w In 10 stappen een zoekwoorden onderzoek doen [2022] | Start en Groei
Bovenaan in Google?
menu
Home
navigate_next
In 10 stappen een…

In 10 stappen een zoekwoorden onderzoek doen [2022]

DennisAdriaansen , 01 jun. 2021
Leestijd : 7 minuten

Elke zoekopdracht bij Google begint met een zoekterm.

Iedereen die je website bereikt via Google weet je te vinden door het intypen van zoekwoorden.

In dit artikel ga je lezen:

  • Hoe je de juiste zoektermen vind
  • Hoe je de juiste zoekwoorden selecteert
  • Hoe je populaire zoekwoorden achterhaald
  • Extra tips om de beste zoekwoorden te vinden

Dus als je beter vindbaar wil zijn in Google, dan is dit artikel precies wat je nodig hebt.

Screenshot from 2022 02 15 10 09 03

Inhoudsopgave

    In dit deel lees je meer over de basisprincipes van een goed zoekwoorden onderzoek.

    Je leest wat een zoekwoorden onderzoek is en hoe het helpt om beter vindbaar te worden in Google.

    1. Wat is zoekwoord onderzoek?

    Een zoekwoord onderzoek is een onderzoek waarbij je probeert te begrijpen op welke zoektermen je bezoekers zoeken in Google.

    Screenshot from 2022 02 15 10 14 28

    Dat niet alleen.

    Uit het zoekwoorden onderzoek komt naar voren naar welke informatie je bezoekers precies op zoek zijn.

    Om beter vindbaar te zijn raden alle SEO-experts aan om waardevolle en relevante content te genereren.

    Maar hoe genereer je waardevolle content?

    De beste content die websites vindbaar maken is content waarbij een specifiek onderwerp centraal staat en waarbij de content is geoptimaliseerd met zoekwoorden.

    Ik laat je zien hoe het werkt:

    Screenshot from 2022 02 15 10 04 27

    2. Waarom is zoekwoord onderzoek belangrijk?

    Een zoekwoord onderzoek is de enige manier om erachter te komen wat mensen in zoekmachines typen.

    Je moet dit weten om te voorkomen dat je content schrijft over dingen waar niemand naar op zoek is.

    Screenshot from 2022 02 15 10 16 32

    Veel website-eigenaren maken die fout, en het is waarschijnlijk een groot deel van de reden waarom 90,63% van de pagina's geen verkeer vanuit Google weten te genereren.

    Zoekwoord onderzoek helpt je ook om vragen te beantwoorden als:

    • Hoe moeilijk zal het zijn om op dit zoekwoord te ranken?
    • Hoeveel verkeer krijg ik waarschijnlijk als ik rank voor dit zoekwoord?
    • Wat voor soort inhoud moet ik maken om te ranken voor dit zoekwoord?
    • Is het waarschijnlijk dat mensen die op dit zoekwoord zoeken, mijn klanten worden?

    Door antwoorden op deze vragen te vinden, kun je je strategie erop aanpassen.

    Zoekwoord onderzoek begint met nadenken over hoe potentiële klanten naar je bedrijf of website zoeken.

    Je kunt vervolgens hulpprogramma's voor zoekwoordonderzoek gebruiken om die ideeën uit te breiden en nog meer zoekwoorden te vinden.

    Het is een eenvoudig proces, maar twee dingen zijn erg belangrijk:

    • Je moet genoeg kennis bezitten over een specifiek onderwerp.
    • Je moet begrijpen hoe de verschillende tools voor een goed zoekwoord onderzoek werken en hoe je er het meeste uit kunt halen.

    In dit hoofdstuk zullen we een paar bruikbare manieren doornemen om je kennis op beide gebieden te verbeteren en daarbij potentieel veel zoekwoorden te vinden waarop je gevonden kan worden.

    • Brainstorm over de 'basis'-zoekwoorden
    • Bekijk op welke zoekwoorden vergelijkbare websites scoren
    • Gebruik de SEO tools om je zoekwoord onderzoek kracht bij te zetten

    Laten we gaan kijken.

    1. Brainstorm over de 'basis'-zoekwoorden

    De basis-zoekwoorden vormen (zoals de naam al zegt) de basis van het zoekwoord onderzoeksproces. Ze definiëren de niche van je website en helpen je bij het identificeren van je concurrenten.

    Elke tool voor zoekwoord onderzoek vraagt om een basis-zoekwoord, dat vervolgens wordt gebruikt om een enorme lijst met zoekwoordideeën te genereren (daarover zo meer).

    Als je al een product, website of bedrijf hebt is het waarschijnlijk heel eenvoudig je basis zoekwoord te definiëren.

    Office Freelancer Computer Business 38547

    Denk maar aan wat mensen in Google typen om te vinden wat jij aanbiedt.

    Als je bijvoorbeeld koffiemachines en -apparatuur verkoopt, kunnen basis-zoekwoorden zijn:

    • koffie
    • espresso
    • cappuccino

    Houd er rekening mee dat basis-zoekwoorden zelf niet echt de moeite waard zijn om te targeten. De competitie is waarschijnlijk toren hoog, en daarbij weet je nooit zeker of de mensen die op deze woorden zoeken wel echt op zoek zijn naar de producten of diensten die jij aanbiedt.

    Dus wees niet teveel geobsedeerd door uw basiszoekwoorden. Ze liggen enorm voor de hand maar zijn nuttig om de zoekwoorden te vinden die je wel veel verkeer gaan opleveren.

    2. Bekijk op welke zoekwoorden vergelijkbare websites scoren

    Kijken op welke zoekwoorden je concurrent reeds gevonden wordt.

    Simpel.

    Zoek op Google met een zoekwoord naar keuze. Bekijk welke sites er bovenaan staan en bekijk de exacte zoekwoorden waarop ze gevonden worden.

    3. Gebruik de suggesties van Google

    Google stelt automatisch een aantal zoekopdrachten voor wanneer je gebruik maakt van de zoekmachine.

    Deze suggesties zijn gebaseerd op zoekopdrachten in het verleden en vertellen dus waar je bezoekers eerder op hebben gezocht.

    De 'autosuggest'-zoekopdrachten van Google verschijnen terwijl je een zoekopdracht typt.

    Om deze methode correct toe te passen en geen last te hebben van persoonlijke aanbevelingen gebruik je een Incognito of privé venster in je browser.

    Zoals je ziet geeft Google je al enorm veel informatie over de zoekwoorden waarop gezocht is.

    Gebruik SEO tools voor je zoekwoord onderzoek

    Je concurrenten vertellen al veel over de mogelijke zoekwoorden om te gebruiken.

    Maar handmatig zoeken naar potentiële zoekwoorden is tijdrovend en de kans bestaat dat je belangrijke zoektermen over het hoofd ziet.

    Er is tegenwoordig genoeg software beschikbaar om je te helpen.

    Google keyword planner

    Google Keyword Planner is misschien wel de bekendste tool voor zoekwoorden. Het is gratis te gebruiken en hoewel het voornamelijk voor adverteerders is, kun je het ook gebruiken om zoekwoorden voor SEO te vinden.

    Naast de Zoekwoordplanner zijn er nog een flink aantal andere gratis hulpprogramma's voor zoekwoord onderzoek. Deze zijn geweldig als je een klein budget hebt, maar je zult snel merken dat ze allemaal erg beperkt zijn in hun gegevens en functionaliteit, omdat hun doel is om je om te zetten in een betalende klant.

    Als je zoekwoord onderzoek serieus neemt, kun je net zo goed de gratis laag overslaan en meteen een 'professionele' tool zoals Ahrefs' Keywords Explorer gebruiken.

    Laten we een paar van onze seed-sleutelwoorden invoeren en kijken hoeveel ideeën het genereert.

    Ubersuggest

    -

    SEMrush

    -

    Zoekwoorden analyseren

    Als je een hele lijst aan zoekwoorden hebt verzamelnd is het tijd om prioeriteit te geven aan de allerbeste en meest potentiele zoekwoorden.

    Tijd is kostbaar dus je wil (vooral in begin) zorgen dat je tijd effectief besteed.

    Laten we eens kijken naar vijf signalen die je helpen je te richten om het juiste zoekwoord:

    • Zoekvolume
    • Klikken
    • zoekwoord Moeilijkheidsgraad
    • Kosten per klik (CPC)

    Zoekvolume van je zoekwoorden

    Het zoekvolume geeft aan hoe vaak er per maand op een zoekwoord wordt gezocht. Bijvoorbeeld, 'moka pot' heeft een maandelijks zoekvolume van 40.000 alleen al in de VS.

    Er zijn drie belangrijke dingen om op te merken over dit aantal:

    het is het aantal zoekopdrachten, niet het aantal mensen dat heeft gezocht. Er zijn gevallen waarin iemand meerdere keren per maand naar een zoekwoord zoekt (bijvoorbeeld 'weer in singapore'). Deze zoekopdrachten dragen bij aan het zoekvolume, ook al is het dezelfde persoon die ze doet.

    Het zit zo.

    Je kan niet uit het niets bovenaan komen op de zoekwoorden waarop het meest gezocht wordt.

    Dit is simpelweg onmogelijk.

    Daarom wil je zoekwoorden met een heel hoog zoekvolume waarschijnlijk voor nu achterwege laten.

    Aan de andere kant. Zoekwoorden met een laag zoekformule leveren te weinig verkeer op waardoor dit ook niet de moeite waard is.

    Maar er is een alternatief.

    Longtail-zoekwoorden.

    Daar vertel ik je verder in de artikel meer over.

    Aantal kliks per zoekwoord

    Veel mensen kunnen op Google naar iets zoeken, maar dat betekent niet dat ze allemaal op zoekresultaten klikken en de pagina's met de hoogste ranking bezoeken. Dat is waar de statistiek Klikken in Keywords Explorer van pas komt. Het vertelt je wat het gemiddelde aantal maandelijkse klikken op de zoekresultaten voor een zoekwoord is.

    Kijk maar eens naar een vraag als 'hoeveel cafeïne in koffie'.

    Maandelijks zoekvolume en klikken voor 'hoeveel cafeïne in koffie', via de zoekwoordenverkenner van Ahrefs.

    Ondanks een maandelijks zoekvolume van 48.000, krijgt het slechts 8.600 klikken.

    Dat gebeurt omdat Google de vraag direct in de zoekresultaten beantwoordt. Mensen hoeven niet te klikken om de informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn.

    {afbeelding PAA resultaat in SERP}

    Google geeft voor steeds meer zoekopdrachten antwoorden in de zoekresultaten. Daarom is het filter Klikken in Keywords Explorer zo waardevol.jekunt het gebruiken om zoekwoordideeën met een ellendig zoekverkeerspotentieel uit de weg te ruimen.

    Moeilijkheidsgraad van zoekwoorden

    SEO-professionals meten de moeilijkheidsgraad van een zoekwoord meestal handmatig. Dat wil zeggen, door naar de pagina's met de hoogste rangorde te kijken voor hun doelzoekwoord. Ze zijn verantwoordelijk voor veel verschillende factoren om te beoordelen hoe moeilijk of gemakkelijk het zal zijn om te rangschikken:

    Aantal (en kwaliteit) backlinks;

    Domein autoriteit (DA);

    Relevantie

    Zoekintentie

    Je richten op de juiste zoekwoorden

    Voor elk zoekwoord op uw lijst moet je de juiste content genereren. SEO content schrijven is lastig. Dus begrijpen hoe je dit moet doen is curciaal om je zoekwoord onderzoek te laten slagen.

    Kom achter de zoekintentie van het zoekwoord

    tekst over zoekintentie