Je website supergoed vindbaar maken op Google (7-stappenplan)

  • Dennis Adriaansen, 7 juni 2018

Wil jij de vindbaarheid van jouw website verhogen? Wil jij je website beter vindbaar maken op Google? Of ben je benieuwd naar manieren om je website onder de ogen van je klanten te brengen? 

Of wil je gewoon meer bezoekers voor je website of blog?

Een hoge positie in Google kan je veel opleveren. Veel ondernemers, bloggers en bedrijven kennen die mogelijkheid en trekken elke dag duizenden bezoekers. Veel slimme bedrijven weten hier ook een flink aantal klanten uit te halen.

Het geheim? 

Ze weten heel goed hoe zij hun website vindbaar moeten maken in Google. Ze weten wat Google wil, wat hun bezoekers willen en bovenal: hoe zij hun website in de top 3 zoekresultaten krijgen.

Beter gevonden worden op Google illustratie

"Maar wat weten zij wel wat ik nog niet weet?"

Goede vraag, dat lees je zo.

Dit is waarom jij je website beter vindbaar wil maken in Google

Bedenk eens, waarom wil jij je website beter vindbaar maken in Google? Waarom moet jouw website in de top 3 verschijnen?

  • Heb je een blog en wil je meer lezers?
  • Heb je een bedrijf en wil je dat klanten je weten te vinden?
  • Run je een webshop en wil je simpelweg meer verkopen?

Een geoptimaliseerde website zorgt voor een betere vindbaarheid en een continue mogelijkheid om mensen met je in contact te brengen.

Klinkt interessant?

Nu bekijken: Cursus Zoekmachine Optimalisatie  - Alles leren in één avond

Zo maak je je website beter vindbaar op Google: #

  1. Optimaliseer je website (on-page SEO)
  2. Zoekwoord onderzoek (keyword research)
  3. Je website beter vindbaar maken op Google met contentmarketing
  4. Focus op de gebruiksvriendelijkheid van je website
  5. Ontdek off-page SEO
  6. Local SEO
  7. Je website aanmelden bij Google

Stap 1. Optimaliseer je website (on-page SEO) #

Voordat je website vindbaar is in de zoekresultaten van Google moet Google jouw website eerst "ontdekken".

On-page SEO betekent dat jij je website technisch geschikt maakt voor de computers van Google. 

De computers van Google moeten hard werken om iedere website op het internet te kunnen vinden, te bekijken en op te slaan. Ondanks dat ze heel slim zijn, vinden ze het fijn als je ze het zo makkelijk mogelijk maakt.

De computers van Google zijn - zoals je waarschijnlijk wel weet - op zoek naar informatie. 

Google zoekt naar:

  • Het onderwerp van de pagina
  • Unieke en waardevolle informatie over het onderwerp
  • Antwoorden op vragen die vaak aan Google gesteld worden

Benieuwd hoe je zorgt dat deze informatie goed te vinden is?

Gebruik SEO-vriendelijke URL's.
Uit onderzoek van een aantal grote Amerikaanse websites is gebleken dat Google websites met goed leesbare URL's voorrang geeft op websites met lange onleesbare URL's

  • Niet goed:  .....nl/onderwerpen.php?subonderwerp='subonderwerp'
  • Perfect: .....nl/onderwerp/subonderwerp

In WordPress is dit eenvoudig aan te passen. 

Je gaat hiervoor naar Instellingen » Permalinks en kiest Post name.

SEO vriendelijke URL in WordPress screenshot

Meer informatie vind je op de website van WordPress zelf. 

Maak je website responsive.
Meer dan de helft van alle websitebezoeken gaan tegenwoordig via mobiele apparaten. Een goede gebruikerservaring op mobiel is dus belangrijker dan ooit.

Google is nog niet zo lang geleden begonnen met het voortrekken van mobiele websites bij indexatie. Dit betekent dat Google eerst de mobiele versie bekijkt en opslaat, om vervolgens naar de normale versie te kijken.

Wat dit voor jou betekent?

Het is belangrijk dat de informatie en de zoekwoorden die helpen jouw website vindbaar te maken in Google op de mobiele versie aanwezig zijn. Ontbreken ze? Dan loop je de kans dat Google geen volledig beeld krijgt van je bedrijf en website. Een hoge positie kun je dan voorlopig wel even vergeten.

Plaats je zoekwoorden op logische plekken op je website.
Je leest zo wat zoekwoorden zijn en waarom je ze moet gebruiken. Voor nu is het noodzaak goed te onthouden dat zoekwoorden belangrijk zijn.

Om je website vindbaar te maken in Google moet Google snappen waar je website over gaat. Dit proberen zij door te zoeken naar het onderwerp. Uit ervaring weet Google dat het onderwerp op verschillende plekken te vinden is.

Daarom is het belangrijk om je zoekwoorden op verschillende plekken op te nemen. Plaats je zoekwoorden op de volgende plekken en zorg dat Google het onderwerp weet te vinden:

  1. De titel van je pagina (<title>, <h1>)
  2. In de introductie (eerste 150 woorden) van je pagina of artikel
  3. In (het liefst) alle paragrafen
  4. Wanneer leesbaar in alle kopteksten (h2, h3, h4, h5, h6)

Stap 2. Zoekwoord onderzoek (keyword research) #

Je las het net al: "plaats je zoekwoorden op logische plekken op je website". Waarschijnlijk komt er een brandende vraag bij je naar boven:

"Hoe bepaal ik welke zoekwoorden ik moet gebruiken?"

Een logische vraag, en wanneer je je website vindbaar wil maken op Google ook een belangrijke vraag.

ik ga het uitleggen.

Zoekwoorden zijn zo simpel als het woord zelf beschrijft: woorden waarop mogelijke bezoekers zoeken. Zoekwoorden zijn belangrijk omdat Google deze woorden gebruikt om zoekopdrachten van bezoekers te koppelen aan content op jouw website.

Hoe beter de zoekwoorden matchen met de inhoud van jouw website, hoe beter Google jouw website vindbaar maakt in de zoekresultaten.

Laten we kijken naar 3 manieren om de perfecte zoekwoorden te vinden.

De snelste methode: Zelf inschatten
De snelste manier van zoekwoorden bepalen: zelf bedenken. Natuurlijk heb je een goed stel hersens die goed in kunnen schatten waar je klant op zoekt. Het is in ieder geval een goed begin. 

Het eerste wat je jezelf moet afvragen is het volgende.

  1. Welk probleem hebben mijn potentiele bezoekers?
  2. Waar zoeken zij op om het probleem op te lossen?

Voorbeeld: Wanneer je laminaat aanbiedt kunnen je bezoekers zoeken naar een soort laminaat. "Laminaat whitewash" bijvoorbeeld".

Ze kunnen ook zoeken naar inspiratie, bijvoorbeeld: "laminaat kleur bij witte gladde muren".

Merk je hoe detailleert de twee zoekterm is? Daarnaast vraagt deze bezoeker om geholpen te worden. Ze missen kennis en vragen Google letterlijk om het antwoord.

En weet je wat het mooie is?

Niet Google maar JIJ krijgt alle credits als je de bezoeker helpt. 

Wanneer jij je bezoeker weet te helpen en via je website persoonlijk kunt worden (door bijvoorbeeld een foto van jezelf met een stukje tekst te plaatsen) kun je een band opbouwen met je bezoeker.

Wanneer ze je mogen en ze waarderen je content komen ze terug voor meer!

De meest logische methode: Bekijken op welke zoekwoorden je al gevonden wordt

Het meest voor de hand liggende én de makkelijkste manier om je zoekwoorden te bepalen: bekijken op welke zoektermen je al gevonden wordt!

Het is net als met geld: wie geld heeft, kan geld verdienen. Zo zorgt vindbaarheid ervoor dat je nog beter vindbaar wordt.

Ga naar Google en zoek op "Google Search Console", en klik op het het eerste resultaat (of klik op de afbeelding).

Google Search Console Homepage

Je ziet een webpagina zoals op de afbeelding hierboven. 

De eerste stap is het aanmaken van een property. Hoe je dit precies doet lees je op de onderstaande pagina. 

Meld je aan bij Google Search Console

Zodra je een property hebt aangemaakt kun je links in het menu klikken op  "Zoekverkeer" en vervolgens op "Zoek Analyse". Je ziet nu een lijst met zoekopdrachten. 

Deze lijst toont alle zoektermen die jouw websitebezoekers hebben gebruikt voordat ze op je website terecht zijn gekomen.

Met andere woorden:

Dit zijn de zoekwoorden waarop jouw website gevonden wordt in Google!

Om je website nog beter vindbaar te maken, of vindbaar te maken voor andere zoekwoorden kun je je richten op gerelateerde zoekwoorden. Synoniemen bijvoorbeeld. Voor elk woord zijn vaak nog veel meer woorden te vinden.

Je kunt de vindbaarheid van je website dus supereenvoudig vergroten door je op meerdere zoekwoorden te richten.

De slimste methode: Onderzoek doen bij concurrenten
Als 3e en laatste optie kun je onderzoek doen bij je concurrenten. Let op: deze methode wordt door de top 1 % van alle marketeers gebruikt. Wanneer jij de strijd aan moet gaan met je concurrent is dit jouw geheime wapen.

Scoort jouw concurrent bijvoorbeeld op bepaalde zoektermen waar jij niets van af weet? Dan zullen die zoektermen met deze methode naar boven komen.

Niet alleen weet jij waar jouw concurrent zijn bezoekers vandaan haalt, je kunt ze stelen en zorgen dat ze op jouw website terecht komen.

  • Stap 1: Ga naar semrush.com
  • Stap 2: Maak een account en koppel je website
  • Stap 3: Plak of typ het domeinnaam van je concurrent in in de zoekbalk bovenaan
SEMrush zoekmachine optimalisatie keywoord tool
  • Stap 4: Klik zoeken!
  • Stap 5: Onder "Top organic keywords" zie je precies op welke zoektermen de website gevonden wordt.

Super handig, of niet? Vanaf nu weet je precies hoe de websites van jouw concurrenten vindbaar zijn en kun jij de aanval openen.

Stap 3. Beter vindbaar op Google door contentmarketing #

Mensen zoeken op Google naar informatie. Waardevolle content is content die de bezoeker voorziet van deze specifieke informatie. Bedenk eens waar jouw potentiële klant op zoekt. Welke informatie gaat ze verder helpen?

Het doel van Google is bezoekers voorzien van de best beschikbare informatie. Als je weet waar je potentiële klanten op zoeken kan je zorgen dat ze jou vinden door antwoord te geven op de vragen en ze te voorzien van de informatie die ze nodig hebben.

Een voorbeeld:

Toen ik in het begin stond van mijn carrière als ontwikkelaar en marketeer had ik geen idee. Ik wist niet hoe ik een website moest bouwen en ik had geen idee dat deze op een server geplaatst diende te worden.

Tijdens de zoektocht naar deze informatie leerde ik onbewust de kracht van Google kennen.

Om informatie te krijgen over hoe al deze zaken werkte raadpleegde ik Google. Google verwees me meerdere keren door naar een bepaalde blog. In deze blog werd zeer gedetailleerd beschreven hoe een server werkt, hoe ik hier een website op kon plaatsen en hoe ik kon zorgen dat de website beschikbaar werd voor mijn klanten. 

Voor elke fase in dit proces bleef Google mij naar diezelfde website sturen. De website was afkomstig van een Amerikaans bedrijf. Digitalocean genaamd. Digitalocean verhuurt servers en beschrijft in zijn blog uitgebreid hoe deze servers werken en hoe hun klanten er gebruik van kunnen maken.

En dit is het moment waarop SEO zijn werkt deed.

Op het moment dat ik genoeg wist van de servers wilde ik natuurlijk een eigen server huren. Dit was geen lastige keuze. Digitalocean was ondertussen bekend voor mij en hadden mij al meerdere keren geholpen. Ik wist wie ze waren, wat ze deden, en wat ik aan ze kon hebben.

Hun zichtbaarheid in Google zorgde dat ik niet verder hoefde te zoeken. Het bedrijf was goed vindbaar en hielp mij aan waardevolle informatie. Dit zorgde dat ik eenvoudig klant bij ze werd.

Dit voorbeeld illustreert perfect hoe je moet zorgen dat jouw bedrijf vindbaar moet zijn. Hoe de focus moet liggen op de klant en hoe dit kan zorgen dat bezoekers daadwerkelijk klant worden.

Verder lezen: Klanten werven via je website

Stap 4. Focus op de gebruiksvriendelijkheid van je website #

Je on-page SEO is op orde en je bent klaar om klanten te ontvangen.

Maar er is nóg iets belangrijks.

Niet alleen moet je website geoptimaliseerd zijn voor Google, ook jouw klanten moeten blij worden van je website.

Een gebruiksvriendelijke website zorgt dat bezoekers je website goed begrijpen en dat ze snel bij de informatie komen waarnaar ze op zoek zijn.

Google stuurt namelijk niet graag bezoekers naar websites waarvan niemand vrolijk wordt. Wanneer bezoekers op een rommelige website komen kost dit hen tijd en energie op de informatie tot zich te nemen.

Ze zullen de snelste routen kiezen en je website verlaten. 

Deze "usersignals" zijn voor Google redenen om jou de volgende keer lager weer te geven in de zoekresultaten. Je bezoekers zijn niet tevreden en dat wil Google voorkomen.

Om deze reden vindt Google de gebruiksvriendelijkheid van je website minsten net zo belangrijk als de duidelijkheid van je zoekwoorden.

Maar wat is gebruiksvriendelijk? 

Allereerst, je wil zorgen dat:

  1. Je bezoeker snel door je website kan navigeren
  2. Je teksten goed te begrijpen én waardevol zijn
  3. Je de bezoeker helpt met zijn of haar probleem

Wanneer je de bovenstaande drie punten verwerkt zorg je dat de bezoeker door je website vliegt, enorm blij wordt en tevreden is na het lezen van het laatste stukje tekst. Je leidt ze makkelijk van A naar B en voor dat je het weet staat ze te springen om klant te worden.

Tip 1: Plaats een unieke en overduidelijke call-to-action (CTA) op elke pagina. Een CTA is een grote knop die schreeuwt om geklikt te worden. CTA's of te wel, buttons schreeuwen om aandacht en zijn perfect om de bezoekers een handeling uit te laten voeren. Vandaar de benaming call to action (oproep tot actie).

Tip 2: Zorg voor een duidelijk paginastructuur. Voorbeeld: Coolblue verkoopt meer dan 10.000 producten. Toch weten zij de navigatie van de website compact en overzichtelijk te houden.

Coolblue paginastructuur SEO

Tip 3: Gebruik een duidelijke paginatitel. Een goede paginatitel is cruciaal voor de gewenste bezoekersaantallen. Een goede paginatitel maakt direct duidelijk waar je pagina over gaat.

Google neemt de paginatitel dus ook hoog op in de overweging of jouw pagina relevant is. Zorg dat het onderwerp vooraan in de titel staat. Je bezoeker zal direct weten waar het artikel over gaat en zal klikken voor die de rest heeft gelezen.

Tip 4: Maak gebruik van kopteksten, lijstjes en duidelijke linkjes. Vooral bij het schrijven van artikelen. Je bezoekers scannen je pagina, zorg ervoor dat ze na het lezen van je koppen nieuwsgierig worden en verder lezen. Net zoals we kanten lezen.

Voordat we in een tekst duikt scannen we eerst de koppen om te kijken of er iets tussen staat wat ons interesseert.

Vertel je verhaal via je kopteksten en treed, via de paragrafen, in detail. Schrijf super nuttige informatie waar je klanten naar op zoek zijn.

Deel 2 (wordt vervolgd)

Stap 5. Ontdek off-page SEO #

Off-page SEO is een vorm van optimalisatie die, in tegenstelling tot on-page SEO niet binnen de kaders van je eigen website valt. Dit betekent: alles wat je doet om je website beter vindbaar te maken in Google, waarbij je jouw website niet direct wijzigt, is een vorm van off-page SEO.

Wat is off-page SEO
Off-page SEO bestaat uit verschillende onderdelen, of eigenlijk: activiteiten. In dit artikel lees je twee hele belangrijke.

  1. Linkbuilding (zometeen in meer detail)
  2. Social media
  3. Verwijzingen

Beter vindbaar in Google met linkbuilding
Linkbuilding is het grootste onderdeel van off-page SEO. Als je veel concurrentie hebt, en je dus hard moet werken om je website vindbaar te maken in Google zul je vast en zeker van linkbuilding gaan horen.

Voordat we kunnen beginnen moeten we dieper in detail treden over hoe Google precies werkt. Alleen dan weet je te klimmen in de zoekresultaten en wordt je beter gevonden door je klanten.

Linkbuilding voor SEO afbeelding

Google is cool, Google is niet zo arrogant als je zou verwachten. Google zegt namelijk niet zeker te weten dat zij de beste beslissing maken. Sterker nog: ze leggen het heft in de handen van website-eigenaren.

Het zit zo:

Google zoekt naast informatie ook naar linkjes op iedere website. Linkjes kunnen verwijzen naar pagina's binnen de website, maar ook naar pagina's buiten de website. Al deze linkjes worden op een hoop gegooid.

Later kijkt Google welke linkjes er naar jouw website verwijzen. Je hebt belangrijke linkjes, verwijzingen van bijvoorbeeld NOS.nl. Maar ook minder belangrijke links. Linkjes van de nieuwe website van de lokale thuiskapster bijvoorbeeld.

Google scant de linkjes en gebruikt deze links als een stemsysteem. Hoe meer linkjes naar een bepaalde website verwijzen, hoe belangrijker de betreffende website moet zijn.

Off-page SEO in de praktijk - Linkbuilding
Linkjes naar je website vertellen Google dat jij belangrijk bent. Wanneer Google weet, of in ieder geval denkt dat jij belangrijk bent maken ze je website beter vindbaar in hun zoekresultaten. De linkjes die jou belangrijk kunnen maken heten: backlinks.

Als websites met veel backlinks goed gevonden worden in Google, zou het betekenen dat de websites die nu scoren in de top 5 veel verwijzingen moeten hebben.

Zoals je ziet hebben de website die de eerste positie bezetten (veel) meer backlinks dan positie twee. Het is goed om te zeggen dat Google reken houdt met honderden factoren om te bepalen wie beter vindbaar wordt en wie niet. Maar linkbuilding is een sterke en vooral belangrijke indicator.

Beter vindbaar in Google met social media
Ook social media helpt je een hogere positie in Google te bemachtigen. Social media zorgt namelijk dat mensen je website bezoeken. Google kijkt naar verschillende factoren of je website goed ontvangen wordt. De belangrijkste factoren: 

  • Sessieduur (hoelang bezoekers op je website zijn)
  • Pagina's per sessie
  • Bounce rate (een percentage van de bezoekers die zonder interactie je website verlaten)
Google Analytics Bounce Rate

Wanneer jij via social media de juiste mensen aanspreekt (mensen uit je doelgroep) weet je bijna zeker dat deze bezoekers geïnteresseerd zijn in je verhaal. Wanneer ze zijn geboeid besteden ze meer tijd op je website, bezoeken ze meer pagina's en hebben ze meer interactie met je website. Zo zorgt social media indirect dat je website goed scoort op de belangrijkste factoren die jouw vindbaarheid bepalen.

Stap 6. Local SEO #

Google is ENORM! En dat heeft vooral te maken met de grote van het internet. Het internet is namelijk zo immens groot dat er simpelweg teveel goede websites zijn om weer te geven.

Wat dit voor jou betekent?

Omdat het internet groot is en er meer dan een miljard websites zijn moet Google op zoek naar manieren om het web toegankelijk te houden.

Hoe bepaal je welke de beste is als je moet kiezen uit duizenden websites?

Naast het onderzoeken van de onderwerpen, content en linkjes is er een andere factor die steeds belangrijker wordt: Local search.

Wanneer iemand zin heeft in Italiaans ijs heeft diegene niets aan zoekresultaten uit Amsterdam.

Ondanks de Amsterdamse ijssalon zijn onderwerp goed duidelijk heeft gemaakt, veel waardevolle content aanbiedt en duizenden linkjes heeft weten te vergaren is het resultaat niet geschikt voor deze zoekopdracht.

Local Search zoekmachine optimalisatie

De technologie wordt steeds toegankelijker. Dit betekent dat Google ook steeds makkelijker kan bepalen waar zoekopdrachten vandaan komen. 

Zien zij dat de ijsverlangende bezoeker uit Amersfoort komt, dan weegt Google de locatie van verschillende ijssalons in de regio zwaarder mee dan andere factoren zoals links, meta-tags en content.

Zo kun je ook zonder overdreven goede content en backlinks toch goed vindbaar zijn op Google.

Aan de slag met local SEO
Is jouw onderneming of organisatie alleen of voornamelijk geschikt voor mensen uit je regio? Dan kan het lonen om je SEO investering hier op te richten.

Stap 1: Meld je aan op Google places
Google places is een verzameling van alle bedrijven en evenementen in de offline wereld. Van bakker tot festival, van supermarkt tot dierenwinkel.

Google Business Pagina SEO

Via Google places kunt je verschillende dingen aangeven. Je kunt je bedrijfsnaam aanvullen, openingstijden toevoegen, contactgegevens bewerken, recensies plaatsen, een website-URL toevoegen en nog veel meer.

Ga naar https://www.google.nl/intl/nl/business/ en meld je aan! Het is makkelijk én effectief.

Stap 2: Zorg voor een contactpagina op je website
Wanneer jij een duidelijke en vooral uitgebreide contactpagina hebt bevestig jij bij Google dat jouw website hoort bij die betreffende locatie. Hoe overtuigender je dit over kunt laten komen, hoe groter de kans dan Google deze verbinding legt.

Wanneer je bij Google Places een link opgeeft naar je website en vanaf je website verwijst naar hetzelfde adres weet Google praktisch zeker dat ze deze link mogen maken.

Wanneer de link is gemaakt zal jouw website vaker bovenaan komen bij mensen uit je omgeving dan bij mensen aan de andere kant van het land.

Stap 7. Je wesite aanmelden bij Google #

Wanneer je website in orde is, je teksten niet beter kunnen en je helemaal klaar bent om je klanten via google te bereiken, moet je natuurlijk ook zorgen dat Google je website kan indexeren!

Hiervoor kun je je website aanmelden.

Hier lees je hoe je je wesite aanmeld bij Google.

Wat je nog meer kunt doen om beter gevonden te worden in Google:

Naast Google places, Google Search Console en je eigen website is er een laatste tool van Google welke je goed moet kennen. Google Analytics. 

Google Analytics meet alle statistieken op je website. Zoals je net kon lezen is de bounce percentage een hele belangrijke. 

Via Google Analytics zie je snel welke pagina snel wordt verlaten. Ook zie je welke pagina's geen interesse wekken bij je bezoeker. 

Als de pagina van slechte kwaliteit is zal Google dit opmerken en je minder snel een hoge positie toekennen. 

Extra: Waarom SEO zo groot is #

Als je denkt dat alleen jij goed gevonden wil worden in Google, heb je het mis. 

Vaak wordt SEO gebruikt om hoog te scoren in Google om vervolgens op deze manier nieuwe klanten aan te trekken.

"Maar, hoe groot is Google en: is het de moeite waard?"

Google Search queries counter

Zoals je hierboven ziet worden er dagelijks miljarden zoekopdrachten uitgevoerd. 

Het is nu 11:31. Stel je voor hoe hoog de teller staat aan het einde van de dag! 

Een groot deel bestaat uit mensen die jou al kennen. Ze weten wie je bent en wat je doet, maar zoeken enkel wat gegevens. 

De andere groep bestaat uit potentiële klanten die niet direct naar jou of je onderneming zoeken, maar juist naar informatie gerelateerd aan je bedrijf.

En precies deze groep is interessant! 

Wanneer je website goed vindbaar is op Google en je jouw website strategisch inzet, kan SEO ineens veel klanten opleveren

Je leest in dit artikel enkele professionele tips om de vindbaarheid van je website te verbeteren.

Veel slimme ondernemers hebben doordachte technieken bedacht om mensen die op zoek zijn naar informatie te verleiden met hun producten en diensten. 

Door hun website goed vindbaar te maken en te optimaliseren voor conversie, weten zij onder de ogen te komen van enorm veel potentiële klanten.

Verder lezen: Meer klanten bereiken met je website

Hierdoor is Google niet alleen effectief wanneer iemand specifiek op zoek is naar je bedrijf, maar juist wanneer mensen je nog niet kennen is dit een perfecte gelegenheid om ze in contact te brengen met je bedrijf.

Omdat Google voor veel ondernemers en bedrijven een belangrijke bron is van nieuwe klanten, is de competitie hevig en zul je hard moeten werken voor een goed resultaat.

Extra: Hoe Google werkt #

Wat extra achtergrondinformatie is dus niet overbodig:

Infographic hoe Google werkt SEO

Google is eigenlijk een grote computer. Of beter gezegd: een verzameling van eindeloos veel computers bij elkaar. Deze computers zijn anders zoals wij deze kennen. De computers die gebruikt worden door Google scannen dag in en dag uit het internet.

Ze doen zich voor als bezoekers en klikken op elke link op iedere website. Naast het lezen en het analyseren van de website (en zijn teksten) slaat Google de website op. Dit heet: indexatie.

Wanneer jouw website geïndexeerd is kan Google de website in overweging nemen zodra een potentiële klant naar jouw bedrijf of organisatie zoekt.

Aan de hand van de geïndexeerde informatie maakt Google een afweging of de zoekopdracht van de bezoeker op jouw website beantwoord wordt.

Google vergelijkt welke website het best antwoord geeft op de vraag en zal deze website hier dan ook voor belonen door een hoge positie toe te kennen. En je raadt het al: hoe hoger je positie, hoe beter vindbaar jouw website is voor je klanten. 

Tot slot:
Je hebt geen website om Google blij te maken. Je hebt een website om potentiële klanten te bereiken en te vertellen wie je bent, wat je doet en waarom ze bij jou moeten zijn. 

Focus dus niet alleen op zoekmachine optimalisatie maar kijkt vooral kritisch naar je eigen website. 

In de onderstaande artikelen lees direct toepasbare stappen die helpen de kwaliteit van je website supersnel te verbeteren. 

Wil je meer weten over SEO of heb je hulp nodig? Volg de curus SEO op een van de prachtige locaties in Den Bosch of Eindhoven.

Hoger in Google? Download hier het 11-stappenplan en kom snel bovenaan in de zoekresultaten.

Trek meer bezoekers en klanten naar je website.

Download nu de handleiding