Het geheim van goede content voor Google?
Bekijk nu keyboard_arrow_right

Je website optimaliseren voor Google

  • Dennis Adriaansen, 23 maart 2019

Ben je nog niet bekend met zoekmachine optimalisatie maar wil je wel beter gevonden worden?

In deze handleiding lees je alles over de KEY elementen die nodig zijn om om je website te optimaliseren voor Google.

Waarom precies deze elementen cruciaal zijn?

Dat leg ik uit:

De sleutelelementen om je website te optimaliseren voor Google
#

Je website optimaliseren voor Google doe je met één enkele reden:

Beter zichtbaar worden in de zoekmachine van Google.

Je kunt je website echter op verschillende manieren optimaliseren.

  • Technische optimalisatie (on-site SEO)
  • Content optimalisatie
  • Linkbuilding
  • Schema Markup

Misschien zeggen sommige onderdelen je nog niks. Maar geen paniek:

je leest er hier alles over.

Technische optimalisatie: Crawling en Indexing #

Wanneer je je website wil optimaliseren voor Google begin je bij het in kaart brengen van problemen.

Als je website fouten bevat kan Google je pagina's niet goed bekijken (crawlen) en kunnen opslaan in hun database (indexing).

Daarom is het een van de belangrijkste stappen die je vandaag nog kunt zetten.

Gelukkig is dit super eenvoudig.

Wanneer je meer artikelen op deze website leest, lees je vaker over Google Search Console.

Ook nu gaan hier weer gebruik van maken.

Open Google Search Console door op de grote blauwe knop te drukken.

Login met je Google account zodat je in het overzicht van GSE komt.

In het overzicht klik je op " coverage" of "dekking".

Je ziet nu een scherm vergelijkbaar met deze hieronder:

De rode elementen worden door Google opgemerkt als problemen.

Onder het kopje "status" zie je of het probleem wordt aangemerkt als "error.

Is dit het geval?

Klik dan onderaan op de item om te bekijken wat er mis gaat.

In het overzicht dat verschijnt zie je eenvoudig welke error's zich op welke pagina URL's voordoen.

Je kunt nu zelf naar deze pagina's gaan om te bekijken wat er mis gaat.

Vergeet je pagina niet te bezoeken in een prive browser

Oftewel in incognito modus.

Waarom?

Omdat je op deze manier exact hetzelfde ziet als nieuwe gebruikers op je website.

Maar er is meer:

Je wil natuurlijk ook zien hoeveel pagina's er succesvol zijn opgeslagen door Google.

Dit kun je zien door op de "Valid with warnings" tab en de "Valid" tab te klikken.

Je ziet nu eenvoudig hoeveel pagina's er succesvol zijn opgeslagen in de Google Index.

Gelukkig zijn er meer tools om te zien of je website voldoet aan de kwaliteitseisen van Google.

In 2018 heeft Google een alchoritme toegoevgd dat traagladende websites achteraan in de zoekresultaten zet.

Een plek waar nooit iemand kijkt...

Om dit te voorkomen kun en MOET je checken of je pagina snel genoeg is.

Het duurt nog geen halve minuut:

Paginasnelheid meten in Google Page Speed #

Ga naar Google Page Speed Insights via: https://developers.google.com/...

Vul de vollegie URL van je website in en klik op "ANALYSEREN"

Google checkt de snelheid van je website...

En geeft gedetailleerde actiepunten om de snelheid van je website te verbeteren.

Kom je er niet helemaal uit? Bekijk dan hoe je jouw website kunt versnellen op de developers site van Google zelf.

(of laat je webbouwer hier naar kijken).

Gebruik je WordPress?

Dan kun je de score van je website eenvoudig verbeteren door de stappen in dit artikel te volgen.

Onze vrienden bij kinsta.com nemen je mee in het proces om je WordPress website te optimaliseren.

Hier ga je meer lezen over zoekwoorden.

De juiste zoekwoorden kiezen #

Het klinkt super logisch maar laat me het je uitleggen.

Gevonden worden op een specifiek zoekwoord lukt alleen als je dit zoekwoord ook daadwerkelijk gebruikt.

Hoe moet Google anders weten waar jouw pagina precies over gaat?

Je hebt gelijk als je zegt dat Google veel slimmer is geworden de afgelopen jaren.

Toch blijkt het zoekwoord meerdere keren opnemen nog steeds erg goed te werken.

Mijn artikel "Bovenaan in Google" werd enkele maanden terug nog maar slecht gevonden.

Ik schreef VEEL over Google en het optimaliseren van je website.

Toch kwam het artikel niet echt van de grond. 

Terwijk ik schreef over hoe je je website optimaliseert voor Google,

lukte het mezelf niet om bovenaan in Google te komen...

Tot ik het ging kijken naar mijn zoekwoordgebruik.

Ik besloot als een bezetenen de zoekterm "Bovenaan in Google" in mijn teksten te "spammen".

Het artikel scoorde toch al niet super dus waarom niet..

Wat bleek?

Het artikel kreeg het DUBBEL aantal kliks dan de maand daarvoor.

De pagina bleef exact hetzelfde, het enige verschil: het zoekterm waarop ik gevonden wil worden komt regelmatig terug.

Verwante zoekwtermen

Om terug te komen op de opmerking "Google is slim genoeg om te weten waar de pagina over gaat".

Nogmaals: het klopt, Google is slim.

Maar we kunnen nog steeds behulpzaam zijn.

Hoe makkelijker we het Google maken, hoe groter de kans dat we bovenaan staan nietwaar?

Maar er is nog iets:

Verwante zoekwoorden hebben nog een extra (magische) functie.

Voorbeeld:

Stel je voor dat je pagina reeds goed rankt voor het zoekwoord "Internet marketing".

Na het optimaliseren van je website staan de volgende zoekwoorden op dezelfde pagina: "Google Marketing", "Social Media Marketing", "YouTube Marketing". 

Wat er gaat gebeuren?

Je vergroot het potentiële bereik van je pagina enorm.

Niet alleen bereik je de mensen die "internet marketing" intypen. Ook mensen die een van de bovenstaande zoektermen invullen worden potentiële bezoekers.

Er is ook nog een andere mogelijkheid:

Ik hoop dat je jezelf niet terugvindt in dit voorbeeld aangezien je waarschijnlijk vaker tegen dit probleem gaat aanlopen.

Het gaat om een simpel onderwerp:

Dubbelzinnigheid, oftewel Ambiguïteit.

Het ambiguïteitseffect kan je vindbaarheid drastisch verlagen.

Daarom is het de moeite waard je pagina's hierop aan te passen.

Kort gezegd:

LSI zoekwoorden = duidelijkheid.

De verwante zoekwoorden geven Google nog meer details over het onderwerp van de pagina waardoor ze met zekerheid het doel van de pagina kunnen bepalen.

Als zij zeker weten wat het doel van de pagina is en welke vragen de pagina beantwoordt, weten ze ook met hogere zekerheid we ze naar jouw pagina moeten sturen.

Zo vind je LSI zoekwoorden #

De beste methode om verwante oftewel LSI zoekwoorden te vinden is Google zelf.

Voorbeeld:

Wanneer je wil ranken op het zoekwoord "hardloopschoenen"

In dit geval type je dit in bij Google.

En bekijk je alle woorden achter elke suggestie.

Achter de suggesties staan de verwante zoekwoorden die je wil gebruiken.

Vrij eenvoudig toch?

Maar dat is nog niet alles.

Ik heb nog een andere methode.

Ook deze methode is weer bij Google zelf te vinden.

Als je deze methode wil gebruiken moet je een Google Ads account hebben.

Deze maak je eenvoudig aan met je bestaand Google account.

Zodra je een Google Ads account hebt ga je naar de Keyword Planner tool.

Hoe dit allemaal werkt lees je Hoger Ranken in Google artikel op deze website.

Nadat je je zoekwoorden hebt verzameld begint het pas echt.

Want, wat is de juiste plek om je zoekwoorden te plaatsen?

De juiste plek voor zoekwoorden op je website
#

Een aantal belangrijke plekken om je zoekwoord op te nemen zijn de paginatitel, kopteksten, linkjes en natuurlijk in de metadata

Maar let wel op.

Het overmatig opnemen van een zoekwoord op een pagina kan tegen je werken.

In de tijd dat Google enkel en alleen naar het aantal zoekwoorden op een pagina keek, zorgde iedereen ervoor dat het zoekwoord zoveel mogelijk op de pagina terug kwam.

Er werden zelf zoekwoorden achter afbeelding geplaatst omdat daar nog ruimte over was (echt waar).

Dit fenomeen heet keyword-stuffing.

Laten we kijken naar 5 eenvoudige tips om je zoekwoorden op de juiste plekken op te nemen.

  • Plaats het zoekwoord minimaal één keer in de pagina titel
  • Neem het zoekwoord in ieder geval op in de eerste 100 woorden
  • Beschrijf het zoekwoord gedetailleerd op je pagina
  • Neem verschillende varianten van een zoekwoord op op dezelfde pagina
  • Plaats afbeeldingen, video's of infographics op je pagina die meer informatie bieden over het zoekwoord
  • Zorg dat het zoekwoord terug komt in de pagina URL

Meer tips om je website te optimaliseren #

Zoekmachines zijn elke dag bezig om de beste resultaten aan haar bezoekers te geven.

Omdat "de beste" nogal subjectief is kijken ze hoe jouw pagina in het algemeen wordt ontvangen door het grote publiek.

Klikken bezoekers jouw website na enkele seconden weer weg? Bekijken ze een pagina en gaan ze er weer vandoor of, klikt niemand jouw specifieke zoekresultaat in in de lijst met resultaten?

Dan ziet Google dat jouw website niet goed wordt ontvangen door het publiek dat zij dachten dat bij jou website zou passen.

En ondanks jouw website voor de zoekmachine goed is ingericht, zijn de uiteindelijke bezoekers er niet blij mee.

Google ziet dit en zal hierdoor jouw website voor toekomstige zoekopdrachten minder prominent laten zien.

Wat je hieraan kunt doen?

Er zijn een aantal zaken waaraan je moet voldoen. De allereerste is een gebruiksvriendelijke website.

Dit betekent: een mobiel vriendelijke pagina, en eenvoudig te navigeren website en een website geschreven met duidelijke informatie.

De SEO signalen van een gebruiksvriendelijke website

Er zijn die onderdelen waarmee zoekmachines kijken naar de kwaliteit van jouw website.

  1. Interactie met de bezoeker
    Wanneer de zoekmachine een lijst met resultaten teruggeeft, en de bezoeker de eerste pagina aanklikt en vervolgens snel de "terug naar vorige pagina" knop aanklikt ziet Google dat voor deze bezoeker de eerste website niet relevant was. Gebeurt dit op grote schaal? Dan leert de zoekmachine hiervan. Ze kijken bij welke zoekwoorden dit gebeurt en zal bij deze zoekwoorden dus minder snel hetzelfde resultaat laten zien.
  2. AI en machine learning
    Omdat deze strategie de zoekmachines flink in kwaliteit heeft laten groeien heeft Google jarenlang gewerkt en betere algoritmes. Eén daarvan is Google RankBrain. Het eerste met AI gestuurde algoritme dat leert van de interactie tussen zoekopdracht en zoekresultaat. Google RankBrain kijkt continu naar User Signals, signalen die de bezoeker aan de zoekmachine afgeeft. User Signals zijn o.a. het aanklikken van de terug naar vorige pagina knop, maar ook de hoeveelheid tijd dat een bezoeker op je pagina is, hoeveel pagina's deze bezoekt én of de bezoeker deze pagina opslaat voor latere referentie. [quote] Do you see your website rank in page one sometimes of just one search query? Google is testing your page and they test a case where your website is in the top 5 results. It is rare that you see it yourself but Google is testing this on a very large scale. In facts, your pages are constantly under pressure of Googles SEO tests.

  3. Interne en externe linkjes
    Als je al iets hebt gehoord over SEO weet je dat linkbuilding een veelgehoorde term is. In dit artikel gaan we niet te diep in op linkbuilding ondanks dit een enorm groot onderdeel is van zoekmachine optimalisatie.

    Linkjes op het internet worden namelijk door zoekmachines gebruikt als een soort stembureau. Hoe meer pagina's er naar externe websites linken, hoe beter die externe website wordt bevonden. Elke link wordt gezien als een stem. "Pagina 1, 2 en 3 linken naar pagina 6. Dan moet pagina 6 een relevante en betrouwbare website zijn." Aldus Google.

Het schrijven van SEO-teksten en content #

Het is geen geheim dat relevante content en SEO hand in hand gaan. In het algemeen geldt: hoe hoger de kwaliteit van je content, hoe hoger je scoort in Google. Alhoewel dit natuurlijk niet helemaal waar is is het een goed streven om de best mogelijke content voor je website te produceren.

Content produceren voor product pagina's
Hier vallen ook pagina's onder die de diensten van een bedrijf beschrijft. Het doel is namelijk hetzelfde. De bezoeker converteren naar een lead.

De kwaliteit van de content is belangrijk, maar minder belangrijk dan bijvoorbeeld van een blog of nieuwsartikel. Daar wil je de bezoeker zo lang mogelijk op je pagina houden.

Een lead is een bezoeker die actie heeft ondernomen. In het geval van een product of diensten pagina wil je zorgen dat ze aan aanvraag doen of direct een product kopen.

Content produceren voor blogs of nieuwsartikelen
In het geval van een blog of nieuwsartikel wil je de bezoekers boeien. Wanneer de tijd dat ze op je pagina blijven in verhouding staat met de hoeveelheid content geef je Google signalen dat de pagina interessant is en dus van hoge kwaliteit.

Voorbeelden van goede SEO content
Om je een idee te geven wat in het algemeen als goede content wordt beschouwd vind je hieronder een aantal voorbeelden.

Lijstartikelen (listposts)
Lijstjes doen het al jaren goed op het internet. En dat is niet voor niets.

Een lijst is een verzameling van waardevolle informatie. Het verzamelt informatie en geeft dit op een gestructureerde wijze terug aan je bezoeker. Je bezoeker vind dit fijn omdat je hem of haar tijd bespaart door de informatie op een compacte wijze te tonen. In plaats van verschillende artikelen of webpagina's te doorzoeken naar de juiste informatie, lever jij de belangrijkste punten op één plek.

Een goed voorbeeld is mijn pagina met 39 SEO tips die helpen met de zoekmachine optimalisatie van je website.

Al jaren blijken list-posts goed te scoren in Google. Eén van de bekende websites van de wereld is met deze methode groot geworden. Wikihow.com publiceert uitsluitend stap voor stap lists-posts die alle belangrijk informatie verzameld in een lijst.

Handleidingen
Een zoals je nu aan het lezen bent. Een uitgebreide handleiding staat voor met gedetailleerde informatie over een bepaald onderwerp. In dit geval staat SEO centraal en wordt je door middel van een aantal stappen eenvoudig duidelijk gemaakt welke handelingen je kunt verrichten om beter vindbaar te worden.

Niet alleen staat er veel gedetailleerde informatie in een handleiding, het is vaak de meest complete bron binnen dat gebied.

In mijn geval zie ik veel websites die over SEO schrijven. Maar in dit artikel lees je meer dan alleen hoe een zoekmachine werkt. En in tegenstelling tot mijn lijstartikel, lees je niet alleen tips, je leest ook hoe je ze toepast, waarom ze werken en welke resultaat het oplevert.

Informatie en statistieken
Zoals je al last zijn we gek op gestructureerde informatie. We worden elke dag bestookt met data en ons brein heeft moeite om te filteren wat waardevol is en wat niet. Informatie en statistieken geven ons een goede houvast om te bepalen of bepaalde informatie belangrijk is.

Daarnaast is er nog een SEO voordeel te behalen met inzichtgevende informatie of statistieken. Een statistiek uit een onverwachte hoek kan verbazing opwekken bij je bezoekers. Verbazing is één van die emoties die bezoekers aanzet tot actie. Ze delen je artikel met vrienden of ze delen het artikel op social media. Indirect verbetert dit jouw vindbaarheid omdat meer mensen je website leren kennen, en meer mensen in de toekomst naar je op zoek gaan.

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

Je website optimaliseren voor Google