Home Zoekmachine optimalisatie E-mailmarketing Website optimalisatie Social media Bezoekers trekken Klanten werven Website psychologie Blog

1 Reden waarom je bestaande Website Niemand Overtuigd

Om je bestaande en om nieuwe klanten te bereiken moet je website aan een groot aantal eisen voldoen. Ik ben benieuwd of jouw website is gebouwd én geoptimaliseerd om een eindeloze stroom aan nieuwe klanten te bereiken.

Enkele jaren geleden leerde ik precies wat het nut was van een goede website, waar een website voor dient en waarom iedereen er een zou moeten hebben.

Ik was klein en liep samen met mijn vader een computerwinkel binnen. Mijn ogen twinkelde en ik Ik staarde naar de toen enorm luxe beeldschermen en droomde van mijn eigen computer.

Ik beeldde in dat die computer mij zou helpen met het schrijven van een eigen pokemon boek en het spelen van de sims.

Mijn droom kwam uit en ik kreeg mijn PC, yes! Na dagen simsen en vele pogingen verder om aan het boek te beginnen, begon de PC mij te vervelen.

Mijn vader - die hard werkte in zijn kapsalon - was minstens net zo enthousiast als ik. Ik vroeg me af: waarom is hij zo fanatiek met zijn computer?

Toen hij op vrijdagavond nog laat bezig was, pakte ik en stoel en schoof aan bij zijn werkplek. Ik vroeg: “Pap, wat ben je aan het doen?”.

Hij keek op, enigszins verbaasd omdat hij zich verloren had in zijn PC. Hij zei: “Ik maak een website, voor de kapsalon, zo kan iedereen in het dorp mij vinden en kunnen ze mij altijd bellen om een afspraak te maken!”

Wat dit met een website te maken heeft? #

Mijn vader is kapper en was er toen vroeg bij. Hij had goed door wat het nut van een website was. Klanten konden hem eenvoudig vinden én contact opnemen.

Dit is tot op de dag van vandaag nog steeds een groot voordeel. Klanten willen informatie over je bedrijf, typen je naam in bij Google en zien direct tot hoe laat je open bent bijvoorbeeld. Ze kunnen je zelfs direct een belletje geven.

Ondanks dat dit principe niet is veranderd, maakt het tegenwoordig nog maar heel klein gedeelte uit van alle mogelijkheden dat het internet ons biedt.

Klanten zullen altijd naar je op zoek zijn en daarom is een website nog steeds belangrijk.

Maar door de enorme groei van het internet en de miljoenen websites die dagelijks worden gebouwd, verliezen we het overzicht. Er is simpelweg teveel aanbod om alles te kunnen zien. 

In plaats van wachten tot je klanten jouw vinden moet je nu actief bezig zijn om de klant te bereiken.

De verkeersstromen veranderen. Het bedrijf vindt de klant, de klant minder vaak het bedrijf.

En dit is precies waar het bij jouw website mis gaat

Je website bereikt geen nieuwe klanten omdat die nog steeds gebouwd is op de oude principes. Het principe “gevonden worden door je bestaande klanten”.

Als jij meer wilt halen uit je website zul je moeten zorgen dat jouw website naast je huidige klanten, super effectief op zoek is naar nieuwe klanten.

Maar hoe doe je dit?

Hoe zorg je dat jouw website direcr overtuigt?

Stap 1: bepaal je doelgroep (saai maar noodzakelijk)Allereerst moet je gaan kijken wie je doelgroep is. Wie zijn die mensen die jij probeert te bereiken? Wat doen zij de hele dag? Waar denken ze aan?

Als jij je klant 100% begrijpt zul je in staat zijn om in de huid van de klant te kruipen en precies aan te voelen waar hij of zij behoefte aan heeft.

Hoe meer tijd je investeert in het begrijpen van je klant, hoe meer deuren er voor je open gaan om de klant te bereiken.

Stap 2: Bedenk welk probleem je voor de klant oplostBijna altijd zijn bezoekers (lees: potentiële klanten) op zoek naar een oplossing voor een bepaald probleem.

Wanneer je klant zoekt naar een product is die eigenlijk van mening dat het betreffende product een probleem oplost. Dit kan van alles zijn. Een iPhone oplader, gordijnen, een CRM pakket. Zij hebben al bepaald dat dit product hen gaat helpen.

Het onderliggend probleem blijft hetzelfde maar wellicht kun jij een andere, betere oplossing aanbieden?

Vind dan een weg om je klant te overtuigen van jouw oplossing. Speel in op de pijn die de klant nu voelt en dring aan dat jouw oplossing deze pijn moeiteloos wegneemt.

Kun je je voorstellen wat voor effect dit heeft? Kun je je inbeelden wat dit met jou zou doen? Zou jij overtuigd zijn als iemand jou 100% lijkt te snappen en daarbij een logische oplossing aandraagt?

Laten we kijken:

  • iPhone oplaadkabel - Huidige kabel te kort? Of kapot?- Wellicht een extra nodig voor op reis?
  • Gordijnen - Zon op je beeldscherm?- Niet uitslapen wanneer het licht wordt?- Huis gezelliger maken?
  • CRM pakket - Loopt de planning niet op orde?- Verlies je het overzicht?- Moet het personeel beter samenwerken?

Zoals je ziet zijn er veel problemen aan producten te koppelen. Als je wil dat je website succesvol wordt met het bereiken van nieuwe klanten zul je moet inspelen op het onderliggende probleem van je klant. Je zult moeten laten zien dat jij hen begrijpt en kan helpen met het probleem.

Stap 3: Presenteer de oplossingHier begin je met het oprecht bereiken van je klant. Op deze methode spreek je jouw klant aan én kun je hem overtuigen van jouw oplossing.

Als je een website hebt, hoop ik dat je ook een uitgebreide blog bijhoudt. Een blog is namelijk één van de belangrijkste pagina's als je nieuwe klanten wil bereiken via je website.

Met een blog inspireer jij mogelijke klanten. Hoe? Dat heb je hierboven gelezen. Je bekijkt wie het is, welk probleem ze ervaren en bepaalt je rol hierin.

Maar daarna? Hoe overtuig je de klant nadat je ze hebt geïnspireerd?

Als je weet voor wie, wat, en hoe, is het tijd om de bezoeker te overtuigen. Je kunt hier een super simpele truc voor gebruiken.

De zogeheten 1-2-3-4 formule.

Deze formule helpt jou om een perfect artikel te schrijven en je bezoeker te overtuigen.

  • Dit is wat ik voor je heb Heel simpel, leg uit wat je voor je klant kunt doen. Hetgeen wat het probleem oplost.
  • Wat jij er aan hebt Vertel wat de klant er aan heeft. Simpelweg vertellen dat het een goed product is zal niet werken. Beschrijf tot in detail dat het product het probleem oplost en alle gevolgen die hieruit voortvloeien. Beschrijf de ideale wereld waarin het probleem niet meer bestaat.
  • Dit is wie ik ben Onderbouw je mening, vertel wie je bent. Vertel waarom je denkt dat de oplossing werkt. Vertel over een eerdere ervaring met het product en maak duidelijk dat jij de kennis hebt om alles wat je belooft waar te maken.
  • Wat je nu moet doen Zeg nu wat de klant moet doen. Wijs hem de weg op je website. Stuur hem of haar naar je product of het contactformulier waar ze contact met je kunnen opnemen. Zorg dat de actie 100% duidelijk is.

Voltooi jij al deze stappen? Dan zul je merken dat bezoekers sneller vertrouwd met je raken, meer over je willen weten sneller overtuigd worden. Je zult merken dat je website een van de belangrijkste tools wordt om succesvol te zijn met wat jij het beste kan. 

Meer kennis ontvangen?