Home Zoekmachine optimalisatie E-mailmarketing Website optimalisatie Social media Bezoekers trekken Klanten werven Website psychologie Blog

5 SEO-Tips die jouw Google Positie bepalen in 2018

1. Directe paginabezoekers zorgen voor een hogere positie #

Er is geen enkel onderwerp zo onderschat als deze. Google hecht, ook in 2018 veel waarde aan bezoekers die direct jouw website in hun adresbalk typen. Bezoekers die zonder tussenkomst van Google, Facebook of een ander kanaal jouw website weten te vinden.

Het vertelt dat bezoekers graag terugkomen naar je website. Dit kan zijn omdat ze het leuk vinden, interessant vinden of dat er simpelweg veel nuttige content te vinden is.

Hoe dan ook, als er mensen zijn die aangeven dat jouw website interessant is verwacht Google dat dit voor veel meer andere interessant kan zijn.

Hierdoor zullen ze je ‘direct website visitors’ sterk mee laten wegen in de overweging welke positie jouw website gaat krijgen.

2.De totale bezoektijd bepaald hoe interessant de pagina is  #

De koptekst spreekt voor zich. Maar wist je dat dit één van de meest onderschatte factoren is van iedere marketeer? Termen als backlinks, contentmarketing, target keywords klinken fancy. Maar het wordt steeds duidelijker dat deze ‘fancy’ termen lang niet zoveel invloed hebben dan de minder cool-klinkende termen.

De tijd dat een bezoeker op jouw website blijft heeft grote invloed op jouw SEO resultaten. 

Ziet Google dat bezoekers lang bij jou blijven plakken, en dan niet omdat ze zich een ongeluk zoeken naar informatie, maar omdat zij daadwerkelijk geboeid worden door jouw informatie zul je een goede score ontvangen. 

3. Veel pagina's per sessie schetsen dat jij veel te vertellen hebt over een specifiek onderwerp #

Wat verstaan we onder sessie. Een sessie is meer dan een bezoek. Een paginabezoek betekent dat een bezoeker de pagina opent, bekijkt, en afsluiten.

Een sessie kan bestaan uit verschillende paginabezoeken over verschillende tabbladen. Stel je pagina bevat een link naar een externe website en je laat de pagina openen in een nieuw venster. Zodra de bezoeker klaar is op de pagina achter de link, keert deze weer terug op jouw website.

Dit zal zorgen dat de sessie wordt doorgezet. Als de bezoeker daarna doorklikt op een link binnen jouw website zullen je pagina’s per sessie toenemen. Iets wat Google belangrijk vindt.

4. Bouncepercentages verklappen ontevreden bezoekers #

Een technisch eng woord. Geen paniek, het is super makkelijk. De bouncepercentage kun je bekijken in Google Analytics en het vertelt je hoe vaak een bezoeker je pagina voortijdig heeft verlaten.

Vaak wordt dit bepaalt door bezoekers die zonder interactie weer weg gaan. Ze kijken snel, zien dat de pagina niet is wat ze zoeken en gaan er weer vandoor. Deze bezoekers geven Google de indruk dat jij hen niet hebt kunnen boeien.

Je pagina bevatte niet de informatie waarop ze hadden gehoopt en zijn dus ontevreden met het voorstel dat Google heeft gedaan. (Google heeft jou namelijk aan de bezoeker voorgesteld.).

Google wil graag kwaliteit leveren aan haar bezoekers. Daarom houden zij jouw bouncepercentage streng in de gaten. Is deze te hoog? Dan zullen ze je website minder snel tonen om de kwaliteit van de zoekmachine te blijven garanderen.

5. Totaal aantal backlinks #

Hier is ie dan. De eerste overpopulaire SEO-term in dit lijstje. Backlinks. Als je veel bezig bent met Google en het verbeteren van jouw website kom je deze term minstens 20 keer tegen.

Backlinks zijn linkjes op externe websites die naar een pagina op jouw domein verwijzen. Als een soort referentie verwijst een andere website-eigenaar naar jouw pagina omdat er waarschijnlijk nuttige informatie te vinden is.

Nuttige informatie die ook iets kan betekenen voor zijn bezoekers. Google ziet deze referentie als een blijk van waarde. Iemand waardeert de informatie en is bereid bezoekers ernaar toe te sturen.

Benieuwd naar wat jij nog meer kunt doen om een hoge positie in Google te behalen? In het boek Marketing Strategieën Uitgelegd besteed ik een volledig hoofdstuk aan een belangrijk SEO onderwerp.Namelijk; contentmarketing. Contentmarketing is dé manier om Google te voeden en te zorgen dat jouw website super goed bezocht wordt.

Meer kennis ontvangen?