- Alles over SEO -

Zoekwoorden onderzoek doen: Zo vind je de beste Zoekwoorden

Dennis Adriaansen

Hoe vind je de juiste zoekwoorden voor je website?

Goed vraag.

Als je aan de slag wil met SEO wil je beginnen met een zoekwoord onderzoek.

Maar het is mogelijk dat je niet weet waar je moet beginnen.

Hieronder lees je hoe je stap voor stap een zoekwoord onderzoek doet en de beste zoekwoorden vindt om in te zetten.

Met goede zoekwoorden:

  • Genereer je meer verkeer naar je website
  • Verhoog je het aantal verkopen via je website
  • Genereer je meer naamsbekendheid
  • Laat je het aantal volgers en e-mail abonnees toenemen

Kortom: wanneer je de juiste zoekwoorden gebruikt zul je je website effectiever kunnen inzetten.

Screenshot from 2022 02 15 10 09 03

Investeren in een goed zoekwoord onderzoek betaalt zich zeer snel uit.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de resultaten van mijn website snel beter werden na mijn eerste zoekwoord onderzoek.

Maar, zoekwoord onderzoek klinkt saai en ingewikkeld niet waar?

Gelukkig hoeft het dat niet te zijn.

Een zoekwoord onderzoek is geen rocket science.

Hieronder beschrijf ik de stappen die ik doorloop bij het doen van een goed onderzoek.

segment Inhoudsopgave

    Wat is een zoekwoord onderzoek?

    Een zoekwoord onderzoek is een analyse waarbij je de populariteit van specifieke zoekwoorden onderzoekt. Dit doe je door te kijken wat het zoekvolume van de zoekwoorden zijn en welke zoekwoorden het relevantst zijn voor je website.

    Met een zoekwoord onderzoek ontdek je op welke zoektermen je bezoekers zoeken in Google.

    Hier pas je vervolgens je website op aan om meer bezoekers aan te trekken.

    Screenshot from 2022 02 15 10 14 28

    Maar dat is niet alles.

    Uit een zoekwoord onderzoek ontdek je waar de mensen in je doelgroep tegenaan lopen, welke problemen ze ervaren en leer je hoe je ze nog beter kunt helpen.

    Met een goed zoekwoord onderzoek:

    • Ontdek je zoekwoorden waarop je gevonden kan worden
    • Op welke zoekwoorden je tot nu toe gevonden wordt
    • Wat de zoekwoorden met de meeste waarde zijn
    • Welke zoekwoorden de meeste bezoekers opleveren

    Als website-eigenaar is het je taak om goede content te schrijven. Goede content maakt je website vindbaar in de zoekresultaten. Maar wanneer is content "goed". En bestaat er ook zoiets als slechte content?

    Goede content is content waarbij een specifiek onderwerp centraal staat en waarbij de content is geoptimaliseerd met zoekwoorden.

    Klinkt ingewikkeld? Ik laat je zien hoe het werkt:

    Waarom is een zoekwoord onderzoek belangrijk?

    Een goed zoekwoord onderzoek is belangrijk omdat de resultaten uit het onderzoek bepalen welke content je gaat schrijven en hoe je je marketingstrategie er in zijn geheel uit komt te zien.

    Maar dat is niet alles.

    De resultaten uit een zoekwoord werken als een kompas voor je SEO-strategie. Ze laten zien welke richting je kiest en vertellen welke zaken belangrijk zijn en welke niet.

    Moet je je website inrichten rondom een zoekwoord of een specifiek onderwerp?

    Dit is een hele goede vraag. De beste content voor zoekmachines is content dat rondom een specifiek onderwerp is geschreven, maar met specifieke zoekwoorden is geoptimaliseerd.

    Dit laat zich het best uitleggen met een voorbeeld:

    Ik ben deze website begonnen met als doel om mensen te informeren over zoekmachine optimalisatie.

    Mijn eerste pagina die binnen enkele maanden bovenaan in Google stond was de pagina "Je website vindbaar maken in Google." (zoek er maar eens op in Google).

    Screenshot from 2022 11 28 12 40 39

    En ja mijn eerste target was het zoekwoord "website vindbaar maken". Of eigenlijk een zoekopdracht dus.

    Maar er gebeurde iets waardoor mijn strategie veranderde.

    En dit kwam naar boven omdat ik niet alleen voordat de pagina live ging een zoekwoord onderzoek had gedaan, maar het zoekwoord onderzoek regelmatig herhaalde en nieuwe kansen ontdekte.

    Welke kansen?

    Ik ontdekte dat er niet alleen veel verkeer te bereiken was op de zoekopdracht "website vindbaar maken". Maar dat een grote groep zocht op "vindbaarheid website vergroten" of "beter vindbaar worden op Google".

    Screenshot from 2022 11 28 13 51 29

    Het doel van mijn pagina was hetzelfde, mensen informeren over SEO en uitleggen hoe ze dit inzetten om beter vindbaar te worden.

    Maar door verschillende varianten van de zoekopdracht in mijn teksten op te nemen bereikte ik een steeds groter publiek.

    En dit is waar een zoekwoord onderzoek op draait: onderzoeken welke zoekwoorden je het meeste verkeer opleveren.

    Ben je overtuigd?

    Hieronder beschrijf ik de stappen uit waarmee je zelf een zoekwoord onderzoek doet en relevante zoekwoorden vind om je op te richten.

    Zo doe je een zoekwoord onderzoek:

    Laten we beginnen met een fictief zoekwoord onderzoek. In het voorbeeld gaan we op zoek naar zoekwoorden voor een e-commerce winkel gespecialiseerd in e-bikes.

    Er zijn verschillende manieren om een zoekwoord onderzoek uit te voeren. We beginnen bij het begin. En dat is toepassen van je eigen kennis en ervaring.

    1. De basis

    In de eerste stap wil je onderzoeken welke onderwerpen en informatie het relevantst en belangrijk is. Dit doe je door je eigen kennis van je bedrijf of organisatie toe te passen.

    Je schrijft alle onderwerpen op waarvan je denkt dat deze belangrijk zijn voor de toekomstige bezoekers van je site.

    Vervolgens gebruik je deze onderwerpen om te kijken welke vragen mogelijke bezoekers over dit onderwerp stellen.

    Waar zoeken ze dan precies op? Welke woorden gebruiken ze hiervoor?

    In het geval van e-bikes zoeken mensen op:

    • Fietsverzekering
    • {merk} + e-bike
    • Motortype elektrische fiets
    • elektrische mountainbike
    • mama fiets elektrisch

    Deze resultaten haal ik uit Google Keywordplanner.

    Screenshot from 2022 07 21 14 02 38

    Deze tool is voornamelijk ingericht voor mensen dia via Google willen adverteren, maar de informatie is erg bruikbaar voor een zoekwoord onderzoek.

    Maar er is meer.

    Het mooie aan de tool is dat je niet alleen kan zien waarop gezocht wordt.

    Maar je ziet ook eenvoudig welke zoekwoorden het vaakst worden gebruikt.

    Kortom: met welke zoekwoorden jij het grootste publiek kan bereiken.

    Kijk maar eens in de kolom naast het zoekwoord.

    Zoekwoordvalue

    Je ziet dat elektrische vouwfietsen en de e-bikes van Batavus erg populair zijn.

    Het zoekverkeer is hoog wat betekent dat er veel mensen op zoek zijn naar informatie over de Batavus e-bikes.

    Daar kunnen we wel wat mee, toch?

    Straks meer hierover. Je wil eerst meer lezen over de zoekintentie.

    2. Bepaal de zoekintentie

    Wat is een zoekintentie? En waarom wil je de zoekintentie van een zoekopdracht achterhalen?

    Ik leg het uit.

    Wanneer je lijst aan mogelijke zoekwoorden gigantisch is moet je een manier vinden om de lijst te filteren en enkel de waardevolste zoekwoorden over te houden.

    Tijd is schaars en om maximaal resultaat te behalen wil je je richten op de belangrijkste zoekwoorden.

    Maar hoe doe je dat?

    Het is niet lastig om een lijst aan zoekwoorden te verzamelen.

    Maar het is een kunst om de zoekwoorden te vinden waarmee je snel het gewenst resultaat bereikt.

    Ik leg het uit:

    Allereerst kijk je naar je website. Je website bestaat met een specifiek doel.

    Je wil:

    • Meer producten verkopen
    • Meer aanmeldingen ontvangen
    • Mensen laten inschrijven voor je nieuwsbrief
    • Je naamsbekendheid vergroten

    In ons voorbeeld willen wij zoveel mogelijk elektrische fietsen verkopen.

    Dit willen we doen door mensen direct -of indirect aan te moedigen een e-bike te bestellen.

    Ik noem direct -en indirect omdat dit twee routes in de strategie zijn die onze aanpak beïnvloeden.

    Hierover later meer.

    Voor nu moet je weten dat er altijd een specifieke zoekintentie achter een zoekwoord zit.

    1 LN Keyword Intent Mapping

    Er zijn verschillende zoekintenties, om het overzichtelijk te houden zoomen we nu in op de twee belangrijkste. Namelijk de commerciële zoekintentie en de informatieve zoekintentie

    De commerciële zoekintentie beschrijft het doel om te kopen.

    Vaak staan voor commerciële zoekwoorden extra zoekwoorden die aangeven dat het om een commerciële actie gaat.

    • "Batavus e-bike met korting"
    • "Batavus e-bike bestellen"

    Voor informatieve zoekwoorden ligt dit anders.

    De informatieve zoekwoorden laten zien dat de bezoeker op zoek is naar meer of specifieke informatie.

    Je kunt toevoegingen verwachten als:

    • "Wat is de beste e-bike"
    • "Hoe duur is een e-bike ongeveer?"
    • "Verschillende verzekeringen voor elektrische fiets"
    • "Elektrische fietsen kopen in de buurt van X"

    Bestudeer de zoekopdrachten hierboven.

    Bij welke zoekopdracht is de kans groot dat de bezoeker klaar is om tot aankoop over te gaan?

    Exact: bij de zoekopdracht met commercieel karakter. In dit geval de laatste zoekopdracht.

    3. Kies je SEO strategie

    OK. Je hebt een lijst aan onderwerpen en je hebt de zoekintentie van verschillende zoekopdrachten bepaald.

    Wat nu?

    Nu is het tijd voor het leuke werk. Met leuk werk bedoel ik dat je gaat nadenken over je uiteindelijke strategie.

    06 content strategy

    Want uiteindelijk heb je maar één goede rede om een zoekwoord onderzoek te doen. En dat is om je vindbaarheid in Google te vergroten.

    Maar wat heb je daarvoor nodig? Hoe vorm je de lijst aan onderwerpen om tot een volwaardige strategie?

    Dat doe je met: content.

    Content wordt al jaren door marketingexperts aangewezen als belangrijkste factor voor websites die beter vindbaar willen worden in Google.

    De strategie waarbij je content inzet om een nieuw of groter publiek te trekken heet: content marketing.

    Content marketing is een marketingstrategie met focus op het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle content. Het doel van content marketing is vaak een publiek aantrekken en geïnteresseerd te maken in een dienst en/of product.

    Je leest zo hoe je contentmarketing inzet om beter te ranken met je website en een groter publiek te bereiken.

    Eerst kijken we naar de twee content marketing strategieën waaruit je kunt kiezen.

    We hebben de:

    • Direct-hit strategie
    • De Inspireer -en Activeer strategie

    Beide strategieën kennen een unieke aanpak.

    Laten we kijken naar de verschillen en hoe allebei de strategieën helpen je website hoger in Google te krijgen.

    De Direct-hit strategie

    De Direct-hit strategie is verruit de meest rendabele strategieën van de twee.

    Maar ook gelijk te moeilijkste.

    Met de Direct-hit strategie probeer je mensen die op zoek zijn naar een dienst of product direct te converteren.

    Dat betekent dat je mensen die op het punt staan tot aankoop over te gaan wil overtuigen de aankoop bij jou te doen.

    Waarom deze strategie zo lastig is?

    Omdat iedereen die hetzelfde product of dezelfde dienst als jij aanbiedt vooraan wil staan en de potentiële klant wil overtuigen de aankoop bij hem of haar te doen.

    Er is simpelweg te veel concurrentie.

    In een ander artikel beschrijf ik stap voor stap hoe je de Direct-hit strategie toepast.

    Eerst even terug naar de zoekwoorden.

    Je hebt gelezen dat we zoekwoorden hebben met een commerciële en informatieve intentie.

    Bij welke zoekwoorden zou jij de Direect-hit strategie toepassen?

    De "Inspireer -en Activeer" strategie

    Naast de Direct-hit strategie wordt de inspireer -en activeer strategie – mijn strategie naar keuze – het meest gebruikt.

    Ik vertel je zo waarom deze strategie het geheime wapen is van ervaren SEO-specialisten.

    Eerst moet je weten dat het rendement op deze strategie minder groot is dan bij de Direct-hit strategie.

    Maar dat maakt hem niet minder effectief.

    Wanneer al je concurrenten zich focussen op de Direct-hit strategie, timmer jij aan de weg met de inspireer -en activeer strategie.

    Doe je dit goed? Dan weet je snel een enorm publiek bij je concurrenten weg te sluizen voordat ze hun eerste successen hebben geboekt.

    Maar wat is de Inspireer -en activeer strategie dan precies?

    En, hoe werkt het?

    Goede vraag.

    Laten we bij het begin beginnen.

    De Direct-hit strategie wordt toegepast op zoekwoorden met een commerciële intentie.

    Vanzelfsprekend richten we ons nu op de zoekwoorden met informatieve zoekintentie.

    Hoewel de bezoeker nu niet op het punt staat tot aankoop over te gaan, laten ze wel zien dat ze op zoek zijn naar informatie over je product.

    Bekijk de zoekwoorden maar eens:

    • "Wat is de beste e-bike"
    • "Hoe duur is een e-bike ongeveer?"
    • "Verschillende verzekeringen voor elektrische fiets"
    • "Elektrische fietsen kopen in de buurt van X"

    Ze suggereren niet dat ze het product NU willen komen, maar wel dat ze nadenken over de aankoop, maar er simpelweg nog niet klaar voor zijn.

    Ze zijn nog op zoek naar informatie die hen helpt bij het maken van de juiste keuze.

    Met de inspireer -en activeer strategie zorg je dat je je bezoekers laat weten dat jij de juiste keuze bent.

    1. Je geeft ze alle informatie waarnaar ze op zoek zijn
    2. Je vertelt de voordelen die ze ervaren wanneer ze in de toekomst het product bij jou kopen
    3. Moedigt ze aan zich aan te melden voor je nieuwsbrief of mee te doen aan de kortingsactie zodat je ze ook in de toekomst kunt aanmoedigen bij jou aan te kopen.

    Bekijk hoe we de Inspireer -en Activeer strategie toepassen

    4. Doe onderzoek met keyword tools

    Je concurrenten vertellen al veel over welke zoekwoorden goed zijn om te gebruiken. Ze worden er namelijk al op gevonden en je kunt afkijken met welke zoekwoorden zij het meest verkeer ontvangen.

    Het zit zo:

    Er zijn veel tools gebouwd om een zoekwoord onderzoek te vergemakkelijken.

    De bekendste:

    • Google Keyword Planner
    • Ubersuggest
    • Google Search Console
    • SEMrush
    • AHrefs

    Verderop lees je per tool hoe je 'm inzet voor een gedegen zoekwoord onderzoek.

    De tools lijken allemaal op elkaar, ze doen eigenlijk niets anders dan kijken welke websites er op welke zoekwoorden gevonden worden.

    Handmatig zoeken naar potentiële zoekwoorden is tijdrovend en de kans bestaat dat je belangrijke zoektermen over het hoofd ziet.

    Daarom raad ik aan gebruik te maken van deze tools en te onderzoeken op welke zoekwoorden je concurrenten gevonden worden.

    Laten we kijken welke opties je hebt:

    Optie1: Google keyword planner

    Google Keyword Planner is misschien wel de bekendste tool voor zoekwoorden. Het is gratis te gebruiken en hoewel het voornamelijk voor adverteerders is, kun je het ook gebruiken om zoekwoorden voor SEO te vinden.

    Naast de Zoekwoordplanner zijn er nog een flink aantal andere gratis hulpprogramma's voor zoekwoord onderzoek. Deze zijn geweldig als je een klein budget hebt, maar je zult snel merken dat ze allemaal erg beperkt zijn in hun gegevens en functionaliteit, omdat hun doel is om je om te zetten in een betalende klant.

    Als je zoekwoord onderzoek serieus neemt, kun je net zo goed de gratis laag overslaan en meteen een 'professionele' tool zoals Ahrefs' Keywords Explorer gebruiken.

    Laten we een paar van onze seed-sleutelwoorden invoeren en kijken hoeveel ideeën het genereert.

    Optie 2: Ubersuggest

    Een zoekwoordonderzoek is super eenvoudig en als je hoger in Google wil komen niet iets wat je zomaar over wil slaan.

    Voordat je een goed zoekwoordonderzoek kunt doen, moet je aan een paar eisen voldoen:

    • Je moet genoeg kennis hebben van een specifiek onderwerp
    • Je moet begrijpen hoe potentiële bezoekers gebruik maken van Google

    Een tool die door ervaren SEO-specialisten wordt gebruikt: Ubersuggest

    Screenshot from 2021 05 31 22 43 32

    Wanneer je op de bovenstaande pagina zoekt op het woord "koffie", en vervolgens links klikt op Keyword ideeën

    Screenshot from 2021 05 31 22 44 29

    zie je een enorme lijst aan zoekwoorden gerelateerd aan de zoekterm koffie.

    Screenshot from 2021 05 31 22 46 02

    Dit zijn perfecte zoekwoorden voor je website in het geval je over koffie gerelateerde producten of diensten schrijft.

    Maar er is een andere methode. Hiermee kun je nog dichterbij huis de juiste zoekwoorden bepalen.

    Optie 3: Google Search Console

    Google Search Console is een walhalla voor zoekwoorden.

    Ieder zoekwoord waarop je website wordt gevonden is hier zichtbaar.

    Hier omschrijf ik precies hoe je je website moet aanmelden bij Google.

    Search console homepagina

    Google Search Console is een perfecte tool om bij te houden hoe hoog elke pagina van je website scoort in Google.

    De tool levert je ontelbaar veel informatie aan om je website elke dag iets beter te maken.

    Zo zie je eenvoudig welke pagina door Google geindexeerd is, hoevaak je pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten en zie je eenvoudig hoeveel mensen er op je links in Google hebben geklikt.

    Nog belangrijker.

    De tool geeft precies aan op welke zoektermen je al wordt gevonden!

    In dit artikel lees je meer over Google Search Console en hoe je jouwe website kunt aanmelden.

    Optie 4: SEMrush

    Optie 5: AHrefs

    Optie 6: Google autocomplete

    Conclusie

    Alleen omdat je concurrent een zoekwoord gebruikt betekent dit niet automatisch dat je hetzelfde moet doen.

    Toch is het waardevol te kijken op welke zoekwoorden je concurrenten gevonden worden. Dit is dan ook waar een zoekwoord onderzoek om draait.

    Maar het kan enkel waardevol zijn als je begrijpt waarom je concurrent op specifieke zoekwoorden gevonden wordt. Welke waarde leveren ze aan hun bezoekers? Welke problemen lossen ze op?

    Verkijk je echter niet op de zoekresultaten van je concurrenten. Hoe goed ze ook gevonden worden, ze laten al-tijd kansen liggen waarop je eenvoudig kan inspelen.

    Blijf dus altijd zelf nadenken tijdens het zoekwoord onderzoek en zoek naar kansen die andere over het hoofd zien. Vaak zijn het de unieke invalshoeken die een website van een gemiddelde positie naar de top 3 zoekresultaten krijgen.

    Begrijp ook dat het "beste" zoekwoord niet bestaat. De betere zoekwoorden zijn zoekwoorden die verkeer opleveren en oprecht geïnteresseerde bezoekers aantrekt.

    Alleen zo heeft een goed zoekwoord onderzoek positief effect op de resultaten van je organisatie.

    Dit was het voor nu.

    Wil je meer lezen over SEO? Klik hier boven door naar mijn andere pagina's!