In 10 stappen een zoekwoorden onderzoek doen [2022]

Laatste update juli 27, 2022 door Dennis Adriaansen

Alle online zoekopdrachten bij Google beginnen met een zoekterm.

Iedereen die je website bereikt via Google begint zijn of haar zoektocht met het intypen van een zoekopdracht.

Maar wat typen ze precies in? Welke zoekwoorden gebruiken ze?

Op deze pagina lees je:

  • Hoe je de juiste zoektermen vind
  • Hoe je ontdekt hoe waardevol specifieke zoekwoorden zijn
  • Hoe je de juiste zoekwoorden toepast in je SEO strategie

Je leest meer over zoekwoorden en hoe je een gedegen zoekwoord onderzoek doet waarmee je de meeste waardevolle zoekwoorden voor je website vindt.

Screenshot from 2022 02 15 10 09 03

segment Inhoudsopgave

    Je leest wat een zoekwoorden onderzoek is en hoe een gedegen zoekwoordonderzoek helpt om beter vindbaar te worden in Google.

    Want, we willen uiteindelijk allemaal bovenaan in de zoekresultaten verschijnen, niet waar?

    Wat is een zoekwoord onderzoek?

    Een zoekwoord onderzoek is een onderzoek waarbij je achterhaalt op welke zoektermen je bezoekers zoeken in Google.

    Maar dat is niet alles.

    Screenshot from 2022 02 15 10 14 28

    Uit een zoekwoorden onderzoek komt naar voren naar welke informatie je bezoeker op zoek is en welke zoekwoorden ze hiervoor gebruiken.

    Als website-eigenaar is het je taak om goede content te schrijven.

    Goede content helpt bij het vindbaar maken van je website.

    Maar wanneer is content "goed". En bestaar er ook zoiets als slechte content?

    Goede content is content waarbij een specifiek onderwerp centraal staat en waarbij de content is geoptimaliseerd met zoekwoorden.

    Ik laat je zien hoe het werkt:

    Screenshot from 2022 02 15 10 04 27

    Waarom is een zoekwoord onderzoek belangrijk?

    Maar eerst: waarom is een zoekwoord onderzoek belangrijk?

    Screenshot from 2022 02 15 10 16 32

    Een goed zoekwoord onderzoek is belangrijk omdat de resultaten uit het onderzoek ten grondslag liggen aan alle investeringen in je website.

    Klinkt een beetje abstract niet waar?

    Het zit zo:

    De resultaten uit een zoekwoord werken als een compas voor je SEO strategie.

    Ze laten zien welke richting je op moet gaan en vertellen welke zaken belangrijk zijn en welke niet.

    Maar dat is nog niet alles.

    De resultaten uit een zoekwoord onderzoek geven je belangrijke inzichten in je doelgroep.

    • Waar zoeken de mensen die je probeert te bereiken precies op?
    • Welke informatie is voor hen belangrijk?
    • Welke zoekwoorden gebruiken ze hierbij?
    • Hoeveel mensen gebruiken deze zoekwoorden?
    • Hoe moeilijk is het om op dit zoekwoord te ranken?
    • Hoeveel verkeer haal je mogelijk uit dit zoekwoord?
    • Wat voor content moet ik maken om voor dit zoekwoord te ranken?
    • Is het waarschijnlijk dat mensen die op dit zoekwoord zoeken, mijn klanten worden?

    Zoals je ziet zijn er veel vragen te beantwoorden tijdens het doen van een zoekwoord onderzoek.

    Maar je zult merken dat de resultaten erg waardevol zijn.

    Ze helpen je website naar een hoger niveau te tillen en beter te laten scoren in Google.

    Laten we beginnen met een fictief zoekwoord onderzoek.

    Je leest hierondonder stap-voor-stap hoe ik een zoekwoord onderzoek aanpak voor mijn klanten.

    In het voorbeeld gaan we op zoek naar zoekwoorden voor een e-commerce winkel gespecialiseerd in e-bikes.

    1. Zoekwoord onderzoek: de basis

    De basis-zoekwoorden vormen (zoals de naam al zegt) de basis van het zoekwoord onderzoek.

    Je onderzoekt in de eerste stap welke zoekwoorden revelant kunnen zijn.

    Waar zoeken mogelijke bezoekers op?

    In het geval van e-bikes zoeken mensen op:

    • Fietsverzekering
    • {merk} + e-bike
    • Motortype elektrische fiets
    • elektrische mountainbike
    • mama fiets elektrisch

    Deze resultaten haal ik uit Google Keywordplanner.

    Screenshot from 2022 07 21 14 02 38

    Deze tool is voornamelijk ingericht voor mensen dia via Google willen adverteren, maar de informatie is erg bruikbaar voor een zoekwoord onderzoek.

    Maar er is meer.

    Het mooie aan de tool is dat je niet alleen kan zien waarop gezocht wordt.

    Maar je ook kan zien welke zoekwoorden het vaakst gebruikt worden.

    Kortom: met welke zoekwoorden je het grootste publiek kan bereiken.

    Kijk maar eens in de kolom naast het zoekwoord.

    Zoekwoordvalue

    Je ziet bijvoorbeeld dat elektrische vouwfietsen en de e-bikes van Batavus erg populair zijn.

    Het zoekverkeer is hoog wat betekent dat er veel mensen op zoek zijn naar informatie rondom de twee zoekwoorden.

    Daar kunnen we wat mee.

    Straks meer.

    2. Bepaal de zoekintentie

    Wanneer je lijst aan mogelijke zoekwoorden gigantisch is moet je een manier vinden om de meest waardevolle zoekwoorden te vinden.

    Maar hoe doe je dat?

    Het is niet lastig om een lijst aan zoekwoorden te verzamelen.

    Maar het is een kunst om de zoekwoorden te vinden waarmee je snel het gewenst resultaat bereikt.

    Ik leg het uit:

    Allereerst kijk je naar je website. Je website bestaat met een specifiek doel.

    Je wil:

    • Meer producten verkopen
    • Meer aanmeldingen ontvangen
    • Mensen laten inschrijven voor je nieuwsbrief
    • Je naamsbekendheids vergroten

    In ons voorbeeld willen wij zoveel mogelijk elektrische fietsen verkopen.

    Dit willen we doen door mensen direct -of indirect aan te moedigen een e-bike te bestellen.

    Ik noem direct -en indirect omdat dit twee routes in de strategie zijn die onze aanpak beinvloeden.

    Hierover later meer.

    Voor nu moet je weten dat er altijd een specifieke zoekintentie achter een zoekwoord zit.

    1 LN Keyword Intent Mapping

    Er zijn verschillende zoekintenties, om het overzichtelijk te houden zoomen we nu in op de twee belangrijkste. Namelijk de commerciële zoekintentie en de informatieve zoekintentie

    De commerciële zoekintentie beschrijft het doel om te kopen.

    Vaak staan voor commerciële zoekwoorden extra zoekwoorden die aangeven dat het om een commerciële actie gaat.

    • "Batavus e-bike met korting"
    • "Batavus e-bike bestellen"

    Voor informatieve zoekwoorden ligt dit anders.

    De informatieve zoekwoorden laten zien dat de bezoeker op zoek is naar meer of specifieke informatie.

    Je kunt toevoevingen verwachten als:

    • "Wat is de beste e-bike"
    • "Hoe duur is een e-bike ongeveer?"
    • "Verschillende verzekeringen voor eleketrische fiets"
    • "Elektrische fietsen kopen in de buurt van X"

    Bestudeer de zoekopdrachten hierboven.

    Bij welke zoekopdracht is de kans groot dat de bezoeker is klaar is om tot aankoop over te gaan?

    Exact: bij de zoekopdracht met commercieel karakter.

    We hebben als doel om zoveel mogelijk e-bikes te verkopen. Dus we moeten ons richten op de commerciele zoekwoorden, toch?

    Niet helemaal.

    3. Kies je SEO strategie

    In het zoekwoord onderzoek zijn verschillende zoekwoorden naar boven gekomen.

    Sterker nog.

    Je hebt ondervonden dat elk zoekwoord of iedere zoekopdracht een unieke intentie heeft.

    Hoe kies je nu het juiste zoekwoord? En hoe speel je in op de bijbehoorende zoekintentie?

    Goede vraag, ik leg het uit:

    Het begint allemaal bij een bewezen strategie.

    Bij het kiezen van een strategie spelen zoekwoorden een belangrijke rol.

    Maar naast zoekwoorden is er een ander onderdeel dat het succes van je SEO strategie bepaalt:

    Content.

    Content wordt al jaren door marketingexperts aangewezen als belangrijkste factor voor websites die beter vindbaar willen worden in Google.

    Je leest zo hoe je content inzet om beter te ranken.

    Eerst kijken we naar de twee strategieën waaruit je kunt kiezen.

    We hebben de:

    • Direct-hit strategie
    • en de Inspireer -en Activeer strategie

    Beide strategien kennen een unieke aanpak.

    Laten we kijken naar de verschillen en hoe allebei de strategien helpen je website hoger in Google te krijgen.

    De Direct-hit strategie

    De Direct-hit strategie is verruit de meest rendabele strategieën van de twee.

    Maar ook gelijk te moeilijkste.

    Met de Direct-hit strategie probeer je mensen die op zoek zijn naar een dienst of product direct te converteren.

    Dat betekent dat je mensen die op het punt staan tot aankoop over te gaan wil overtuigen de aankoop bij jou te doen.

    Waarom deze strategie zo lastig is?

    Omdat iedereen die hetzelfde product of dezelfde dienst als jij aanbiedt vooraan wil staan en de potentiele klant wil overtuigen de aankoop bij hem of haar te doen.

    Er is simpelweg te veel concurrentie.

    In een ander artikel beschrijf ik stap-voor-stap hoe je de Direct-hit strategie toepast.

    Eerst even terug naar de zoekwoorden.

    Je hebt gelezen dat we zoekwoorden hebben met een commerciële en informatieve intentie.

    Bij welke zoekwoorden zou jij de Direect-hit strategie toepassen?

    De "Inspireer -en Activeer" strategie

    Naast de Direct-hit strategie wordt de inspireer -en activeer strategie - mijn strategie naar keuze - het meest gebruikt.

    Ik vertel je zo waarom deze strategie het geheime wapen is van ervaren SEO-specialisten.

    Eerst moet je weten dat het rendemen op deze strategie minder groot is dan bij de Direct-hit strategie.

    Maar dat maakt 'm niet minder effectief.

    Wanneer al je concurrenten zich focussen op de Direct-hit strategie, timmer jij aan de weg met de inspireer -en activeer strategie.

    Doe je dit goed? Dan weet je snel een enorm publiek bij je concurrenten weg te sluizen alvorens ze hun eerste successen hebben geboekt.

    Maar wat is de Inspireer -en activeer strategie dan precies?

    En, hoe werkt het?

    Goede vraag.

    Laten we bij het begin beginnen.

    De Direct-hit strategie wordt toegepast op zoekwoorden met een commerciële intentie.

    Vanzelfsprekend richten we ons nu op de zoekwoorden met informatieve zoekintentie.

    Hoewel de bezoeker nu niet op het punt staat tot aankoop over te gaan, laten ze wel zien dat ze op zoek zijn naar informatie over je product.

    Bekijk de zoekwoorden maar eens:

    • "Wat is de beste e-bike"
    • "Hoe duur is een e-bike ongeveer?"
    • "Verschillende verzekeringen voor eleketrische fiets"
    • "Elektrische fietsen kopen in de buurt van X"

    Ze suggereren niet dat ze het product NU willen komen, maar wel dat ze nadenken over de aankoop maar er simpelweg nog niet klaar voor zijn.

    Ze zijn nog op zoek naar informatie die hen helpt bij het maken van de juiste keuze.

    Met de inspireer -en activeer strategie zorg je dat je je bezoekers laat weten dat jij de juiste keuze bent.

    1. Je geeft ze alle informatie waarnaar ze op zoek zijn
    2. Je vertelt de voordelen die ze ervaren wanneer ze in de toekomst het product bij jou kopen
    3. Moedigt ze aan zich aan te melden voor je nieuwsbrief of mee te doen aan de kortingsactie zodat je ze ook in de toekomst kunt aanmoedingen bij jou aan te kopen.

    Bekijk hoe we de Inspireer -en Activeer strategie toepassen

    4. Gebruik meerdere keywoord tools

    Je concurrenten vertellen al veel over de mogelijke zoekwoorden om te gebruiken.

    Maar handmatig zoeken naar potentiële zoekwoorden is tijdrovend en de kans bestaat dat je belangrijke zoektermen over het hoofd ziet.

    Er is tegenwoordig genoeg software beschikbaar om je te helpen.

    Google keyword planner

    Google Keyword Planner is misschien wel de bekendste tool voor zoekwoorden. Het is gratis te gebruiken en hoewel het voornamelijk voor adverteerders is, kun je het ook gebruiken om zoekwoorden voor SEO te vinden.

    Naast de Zoekwoordplanner zijn er nog een flink aantal andere gratis hulpprogramma's voor zoekwoord onderzoek. Deze zijn geweldig als je een klein budget hebt, maar je zult snel merken dat ze allemaal erg beperkt zijn in hun gegevens en functionaliteit, omdat hun doel is om je om te zetten in een betalende klant.

    Als je zoekwoord onderzoek serieus neemt, kun je net zo goed de gratis laag overslaan en meteen een 'professionele' tool zoals Ahrefs' Keywords Explorer gebruiken.

    Laten we een paar van onze seed-sleutelwoorden invoeren en kijken hoeveel ideeën het genereert.

    Ubersuggest

    -

    SEMrush

    -

    Google Search Console

    -

    Google autocomplete

    -

    5. Begrijp de verschillende type zoekwoorden

    -

    Conclusie

    -