je doorloopt tijdens on-page SEO.

    De simpelste on-page optimalisatie betreft je pagina titels.

    Het is simpel:

    Je paginatitel is het eerste dat je bezoekers zien.

    Niet alleen is het de grote koptekst op je pagina.

    Het is de blauwe titel waarop je bezoekers klikken in Google.

    Paginatitel

    Er zijn simpele tips waarmee je een goede paginatitel kiest of je bestaande titels aanpast en verbeterd.

    Mijn tip: neem de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden op in de pagina titel.

    En nog beter: Plaats het zoekwoord vooraan in de pagina titel.

    Daarna:

    Plaats hetzelfde zoekwoord op de onderstaande plekken:

    • Je kopteksten
    • Introductie / eerste 250 woorden van je pagina
    • In linkjes

    Waarom?

    Omdat Google nog steeds gebruik maakt van zoekwoorden om te bepalen waar de informatie op je pagina's precies over gaat.

    Dit is belangrijk want, hoe weet Google anders welke bezoekers ze naar je website moeten sturen?

    Content staat dus centraal. Hoe meer waardevolle content je aanbiedt, hoe groter de kans op een betere vindbaarheid en veel bezoekers.

    Sterker nog.

    Hoe meer je schrijft rondom een bepaald zoekwoord, hoe dieper je op de materie ingaat en hoe beter Google kan inschatten of en hoeveel bezoekers ze naar je pagina's kunnen sturen.

    Hoe verbeter je de SEO van je website?

    Oké dus je weet hoe SEO werkt. Nu wil je SEO toepassen op je website.

    Hiervoor zijn er verschillende opties.

    Er spelen namelijk veel factoren mee die de vindbaarheid van je website bepalen. Elke factor heeft op zijn eigen manier invloed op de vindbaarheid van je website.

    De opties om je SEO te verbeteren zijn:

    • On-page optimalisatie
    • Linkprofiel opbouwen
    • Content genereren

    In dit hoofdstuk zoomen we in op laatste onderdeel: content genereren.

    Het schrijven van goede SEO content is essentieel.

    Met goede content bedoelen we alles op je website wat een bezoeker kan gebruiken, lezen of waarop een bezoeker kan klikken.

    Het doel van zoekmachines is om gebruikers te koppelen met de beste content die er op het web beschikbaar is.

    Dat betekent dat sterke SEO content enorm belangrijk is voor SEO, gezien Google alleen sites wil aanbevelen die sterke content bevatten.

    Zonder goede SEO content kom je simpelweg niet bovenaan in Google.

    Maar, wat is goede SEO content dan precies?

    Goede SEO content:

    • Geeft antwoord op vragen
    • Lost een probleem op
    • Biedt producten aan
    • Geeft nauwkeurige en betrouwbare informatie weer

    Om te zorgen dat ze altijd up-to-date en hoge kwaliteit websites weergeven update Google regelmatig de algoritmes.

    De websites met de beste content blijven staan, waarbij de websites met lage kwaliteit content verder naar beneden worden gebracht.

    En meer bezoekersaantallen betekent dat je meer zichtbaarheid creëert voor je bedrijf.

    Screenshot from 2022 05 01 15 18 12

    SEO = vraag + antwoord

    Zoekmachines zijn eigenlijk grote vraag-antwoord machines. Wanneer een zoekterm wordt ingetypt:

    • Bekijkt Google naar welke informatie wordt gezocht
    • Zoekt Google in de Index naar geschikte websites
    • Sorteert Google de resultaten
    • Toont Google de meest relevante websites
    • Meet Google hoe bezoekers met de resultaten omgaan
    • Herhaalt Google de bovenstaande stappen

    Simpel toch?

    Met SEO zorg je dat zoekmachines begrijpen welke informatie op je pagina's staat. Op deze manier genereer je verkeer vanuit de zoekmachine naar je website.

    En nog beter: het verkeer bestaat uit relevante gebruikers die vragen hebben over producten en diensten die je op je website vermeld.

    Maar hoe zorg je dat zoekmachines weten welke informatie er op je website te vinden is?

    In een eerder artikel heb ik beschreven hoe je je website beter vindbaar maakt door je website technisch te verbeteren. Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt om je website te optimaliseren.

    Elke keer wanneer ik nieuwe pagina's publiceer neemt het aantal pagina's in Google toe.

    En hoe meer bezoekers ik naar mijn websites trek.

    Daarnaast heeft SEO nog een belangrijk voordeel. Wanneer je bezoekers bereikt via zoekmachines werk je namelijk direct met waardevolle informatie.

    Je doelgroep zoekt heel specifiek op een dienst, product of stukje informatie die jij aanbiedt op je website. Door je website in te richten op specifieke zoekwoorden kun je bezoekers aantrekken die een bepaald doel hebben. Het kopen van een product, of het inschrijven voor die nieuwe cursus.

    Zoekmachines zijn de snelwegen voor bezoekers. Je mist een hoop kansen wanneer jouw website niet goed gevonden wordt op Google.

    Wat zijn de belangrijkste ranking factors?

    Er is in de afgelopen tijd veel veranderd in de wereld van SEO. SEO als een direct marketing strategie is complex en lastig onder de knie te krijgen.

    Alles samengevat

    Je hebt op deze pagina gelezen wat SEO precies is, hoe SEO nou eigenlijk werkt en ik heb je alle verschillende onderdelen binnen SEO laten zien. Ik hoop dat je genoeg tips hebt gelezen waarmee je direct aan de slag kunt. De SEO van je website kan grote invloed hebben op het succes van je site.

    Een SEO geoptimaliseerde website:

    • Trekt meer bezoekers aan
    • Zorgt dat bezoekers makkelijker vinden waarnaar ze op zoek zijn
    • Verhoogt de online verkopen
    • Verhoogt je omzet
    • Bereikt dagelijks nieuwe klanten
    • Zorgt voor een professionele uistraling
    • Wekt vertrouwen op bij potentiële klanten

    SEO is dus een waardevolle strategie voor iedere website. Wil je nou meer weten over SEO? Of hebt je toch nog vragen? Laat het ons weten, stel je vragen via e-mail of vul het contactformulier in. We delen graag onze SEO kennis met jou.